Mesttest: Waarom je nu moet ontwormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Mesttest: Waarom je nu moet ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 12:56

http://www.paardvisie.nl/

Afbeelding
Foto: mesttest.com
Amerigo had laatst wat dunne ontlasting,
Zijn darmen hadden een te zware belasting,
Sint liet Amerigo's mest testen,
Nu loopt de witte schimmel weer als de beste(n).

Met het regelmatig uitvoeren van mestonderzoek krijg je een goed beeld van de wormbesmetting bij je paard. Toont mestonderzoek alle soorten wormen aan? Nee, en daarom is het advies om toch jaarlijks na de eerste nachtvorst, te ontwormen. In de late herfstperiode vertragen de meeste levenscycli van wormen. Dit moment is dan ook een goed tijdstip om te ontwormen.

Waarom zou je mestonderzoek doen of laten doen als toch een jaarlijkse ontworming wordt aanbevolen? Dat is omdat afhankelijk van de leefomstandigheden, gezondheidstoestand en leeftijd van je paard er toch wormen, in meer of mindere mate, aanwezig zijn.

Lees hier de rest van het artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:11

Sammie schreef:
Met het regelmatig uitvoeren van mestonderzoek krijg je een goed beeld van de wormbesmetting bij je paard.

Precies, want gezien het een moment opname is zegt een losse mest onderzoek niks.
Jammer dat die dierenartsen zulke hoge prijzen hanteren waardoor niet te doen is voor particuliere om regelmatig te laten testen (eens in 3 maanden is echt te weinig).

No_No

Re: Mesttest: Waarom je nu moet ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:16

Zo heerlijk dat wij een laborante als stalgenoot hebben :D ze onderzoekt zo de mest van onze stalpaarden! Gelukkig een stuk goedkoper

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:31

Onlangs werd er vanuit de paarden kliniek VCHN een lezing gegeven over ontworming en mestonderzoek.
Deze lezing werd gegeven door Zoetis, fabrikant van oa diverse ontwormingsmiddelen.

Zal hier wat stukjes neerzetten van de lezing:
Citaat:
Mestonderzoek
Een belangrijk onderdeel van wormbestrijding is het regelmatig controleren van de wormbelasting. De test die hiervoor gebruikt wordt is het vaststellen van het EPG (aantal eieren per gram mest).

Mestonderzoek (EPG)

De EPG bepaling geeft een indicatie van het aantal volwassen wormen in uw paard(en) door het vaststellen van het aantal wormeieren in een mestmonster. Het geeft echter niet de totale wormbelasting van rond- en lintwormen aan, omdat de lintworm haar eitjes niet voortdurend uitscheidt. Het kan dus zijn dat er geen lintwormeieren worden aangetoond, terwijl er wel een lintwormbesmetting aanwezig is. Bovendien leggen de larven van wormen geen eieren. En juist deze larvale stadia van wormen zijn vaak het meest schadelijk (bijv. de ingekapselde kleine rode bloedwormlarven). Deze kunnen niet worden aangetoond in een mestmonster.

Waarom is mestonderzoek belangrijk?

Om een indicatie te verkrijgen van het besmettingsniveau van volwassen wormen bij uw paard(en) en om inzicht te krijgen in de verschillende wormsoorten die een rol spelen.
Om doelgericht te kunnen ontwormen. Dat houdt in dit geval in, dat alleen de paarden worden ontwormd die een significante besmetting hebben (meestal wordt een grens van >200 eieren per gram mest aangehouden).
Om te kijken of uw ontwormingsplan of schema werkt. Zo kan de EPG test vóór het ontwormen worden uitgevoerd en ná het ontwormen. Als aangetoond wordt dat de behandeling niet gewerkt heeft, kan er sprake zijn van resistentie tegen het wormmiddel dat u gebruikt heeft.
Welke parasieten kunnen worden vastgesteld door mestonderzoek?
Kleine rode bloedworm V
Grote bloedworm V
Spoelworm V
Larven X
Ingekapselde larven van de kleine rode bloedworm X
Aarswormen of Oxyuri X
Lintwormen X
Horzellarven X
Wanneer zou ik mestonderzoek moeten doen?

