Documentaire over gekloonde paarden in de sport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Documentaire over gekloonde paarden in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:19

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Een eventingpaard dat alles kan,
daar wilde Sint wel een versie paard van.
Hij wilde echter geen broer en geen zus,
de enige optie die overbleef was klonen dus.

Afbeelding
Tamarillo. Foto: Flickr / Larsac

Tomatillo, de kloon van het eventingpaard Tamarillo, zal zondag zijn televisiedebuut maken op Sky Sports. De jaarling is het onderwerp van een documentaire over het klonen van sportpaarden.

Het eerst gekloonde paard werd in 2003 geboren en inmiddels zijn er ongeveer 200 paarden gekloond. Alhoewel klonen niet op de renbaan mogen verschijnen, mogen zij sinds 2012 wel participeren in de dressuur-, spring- en eventingsport. De FEI besloot het verbod op gekloonde sportpaarden vlak voor de Olympische Spelen in Londen op te heffen.

Vorig jaar werd bekend dat het toppaard van William Fox-Pitt, Tamarillo, was gekloond. Tamarillo won onder andere de titel in Badminton en Burghley. Ondanks dat Tomatillo erg veel op Tamarillo lijkt is het nog niet zeker of het paard ook daadwerkelijk de sport in zal gaan. "We willen zo snel mogelijk met hem gaan fokken zodra bekend is wat voor een dieren hij produceert. Wij zijn ook geïnteresseerd in het uitbrengen van het paard, maar de fokkerij is op dit moment het belangrijkste doel."

De documentaire zal ook aandacht besteden aan de minder bekende kloon van het springpaard Murka's Gem, welk in 2011 geboren werd. Volgens voorstanders van klonen zorgt deze manier van fokken ervoor dat er weer sterke volbloedlijnen teruggebracht kunnen worden in de springsport. "Er zijn simpelweg niet genoeg goede paarden in de wereld om aan de vraag te voldoen."

"Cloned: Creating Designer Horses" zal zondag 7 december worden uitgezonden op Sky Sports om 19.30 uur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:36

Ik zou nu juist erg geïnteresseerd zijn in een paard wat wel uitgebracht wordt in de sport.
Bereiken de klonen hetzelfde nivo?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:41

NatasjavE schreef:
Ik zou nu juist erg geïnteresseerd zijn in een paard wat wel uitgebracht wordt in de sport.

Dat zou ook mijn gedachten zijn...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:24

NatasjavE schreef:

Volgens mij zijn er nog geen klonen die topsport niveau lopen ivm leeftijd (zeg vanaf 9jaar).
Echter genetisch kunnen ze het, maar groot deel (opvoeding/omstandigheden/ruiter) kun je niet 100% nabootsen dus denk dat je niet standaard kan zeggen dat ze hetzelfde niveau gaan halen. Wat mij betreft zijn ze puur interessant voor fokkerij (ruinen topsport hebben gelopen kunnen via kloon dus toch genetisch vererven).

NatasjavE

Re: Documentaire over gekloonde paarden in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:34

Ik snap dat invloeden van buitenaf ook het resultaat beïnvloeden.

Ik bedoel eigenlijk meer in deze bijvoorbeeld....denk dat het origineel een ruin was. Hoeveel invloed heeft dat? En wat zijn nu al die invloeden die van belang zijn.

En 9 jarige zijn misschien niet nog niet op topsport nivo....je kan ze wel vergelijke met leeftijdsgenoten.
En omwille van het experiment zou ik het van deze dieren wel verlangen als stamboek dat ze uitgebracht worden. Wellicht acteren ze niet op het exact hetzelfde nivo.....het zou wel min of meer vergelijkbaar moeten zijn.

Ik ben er overigens heel niet voor om een ruin die gekloond is in te zetten in de fokkerij....
Hij is geruind om dat ie niet geschikt was voor de fokkerij.

Fokken op alleen prestatiekenmerken vind ik gevaarlijk. Het moet een van de selectiecriteria zijn. Nooit toegeven op een correct exterieur en een correct fundament.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:26

NatasjavE schreef:
Fokken op alleen prestatiekenmerken vind ik gevaarlijk. Het moet een van de selectiecriteria zijn. Nooit toegeven op een correct exterieur en een correct fundament.

Dat snap ik niet, een correct exterieur is toch dat exterieur dat een paard instaat stelt het beste zijn doel te behalen? Dat is dan vaak hoog scoren in dressuur en springen.
Dan zijn de toppers toch per definitie het meest geschikt? Veel geschikter dan de mooiere die onder het zadel niks gepresteerd hebben?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:33

troi schreef:
NatasjavE schreef:

Dat snap ik niet, een correct exterieur is toch dat exterieur dat een paard instaat stelt het beste zijn doel te behalen? Dat is dan vaak hoog scoren in dressuur en springen.
Dan zijn de toppers toch per definitie het meest geschikt? Veel geschikter dan de mooiere die onder het zadel niks gepresteerd hebben?

Dat eerste heb je gelijk in. Maar bij een topprestatie word ook een heel groot deel bepaald door het karakter en het management om een paard heen.

Een paard met een minder ideaal exterieur, minder goede beweging of zelfs exterieurmatige tekortkomingen kan dat compenseren door het karakter en goed management rondom het paard.

Nu is karakter wel erfelijk maar er word niet in alle gevallen dat karakter doorgegeven wat bij dat toppaard hoort. en het is ook nog maar de vraag of iedere ruiter met dat specifieke karakter om kan gaan.

In het ergste geval fok je met een dergelijk paard een paard met de exterieurmatige tekortkoming en niet het karakter om een topprestatie te leveren.

Wat hou je dan over? Een paard wat gevoeliger is voor blessures en en doordat het ook niet het karakter heeft om een topper te worden komt het ook niet op een prof stal terecht.

En er zijn toppaarden genoeg die echt niet het exterieur en of beweging hadden die je graag bij je rijpaard wil zien.

Maar waar je wel gelijk in hebt dat een paard met een goed exterieur een paard beter in staat is om een goede prestatie te leveren.
Met als voordeel dat als het totale dier geen topper oplevert je nog wel een goed paard overhoud.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:24

Er lopen al meerdere Zangersheide- klonen in de sport, bv Air Jordan Alpha Z. Ze zijn alleen nog niet oud genoeg voor topsport, al heeft Air Jordan Alpha Z al op het WK jonge paarden gepresteerd.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:57

Is deze documentaire nog ergens terug te kijken?