Foto: Wikimedia Commons
Het is zomer, en je wilt lekker met je paard het bos in. Maar je paard heeft daar geen zin in, want ze zijn er weer. Akelige zwermen bloeddorstige dazen, blinzen of blinde vliegen zoals ze in bepaalde gebieden van Nederland worden genoemd. Ze hebben een snuit met kleine mesjes, en daarmee snijden ze een gat in de huid. Zo’n beet doet echt pijn, daar kom je wel achter als zo’n daas zich een keer vergist
en je door je T-shirt heen te grazen neemt. Michelle Scherpenborg was de gevleugelde kwelgeesten meer dan zat en bedacht een oplossing. Haar idee stuurde ze naar Het Beste Idee van Nederland. ‘Neem je dan ook een paard mee?’ wilde het productieteam belangstellend weten.
‘Ik dacht nog: haha, geintje’, lacht Michelle. ‘Daarom mailde ik terug: Pas op wat je wenst hoor, want voor je het weet komt ’t uit! Ik moet dat soort grappen toch eens afleren, want in de volgende mail was het: 'Dat zouden we serieus enig vinden!' Toen moest ik ineens halsoverkop op jacht naar een razendknap koelbloedig paard en een trailer. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Marije Rauwerda van Stoeterij Frà Skoti, en zij stelde de prachtige goedgekeurde hengst Seifur, een trailer en een heel begeleidingsteam ter beschikking. Echt waanzinnig!’
Het volledige artikel, inclusief filmpje, kun je hier nalezen.
Alleen de hals wordt beschermd, dus de borst, benen, buik en achterhand liggen nog steeds voor het grijpen. Juist de hals is nog wel zelf te beschermen door ze weg te slaan, die andere gebieden zijn moeilijker te bereiken. Daarnaast zullen die lintjes net als vliegenfrontriemen ook wel plekken open laten door de wind of beweging, dus is alsnog niet de hele hals bedekt. En ik denk ook dat dazen niet wegvliegen van wat lintjes die af en toe tegen ze aan komen als ze aan het prikken zijn, je moet ze er zelf ook altijd echt hard af meppen voordat ze loslaten.
Ben hoe dan ook uiteraard trots op haar. Het idee is misschien niet perfect maar ze stond er toch maar met stoer demopaard en alles in die studio.
als je denkt dat dat voldoende is dan ben je nog nooit een zwerm dazen tegengekomen