Kan een bit hét verschil maken bij een aanleuningsprobleem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kan een bit hét verschil maken bij een aanleuningsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 16:01

http://paardenlifestyle.com/

Bitten zijn er in vele soorten en maten. Het ene bit belooft een stillere aanleuning, het andere bit moedigt je paard aan tot kauwen en ook heb je weer bitten voor paarden die graag het bit vastpakken. De keuze is reuze en voor elk aanleuningsprobleem is wel een bit te vinden.

Veel ruiters rennen dan ook graag naar de ruitersportwinkel om een ander bit te halen als ze aanleuningsproblemen hebben. Doet een paard de tong over het bit, tonglepeltje erin en het probleem is verholpen. Paard doet de mond open? Hup een dikker of dunner bit en goed aansnoeren. Tadaa, het probleem is opgelost!

Maar welk bit lost het probleem nu echt op en welk bit maskeert het eigenlijke probleem of nog erger welke bitten veroorzaken problemen?

Natuurlijk weten we met zijn allen dat hoe harder de ruiterhand is, des te scherper er ingewerkt wordt in de mond, ongeacht welk bit je erin hangt. De oorzaak is in zo’n geval duidelijk de ruiter. Een paard dat slecht de rug gebruikt zal in de aanleuning niet gemakkelijk zijn en ook een passend bit zal dat niet kunnen veranderen. Maar kan een slecht passend bit ook de aanleiding zijn voor problemen in het lichaamsgebruik van het paard?

Lees de rest van de blog hier.

Veulen84

Re: Kan een bit hét verschil maken bij een aanleuningsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:52

Tjonge dit is echt weer zo'n open-deur. Geloof dat die site grossiert in dat soort stukken. Oude info beetje leuk verpakken.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:54

Je kan ook een bitfitservice langs laten komen, die kunnen precies naar de anatomie kijken en dan kan je ook een tijdje testen! Ideaal dus!:) passend bit is minstens zo belangrijk als een passend zadel!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:32

Is dit nu een zure reactie van je Veulen84 of denk je echt dat iedereen al deze informatie weet? Ik wist het bijvoorbeeld niet en ik zit toch ook al weer bijna 25 jaar op een paard. Maar het kan natuurlijk zijn dat je alle informatie uit de blogs al weet en dat je gewoon heel goed op de hoogte bent. In dat geval, goed bezig! :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:36

Een bit kan wel verschil maken...maar hét verschil? Nee. Dat denk ik niet. Er is al veel over te vinden op bokt en andere sites. Goed leren rijden is het belangrijkst. Helaas zijn er weinig echt fijne instructeurs.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:37

Ik ben het wel met Veulen84 eens. Dat antwoord zit toch al in je hoofd als je het topic aanklikt? Tuurlijk moet je kijken naar ieder individueel paard. Nogal wiedes... En de informatie uit de blog is inderdaad vanuit alle kanten samen op een hoop geveegd en met een mooie strik verpakt. Niet echt 'nieuws' dus.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:38

Voor mij is het gelukkig ook al oud nieuws maar het kan niet vaak genoeg voorbij komen hoor!

Een passend bit is o zo belangrijk voor het welzijn van je paard. Maar met een verkeerde hand heb je zelfs niets aan een toverbit..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:44

Jetta schreef:
Een bit kan wel verschil maken...maar hét verschil? Nee. Dat denk ik niet. Er is al veel over te vinden op bokt en andere sites. Goed leren rijden is het belangrijkst. Helaas zijn er weinig echt fijne instructeurs.

Ik denk zeker dat een bit wel HET verschil kan maken. Als het niet goed past kan een paard daar erg veel ongemak van hebben.
Maar vaak wordt bij rijtechnische problemen nogal eens te snel gegrepen naar een ander bit.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:45

Sjira schreef:
Voor mij is het gelukkig ook al oud nieuws maar het kan niet vaak genoeg voorbij komen hoor!

Een passend bit is o zo belangrijk voor het welzijn van je paard. Maar met een verkeerde hand heb je zelfs niets aan een toverbit..

