KPW: Welzijnskeurmerk voor (pension)stallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

KPW: Welzijnskeurmerk voor (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 12:46

http://www.paardvisie.nl

Afbeelding
Een bord op de muur dat aangeeft dat in de pensionstal waar je je paard neer wilt zetten, het welzijn voor de paarden goed voor elkaar is. Of dat je een manege kiest waarvan je door het bord op de muur weet dat je manegepaard een goed leven heeft. Dat is waar het Keurmerk Paarden Welzijn, het KPW, voor is opgericht: het monitoren van professionele stallen. Paardvisie nam een kijkje bij de opleiding van de inspecteurs.

“Hoeveel paarden heb je nu geteld?” dr. Machteld van Dierendonck, gedragsdeskundige, kijkt de inspecteurs-in-opleiding aan. “24!” luidt de conclusie. En inderdaad, er is een paard meer dan de eigenaar van de stal had gezegd. “Daarvoor heb je een teller, altijd natellen.”

Monitoren leefomstandigheden
Er wordt een indeling gemaakt voor de steekproef, de inspecteurs gaan ieder derde paard van de 24 in de stalgebouwen beoordelen. Ze kijken naar de omgevingsparameters. Hoe staan de paarden er bij? Hoe zijn hun stallen? Welke bewegingsmogelijkheden hebben ze? Hoe is het stalklimaat? Hoe veilig is de stal? Hoeveel rust kunnen de paarden krijgen? Welk comfort heeft het paard? Hoe is het met het sociaal contact tussen de paarden? Zijn de buitenluikjes open of dicht? Zijn er paarden met een stalgewoonte? Hoe veel komen ze buiten in de zomer en hoe veel in de winter? Hoe groot zijn de paddocks? Wat is het rantsoen? Wat is de kwaliteit van het voer? Hoe wordt het voer opgeslagen? Hoe is de stofvorming in het hooi? De inventarisatie is grondig en duurt enkele uren. De inspecteurs vullen uitgebreide stroomschema's in, waardoor ze oordelen op feiten.

Lees hier de rest van het artikel

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: KPW: Welzijnskeurmerk voor (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:02

Machteld van Dierendonck, alleen bij de naam draait mijn maag al om.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:21

Ik ben benieuwd of ze dit van de grond af krijgen... vind 425 eu best wel veel voor een keurmerk dat verder nog niet echt iets van inhoud heeft omdat het pas net is gestart. Op het moment zou een keurmerk voor mij echt geen rede zijn om wel of niet naar een stal te gaan, kan ik prima zelf beslissen.

@ Janderelaa, kun je een beetje uitleggen? Ik ken der niet.

maggi_blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:24

En iedereen probeert een graantje mee te peuzelen. Want als je het niet "met de paarden" kan verdienen probeer je het toch op een andere manier :+ :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:26

Wat een geldklopperij. De 'welzijnstest' voor je eigen paard is ook een lachertje. Erg jammer, want het idee is best goed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:29

Vind het nu al onzin, elke pensionstal zonder mogelijkheid tot weidegang/ buitenlopen hele jaar rond zou in mijn ogen al geen goedkeuring kunnen krijgen ivm paarden welzijn.
En wedden dat mega luxe stallen waar de dieren alleen in een klein modderig paddockje in hun uppie drie uurtjes inkunnen,maar wel een stapmolen en binnenbak hebben, gewoon zal worden goedgekeurd? Welzijn en welzijn voor paarden zijn wel hele verschillende dingen....
Dus zo'n keurmerk moet wel donders pro paard zijn wil ik er enige waarde inzien.
En naïeve mensen maar daar hun paarden stallen omdat het keurmerk er is.. Dan zal het voor de paarden vast en zeker goed zijn. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:33

Denk dat de meeste paardenbezitters zelf wel in kunnen schatten of de pensionstal aan hun eisen voldoet.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:34

Eigenlijk zouden de paarden de keurmeesters moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:36

Majolen schreef:

Inderdaad.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:47

Mij lijkt ook de (financiële) drempel om je bedrijf te laten keuren vrij hoog. Immers, je klanten bepalen toch zelf of ze hun paard bij je willen stallen, bordje aan de muur of niet. Als je het als klant daarvan af laat hangen, ben je i.m.o. wel erg kortzichtig en goed van vertrouwen.
Bovendien mis ik de verschillende eisen die klanten kunnen hebben t.a.v. hun pensionstalling. Ik sta bijvoorbeeld op een stal met veel faciliteiten voor de actieve (wedstrijd) ruiter. Bevalt me prima. Maar er staan daar ook een aantal paarden waarvan ik me afvraag of die niet veel beter af zouden zijn met een weiland en een schuilstal aangezien ze de binnenbak en de stapmolen toch nooit van dichtbij zien.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:01

Lowara schreef:
Vind het nu al onzin, elke pensionstal zonder mogelijkheid tot weidegang/ buitenlopen hele jaar rond zou in mijn ogen al geen goedkeuring kunnen krijgen ivm paarden welzijn.
En wedden dat mega luxe stallen waar de dieren alleen in een klein modderig paddockje in hun uppie drie uurtjes inkunnen,maar wel een stapmolen en binnenbak hebben, gewoon zal worden goedgekeurd? Welzijn en welzijn voor paarden zijn wel hele verschillende dingen....
Dus zo'n keurmerk moet wel donders pro paard zijn wil ik er enige waarde inzien.
En naïeve mensen maar daar hun paarden stallen omdat het keurmerk er is.. Dan zal het voor de paarden vast en zeker goed zijn. :')

Ja, dit dus.. een goede stalhouder met liefde voor z'n paarden geeft die 400,- denk ik sowieso liever uit aan de paarden zelf dan aan een plaatje voor op de muur.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:19

En dan hangt er een bord?? Ik kan zo ook wel zien of paarden het ergens goed hebben.
Een rondleiding en gesprek met de eigenaar en een onaangekondigd bezoek vertelt genoeg.

Mijn paard staat niet voor niets 35 km van mijn huis, dichterbij is er geen goede stal helaas.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:31

Orchidee14 schreef:
Majolen schreef:

Inderdaad.

Wat jammer toch dat die niet kunnen praten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:13

Wat een belachelijk iets. Ieder persoon/dier hecht ergens anders waarde aan. Ik zou onze oude merrie geen plezier doen met een stal waar ze 24/7 buiten staan bijvoorbeeld. Onze ruin moet niet een openING in zijn stal hebben want daar klimt ie doorheen, althans dat probeert ie

janderegelaa schreef:

:')

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:11

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:37

Mijn idee:

Goede stallen staan vol, weten zelf ook wel wat ze goed en fout doen en gaan geen geld uitgeven aan dit soort dingen.

Slechte stallen gaan zeker geen geld uitgeven aan zoiets en willen helemaal niet nadenken over wat ze moeten verbeteren, anders waren het geen slechte stallen.

Vrij hopeloos dus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:07

Ik vraag mij ook af of die test echt wat voorstelt of dat de stallen hier zich gewoon in kunnen kopen wat jammer genoeg voor veel keur merken geld.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:13

eenitraM schreef:
Wat een belachelijk iets. Ieder persoon/dier hecht ergens anders waarde aan. Ik zou onze oude merrie geen plezier doen met een stal waar ze 24/7 buiten staan bijvoorbeeld. Onze ruin moet niet een openING in zijn stal hebben want daar klimt ie doorheen, althans dat probeert ie

janderegelaa schreef:

:')

Misschien wil de ruin wél 24/7 buiten. :P

Ik zie trouwens niet in het artikel dat ieder paard 24/7 buiten moet hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:22

En dan ook nog ff elk jaar ruim 300 euries neertellen om het bord aan je muur te kunnen behouden {:)-:( .

Ik vind het maar weer een belachelijk iets. Wil je je stal verbeteren en heb je interesse in een beter manier van paarden houden kun je op internet zelf al genoeg informatie vinden...helemaal gratis.

En ja die Machteld kan ik ook niet meer serieus nemen sinds ze het gedrags probleem van het paard van een vriendin wel even door de telefoon ging oplossen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:29

jammer dat zoiets weer commercieel gemaakt wordt... de marges voor veel pensionstallen zijn al zo klein...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:53

Ben erg benieuwd naar de exacte inhoud van het keurmerk, ga nu meteen eens verder kijken.

