Andreas Helgstrand vrijgesproken van dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Andreas Helgstrand vrijgesproken van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:35

http://www.bokt.nl / http://www.eurodressage.com

Afbeelding
Andreas Helgstrand. Foto: Agnes Tenwolde

De rechtbank van Aalborg heeft Andreas Helgstrand vrijgesproken van dierenmishandeling. In april van dit jaar werd de Deense dressuurruiter beschuldigd van dierenmishandeling op basis van foto's en video's die genomen waren op een open dag van zijn stal in Denemarken. Op deze foto's was onder andere een blauwe tong te zien bij het paard Akeem Foldager. Ook zouden er plekken te zien zijn op de flank, veroorzaakt door het spoorgebruik van de ruiter.

Er werd aangifte gedaan tegen Helgstrand bij de Deense politie, maar de rechtbank heeft hem nu vrijgesproken van alle aantijgingen. "Ik ben erg blij met de uitspraak van de rechtbank. Het is voor mij persoonlijk belangrijk, alsook voor de sport. Het was moeilijk om alle beschuldigingen aan te moeten horen maar ik en mijn familie richten ons nu op de toekomst."

De uitspraak van de rechter is gebaseerd op de foto's die door een anonieme fotograaf zijn gemaakt en op basis van het veterinair onderzoek wat uitgevoerd is op 19 apri 2014 in opdracht van de Deense hippische federatie.

Gerelateerd nieuws:
[VN] Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 11-12-14 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:54

Ik werd wederom weer even :r toen ik de foto's zag met name die van de tong.
Maar dit mag nu dus gewoon het is geen dierenmishandeling..please 8)7

lies_sparkle

Re: Andreas Helgstrand vrijgesproken van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:56

Het verschil is dat er misschien wel dierenmishandeling heeft plaatsgevonden maar het kan niet voldoende bewezen worden :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:08

Zo'n foto is niet voldoende bewijs? Paard had zeker met een afgestorven tong in de box moeten staan.

Nou ja ik kan in iedergeval niet echt fijn meer naar deze ruiter kijken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:30

Het gaat om geld, geld en nog eens geld en dat wint altijd, dat een paard er onder lijdt is niet interessant. Triest, maar dat is waar het nu op neer komt, paard moet presteren! Heeft allemaal helemaal niks meer met rijkunst te maken maar met pure dwang en circus kunstjes ofwel, de huidige moderne, wedstrijd "dressuur, die dus helemaal niks meer met dressuur te maken heeft...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:34

Hier word ik dus ook een beetje misselijk van, als dit niet mag, hoe ver moeten ze dan gaan voordat ze wel veroordeelt worden? Echt walgelijk, vreselijk en schandalig dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:36

Wow.... wat is er dan nodig om veroordeeld te worden? Foto's genoeg... :n

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:41

Snap niet dat dit door de artsen die de paarden voor en na wedstrijd keuren er doorheen komt.. een paard die gewoon zichtbaar hevige schuurplekken heeft van spoorgebruik zou je per definitie de ring niet in moeten laten. Daarnaast zou ik zodra ik zie dat de tong zó blauw is tijdens het rijden, de ruiter diskwalificeren.
Alleen al om een drupje bloed werd Adelinde al de ring uit gestuurd (wat misschien niet eens bloed was, achteraf. Maar hier weet ik het fijne niet van), waarom dan niet om zoiets?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:46

Gatverdamme......hoe kan die kerel met plezier naar zijn werk gaan??
Hier hebben een heel stel bobo's steken laten vallen.
Die man moet gewoon op de black list en er nooit meer vanaf komen.

Er zijn van die 18+ winkels waar ze ook leuke spelendingetjes in een donkere kast hebben liggen.
Ik zou hém daar graag eens mee bewerken.
Wedden dat die big smile dan heel snel van zijn gezicht verdwijnt??

