EU wil verbod op import van paardenvlees uit Mexico

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

EU wil verbod op import van paardenvlees uit Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 12:33

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

De Europese Unie (EU) wil graag de import op paardenvlees uit Mexico verbieden. Michael Scanell, directeur van de Voedsel en Warenautoriteit van de EU deelt mee dat er snel een verbod kan komen. Hij zegt zich zorgten te maken over het welzijn van de slachtpaarden die van de Verenigde Staten naar Mexico worden vervoerd. Sommige dieren zijn al dood bij aankomst, anderen kunnen niet meer in de benen komen. Door middel van strengere regels kan ook vlees dat via Canada uit de Verenigde Staten komt verminderd worden.

"Een van de dingen die goed gecontroleerd worden is de omstandigheden waarin de paarden geslacht worden. Wat we daar zien is grotendeels acceptabel. Het grootste probleem zit hem in het vervoer waarbij er vaak dieren dood aankomen of niet meer kunnen staan."

"De regels moeten veranderen zodat het niet meer mogelijk is om vanuit Mexico paardenvlees naar Europa te vervoeren. Ook moet het moeilijker worden om Amerikaans paardenvlees via Canada naar de EU te verschepen. "

Elin_

Re: EU wil verbod op import van paardenvlees uit Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:22

Goed bezig!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:56

hehe eindelijk worden ze wakker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:08

Het verbaast me zo dat we paardenvlees vanaf de andere kant van de wereld importeren. Los van de schrijnende situaties daar: het moet allemaal gekoeld vervoerd worden over een hele grote afstand. Dat is toch veel duurder dan hier lokaal produceren? Weet iemand hoe dat zit? :?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:36

Heel goed alleen is het voor mij behoorlijk discutabel of de manier waarop er geslacht word wel zo acceptabel is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:06

Handel, dat gebeurd met alles, groenten en fruit, kleding, noem maar op. Het is waarschijnlijk goedkoper om et te importeren dan zelf te produceren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:08

safina schreef:
Het verbaast me zo dat we paardenvlees vanaf de andere kant van de wereld importeren. Los van de schrijnende situaties daar: het moet allemaal gekoeld vervoerd worden over een hele grote afstand. Dat is toch veel duurder dan hier lokaal produceren? Weet iemand hoe dat zit? :?

Tja, veel Nederlands vlees gaat ook naar het buitenland en dan importeren wij weer vlees uit het buitenland om zelf te eten.

Het lijkt me een goede stap, vlees wat lokaler is of aan Europese richtlijnen voldoet, is toch net wat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:22

Weidebloem schreef:
Handel, dat gebeurd met alles, groenten en fruit, kleding, noem maar op. Het is waarschijnlijk goedkoper om et te importeren dan zelf te produceren.

Jep. Maar ik vroeg me af: hoe komt dat? Is een paard slachten hier zo duur?

tientjefjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:42

Eindelijk!! Ik hoop dat het zal verbeteren....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:26

Zal tijd worden

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:53

Ik heb een. Film gezien over de slachtpaarden in mexico en dat is echt vreselijk paarden worden heel slecht behandeld tot het slachthuis paarden die niet meer in de benen komen komt doordat de andere paarden er bovenop staan en die paarden moeten en zulleb in de benen komen om de wagen af te komen het gaat daar echt te ver in meerdere opzichten ook dat de paarden in bergen strond etc staan te wachten op transport meestal ook geen voer..vreselijk

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 07:32

Dubbel. Allereerst is dit verbod een goede zaak en een goede eerste stap, maar met dit verbod wordt alleen maar een slag uitgedeeld naar de slachthuizen aldaar, zij zullen moeten sluiten. Opzich goed maar daarmee wordt de bron niet aangepakt..
De omstandigheden waarin de paarden geslacht worden zijn niet goed te noemen, maar eigenlijk het ergste voor de paarden is de reis er naar toe. Amerikanen willen hun paarden laten slachten maar mogen dit in eigen land niet doen, paarden gaan daarom dagenlang op transport naar het buitenland om aldaar geslacht te worden. Dit verbod leid er m.i. Maar net naar toe dat de paarden nog verder weg gebracht moeten worden.. Een bronmaatregel zou dus beter zijn, het toestaan van de slacht op paarden in Amerika zelf en het openen van slachthuizen daar. Of, een algeheel verbod op de import van paardenvlees uit het Amerikaanse continent (of wat mij betreft, alleen Europees vlees toegestaan op de markt)