Geadviseerd wordt om de EPG bepaling in het voorjaar en tijdens de zomer uit te voeren. Op basis daarvan kan gekozen worden welk ontwormingsmiddel het meest geschikt is. Ook is het mogelijk dat de wormbelasting zo laag is, dat er niet ontwormd hoeft te worden. Dat laatste is zeer gunstig om resistentieontwikkeling tegen te gaan. Een EPG bepaling zou minstens één keer per jaar moeten worden uitgevoerd tijdens het weideseizoen. Hiermee kan beoordeeld worden of uw ontwormingsschema voldoende effectief is. Nieuwe paarden zouden in quarantaine gehouden moeten worden. Tijdens de quarantaineperiode kan een EPG bepaling uitgevoerd worden om de belasting vast te stellen. Zo weet u welke wormrisico’s u loopt.

In een mestonderzoek kunnen de ingekapselde larven van de kleine rode bloedworm niet worden aangetoond. Larven in dit stadium zijn echter het meest schadelijk voor uw paard. Paarden kunnen miljoenen ingekapselde larven hebben, maar een heel laag EPG laten zien. Dowdall et al. (2002) Veterinary Parasitology 106, 225-242
Draadwormen (Oxyuris, of aarswormen) kunnen niet worden vastgesteld door middel van mestonderzoek, omdat ze gedurende hun levenscyclus niet voortdurend eieren leggen.
Lintwormen scheiden hun eitjes ook niet continu met de mest uit. Een negatief EPG, of een laag EPG, zegt dus niet per definitie dat er geen lintwormbesmetting is.
Horzellarven kunnen niet met mestonderzoek worden vastgesteld.
De EPG bepaling is slechts een momentopname en geeft een indicatie van het aantal volwassen wormen die uw paard op dat moment belasten. Mestonderzoek is zeer nuttig, maar vormt niet het volledige antwoord.

Preventie:
Citaat:
In het kader van de preventie moet tijdens het weideseizoen regelmatig bestrijding van rondwormen plaatsvinden. Bij milde, natte winters lopen paarden echter het risico dat ze laat in het jaar infectieuze larven opnemen. Daarom moeten kleine strongyliden het hele jaar door worden bestreden. Tegenwoordig zijn kleine strongyliden of kleine/rode bloedwormen de meest voorkomende en meest schadelijke parasieten bij paarden. Na opname tijdens het grazen kunnen de larven de darmwand doorboren en zich daarin ophopen, wat levensbedreigend kan zijn. Door het wijdverspreide gebruik van wormmiddelen is de besmetting met grote strongyliden weliswaar verminderd, maar de migrerende larvaire stadia van deze wormen kunnen nog steeds fataal zijn.

Preventie moet ook gericht zijn tegen ingekapselde larven van kleine strongyliden. Als ze niet worden bestreden kunnen ze in de late winter of het vroege voorjaar massaal uit de darmwand vrijkomen. Een behandeling met een wormmiddel tegen deze ingekapselde larven wordt in ieder geval bij het opstallen aanbevolen.

Weidemanagement:

Verwijder de mest regelmatig uit de wei waarin uw paard loopt: in het weideseizoen minimaal tweemaal per week, van november tot en met maart eenmaal per week.
Zorg dat de wei niet overbezet is. In het ideale geval moeten er per hectare weiland niet meer dan 3 tot 5 paarden lopen.
Zorg, indien mogelijk, dat de weide ter afwisseling door runderen of schapen wordt begraasd. Zij zijn natuurlijke stofzuigers. Ze eten de eitjes en larven op maar worden zelf niet ziek van paardenwormen.
Voorkom dat veulens samen met oudere paarden grazen. Deze laatste kunnen een belangrijke bron van besmetting zijn, en moeten regelmatig worden ontwormd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:52

Fjorj schreef:
Sammie schreef:
Met het regelmatig uitvoeren van mestonderzoek krijg je een goed beeld van de wormbesmetting bij je paard.

