Toekomst onzeker voor zeldzaam Nokota paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Toekomst onzeker voor zeldzaam Nokota paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 20:51

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

De Nokota Horse Conservancy dreigt verspreid te raken. De Conservancy is een groep die gewijd is aan het behoud van de bloedlijnen van een zeldzame stam die terug te voeren is naar de Lakota paarden. Dit zijn paarden die ooit gereden werden door het grote opperhoofd Sitting Bull.

Het Nokota paard komt van oorsprong uit Noord Dakota en de bloedlijnen zijn terug te voeren naar vroegere boerderijpaarden en Indiaanse pony’s die in beslag werden genomen door de regering van de Verenigde Staten in 1881.

De Conservancy, welke werd opgericht in 1999, heeft sinds de economische recessie in 2008 moeite om het hoofd boven water te houden. Het houdt ondertussen rekening met het ergste, maar de raad is vastbesloten om er alles aan te doen om te voorkomen dat de 100 paarden die ze in bezit hebben verkocht moeten worden.

De groep heeft een schuld van 20.000 Amerikaanse dollars en heeft 150.000 Amerikaanse dollars per jaar nodig om het werk voort te kunnen zetten. De huur van het land is de afgelopen drie maanden niet betaald. De groep heeft ondertussen een fonds opgezet, en daar is tot op heden 6.335 Amerikaanse dollar op gedoneerd.

De afgelopen 50 jaar heeft het ras moeilijke tijden gekend. Met de sluiting van het Theodore Roosevelt National Park in de jaren ’50 werden veel wilde paarden ongewild gevangen. Na de bedreiging vanwege kruisingen met andere rassen kreeg het ras er nog een bedreiging bij in de vorm van slachthuizen. Veel gevangen paarden uit het Theodore Roosevelt National Park verdwenen en gingen uiteindelijk naar deze slachthuizen.

De twee broers, Leo en Frank Kuntz, uit Linton, Noord Dakota probeerden het unieke ras te beschermen door zoveel mogelijk paarden op te kopen van het nationale park.

Met stevige en zware botten, gekleurde ogen, witte gezichten en ongebruikelijke kleuren, beseften de Kuntz broeders dat de wilde paarden overeen kwamen met de beschrijving van de paarden die gereden werden door de noordelijke Plain indianen bijna 150 jaar geleden.

In 1986 bundelden de broers hun krachten met pas afgestudeerde parkwachter Dr. Castle McLaughlin, die de paarden bestudeerde voor het nationale park. Samen startte zij een register en fokprogramma voor de bescherming en het behoud van het ras. In 1993 werd het Nokota ras geaccepteerd door de North Dakota State Honorair Equine.

“We smeken om hulp, niet voor onszelf maar voor de levende geschiedenis van deze paarden. We willen dit niet verloren laten gaan.”, aldus Shelly Hauge, directeur van de groep.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:56

Ik heb ff snel gegoogled en het zijn hele mooie paarden. Waarom wordt zoiets niet tot nationaal erfgoed uitgeroepen?

Harpoon

Re: Toekomst onzeker voor zeldzaam Nokota paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:36

Het zou heel zonde zijn als ze uitsterven :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:56

Het zou echt heel erg zonde zijn als dit ras verloren dreigt te gaan..ik hoop dat er hulp kan komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:04

Welnee, er is niets bijzonders aan deze kleine groep paarden (véél te kleine populatie voor een "ras").
Als er geen belangstelling voor is gewoon laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:51

Moesten ze er gratis uitdelen mag er een hengst en merrie naar hier gestuurd worden. Maar vrees dat ze er tonnen geld voor vragen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:57

Kuggur schreef:
Welnee, er is niets bijzonders aan deze kleine groep paarden (véél te kleine populatie voor een "ras").

Dus al die andere dieren die op de rode lijst van uitsterven staan zijn ook geen rassen en moeten we dan ook maar opgeven? Lekker makkelijk.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:49

DeMolenhoek schreef:
Moesten ze er gratis uitdelen mag er een hengst en merrie naar hier gestuurd worden. Maar vrees dat ze er tonnen geld voor vragen.

Inderdaad, ik zou er zo mee willen fokken. Ben wel van de aparte kleurtjes en verhalen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:10

Op deze site vind allerlei info over die paarden en ook dieren die te koop zijn en wat ze er voor vragen, geen tonnen.

Filmpje over die mensen , de moeite van het bekijken waard : http://vimeo.com/43150849
Zelf heb ik er wel een donatie voor over

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:23

Wat ontzettend jammer dat ze in 1986 de echte oude hengsten hebben vervangen (vermoord) omzo er nieuw bloed in te krijgen door er arabische-en quarterhengsten bij los te laten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:32

_Ekenna schreef:
Kuggur schreef:

Dus al die andere dieren die op de rode lijst van uitsterven staan zijn ook geen rassen en moeten we dan ook maar opgeven? Lekker makkelijk.

Waar lees jij iets over een rode lijst?
Die rode lijsten gaan over bedreigde SOORTEN, niet over door mensen gefokte rassen van gedomesticeerde dieren.
De soort Paard gaat hierdoor echt niet uitsterven en deze populatie is niet zó bijzonder dat er veel uniek genetisch materiaal met ze verloren zou gaan.
De enige reden waarom deze werkgroep graag deze groep paarden wil behouden, is een culturele reden. Zíj ontlenen identiteit aan die paarden, en daarom zien ze graag dat die paarden niet verdwijnen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:48

Je hebt gelijk, mijn excuses. Maar dat kan je de volgende keer ook op een normale toon uitleggen ipv mij zo aan te vallen. :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:22

Ik zie dat Oomens me voor was. Dat was inderdaad in grote lijnen wat ik bedoelde.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:02

Tja eens met kuggur. En zo bijzonder zijn de kleuren niet. Roan, overo en dun komen voor bij erg veel rassen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:18

oomens schreef:
Waar lees jij iets over een rode lijst?
Die rode lijsten gaan over bedreigde SOORTEN, niet over door mensen gefokte rassen van gedomesticeerde dieren.
De soort Paard gaat hierdoor echt niet uitsterven en deze populatie is niet zó bijzonder dat er veel uniek genetisch materiaal met ze verloren zou gaan.
De enige reden waarom deze werkgroep graag deze groep paarden wil behouden, is een culturele reden. Zíj ontlenen identiteit aan die paarden, en daarom zien ze graag dat die paarden niet verdwijnen.

Ik denk dat je gelijk hebt m.b.t. de culturele identiteit, maar juist in het kader daarvan zou ik zeggen dat het de moeite waard is om zoiets tot erfgoed te benoemen. Net als mustangs bijvoorbeeld. Maargoed, dan moet er wel vastgesteld worden dat er echt een verband bestaat met de paarden uit te geschiedenis, en dan moet er ook nog geld beschikbaar zijn. Een groepje paarden is momenteel vast geen prioriteit.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:35

Best een lastig onderwerp.
Het zijn mooie paarden om te zien, ze hebben een mooie en zeer bijzondere geschiedenis/ erfgoed maar denk ook omdat het zo een kleine bloedlijn betreft het zeer moeilijk dan niet onmogelijk is om deze kudde te beschermen en te handhaven als een op zichzelf staand ras.
Dan moet je nieuw bloed binnenbrengen om het paard te redden en wat is er dan inderdaad nog over van het authentieke ras??
Maar om ze nou zo maar op het slachtterrein te dumpen vind ik ook wel weer erg kort door de bocht.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 04:28

Inderdaad eeuwig zonden. Van mij mocht hier ook hengst en merries komen te staan