Oplossing nodig voor verdwijnen onbewaakte overwegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Oplossing nodig voor verdwijnen onbewaakte overwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 11:32

www.knhs.nl

Belangenorganisaties ANWB, Fietsersbond, KNHS, Fietsplatform, Wandelnet en NOC*NSF hebben in een brief de Tweede Kamer verzocht om op korte termijn met een oplossing te komen voor het verdwijnen van 100 onbewaakte spoorwegovergangen. ProRail wil de overwegen sluiten omdat ze onveilig zijn. Daarmee worden vaak belangrijke verbindingen voor wandelaars, fietsers en ruiters afgesloten. Met als gevolg: een doodlopend pad, afgesloten recreatieve routes en een fikse omweg.

Ruim 6,6 miljoen Nederlanders wandelen regelmatig, er zijn zo’n 8,5 miljoen recreatieve fietsers en 450.000 paardensporters. “Wij pleiten voor toegankelijke ruimte voor actieve buitensporters en daarin hebben spoorwegovergangen ook een rol. Helaas zien we in toenemende mate verhokking ontstaan”, aldus Liesbeth Bronkhorst (KNHS), projectleider van het Actieplan Buitensport.

De belangenorganisaties vragen de Tweede Kamer om een oplossing die én zorgt voor veiligheid én zorgt voor de noodzakelijke verbinding. Het is belangrijk dat er budget beschikbaar wordt gesteld voor het veiliger maken van deze overwegen. Er is al een Verbeterprogramma Overwegen; daar zouden ook de onbeveiligde overwegen onderdeel van moeten zijn.

Het afsluiten van spoorwegovergangen is al jarenlang een thema. Een landelijke stuurgroep adviseert ProRail over het recreatief belang van overwegen. “Helaas gebeurt het steeds vaker dat ProRail ons advies niet over neemt, omdat er geen ruimte is voor creatieve oplossingen en ProRail er blijkbaar geen geld voor heeft”, stelt Ankie van Dijk (Wandelnet) namens de stuurgroep. Recente voorbeelden van onbewaakte overwegen die op de nominatie staan om te verdwijnen zijn te vinden in onder andere Heemstede, Winterswijk en Deurningen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:28

Als ze ze afsluiten moet dat dan heel definitief zijn? Dat kost toch ook geld? Om al die overgangen dicht te maken kost ook veel geld;) Voor de veiligheid snap ik het wel. Het gaat vaak mis volgens mij. Meer dan mensen denken.

Maar kan je dan niet net zoiets maken als bij natuurgebieden. Een goed bereikbaar klaphek? Wat makkelijk laat openen en sluiten voor fietsers, wandelaars, ruiters? Eventueel een auto er door kan bij nood:) Doe dit dan in overleg met mensen die er regelmatig bij zn spoorweg overgang rijden.

Dat kost net zoveel geld als dichtmaken denk ik dan? Hoeven ze niet die dure oplossing te doen. En mensen moeten goed nadenken dat er een spoor komt omdat ze het klaphekje open moeten maken. Zet er dan een goede waarschuwing. Hekje moet wel heel makkelijk open en dicht gaan. Maar kan je al iets eerder neer zetten zodat mensen nog een vlucht weg hebben als het niet goed gaat met openen van het hek. En goede bordjes erbij met waarschuwing. Desnoods ook in kleuren van spoorweg zodat mensen weten dat het een spoorwegovergang betreft die er achter ligt? Kunstenaar die het wil schilderen misschien erop dat het gevaarlijk is of jongeren met een spuitbus?
\
En voor wild dan een onderdoorgang maken of iets? Zodat die hun gebied ook niet gesloten wordt. Er zijn vast mooie oplossingen die niet veel hoeven te kosten gedaan kunnen worden. En dat kost nog altijd in mijn ogen minder dan definitief sluiten:) Daar is dan ook wel geld voor te vinden. Waar een wil is is een weg. En defitief sluiten hebben ze ook geld voor blijkbaar??

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:29

Wij zijn er niet blij mee, stal waar ons paard staat ligt een metertje of 300 na een spoorweg overgang. Kan er nu met de fiets heen in 10 a 15 minuutjes, maar dat kan straks niet meer als de overgang weg is...ook met de auto moeten we een flink stuk om gaan rijden. In het stuk staat genoemd dat het alleen over onbewaakte overgangen gaat, ik heb eerder begrepen dat er ook bewaakte overgangen op de nominatie staan omdat deze niet voldoen aan de steeds strengere veiligheidseisen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:05

het is me al wel opgevallen dat er bij ons in het bos juist onbewaakte overwegen in ene wel slagbomen gekregen hebben, nu snap ik waarom!