Voor de mensen die zich afvragen waarom dit verbod er zou kunnen zijn, dat wordt in deze film duidelijk. Let op, beelden zijn schokkend en blijven wel even hangen..
http://www.eyesonanimals.com/investigation-horsemeat/

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 07:38

Gekoeld vervoer is geen issue.
Dagelijks vertrekken er uit Nederland honderden vriescontainers vol met vlees op -20 per containerschip naar de rest van de wereld. Varkensvlees naar Japan, Hongkong, etc. Transport per container is niet duur, zelfs niet als het gekoeld.of diepgevroren moet blijven. Omat het vrij lang duurt, zo'n schip is bv 2-3 weken onderweg van de haven in Rotterdam naar Japan, is het een van de goedkoopste manieren van transport over de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:12

Marije_jiplover schreef:
Gekoeld vervoer is geen issue.
Dagelijks vertrekken er uit Nederland honderden vriescontainers vol met vlees op -20 per containerschip naar de rest van de wereld. Varkensvlees naar Japan, Hongkong, etc. Transport per container is niet duur, zelfs niet als het gekoeld.of diepgevroren moet blijven. Omat het vrij lang duurt, zo'n schip is bv 2-3 weken onderweg van de haven in Rotterdam naar Japan, is het een van de goedkoopste manieren van transport over de wereld.

Weer wat geleerd. Bedankt. +:)+ Maar niet transporteren is uiteindelijk toch altijd goedkoper?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:38

Nee, niet als op de plek voor productie geen vraag is naar het product.

Vanuit Nederland gaan er bv tonnen aan 'soepkip' naar Afrika. We hebben hier de soepkippen (uitgelegde hennen) en geen vraag naar het product. In Afrika vinden ze het een delicatesse en zijn dus bereid om ervoor te betalen.
Zo werkt het nu eenmaal mer de handel.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:43

boeflover schreef:
Dubbel. Allereerst is dit verbod een goede zaak en een goede eerste stap, maar met dit verbod wordt alleen maar een slag uitgedeeld naar de slachthuizen aldaar, zij zullen moeten sluiten. Opzich goed maar daarmee wordt de bron niet aangepakt..
De omstandigheden waarin de paarden geslacht worden zijn niet goed te noemen, maar eigenlijk het ergste voor de paarden is de reis er naar toe. Amerikanen willen hun paarden laten slachten maar mogen dit in eigen land niet doen, paarden gaan daarom dagenlang op transport naar het buitenland om aldaar geslacht te worden. Dit verbod leid er m.i. Maar net naar toe dat de paarden nog verder weg gebracht moeten worden.. Een bronmaatregel zou dus beter zijn, het toestaan van de slacht op paarden in Amerika zelf en het openen van slachthuizen daar. Of, een algeheel verbod op de import van paardenvlees uit het Amerikaanse continent (of wat mij betreft, alleen Europees vlees toegestaan op de markt)

Voor de mensen die zich afvragen waarom dit verbod er zou kunnen zijn, dat wordt in deze film duidelijk. Let op, beelden zijn schokkend en blijven wel even hangen..
http://www.eyesonanimals.com/investigation-horsemeat/

Hier ben ik het mee eens, als de paarden (daar) niet meer geslacht mogen worden, wordt er verder mee gezeuld of de paarden worden verwaarloosd. Lijkt mij ook een goed idee om inderdaad slachten van paarden in Amerika toe te staan, dan kan het hele proces gecontroleerd worden en diervriendelijker gebeuren.