Precies, want gezien het een moment opname is zegt een losse mest onderzoek niks.
Jammer dat die dierenartsen zulke hoge prijzen hanteren waardoor niet te doen is voor particuliere om regelmatig te laten testen (eens in 3 maanden is echt te weinig).

Bij ons kost mestonderzoek niks bij de dierenkliniek. In 2013 was het gratis bij afname van een wormenkuur dus hoefde je alleen te betalen als er geen wormen waren. In 2014 was het mestonderzoek sowieso gratis. Ook als er geen wormenkuur nodig was. Ik ben benieuwd wat ze in 2015 hanteren. maar ik hoop op hetzelfde als afgelopen jaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:38

Bokt lijkt wel een promotor van mestonderzoek geworden {:)-:( . Ik doe het niet en ontworm 3 keer per jaar preventief. Werkt perfect en is een stuk goedkoper. Ik heb gewoon te vaak gezien dat mestonderzoek levensgevaarlijk is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:45

ik ben ook een beetje van gedachten veranderd. Deed eerst altijd en alleen maar mestonderzoek, maar nu krijgt ze eens per jaar toch (preventief) een wormspuit. Uit de mestonderzoeken kwam nooit iets, ik ontwormde eerder dus nooit...

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:56

Ik doe niet aan ontwormen en niet aan een mest onderzoek. Maar toch werd ik dit jaar nieuwsgierig. Meerdere DA gebeld en in zeddam deden ze het onderzoek voor 15 euro per paard. Ze testen daar op alle wormsoorten en eitjes. Ik kreeg een uur later een telefoontje met de vraag"wanneer heb je voor het laatst ontwormd?" Waarop ik antwoorde euhmm paar jaar geleden. Ze was erg verbaasd want de mest zag er perfect uit. Ik ben blij dat ik geen onnodige wormkuren aan mijn paard hoef te geven. Wel zal ik jaarlijks blijven testen voor alle zekerheid :o

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:59

Preventief ontwormen kan niet.... net zoals je niet preventief een mug in je slaapkamer kan dood meppen als daar helemaal geen mug is.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:24

Het scheelt natuurlijk wel hoe je paard gehouden word en of hij voornamelijk alleen of met een groep anderen staat in de wei of paddock. Als er dan ook nog veel gewissel is met nieuwe paarden in de groep.
Wij doen in het voorjaar gezamenlijk mestonderzoek met de stal voor ze de wei op gaan en in november/december in ieder geval ontwormen met Equest Pramox (of evt. Equimax).

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:40

Sammie schreef:
Amerigo had laatst wat dunne ontlasting,
Zijn darmen hadden een te zware belasting,
Sint liet Amerigo's mest testen,
Nu loopt de witte schimmel weer als de beste(n).

Pleonasme. Zou ik er even uit halen als ik jou was.

Ik word zo aan het twijfelen gebracht door alle informatie die er beschikbaar is over ontwormen. De een doet het om de zoveel maanden, de ander een keer per jaar en ik lees nu ook al twee reacties van mensen die het nooit doen of gedaan hebben. Ik denk dat ik het maar bij 1 keer per jaar ga houden, dan kan de DA meteen zo'n ding meebrengen als hij toch komt om te enten.

germie schreef:
Bokt lijkt wel een promotor van mestonderzoek geworden {:)-:( . Ik doe het niet en ontworm 3 keer per jaar preventief. Werkt perfect en is een stuk goedkoper. Ik heb gewoon te vaak gezien dat mestonderzoek levensgevaarlijk is.

Wat bedoel je met levensgevaarlijk?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:43

Germie bedoelt met mestonderzoek: niet ontwormen!
Heb dezelfde ervaring...