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:55

Om naar het bos te kunnen moeten wij kiezen uit 3 onbewaakte overgangen......als we naar een bewaakte overgang zouden moeten betekent dat we een eind met onze paarden over een drukke weg moeten.......dit zou voor de vele ruiters van onze stal wel een groot gemis zijn. Ik weet ook niet of het er veiliger van wordt van zo. #)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:47

De overweg in Heemstede is imo terecht gesloten. Deze lag onderaan een helling vanaf een viaduct ca. 500 meter verder naar het noorden. De baanvaksnelheid ter plaatse is 120 km/u = 33,3 m/s. Hetgeen betekent dat je vanaf het moment dat je daar een trein kon zien aankomen exact 15 seconden de tijd had om je uit de voeten te maken, alvorens tot corned beef te worden gereduceerd. Vrienden van mij hebben een aantal jaar aan het bewuste laantje gewoond. Toentertijd heb ik regelmatig van de overweg gebruik gemaakt. Dus weet ik uit eigen ervaring, dat die 15 seconden best krap waren.

Verder was het geen openbare overweg, het gebruik ervan was uitsluitend toegestaan voor aanwonenden en hun bezoek/leveranciers. Deze beperking werd echter massaal genegeerd door fietsers en wandelaars uit de regio, wat niet verbazingwekkend is aangezien er ook niet op werd gehandhaafd. De clubs die de belangen van deze recreanten behartigen, zijn er nu dus ook prompt over aan het muiten. Terwijl ProRail bij het sluiten van deze overweg in een alleszins aanvaardbaar alternatief heeft voorzien, door aan de westzijde van het spoor een ventweg aan te leggen, die aansluit op de woonwijk bij station Heemstede-Aerdenhout.

karuna
Drukke kabouter

Re: Oplossing nodig voor verdwijnen onbewaakte overwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:33

Als dat het geval is wordt het bij de Veluwezoom een redelijk drama voor wandelaars, fietsers en ruiters. Nagenoeg alle oversteken buiten de bebouwde kom zijn onbewaakte overgangen tussen velp en dieren en zelfs een binnen de bebouwde kom ook. Ook een aantal hondenlosloop gebieden zijn alleen bereikbaar via een onbewaakte overgang. Net als voor een best grote stal die alleen via onbewaakt het bos inkan. Anders moeten ze best een eind langs een erg drukke 60 weg waar meestal te hard wordt gereden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:45

Een vage kennis van mij is 3 weken geleden dood gereden bij een onbewaakte spoorwegovergang.. Ik snap het wel hoor. Ik snap ook dat het voor anderen lastig kan zijn. Zo'n stal die ervan afhankelijk is, kan die dan niet in overleg met prorail? In plaats van dat alle recreatieorganisaties nu hun hakken in het zand zetten, zouden ze ook actief met oplossingen (en geld! als dat zó belangrijk is zijn er vast leden die willen bijdragen lijkt me) kunnen komen imo. De kamer vragen om oplossingen vind ik persoonlijk lekker makkelijk het probleem afschuiven..

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:56

Ik vind het hele idee eigenlijk echt onzinnig.

Hoe moeilijk is het voor mensen om gewoon je ogen en oren te gebruiken. Je kan echt wel op tijd zien of er een trein aan komt. Gewoon een kwestie van opletten. En dit is Nederland, die spoorwegovergangen staan gewoon ruim van tevoren aangegeven over het algemeen, dus dan kun je al vaart minderen.
Als het je dan toch niet lukt om levend over de spoorwegovergang te komen vind ik het ook een beetje recht van de sterkste.
In andere landen gaat het ook gewoon prima, niemand die zich zorgen maakt over onbewaakte spoorwegovergangen.

(Ik ben mij ervan bewust dat ik hier een harde en eenzijdige mening geef. Natuurlijk is het erg als er mensen overlijden bij een spoorwegovergang, maar denk niet dat dat aan de spoorwegovergang ligt, toch is het wel erg dat het gebeurd.
Imd dus ook gecondoleerd!)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:01

Het is idd een heel kleine moeite even goed te kijken links en rechts, desnoods stil te staan bij de overweg. Ik zal zelf eigenlijk nooit een bewaakte overweg overgaan zonder vooraf te controleren.

Alleen doen heel veel mensen dat niet helaas, zelfs bewaakte moeten steeds meer worden dichtgetimmerd omdat mensen er toch doorheen willen.

Maar misschien een zelf dichtzakkend hek met veer die je zelf moet openen om erover te kunnen zou wel fijn zijn. Ook wel prettig voor hulpdiensten als ze snel in aan de overkant moeten zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:07

karuna schreef:
Alleen doen heel veel mensen dat niet helaas, zelfs bewaakte moeten steeds meer worden dichtgetimmerd omdat mensen er toch doorheen willen.

Het is jammer dat er voor de rest zo veel mensenleed bij betrokken is, zijnde de machinist, hulpdiensten, familie, etc.

Maar dit begint toch aardig naar natuurlijke selectie te ruiken. In mijn kennissenkring is een spreekwoord: "het leven is hard, maar de voorkant van een trein is harder". Niet echt universitair niveau, lijkt me.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:45

Wauw. Wat zijn jullie hard zeg. Wat dacht je van auto-ongelukken, die mensen kijken ook allemaal niet? Ieder mens kan een keer wat over het hoofd zien toch? Die jongen die ik ken kwam daar iedere dag langs, stopte ook netjes. Die had echt geen doodswens ofzo hoor. Vind dit eigenlijk wel een misselijke uitspraak van je, Mizora.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:57

Dat bewaakte spoorovergangen steeds verder dichtgetimmerd moeten worden omdat mensen er toch doorheen willen? Nee, dat is gewoon debiel. Bellen (en evt. slagbomen) is gewoon stoppen, ingewikkelder is het niet.

