Wetenschappers ontdekken mogelijke factor in obesitas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Wetenschappers ontdekken mogelijke factor in obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 17:23

http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Afbeelding
Een pony met overgewicht. Foto: Wikimedia Commons

Wetenschappers van de Kentucky Equine Research in Versailles hebben een mogelijke factor gevonden die een rol speelt bij obesitas bij paarden.

Obesitas is niet alleen bij mensen en kleine huisdieren een probleem, ook bij paarden komt het steeds meer voor. Men ziet het vooral bij paarden in de westerse landen en het wordt ook wel een welvaartprobleem genoemd. De gevolgen van obesitas bij paarden zijn algemeen bekend. Insulineregulatie gaat vaak mis en als gevolg kan er hoefbevangenheid ontstaan.

Een groep wetenschappers heeft recentelijk op een nieuwe manier gekeken naar obesitas bij paarden. Hiervoor keken ze naar het lichaam op moleculair niveau. 40% van het lichaamsgewicht van een paard bestaat uit skeletspieren. Deze spieren spelen niet alleen een belangrijke rol in de energiebalans, maar communiceren ook met ander weefsel in het lichaam, waaronder vetweefsel, door middel van de biologische boodschapper myokine. De wetenschappers suggereerden dat het meten van deze myokinen belangrijke informatie kon opleveren over de relatie tussen obesitas, insuline regulatie en hoefbevangenheid.

Myostatine is een specifieke vorm van myokine en het circuleert door het lichaam in een inactieve vorm. Onbekende stimulanten activeren myostatinen waardoor ze binden aan receptoren in het lichaam van het paard.

Voorgaande studies met muizen hebben aangetoond dat myostatine er voor zorgt dat skeletspieren afnemen. Dit betekende dat muizen zonder myostatine veel spierweefsel hadden en bestand waren tegen opname van vet bij het voeren van een vetrijk dieet.

In de recente studie bij paarden maten de wetenschappers genetisch materiaal (mRNA) wat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van myostatine, de receptor ActRIIB (waaraan myostatine bindt) en de concentratie van deze twee in vetweefsel, in het lichaam en in spieren bij zowel normale paarden als paarden met obesitas. Bij de dikke paarden werd een verminderde hoeveelheid ActRIIB aangetoond in de skeletspieren, maar ook een verhoogde aanwezigheid van mRNA in vetweefsel en de concentratie van rondcirculerend myostatine was ook verhoogd bij deze paarden.

De resultaten uit deze studie ondersteunen de hypothese dat het myostatine-systeem een rol speelt bij obesitas bij paarden. Wel geven de wetenschappers aan dat er meer onderzoek nodig is.

Het volledige wetenschappelijke artikel kan hier gelezen worden.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 08-12-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:17

Anoli schreef:
http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

In de recente studie bij paarden maten de wetenschappers genetisch materiaal (mRNA) wat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van myostatine, de receptor ActRIIB (waaraan myostatine bindt) en de concentratie van deze twee in vetweefsel, in het lichaam en in spieren bij zowel normale paarden als paarden met obesitas. Bij de dikke paarden werd een verminderde hoeveelheid ActRIIB aangetoond in de skeletspieren, maar ook een verhoogde aanwezigheid van mRNA in vetweefsel en de concentratie van rondcirculerend myostatine was ook verhoogd bij deze paarden.

Is dit een oorzaak of een gevolg?
En wat is de positieve bijdrage van dit onderzoek? Dat een paard te dik is kan je ook op makkelijkere manieren uitzoeken.

Persevero

Re: Wetenschappers ontdekken mogelijke factor in obesitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:49

Denk dat de bijdrage is dat je wetenschappelijk kan aantonen dat overgewicht bepaalde aandoeningen veroorzaakt door een verhoogd gehalte aan stoffen. Het vermoeden is er dan al wel maar dan is het zeker. Dat bied dan weer mogelijkheden voor behandelingen en medicijnen omdat ze gerichter kunnen zoeken

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:09

Sorry, maar dit slaat nergens op. Het geeft weer een excuus om een paard vol te proppen met krachtvoer, omdat hij het zo lekker vind en als hij dan te dik is de schuld geven aan een genetische afwijking. Zelfde als zware botten of veel vocht vasthouden bij mensen }:0 S.

Gras en voldoende ruwvoer is meer dan genoeg voor het ene uurtje rijden wat per dag gebeurt en wat voor 90% van de populatie geldt.

kippiekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:55

:(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:10

zeker geen ervaring met te dikke paarden die van lucht al dik lijken te worden brighteyes85?

Gras en ruwvoer kunnen zonder hulp van krachtvoer ook al flink te dikke paarden opleveren. Daar heb ik hier al last van met mijn ruwvoer. En dan krijgen ze niet eens onbeperkt, want als ik ze niet op dieet houd gaat het van kwaad tot erger.vZou blij zijn wanneer ze ontdekken warom sommige paarden zoveel aanleg hebben om dik te worden en er eventueel iets aan te doen is. Aan de andere kant zul je dan eigenlijk ook het ruwvoer eens moeten laten controleren op voederwaarde...

fijn dat ze er onderzoek naar doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:11

Citaat:
Denk dat de bijdrage is dat je wetenschappelijk kan aantonen dat overgewicht bepaalde aandoeningen veroorzaakt door een verhoogd gehalte aan stoffen. Het vermoeden is er dan al wel maar dan is het zeker. Dat bied dan weer mogelijkheden voor behandelingen en medicijnen omdat ze gerichter kunnen zoeken

Ik begrijp: dit geeft inzicht in het feit dat obesitas voorbij een bepaald punt een vicieuze cirkel wordt.

