Het effect van calcium en fosfor in paardenvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Het effect van calcium en fosfor in paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 12:52

http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Afbeelding

Een optimale verhouding tussen calcium en fosfor is bij volwassen paarden 2:1. Maar niet in alle voersoorten is deze verhouding terug te vinden. Wat gebeurt er wanneer het dieet afwijkt van de optimale verhouding?

Calcium en fosfor spelen beide een belangrijke rol bij veel lichaamsfuncties, waaronder de gezondheid van het skelet. Een van de onderzoekers van het Kentucky Equine Research centrum zegt: "Een van de verwachtingen was dat een teveel aan fosfor in de botten van het paard wordt opgeslagen. Dit zou het bot hard en sterk kunnen maken. In veel paardenvoeding verschilt het gehalte aan calcium en fosfor. Het is goed mogelijk dat een paard niet genoeg van de mineralen binnenkrijgt, of in een verkeerde verhouding."

Om te onderzoeken wat het effect is van de twee mineralen in de voeding, werden drie verschillende diëten geprobeerd voor 42 dagen: een dieet met de optimale calcium-fosfor verhouding, een dieet wat hoog was in zowel calcium als fosfor en een dieet wat alleen hoog was in fosfor. De botontwikkeling en bijschildklierhormoon werd gemeten om het effect van het dieet te onderzoeken.

Paarden die het optimale dieet kregen hadden geen tekenen van mineraalopslag in het lichaam. Bij het dieet dat hoog was in beide mineralen werden zowel calcium als fosfor opgeslagen in het lichaam. Bij het dieet wat alleen hoog was in fosfor werd enkel fosfor opgeslagen. Bij deze groep werd er ook een hoger gehalte fosfor aangetroffen in de urine.
Het belangrijkste resultaat was dat een dieet dat hoog in fosfor was geen effect had op de botontwikkeling of bijschildklierhormonen. Het is echter wel mogelijk dat hoge gehaltes van calcium, fosfor en magnesium stenen kunnen vormen. Deze stenen kunnen koliek veroorzaken en zullen operatief verwijderd moeten worden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:02

Ik ben ook zeer benieuwd naar het darmstenen verhaal, er schijnt een relatie te zijn tussen hoge dosis magnesium en stenen.

Odysseus

Re: Het effect van calcium en fosfor in paardenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 17:22

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:39

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:23

Tennisbal? Komt eerder in de buurt van een bowlingbal :wow:

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:13

Ongelofelijk!

Gerelateerd aan het voeren van lucerne als voornaamste ruwvoer bron. Komt in NL weinig voor denk ik, wij gaan vooral voor hooi van gras, maar wel interessant!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:18

Jeempie :=

ik las :
but primarily magnesium ammonium and phosphate.

Zouden mensen dan echt zo verstandig zijn als ze iedere dag 'baad het niet dan schhad het niet' magnesium poeder door het eten gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:17

Elke dag magnesium poeder door het voer is dus niet goed?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:43

Weet ik veel, maar dat zinnetje viel me op.
Kan me sowieso niet voorstellen dat het goed is om dat zo veel te geven ivm de pH waarden van de maag en de darm en het extreem slechte oplossende vermogen ( dus kristal vorming).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:59

Was ook maar gewoon een vraagje, aangezien ik elke dag wel een kleine hoeveelheid door het voer meng..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:33

Ik vraag me al lange tijd af of het bijvoeren van supplementen zonder het meten van daadwerkelijke waarden (bloed én ruwvoer) wel zo verstandig is. Heel veel mensen voeren zulke dingen bij op de gok en de gedragingen van het paard, dat zou ik echt niet durven (mijn paard is vrij passief maar bloed was in orde dus ze krijgt geen supplementen bij). Als je leest op paardnatuurlijk.nl wordt er al min of meer genoemd dat er behoorlijk wat negatieve effecten kunnen zijn, maar dit? Wow, die stenen, dat is echt niet best.

Ben ik blij dat ik een DA heb die mij verbood mijn drachtige merrie overmatig luzerne te gaan voeren, omdat ze (vanwege diastase) het voordroog van stal -tijdelijk- niet meer mocht hebben.

De Ca - P is trouwens 4:1 in luzerne. P zit weer veel in zemelen of granen.
Dus pure granen voeren icm luzerne is zo'n gek idee nog niet, denk ik dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 07:14

Dat wordt normaal ook gedaan. Haver of gerst en lucerne.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:32

Ik denk dat we hier in Nederland niet meteen in de stress moeten schieten hoor, hier is gras (en hooi, voordroog) toch meestal de grootste voedingsbron waarnaast een krachtvoer wordt gegeven.
In de VS wordt op sommige plaatsen alleen Luzerne gevoerd of een enorme hoeveelheid graan omdat het gras daar gewoon slecht groeit.
Ik heb trouwens dit jaar voor het eerst mijn gras en hooi laten analyseren en ik moet wel zeggen dat de uitkomsten best verassend zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:23

Dit is misschien nog wel een leuk artikel over de scheve Calcium-Fosfor verhouding in Luzerne, er staat ook een stukje in over teveel Calcium bij jonge paarden en over magnesium-opname die verslechtert door teveel Calcium. http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-luzerne .
Overigens heeft Subli luzerne zonder melasse, dan is misschien het suikergehalte ook lager, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Dat zal misschien wel op de zak staan, maar in elk geval niet op hun site.
Volgens mij heeft bietenpulp trouwens ook een behoorlijk scheve Ca-P verhouding, ook teveel Ca. Daarom werd het vroeger ook vaak in combinatie met zemelen gegeven, dat weer scheef de andere kant op gaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:37

Jet schreef:
Overigens heeft Subli luzerne zonder melasse, dan is misschien het suikergehalte ook lager, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Dat zal misschien wel op de zak staan, maar in elk geval niet op hun site.

Calcium/Fosfor (verhouding) 9,2 : 1

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:27

Klopt, die verhouding was wel te vinden, maar het ging mij meer om het suiker- en zetmeelgehalte, dat staat nergens aangeven bij Subli. Zonder melasse zou je verwachten dat dat lager moet liggen, maar je weet niet wat ze er wel bij hebben gedaan.