Vandaag kregen alle paarden van onze stal/wei een Equest Pramox. (Preventief)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:03

Ik heb het al vaker geschreven. Ik heb op een stal gestaan waar ze aan mestonderzoek deden. Alleen 1 andere pensionklant en ik deden niet mee met mestonderzoek. Na 1 maand hadden alle paarden wormen, alleen onze 2 dus niet want die werden ontwormd. Nou, wat een drama, en de kosten voor dat stomme onderzoek kwijt en nog ontwormen ook. Voor 40 euro heb je je paard het hele jaar ontwormd.
Nu sta ik particulier, als ik aan mestonderzoek wil doen kost me dat 22 euro per keer. In het weideseizoen moet het elke maand (dus 6 keer minstens) en in de winter 2 keer. Reken maar uit, je sponsort leuk de veearts met deze onzin. Maar ik ga er echt niet meer aan meedoen, je loopt gewoon achter de feiten aan. Zeker nu je opeens zowieso weer het advies krijgt om minstens 1 keer per jaar preventief te ontwormen. Eh, waarom doe je dan nog mestonderzoek? echt, er zijn diverse voorbeelden te vinden over hoe verkeerd geloven in mestonderzoek kan aflopen. en vreemd genoeg komen deze voorbeelden nooit op de voorpagina.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:12

Er zijn heel wat topics op Medisch waar eigenaren met de de handen in het haar zitten: Wat heeft mijn paard?
In een aantal gevallen had een simpele ontworming volstaan...wat een leed!!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:12

Bij ons op stal doen ze mestonderzoek maar vaak ongeacht de uitslag hiervan krijgen ze nog steeds een wormenkuur. Vooral bij mijn nu 3,5-jarige is dat erg waardevol gebleken. Kwam vorig jaar uit de opfok met een vrij ernstige wormbesmetting en heeft in de tussentijd zo'n 6 mestonderzoeken gehad. Pas sinds 2 maanden zijn zijn wormen onder controle. (Nu 50 eieren per gram mest, 2 maanden geleden 200) Door de mestonderzoeken hadden we altijd duidelijk welke waarde hij had en met welk middel hij ontwormt moest worden. Hij heeft ook 2 hele sterke kuren gehad. Als we geen mestonderzoek hadden laten doen, had hij waarschijnlijk nog steeds veel wormen gehad en dit is nu eindelijk getackeld. Na waarschijnlijk 2,5 jaar vol wormen. Dus ik sta zeker positief tegenover mestonderzoek maar dan wel aangevuld met een wormenkuur.

En dan kan je inderdaad zeggen: waarom doe je dan een mestonderzoek als je toch ontwormt? Maar dat doet mijn stal om gewoon duidelijk te hebben wat de stand van zaken is van de wormen bij de paarden. Een hele hoge waarde moet je soms anders ontwormen dan een lage waarde en zonder mestonderzoek kan het zomaar voorkomen dat je een 'verkeerd' middel gebruikt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:39

Hier net de pramox er weer ingedrukt.
Mestonderzoek vind ik de grootste geldklopperij die er is. Ik doe het niet en Ontworm 4x per jaar met verschillende werkzame stoffen afhankelijk van het seizoen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:42

germie schreef:

Heb je de OP wel gelezen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:43

Ik doe beide.
Een van mijn paarden is erg wormgevoelig en uit mestonderzoek komt juist steeds naar voren dat voor haar 4x per jaar gevaarlijk zou zijn.
Ik zou niet blind op het een of het ander vertrouwen.
In het najaar krijgen ze hoe dan ook equest.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:33

germie schreef:
Ik heb het al vaker geschreven. Ik heb op een stal gestaan waar ze aan mestonderzoek deden. Alleen 1 andere pensionklant en ik deden niet mee met mestonderzoek. Na 1 maand hadden alle paarden wormen, alleen onze 2 dus niet want die werden ontwormd. Nou, wat een drama, en de kosten voor dat stomme onderzoek kwijt en nog ontwormen ook.