Medicijnen zoeken vind ik kul: beter = minder voeren en meer bewegen.
Dan pak je de vicieuze cirkel op twee manieren aan: minder vet en meer spieren.

Het pure feit dat sommige mensen meer spieren hebben maakt dat ze ook als ze in een luie stoel zitten meer vet verbranden.
Het zou me vreselijk verbazen als een gespierd paard bij alleen weidegang precies even weinig zou verbranden als een paard zonder al die spieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:30

Het gewoon willen weten gewoon omdat je het wilt snappen is hier duidelijk een vreemd iets voor een aantal mensen.
Niet alle kennis hoeft gelijk de wereld te redden....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:44

Ik ben dol op nieuwsgierig onderzoek.

Maar onderzoek dat ruikt naar "we gaan een pil ontwikkelen voor een probleem dat ook zonder wel op te lossen is" - nee.

En ja: zorgen dat een fjord op Hollandse rivierklei niet kogelrond wordt "dat is een sport apart", zo is mijn ervaring.
(Maar daarvoor hoeven wij het niet te hebben over myostatines en hun receptoren.)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:09

alleen jammer wanneer die betreffende paarden dan net weer niet mogen sporten :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 06:22

brighteyes85 schreef:
Gras en voldoende ruwvoer is meer dan genoeg voor het ene uurtje rijden wat per dag gebeurt en wat voor 90% van de populatie geldt.

Daar heb ik mijn paard bijna de *** mee ingevoerd, vitaminetekort. Ruwvoer beschikt niet over voldoende vitaminen en mineralen, het is geen oerpaard wat in een gebied van kilometers zelf zijn kostje bij elkaar kan scharrelen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 06:43

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik begrijp: dit geeft inzicht in het feit dat obesitas voorbij een bepaald punt een vicieuze cirkel wordt.

Medicijnen zoeken vind ik kul: beter = minder voeren en meer bewegen.
Dan pak je de vicieuze cirkel op twee manieren aan: minder vet en meer spieren.

Het pure feit dat sommige mensen meer spieren hebben maakt dat ze ook als ze in een luie stoel zitten meer vet verbranden.
Het zou me vreselijk verbazen als een gespierd paard bij alleen weidegang precies even weinig zou verbranden als een paard zonder al die spieren.

Minder vet voeren zorgt er echt niet voor dat je paard minder dik wordt. Juist een goede combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten zorgt voor een gezond paard. Denk eerder dat de paarden tegenwoordig te dik zijn van te veel koolhydraten, dan van vet..

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:24

@joyce b ik heb het niet over onbeperkt ruwvoer, maar over voldoende voer.
Wat valt er voor jou onder niet mogen sporten dan? Als ze aan de hand mogen wandelen heb je het dan niet over actief bewegen?

@Janneke2 hier precies hetzelfde gevoel, we onderzoeken iets en verzinnen een mooi setje symtomen erbij de met een pil verholpen kunnen worden zonder dat we mensen alle informatie geven om zelf weloverwogen beslissingen te kunnen maken voor hun paard.

@Urielle je basis is ruwvoer. Alle waardes die daarin zitten kun je laten testen. Daarnaast een zoutblok en als het echt nodig is een vitaminekorrel, maar dat is ook echt alles.
Het scheelt een hoop als je een voor paarden bestemde wei hebt.

Dikke paarden hoeven niet te bestaan. Ik heb geen paarden die dik worden van lucht idd, maar wel een heleboel paarden gezien die veel en veel te veel krachtvoer krijgen voor het werk wat ze doen en dat ik dan eigenaren hoor zeggen 'we geven minder ruwvoer, want daar wordt ie dik van' maar ondertussen gaat er wel bijna 2 kilo krachtvoer per voerbeurt in. En dit zijn recreatieruiters die op de lokale vereniging ooit een keertje een B proefje gaan lopen en waarvan de paarden misschien 3-4 keer per week een halfuurtje in de bak hobbelen.

Edit typo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:34

Accoord maar de samenstelling van je ruwvoer is meestal wisselend per partij. Ik zie mezelf echt niet elke week opnieuw testen hoe het nu weer zit met deze partij. Nu in de winter zit er in het gras niet veel meer dus daar moet je het niet van hebben. Sowieso wordt er op veel stallen nu over gegaan naar paddocks en gaan ze pas in de lente het gras weer op.
Mijn paarden krijgen een mineralenblok en toch vond ik mijn paard slecht in zijn vacht, beetje dof, ik kon er de vinger niet op leggen. Bloedonderzoek wees uit dat ik gewoon slecht voerde in mijn streven naar minder krachtvoer. (Kwart schep per dag)
Nu krijgt hij twee keer daags een schep en tijdelijk ook een intensieve kuur vitaminen en mineralen en hij begint helemaal op te knappen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:49

joyce B schreef:
zeker geen ervaring met te dikke paarden die van lucht al dik lijken te worden brighteyes85?