Dat is dan wel weer nieuw voor mij :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:47

connepon85 schreef:
Is dit nu een zure reactie van je Veulen84 of denk je echt dat iedereen al deze informatie weet? Ik wist het bijvoorbeeld niet en ik zit toch ook al weer bijna 25 jaar op een paard. Maar het kan natuurlijk zijn dat je alle informatie uit de blogs al weet en dat je gewoon heel goed op de hoogte bent. In dat geval, goed bezig! :)

Niks zuurs aan hoor, wat ik van ze lees staat hier op de voorpagina. En dan valt het wel erg op van die site. Ze nemen informatie van andere sites en oudere bronnen. En vervolgens krijg je dus echt een open deur effect.

Het is meer een leuk verhaaltje dat het nieuws is.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:57

Oh oke :) Ik weet niet in hoeverre de andere bloggers informatie van andere sites halen (wat ik mij eigenlijk niet kan voorstellen).

Als ik alleen mag spreken voor de blogs die ik zelf schrijf. Ik laat mij vooral inspireren door wetenschappelijk onderzoek (vaak psychologie) en dat vertaal ik naar de paardensport.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 07:17

Het kan wel invloed hebben op, maar niet alle paarden met een aanleuningsprobleem zijn geholpen met alleen een ander bit :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 07:49

Haha sjira, toverbit briljant!! En zeker waar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:05

Ik vind tegenwoordig de bitten wel een beetje overrated hoor. Elk paard moet fijn te rijden zijn op een enkelgebroken watertrensje. De finishing touch kan je wel bereiken met een eventueel apart/aangepast bit. Ik heb er eentje gehad die heel fijn liep op een babystangetje bijvoorbeeld. De andere liep net wat fijner op een bustrens. Maar dat zijn echt dingen je gaat proberen als je je paard al rijtechnisch correct voor elkaar hebt.
Ik vind zelf dat je bij aanleuningsproblemen niet meteen naar een ander bit grijpt. Het probleem moet je zoeken in de africhting.

Uiteraard moet het paard geen gebitsproblemen hebben en moet het bit niet te groot of te klein etc zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:20

Dat is zo'n onzin dat enkel paard fijn te rijden moet zijn op een enkelgebroken watertrensje! Ik ben er nl. nog nooit een tegengekomen die op zo'n onduidelijk rammelding fijn kan lopen. Ik vind het stuk aan 1 kant een open deur ( ik heb het nog niet helemaal gelezen) maar aan de andere kant is dus voor velen niet zo duidelijk! Ik heb een aardige collectie bitten om de simpele reden dat alle paarden die ik heb/ heb gehad uiteindelijk net een ander type bit nodig hadden of helemaal geen bit. Ik heb de beste ervaringen met ongebroken mondstukken of Billy Allen modellen; die liggen stil in de mond en geven duidelijk signalen, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat alle paarden daar prettig op lopen. Dat hangt o.a. van de bouw van de mond/ kaak/ dikte van de tong/ hoofd-hals aanzet/ souplesse en ruiterhand af.

Ik heb het stuk net gelezen:
Citaat:
Het ene bit sluit de tong meer op, wat een paard prettig kan vinden, terwijl een ander paard
Hier wil ik wel even op reageren; ik vraag me nl. af wat voor soort mondstuk de schrijver hier voor ogen had? Met of zonder tongboog ( tong "vrijheid') ? Ik heb nl de ervaring, bij een paard met een kleine mond en zeer gevoelige lagen en een vrij stugge hoofd-hals aanzet dat een bit met een zo recht mogelijk, ongebroken mondstuk, het liefst met een gesloten tongboog/ vaste tonglepel met rolletje erin, het beste bevalt. Dat bit kan hij nl. met zijn tong balanceren/ dragen en met het rolletjes spelen. Veel bitten, vooral dus met open tongboog ( "vrijheid") maar ook gebroken bitten geven een paard niet de mogelijkheid het bit te dragen en geven dus meestal rechtstreeks druk op de lagen. Een open tongboog neemt die mogelijkheid ook weg. Ik zie dus een gebroken bit of een bit met open boog meer als een bit wat de tong min of meer opsluit doordat die tong niks meer kan doen op de werking van het bit maar een bit met gesloten boog/ lepel juist wel die mogelijkheid geeft en dus in die zin meer vrijheid geeft. :o