Als paarden na één maand een enorme worminfectie krijgen, is er iets heel erg mis met je ontwormbeleid. Ik zou dit zelf een erg nuttige uitslag vinden, dat betekent dat de wormdruk bij jullie echt extreem is, wel iets om rekening mee te houden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:50

flappie28 schreef:
Wij doen in het voorjaar gezamenlijk mestonderzoek met de stal voor ze de wei op gaan en in november/december in ieder geval ontwormen met Equest Pramox (of evt. Equimax).
Waarom met Pramox? Ontwormen tegen lintworm (met Praziquantel) hoeft maar eens per 2 jaar en eventueel ingekapselde larven bestrijdt je prima met alleen moxidectine (oa. 'groene' Equest). NB.: Met Equimax (praziquantel en ivermectine) pak je die ingekapselde larven dus NIET.

Wij ontwormen als volgt:
voorjaar: ene jaar ivermec, andere jaar Equimax.
zomer/najaar: ivermec, zo vaak als nodig blijkt adhv. EPG (in de praktijk meestal 2x "voor de zekerheid", EPG komt zelden of nooit boven de 200).
winter: Groene Equest

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:38

Waarom? Omdat de dierenarts dat adviseert en omdat het op recept gaat uiteraard. Alleen willen sommige stalgenoten om bepaalde redenen geen Moxidectine geven, dus die geven dan soms Equimax. Nooit eerder gehoord of gelezen dat het maar 1 keer per 2 jaar tegen lintwormen hoeft eerlijk gezegd. Vooral ook omdat deze vaak niet uit een mestonderzoek naar voren komen.

De werkzaamheid van de ontwormmiddelen is mij overigens bekend. ;)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:47

Velen ontwormen alsnog prefentief wat ikzelf ook graag zou willen blijven doen met 2 paarden onder de 2 jaar, maar hoe komen jullie aan de prefentieve wormenkuren dan? Hier krijg je het spul nergens mee voor er mest is ingeleverd....

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:58

Wij krijgen het wel gewoon zonder mestonderzoek mee van de dierenarts, uiteraard stellen ze wel vragen over de samenstelling van de groepen en hoe ze gehouden worden en kijken ze wat we de keer er voor hebben gehad. Maar ze geven zelf ook aan dat in sommige maanden het mestonderzoek niet 100% betrouwbaar is. Snap inderdaad dat als je jonge paarden hebt dat je deze preventief wilt ontwormen. Is er geen andere dierenarts in de buurt waar je ze wel kunt krijgen? Lees ook wel eens op Bokt dat ze in Engeland bestelt worden trouwens.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:07

Ik kan hier gewoon naar de kliniek toe gaan en een wormenkuur ophalen hoor, geen enkel probleem.
Heb 2/3 weken terug ook nog gewoon een Pramox opgehaald.

Maar hier in de kliniek adviseren ze voor de weide periode te ontwormen en dan in vlak voor de vorstperiode nog een keer.
Verder tussendoor mestonderzoek.

Je kan ze idd gewoon zonder recept in het buitenland bestellen, oa in Ierland, Engeland.

Maar eerlijk is eerlijk hier in de kliniek zijn de meningen betreft het mestonderzoek ook verdeeld. Kijk vanwege de opkomende resistentie moeten ze wel.

Wat ze tijdens de lezing vertelde is bij bv pyrantel een beperkte resistentie in opmars. Het pakt momenteel maar max 7 soorten aan, maar er is een beperking is de stadia waar de worm zich in bevind.
Middelen als Ivermectine , Moxidectine daar valt de resistentie ertegen nu nog wel mee, maar dat willen ze graag nog een hele tijd zo houden.
Dit omdat er voorlopig zeker de eerste 5 jaar geen nieuw middel voor handen is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:44

ik haal het ook gewoon bij de DA op, samen met de enting