Mmmmm.. de zelfcheck is al slecht, fouten in de resultaten:

Vraag: Bepaal de volgende standaarden in de stal:
Uw antwoord: Geen van bovenstaande is van toepassing
Waarde: Voldoende, er is verbetering mogelijk

Mmm... voldoende? Er is geen risico, wat moet er dan verbeterd worden???

Vraag: Bekijk de staartwortel en manenkam van het paard.
Uw antwoord: Er is geen aanwijzing voor schuurplekken op manenkam en/of staartwortel
Waarde: Verbetering noodzakelijk

Mmmm.... Leuk, alles zonder problemen, wat zou ik moeten verbeteren dan?

Mag hopen dat de betaalde variant voor de stallen beter in elkaar zit...

Leuk idee, dat wel. Altijd goed om meer aandacht voor paardenwelzijn te hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 01:00

Ik vind het niet zo slecht, maar ben misschien nog naief wat het positief kan betekenen.

Wat ik vaak zie is dat vooral beginnende paardenruiters helemaal niet weten wat wel of niet goed is. Men kijkt naar prijs, afstand etc.

In de positieve zin zou het mooi zijn dat stallen zich graag willen aansluiten bij een positieve organistaie om te laten zien dat ze het goed doen. En de slechte stallen advies krijgen wat te verbeteren en ze uit te dagen om het wel beter te gaan doen. Slechte stallen zouden leeg moeten staan en willen leren om vol te komen dmv verbeteringen.

Er is nog heel veel te verbeteren en het zou mooi zijn als stallen zich willen aansluiten en stallen die het niet doen dit gaan voelen in hun klantenbestand.

Wat welzijn is, zou wel een ding worden. Niet iedereen denkt hetzelfde over een aantal zaken, dus je kan categorieën maken en met sterren gaan werken?? Niet dat het bij de FNRS werkt, maar je moet wel een doel hebben om dingen te verbeteren.

Je zou kunnen denken aan een minimum aantal uren buiten en een minimum aantal paarden tesamen buiten.
Minimum maten stal en aantal voerbeurten.

Luxe staat er los van, maar dingen zoals een goede en veilige bakbodem zijn toch wel belangrijk. Net als een hygienische wasplaats. En zo kun je doorgaan.

Misschien niet de juiste opzet nu, maar hoop wel dat men hier verder over nadenkt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:42

Wat ik begreep is dat het juist door manege, pensionstal houders is gevraagd:) Teminste degene die dat wilde! En als je nieuw bent en je eerste paard koopt is dit wel een handig iets.

Alle beetjes helpen om paardenwelzijn te verbeteren! En lees hier er staat niets over hou wij als ruiter er iets aan hebben. Nee, het is opgezet voor de paarden! Niet voor ons de luxe dingen er omheen. Teminste dat is het verhaal wat ze vertellen en ik hoop van harte dat dat waar is! Want dan gaat het nog wat veranderingen voor paarden brengen op veel stallen.

Ik vind dat de test zou moeten lijken op wat ze weleens doen bij de manege test in een van de paardenbladen;) Kijken ze ook naar paardenwelzijn met punten. En dat vind ik geen slechte ontwikkeling.

Zo weet je als ruiter wat je kiest. En ja veel mensen kunnen het zelf wel inschatten maar zoveel met ons niet:) Dus promotie is alleen maar goed en door de sector zelf gevraagd zo las ik het in Be teminste.

Niet altijd alles negatief bekijken....jij bent geen pensionhouder/manege eigenaar. Voor die mensen ook fijn om een frisse kijk op je keuken te krijgen denk ik dan;) Of er geld is bij die mensen om te verbeteren?? Geen idee.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:55

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat een grote organisatie het verplicht gaat stellen (lees: knhs, sectorraar paarden, overheid) zodat ze er weer wat geld uit kunnen halen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:01

Paarden met een stalgewoonte / stalgebrek? En als het stalgebrek zich nu al op een vorige stal ontwikkeld heeft? Geen paarden met een ondeugd meer aannemen om je bordje niet kwijt te raken?