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:03

Jaaa, ik ben zo veel gewisseld maar ik zweer echt bij dit bit, ik heb nu een D-trens met koperen rollentjes. Mijn paard liep altijd met neus in de lucht en dan kon ik op mn kop gaan staan maar niks. En nu heb ik een volledig ontspannen paard met rug en been gebruik, constante aanleuding en lekker knabbelen op dr bitje! Door haar gevoel kan ik ook weer lekker rijden en is mijn houding nog beter geworden.. tuurlijk is het dan een wissel werking, zij fijn, ik fijn en andersom.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:26

Ik ben begonnen met een simpele enkelgebroken bustrens. Daarmee heb ik mijn paardje beleerd. Ben toen overgestapt op een iets dunnere koperen enkelgebroken watertrens. Daar liep ze al fijner op. Vervolgens naar een 18mm dubbelgebroken kk ultra. Daar liep ze nog fijner op! Omdat er ws op is gestaan en hierdoor een kromming in de ring is gekomen heb ik weer een nieuwe gekocht. Deze bleek echter 16mm. Best een stuk dunner. Loopt ze nog fijner op!!

Het is geen muis/olifant verschil, eerder miniscuul. Maar er is wel degelijk een verschil. Het loopt gewoon net wat fijner.

Daarnaast loopt er een paard bij ons met een mega aanleuningsprobleem. Voor grootste gedeelte lag het aan de ruiter, veel te vrijblijvende hand (of onrustig of onzeker of hoe je het wilt noemen). Maar ook het bit was veel te dik. Daar is het probleem in eerste instantie mee begonnen. Bit paste niet en deed pijn, paard gaat bit ontwijken, ruiter wordt onzeker: vicieuze cirkel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:45

demo_love schreef:
Ik ben het wel met Veulen84 eens. Dat antwoord zit toch al in je hoofd als je het topic aanklikt? Tuurlijk moet je kijken naar ieder individueel paard. Nogal wiedes... En de informatie uit de blog is inderdaad vanuit alle kanten samen op een hoop geveegd en met een mooie strik verpakt. Niet echt 'nieuws' dus.

Ben het hier ook mee eens. Lees dit soort verhalen al niet eens meer. De meeste verhalen op paardenlifestyle zijn bij elkaar geraapt en al oud. Of zo overgenomen van een andere site.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:36

Als je wat langer dan een paar maandjes ronddwaalt op bokt dan weet je dit idd. allang. Kan het niet meer dan eens zijn met Veulen84.

Snap dus ook niet waarom die blogs gepromoot blijven worden als zijnde 'nieuws'.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:25

Suzanne F. schreef:
Ik vind tegenwoordig de bitten wel een beetje overrated hoor. Elk paard moet fijn te rijden zijn op een enkelgebroken watertrensje. De finishing touch kan je wel bereiken met een eventueel apart/aangepast bit. Ik heb er eentje gehad die heel fijn liep op een babystangetje bijvoorbeeld. De andere liep net wat fijner op een bustrens. Maar dat zijn echt dingen je gaat proberen als je je paard al rijtechnisch correct voor elkaar hebt.
Ik vind zelf dat je bij aanleuningsproblemen niet meteen naar een ander bit grijpt. Het probleem moet je zoeken in de africhting.

Uiteraard moet het paard geen gebitsproblemen hebben en moet het bit niet te groot of te klein etc zijn.

Als je paard onrustig in de mond blijft en op een ongebroken, dubbel gebroken of anderszins aangepast bitje wel fijn loopt, onthou je hem dus wel de hele basisafrichting dat beter passende bit.

Monden zijn gewoon niet allemaal hetzelfde en ook niet allemaal even gevoelig.

Sommige paarden hebben hele korte mondspleten, dikkere tongen, minder ruimte in het gehemelte, of zijn gewoon erg gevoelig.

Te groot of te klein is relatief, een te dik bit in een kleine mond kan al veel ellende geven.

Maarrrrrrrrr.... waar koop ik nou dat toverbit? :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:19

Ik heb een Sprenger Dynamic RS WH Ultra Sensogan (even gekopieerd en geplakt :+ ). Rib uit mijn lijf, voor mijn pony gekocht die eerst op een dubbel gebroken RVS watertrens liep met plat tussenstuk en daar merkte ik enorm veel verschil! Toen ik er nog een lage neusriem aan knoopte liep die een stuk beter, is een combinatie van beide.
M'n paard liep bij de vorige eigenaar op een dubbel gebroken k&k bit, liep ze ook fijn op maar ik denk dat dat niet meer te vergelijken is omdat ze nu een stuk verder is in training :)