Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jetta schreef:Een bit kan wel verschil maken...maar hét verschil? Nee. Dat denk ik niet. Er is al veel over te vinden op bokt en andere sites. Goed leren rijden is het belangrijkst. Helaas zijn er weinig echt fijne instructeurs.
connepon85 schreef:Is dit nu een zure reactie van je Veulen84 of denk je echt dat iedereen al deze informatie weet? Ik wist het bijvoorbeeld niet en ik zit toch ook al weer bijna 25 jaar op een paard. Maar het kan natuurlijk zijn dat je alle informatie uit de blogs al weet en dat je gewoon heel goed op de hoogte bent. In dat geval, goed bezig!
Ik weet niet in hoeverre de andere bloggers informatie van andere sites halen (wat ik mij eigenlijk niet kan voorstellen).
Hier wil ik wel even op reageren; ik vraag me nl. af wat voor soort mondstuk de schrijver hier voor ogen had? Met of zonder tongboog ( tong "vrijheid') ? Ik heb nl de ervaring, bij een paard met een kleine mond en zeer gevoelige lagen en een vrij stugge hoofd-hals aanzet dat een bit met een zo recht mogelijk, ongebroken mondstuk, het liefst met een gesloten tongboog/ vaste tonglepel met rolletje erin, het beste bevalt. Dat bit kan hij nl. met zijn tong balanceren/ dragen en met het rolletjes spelen. Veel bitten, vooral dus met open tongboog ( "vrijheid") maar ook gebroken bitten geven een paard niet de mogelijkheid het bit te dragen en geven dus meestal rechtstreeks druk op de lagen. Een open tongboog neemt die mogelijkheid ook weg. Ik zie dus een gebroken bit of een bit met open boog meer als een bit wat de tong min of meer opsluit doordat die tong niks meer kan doen op de werking van het bit maar een bit met gesloten boog/ lepel juist wel die mogelijkheid geeft en dus in die zin meer vrijheid geeft.Citaat:Het ene bit sluit de tong meer op, wat een paard prettig kan vinden, terwijl een ander paard
demo_love schreef:Ik ben het wel met Veulen84 eens. Dat antwoord zit toch al in je hoofd als je het topic aanklikt? Tuurlijk moet je kijken naar ieder individueel paard. Nogal wiedes... En de informatie uit de blog is inderdaad vanuit alle kanten samen op een hoop geveegd en met een mooie strik verpakt. Niet echt 'nieuws' dus.
Suzanne F. schreef:Ik vind tegenwoordig de bitten wel een beetje overrated hoor. Elk paard moet fijn te rijden zijn op een enkelgebroken watertrensje. De finishing touch kan je wel bereiken met een eventueel apart/aangepast bit. Ik heb er eentje gehad die heel fijn liep op een babystangetje bijvoorbeeld. De andere liep net wat fijner op een bustrens. Maar dat zijn echt dingen je gaat proberen als je je paard al rijtechnisch correct voor elkaar hebt.
Ik vind zelf dat je bij aanleuningsproblemen niet meteen naar een ander bit grijpt. Het probleem moet je zoeken in de africhting.
Uiteraard moet het paard geen gebitsproblemen hebben en moet het bit niet te groot of te klein etc zijn.
). Rib uit mijn lijf, voor mijn pony gekocht die eerst op een dubbel gebroken RVS watertrens liep met plat tussenstuk en daar merkte ik enorm veel verschil! Toen ik er nog een lage neusriem aan knoopte liep die een stuk beter, is een combinatie van beide.