Ik had expres dat specifieke stukje gequote. Voor onbewaakte overwegen is het anders, doch zie je ook daar acties die onbegrijpelijk zijn (de trein zien ze en denken, daar kan ik wel voorlangs terwijl het uiterst onwaarschijnlijk is). Maar inderdaad, sommige auto-ongelukken zijn ook inderdaad een geval van belachelijk weggedrag (van alle weggebruikers, en regelmatig van 1 partij). Ik vind het ook ontzettend naar als er iemand wordt doodgereden of gewoon aangereden, maar als het de zoveelste zonder licht is? Dan blijft het ontzettend naar, maar een stukje natuurlijke selectie is het dan ook.

Het gaat te vaak niet om een keer wat over het hoofd zien, maar over consequent stupide gedrag. De mensen die echt pech hebben en die ene keer dat ze het vergeten direct geschept worden, dat is extra sneu. Maar die eerste groep is waar de meeste ongelukken mee gebeuren (i.c.m. de derde groep, maar die is hier niet van toepassing).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:02

Alleen jammer genoeg zit er bijna altijd wel een bocht in spoor waardoor je niet zo ver kunt kijken en bij trein die 140Km/h rijd moet je haast wel km ver kunnen kijken wil je rustig kunnen oversteken.
Wanneer béétje mistig is heiig kan dat al niet. Levens gevaarlijk, dus kan goed begrijpen dat ze er van af willen.
Misschien kunnen ze oplossen door paar te sluiten en paar om te bouwen tot bewaakt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:12

Mizora schreef:
Dat bewaakte spoorovergangen steeds verder dichtgetimmerd moeten worden omdat mensen er toch doorheen willen? Nee, dat is gewoon debiel. Bellen (en evt. slagbomen) is gewoon stoppen, ingewikkelder is het niet.

Ik had expres dat specifieke stukje gequote. Voor onbewaakte overwegen is het anders, doch zie je ook daar acties die onbegrijpelijk zijn (de trein zien ze en denken, daar kan ik wel voorlangs terwijl het uiterst onwaarschijnlijk is). Maar inderdaad, sommige auto-ongelukken zijn ook inderdaad een geval van belachelijk weggedrag (van alle weggebruikers, en regelmatig van 1 partij). Ik vind het ook ontzettend naar als er iemand wordt doodgereden of gewoon aangereden, maar als het de zoveelste zonder licht is? Dan blijft het ontzettend naar, maar een stukje natuurlijke selectie is het dan ook.

Het gaat te vaak niet om een keer wat over het hoofd zien, maar over consequent stupide gedrag. De mensen die echt pech hebben en die ene keer dat ze het vergeten direct geschept worden, dat is extra sneu. Maar die eerste groep is waar de meeste ongelukken mee gebeuren (i.c.m. de derde groep, maar die is hier niet van toepassing).

Ik had niet gelezen dat je het over bewaakte had. In dat geval ben ik het helemaal met je eens, excuses daarvoor!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:48

Zijn de alarmbellen zo duur eb moeilijk?
als er geen slagbomen zijn lijken alarmbellen Me wel goed genoeg.

de eerste reactie in dit topic, klaphekken, brrr het idee alleen al. Je zal er maar moeilijk staan doen met je paard fiets enz en je zit tussen de klaphekken. Lijkt me doodeng

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:16

Femek2902 schreef:
...
In andere landen gaat het ook gewoon prima, niemand die zich zorgen maakt over onbewaakte spoorwegovergangen. ...

In België zijn de onbewaakte al een paar jaar geleden gesloten voor alle verkeer. Was voor ons toen ook beetje vervelend. Was nogal een stuk verder fietsen. De bewaakte overweg lag ook heel erg bergop. Paarden vonden deze niet zo aangenaam. Maarja, alles went hé...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:20

Ik vind het logisch. Vanaf je paard of fiets zie je de trein wel, maar vanuit de auto is het vaak echt niet te zien omdat het spoor doorgaans wat hoger ligt.
Ik vind het altijd maar eng met de auto.
Het gaat ook echt vaak fout, al komt het maar weinig in het nieuws.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:55

Het Nederlandse spoorwegennet is ook het drukst bezette net ter wereld. Dat in combinatie met een vol land maakt dat je hier ook andere maatregelen nodig hebt dan in andere landen..

Daarbij zie je nu gewoon dat het wachten is op het volgende fatale ongeluk. Niet of die gaat komen maar wanneer is de vraag. Dus dan kan het in andere landen nog zo goed gaan (of interesseert het de overheid/spoorwegen/nieuws daar minder? Ik heb geen cijfers..) maar ik heb liever dat ze preventief te werk gaan..