Moment van trainen beïnvloedt biologisch ritme paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Moment van trainen beïnvloedt biologisch ritme paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 15:32

http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Wetenschappers in Ierland hebben ontdekt dat het moment van trainen invloed heeft op het biologische ritme van het paard.

Paarden zijn, net zoals mensen, voornamelijk dagdieren, of wakker en actief gedurende de dag. In de nacht helpen biologische processen bij het herstellen van weefsel omdat de dieren minder bewegen en meer rusten. Verschillende genen in spieren en ander weefsel spelen een rol in 24-uurs cyclussen die gecoördineerd worden door het aantal uren zonlicht en duisternis per dag. Deze cyclussen bepalen veel aspecten in het paard qua fysiologie, metabolisme en gedrag.

Een studie, die ontwikkeld is om de invloed van trainen te meten, werd uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit in Dublin. Ze gebruikten zes gezonde volbloedmerries die een jaar lang op de wei hadden gestaan en niet getraind werden. In het begin van de studie werd elke vier uur van elk paard een spierbiopt genomen. Na een periode van acht weken, waarin de paarden elke dag 20 minuten getraind werden halverwege de ochtend, werden er weer spierbiopten genomen.

Van elk biopt werden de genen die gerelateerd zijn aan het spiermetabolisme met elkaar vergeleken. In de biopten die werden genomen voor de trainingen werden de genen, die belangrijk zijn bij sportpaarden, constant aangetoond tijdens een periode van 24 uur. In de biopten die genomen werden na de acht weken van training werden opmerkelijke resultaten gevonden. De genen die helpen bij het beschermen van de spieren tegen stress waren niet, zoals gebruikelijk, actief in de nacht, maar waren juist actief vlak voor het moment van training.

De wetenschappers trokken hieruit de conclusie dat het biologische ritme van de paarden verschoven was in een reactie op de training van de paarden. Op deze manier konden de paarden optimaal presteren tijdens het verwachte moment van training.

Het gepubliceerde artikel kan hier gelezen worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Moment van trainen beïnvloedt biologisch ritme paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:38

Wauw dit is interessant. Dus eigenlijk kun je beter elke keer op hetzelfde tijdstip trainen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:49

Ik kan me ook zo voorstellen dat het ene dier smorgens goed presteert en de andere smiddags. Zeker interssant.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:57

Mijn paard is 's ochtends het fijnst te rijden, maar ik kan geen vast ritme opbouwen omdat ik onregelmatige werktijden heb. Dus als ik vroeg-laat heb, rijd ik 's avonds en de dag erna 's ochtends, ik merk wel dat hij dan minder fijn loopt als dat ik 2x achter elkaar de ochtend zou rijden.. ik geloof inderdaad dat het wel invloed heeft. Leuke studie!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:58

vanaf nu ga ik elke keer op hetzelfde moment trainen

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:58

Interessant. Ik heb het geluk dat ik veelal op de "zelfde" tijden met m'n paard aan de slag kan. Ben ik er door omstandigheden op een ander dagdeel weet ik eigenlijk al dat de training minder fijn gaat.
Grappig als je dit dan leest, dat het dus niet raar is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:18

itsmi schreef:
Mijn paard is 's ochtends het fijnst te rijden, maar ik kan geen vast ritme opbouwen omdat ik onregelmatige werktijden heb. Dus als ik vroeg-laat heb, rijd ik 's avonds en de dag erna 's ochtends, ik merk wel dat hij dan minder fijn loopt als dat ik 2x achter elkaar de ochtend zou rijden.. ik geloof inderdaad dat het wel invloed heeft. Leuke studie!