Gras en ruwvoer kunnen zonder hulp van krachtvoer ook al flink te dikke paarden opleveren. Daar heb ik hier al last van met mijn ruwvoer. En dan krijgen ze niet eens onbeperkt, want als ik ze niet op dieet houd gaat het van kwaad tot erger.vZou blij zijn wanneer ze ontdekken warom sommige paarden zoveel aanleg hebben om dik te worden en er eventueel iets aan te doen is. Aan de andere kant zul je dan eigenlijk ook het ruwvoer eens moeten laten controleren op voederwaarde...

fijn dat ze er onderzoek naar doen.

Ja ik wel. En die shets en pony's staan hier op onbeperkt kuil/voordroog/hooi en krijgen nog regelmatig krachtvoer bij. Echter wel altijd krachtvoer om ze tijdelijk extra mineralen te geven of extra vitamines of extra olie of verzin het maar.

Mijn pony die snel bevangen wordt leeft op krachtvoer. Soms senior voer maar als ze dat niet wilt eten dan toch een sport muesli of iets waar meer geur aan zit als een basis muesli. Eet dan ook rustig 10 scheppen op een dag. Waar zij bevangen van wordt is de verandering van het seizoen en het verharen. Of tenminste bevangen is voor de afgelopen keer misschien niet het goede woord. Ze was meer door haar voeten gezakt. Ze had veel voedingsstoffen nodig voor haar vacht dus had niet genoeg over voor haar hoeven. Ze wordt ook bevangen van hartog compact gras, waarom, geen idee. Misschien is dit voer teveel kunstmatig bewerkt. Het is natuurlijk gemaaid, dan kunstmatig gedroogd en nog gehakseld.

De dikke pony's werden op een dieet van alleen onbemest gras te vet. Of op een dieet van plukjes hooi. Waarom kunnen die nu wel tegen het voer wat ze nu krijgen? Mijn drachtige en zogende merries blijven er ook mooi van op gewicht. Mijn jonge paarden ook. Mijn pony's die in de sport lopen krijgen ook hetzelfde en mijn pony's die staan te niksen ook. Wat denk ik ook een belangrijke factor is voor te dik of te mager is hoe tevreden een paard is. Er zijn ook genoeg ongelukkige mensen die maar blijven eten. Zo zie ik dat ook gebeuren op een andere stal waar ik kom. Pony's werken vrij veel maar allemaal te vet. Meeste hebben veel irritaties met rijden en zadelen, en sommige lijken wel altijd een vorm van buikpijn te hebben of een chronisch te kort aan iets. Het leven draait alleen om eten. Sommige rassen hebben dat meer, maar die rassen heb ik ook op stal gehad. Een mooie slanke konik, een fjord als een bodybuilder met dan een laagje vet erover maar hij werk nooit dikker als dat. Een haflinger met flinke billen maar een strak buikje. Pension fjorden die gewoon mee draaide in de fok/Sportpony groep en nu hebben we dan drie shetten die een steeds mooier model krijgen. Twee staan er twee weken en een had flink geschuurd en was bevangen geweest. Ook in die pony komt weer model. Verder een Welshje wat altijd te dik was op kort gras maar nu op onbeperkt voordroog en een aantal keer per week krachtvoer steeds mooier wordt. Nog een klein buikje maar kwa boommaat is ze al twee boommaten smaller geworden. Op dit zelfde dieet zijn twee magere appaloosa aangekomen.
Pony's staan altijd buiten in kudde verband. Ik waak ervoor dat ze hun werk leuk vinden en als hun gedrag in de kudde verandert kijk ik wat er mis gaat in training of omgang. Veel wedstrijden kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat mijn palomino de weg kwijt raakt in omgang met andere en zorgen dat hij gaat jagen.

Misschien moeten ze dat eens onderzoeken, de relatie tot eten bij een paard wat ongelukkig is door pijpen of het niet voorzien in zijn behoeftes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:21

kimberly1995 schreef:
Minder vet voeren zorgt er echt niet voor dat je paard minder dik wordt. Juist een goede combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten zorgt voor een gezond paard. Denk eerder dat de paarden tegenwoordig te dik zijn van te veel koolhydraten, dan van vet..

Eh, niemand had het toch over 'een paard minder vet eten geven'?

....al kan taalkundig 'een paard vet voeren' betekenen dat je zodanig voert, dat het paard vet wordt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:10

Janneke2 schreef:
kimberly1995 schreef:

Eh, niemand had het toch over 'een paard minder vet eten geven'?

....al kan taalkundig 'een paard vet voeren' betekenen dat je zodanig voert, dat het paard vet wordt.

Sorry, had je stukje onder de vicieuze cirkel verkeerd gelezen.

Neemt niet weg dat veel mensen denken dat je/een paard dik wordt van vet eten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:53

Vet als vetten/olie of vet als vette koeien kuil?