Andreas Helgstrand. Foto: Agnes Tenwolde
De rechtbank van Aalborg heeft Andreas Helgstrand vrijgesproken van dierenmishandeling. In april van dit jaar werd de Deense dressuurruiter beschuldigd van dierenmishandeling op basis van foto's en video's die genomen waren op een open dag van zijn stal in Denemarken. Op deze foto's was onder andere een blauwe tong te zien bij het paard Akeem Foldager. Ook zouden er plekken te zien zijn op de flank, veroorzaakt door het spoorgebruik van de ruiter.
Er werd aangifte gedaan tegen Helgstrand bij de Deense politie, maar de rechtbank heeft hem nu vrijgesproken van alle aantijgingen. "Ik ben erg blij met de uitspraak van de rechtbank. Het is voor mij persoonlijk belangrijk, alsook voor de sport. Het was moeilijk om alle beschuldigingen aan te moeten horen maar ik en mijn familie richten ons nu op de toekomst."
De uitspraak van de rechter is gebaseerd op de foto's die door een anonieme fotograaf zijn gemaakt en op basis van het veterinair onderzoek wat uitgevoerd is op 19 apri 2014 in opdracht van de Deense hippische federatie.
Gerelateerd nieuws:
[VN] Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

toen ik de foto's zag met name die van de tong.