Heeft je paard last van spanning op wedstrijd? Vijf tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Heeft je paard last van spanning op wedstrijd? Vijf tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 09:11

http://paardenlifestyle.com/

Afbeelding

Het starten van wedstrijden met een jong paard of met een onervaren paard is zeker de eerste keer erg spannend. Thuis heb je het paard goed voor elkaar en je bent er van overtuigd dat je paard zeker een winstwaardige proef kan lopen. Maar hoe zal je paard zich op het wedstrijdterrein en in de proef gedragen?

Zal hij onder de indruk zijn van alle paarden die kriskras over het terrein rijden? En wat dacht je van de wapperende vlaggen, de speakers waar harde muziek uitkomt, de tenten, trailers, rondrennende kinderen, blaffende honden, de juryauto’s… en ga zo maar door.

Helaas wordt de uitkomst waar je bang voor was werkelijkheid. Bij het bestijgen van je paard merk je al dat je paard anders aanvoelt. De spanning stijgt en het lukt je met losrijden niet om je paard bij de les te krijgen. De proef, die thuis nog zo goed ging, eindigt in een drama met fouten die anders nooit worden gemaakt.

Na nog een paar van zulke ervaringen ga je al met tegenzin op wedstrijd en hoop je alleen maar dat ooit de dag gaat komen dat je normaal je proef rond kunt rijden. De lol van het wedstrijdrijden vervaagt en je weet niet meer wat je moet doen.

Dit is een situatie die veel voorkomt en zo ook bij Evelien, die haar wedstrijdervaringen met ons deelde in een uitgebreide e-mail en vroeg of we haar konden helpen. Evelien heeft een 8-jarige merrie die op wedstrijd veel spanning opbouwt. Dit uit zich in bokpartijen, in voornamelijk de galop. Het resultaat was dat ze in de proef alle galopgedeeltes in draf heeft moeten uitvoeren met 133 punten als gevolg in de klasse B.

Evelien beschrijft in haar e-mail een vervelend, maar wel een veelvoorkomend probleem. Gelukkig zijn er een aantal methodes die je kunt proberen om het probleem op te lossen, maar je zult daar wel de tijd voor moeten nemen.

Lees hier de rest van het artikel

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:06

De vijf tips kunnen helpen bij dit probleem maar ze zullen niets veranderen aan de structurele oorzaak : de rangorde tussen paard en ruiter zit fout, het paard erkend zijn ruiter niet als zijn leider en wordt daardoor onzeker of opstandig omdat de communicatie tussen paard en ruiter is verstoort.
De ruiter geeft verkeerde of te weinig signalen dat alles ok is en begrijpt de signalen van het paard niet of onvoldoende.

Een goed opgevoed paard zal, ook in vreemde omstandigheden, rustig blijven omdat hij zijn ruiter vertrouwd , hij beschouwd hem als zijn leider.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:22

MarcR schreef:
De vijf tips kunnen helpen bij dit probleem maar ze zullen niets veranderen aan de structurele oorzaak : de rangorde tussen paard en ruiter zit fout, het paard erkend zijn ruiter niet als zijn leider en wordt daardoor onzeker of opstandig omdat de communicatie tussen paard en ruiter is verstoort.
De ruiter geeft verkeerde of te weinig signalen dat alles ok is en begrijpt de signalen van het paard niet of onvoldoende.

Een goed opgevoed paard zal, ook in vreemde omstandigheden, rustig blijven omdat hij zijn ruiter vertrouwd , hij beschouwd hem als zijn leider.

spijker op z'n kop!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:32

ZO herkenbaar!
Mijn Bolleke ziet het wedstrijdterrein als zijn speelplaats. Bokken, stout zijn, niet luisteren en hij heeft de “wittehekjesintelligentie”. Zodra hij de ring binnenkomt zie je hem al fnuiken: ha ze gaat nu toch niet ingrijpen.
Alles geprobeerd tot een andere ruiter aan toe die geen last heeft van wedstrijdspanning. De dagen dat hij besluit dat het best wel leuk is en hij zijn best doet dan gaan we met winst en 3 wp naar huis en de andere dagen heb ik zitles gekregen van een wel heel vrolijke, olijke 13 jarige ruin met een mind of his own. Zucht, daar moeten we maar mee leren leven dan denk ik.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:08

MarcR schreef:

Helemaal mee eens!!!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:10

MarcR schreef:

Ook als amazone die de andere kant kent (dus op het moeilijk paard zit, veel frustratie en onbegrip) kan ik dit alleen maar beamen. Werk aan je band en zorg dat paard en ruiter elkaar begrijpen. De basis van het samenwerken :) .