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:45

Wat is dan harder bewijs dan een foto?? Zal wel weer geld in het spel gespeeld hebben.....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:03

Misschien moet die rechter even heel hard in zijn eigen tong knijpen, en kijken hoe lang die het vol houdt... -O-

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:34

Er is niemand die heeft gezegd dat het MAG Er is alleen niet genoeg bewijs zo werkt dat nu eenmaal Hoe bewijs je dat die foto s ook bij dat paard horen Hoe bewijs je dat helgstad die littekens heeft gemaakt Misschien had die ze al Ben het er niet mee eens natuurlijk maar zo werkt het recht systeem nu eenmaal

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:48

dresjoepie schreef:
Er is niemand die heeft gezegd dat het MAG Er is alleen niet genoeg bewijs zo werkt dat nu eenmaal Hoe bewijs je dat die foto s ook bij dat paard horen Hoe bewijs je dat helgstad die littekens heeft gemaakt Misschien had die ze al Ben het er niet mee eens natuurlijk maar zo werkt het recht systeem nu eenmaal

Er is ook een filmpje waar het in te zien is :+

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:02

Thesserd schreef:
dresjoepie schreef:

Er is ook een filmpje waar het in te zien is :+

Oke die info had ik nog niet gezien Dat bewijst wel dat het om die combi gaat natuurlijk

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:28

Prima uitspraak. waar ik van kots zijn de types die roomser dan de paus moord en brand schreeuwen en het liefst een middeleeuwse heksenjacht/straf willen.
Kijk om je heen, verbeter de wereld begin bij jezelf, schijnheiligen genoeg in de paardensport. Durf te stellen dat het merendeel van de top(en de hele horde daaronder) zich wel eens schuldig maakt aan minder diervriendelijke acties. En net zo goed op basiswedstrijd nivo.
De mens doet vreemde dingen om zijn eergevoel, de sponsor etc tevreden te stellen.

Moet je dan alles maar goed vinden? NEE, uiteraard niet, maar het ongenuanceerd veroordelen op basis van foto's en video's schiet te ver door. Das het gevolg van de heerlijke anonimiteit van het internet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:29

kimberley12 schreef:
Wat is dan harder bewijs dan een foto?? Zal wel weer geld in het spel gespeeld hebben.....

foto's zijn zelden hard bewijs. Erg makkelijk te manipuleren, photoshoppen etc.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:30

RaafSmits schreef:
Gatverdamme......hoe kan die kerel met plezier naar zijn werk gaan??
Hier hebben een heel stel bobo's steken laten vallen.
Die man moet gewoon op de black list en er nooit meer vanaf komen.

Er zijn van die 18+ winkels waar ze ook leuke spelendingetjes in een donkere kast hebben liggen.
Ik zou hém daar graag eens mee bewerken.
Wedden dat die big smile dan heel snel van zijn gezicht verdwijnt??

Lees je eigen tekst eens terug joh. En dat voor een 49 jarige, te puberaal voor worden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:31

CharleyT schreef:
Prima uitspraak. waar ik van kots zijn de types die roomser dan de paus moord en brand schreeuwen en het liefst een middeleeuwse heksenjacht/straf willen.
Kijk om je heen, verbeter de wereld begin bij jezelf, schijnheiligen genoeg in de paardensport. Durf te stellen dat het merendeel van de top(en de hele horde daaronder) zich wel eens schuldig maakt aan minder diervriendelijke acties. En net zo goed op basiswedstrijd nivo.
De mens doet vreemde dingen om zijn eergevoel, de sponsor etc tevreden te stellen.

Moet je dan alles maar goed vinden? NEE, uiteraard niet, maar het ongenuanceerd veroordelen op basis van foto's en video's schiet te ver door. Das het gevolg van de heerlijke anonimiteit van het internet.

Omdat het normaal is in de top, moet het maar goed gevonden worden?
Heb je het filmpje gezien waar de foto's ook genomen zijn? Sorry hoor, maar ik wordt er misselijk van :+

En nogmaals, knijp eens heel hard in je eigen tong. Hoe lang houdt jij dat vol?

Prima dat het veel voor komt in de top, samen met andere dingen, maar dat betekent niet dat er niks aan hoeft te gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:33

CharleyT schreef:

Dus omdat er meerdere mensen zijn die dit doen, hoeft hij maar niet veroordeeld te worden? Dan is ook hypocriet vindj e niet? Hij wordt gewoon openbaar 'gepakt', ik vind het schokkend dat dit geaccepteerd mag worden. Nu is hij maar een van de vele, maar dat wil niet zegen dat ie daarom maar niet moet worden aangepakt.