Heeft dat te maken met het feit sat je de ene dag savonds en de andere sochtendq traint, dus het verschillend tijdstip, of dat er tussen de trainingen geen tijd genoeg zit?
Hoe reageert hij als je bv maandagavond traint, en woensdag morgen, merk je dan ook verschil?
Ikzelf merk geen verschil tussen het tijdstip, maar paard loopt idd niet fijn als ik vanavond train,en er dan morgenvroeg weer opkruip. Maar ze loopt ook niet fijn als ik morgenochtendtrain,en er savonds nog eens opkruip.( de eerste training altijd wel,de tweede niet)
In haar ogen moet er blijkbaar min 20 uur ertussen zitten :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:24

Nou ja, die zwarte van mij is in ieder geval zeker in het weideseizoen geen ochtend paard.
Dan hoef je eigenlijk voor 10 uur niet in de wei te komen, dan is ie nog dusdanig aan het luiwammessen dat het bijna hilarisch is.

Dus in dat opzicht heeft hij een heel uitgesproken bioritme.

Helaas voor hem en mij, is het nou eenmaal zo dat de rijtijden varieeren, mensen werken, starttijden van wedstrijden krijg je ook maar gewoon ingedeeld, dus we doen het er maar mee.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:40

Duhelo schreef:
itsmi schreef:

Heeft dat te maken met het feit sat je de ene dag savonds en de andere sochtendq traint, dus het verschillend tijdstip, of dat er tussen de trainingen geen tijd genoeg zit?
Hoe reageert hij als je bv maandagavond traint, en woensdag morgen, merk je dan ook verschil?
Ikzelf merk geen verschil tussen het tijdstip, maar paard loopt idd niet fijn als ik vanavond train,en er dan morgenvroeg weer opkruip. Maar ze loopt ook niet fijn als ik morgenochtendtrain,en er savonds nog eens opkruip.( de eerste training altijd wel,de tweede niet)
In haar ogen moet er blijkbaar min 20 uur ertussen zitten :D

Haha ik snap wat je bedoeld! Maar mijn paard loopt sowieso 's ochtends fijner dan 's avonds. Dus als ik maandag avond zou trainen, en woensdag morgen pas weer, loopt hij woensdagochtend fijner als maandagavond. het is gewoon meer een ochtend-paard.

Als ik avond-ochtend achter elkaar train, dan is de avond de makkelijkere loswerk training (of longeren), en de ochtend daarna doe ik dan intensief rijden..

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:28

Interessant ! O:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:24

Oef..spierbiopten afnemen om de vier uur. Dat moet geen pretje zijn geweest voor de paarden. Bij mensen is het een erg pijnlijke ingreep als het zonder narcose wordt gedaan. Mijn vader heeft het pasgeleden gehad en hij vond het een kwelling en hij is heel wat gewend qua nare onderzoeken. En dan bij deze dieren om de vier uur. Brr..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:51

Intresant ik rij me paard altijd rond de uren tussen 16.30 en 19.00 merk wel idd verschil...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:00

Best interessant om te weten maar elke 4 uur een spier biopt vind ik ook best pittig voor het dier :(

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:47

Jammrr dat je op wedstrijd het tijdstip van starten niet kunt beinvloeden haha

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:24

Wat sneu dat die paarden elke vier uur gepijnigd moeten worden door z'n biopt ..

Wel interessant artikel !

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:40

ninietje_x schreef:
vanaf nu ga ik elke keer op hetzelfde moment trainen

toch niet na aanleiding van 1 studie hoop ik? :o

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:54

Belachelijk dat die dieren hiervoor zo gepijnigd worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:21

Herinner me twee paarden die altijd op hetzelfde tijdstip gereden werden en echt brulden voor hun training. Knetter fit en blij waren...wellicht toch ene kern van waarheid.

Maar waarom zijn paarden die 24-7 buiten staan, ergens tussen 8 en het middaguur rustig, slapen veel en willen dan ook minder graag werken. Naar mijn zin toch omdat er 's nachts meer bewogen wordt?

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:56

Wat een vreselijke dierproef!! Elke vier uur een spierbiopt...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:40

Zouden ze zich aanpassen aan de training of aan de spierbiopten (pijn?) vraag ik mij dan af....