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:45

MarcR schreef:

Mee eens maar we blijven wèl te maken met een dier! Welopgevoed of niet, het blijft een vluchtdier. Ook een paard dat zijn ruiter als leider beschouwt kan wel degelijk stress vertonen en willen vluchten. Aan de ruiter dit te begeleiden en daar gaat het vaak mis. Ik ben van mening dat mens eerst naar zichzelf moet kijken wat voor type je bent, wat je aankan, kennis van gedrag van paarden moet hebben en dan pas gaan kijken wat voor type paard en karakter het beste bij je zou passen en niet gaan voor het mooie plaatje met wapperend voorbeen en veel te heet en/of dominant karakter.

Netam89

Re: Heeft je paard last van spanning op wedstrijd? Vijf tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:30

Judith_vb: Ik denk dat wij elkaar de hand kunnen schudden. Mijn paard denkt soms ook wat een leuk uitje. Ene keer gaat het goed komen we met een paar mooie winstpunten thuis en de andere keer denkt hij toedels en gaat lekker hard in de achteruit of komt omhoog. Ook ik moet me er bij neerleggen al is dat soms best frustrerend haha..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:39

Ben inmiddels toch wel benieuwd wat voor deal er gesloten is met p&l er staan zo vaak "nieuws" items van hun op de voorpagina. En dan ook nog dat bokt magazine...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:23

Dat dit de eerste keer gebeurd ok, maar als dit structureel gebeurd doe je gewoon wat fout. Eerst een paar keer oefenen op vreemd terrein en dan op wedstrijd. Bij hele jonkies even aan de longe. En Vooral zo rijden zoals je thuis ook doet ook in de rinf zodat ze niet het idee krijgen dat ze in de ring van alles kunnen flikken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:34

MarcR schreef:

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.
En net wat bliver zegt, in het begin als je met een paard op wedstrijd gaat. Dan kan het inderdaad wel gebeuren. Maar dit hoort dan naarmate ruiter/amazone en paard meer wedstrijdervaring hebben weg moeten gaan.
En ja, ik rijd ook op een paard wat soms best wel wat spanning op kan bouwen op wedstrijd. Maar ik zorg er dan nog voor dat ik de leider ben. En nee, dat doe ik dan niet met harde hand. En dat ze weet dat ze ten alle tijde op mij kan vertrouwen.

@ Nine_roosje Ben ik ook wel benieuwd naar. :o

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 09:21

Judith_VB en Netam89 : jullie moeten daar niet leren mee leven maar er iets aan doen.

Wat jullie vertellen hebben mijn dochter en ik ook meegemaakt en iedereen zei ook "daar moet je mee leren leven" maar daar was vooral mijn dochter niet mee akkoord.
Na een speurtocht van bijna een jaar zijn wij bij andere trainers terecht gekomen en deze hebben ons geleerd dat het wel anders kan.
Zij hebben ons geleerd om ons te verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden, hun psychologie en communicatie. Met deze competenties kunnen wij ons als leider positioneren tov van een paard.
Met deze theoretische en praktische bagage en de hulp van onze trainers hebben we ons nieuw paard, een jonge merrie met een uitgesproken dominant karakter, opgevoed.
Dit was een proces van maanden en heeft wel wat zweet gekost maar het resultaat is het meer dan waard.
We hebben een rustig, zelfzeker paard dat ons als haar leiders erkend en dat zich in de hand of onder het zadel nog nooit misdragen heeft.