Automobiliste en paard gewond bij botsing in Rolde

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Automobiliste en paard gewond bij botsing in Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 07:54

http://www.rtvdrenthe.nl

Een loslopend paard heeft gisteravond voor problemen gezorgd op de Gieterstraat in Rolde. Een automobiliste kon het dier niet ontwijken en botste er tegenaan. De vrouw zag het paard ineens voor zich opdoemen en probeerde nog hard te remmen. Dit was niet voldoende, waarna ze tegen het dier botste.

Door de klap raakte de vrouw bekneld in haar auto. Brandweerlieden knipten de auto open om haar te bevrijden. Ze is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.

Het paard, dat vermoedelijk uit een weiland in de omgeving was ontsnapt, liep verschillende verwondingen op. Het dier is naar een dierenarts gebracht.

poesjes123

Re: Automobiliste en paard gewond bij botsing in Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:19

ik vind het best wel opvallend dat ineens allerlei paarden uit hun weilanden ontsnappen....

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:25

Nu je het zo zegt...
Zouden er gekke mensen zijn die paarden zomaar loslaten uit weilanden?
Het zou natuurlijk ook zomaar zo kunnen zijn dat het frisser weer wordt, de paarden niet meer op zulke rijke weien staan en daardoor sneller door een draadje gaan op zoek naar meer gras/ meer ruimte dan de winter weide/winterpaddock hen biedt.

Het zal je maar gebeuren, je rijd niets vermoedend op een rustige weg en opeens staat daar een paard. Ik weet niet hoe het gisteren in Rolde was, maar hier was het echt heel mistig, in de avond zag ik ook niet meer dan 250 meter vooruit.

Ik hoop dat het met automobilist en paard weer helemaal goed gaat komen!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:27

Jeetje wat eng om tegen een paard aan te botsen. Dat moet daar hard zijn gegaan. Hopelijk hersteld het paard zijn en komt de automobiliste snel over haar schrik heen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:52

Jeetje.. Alweer! Heel veel sterkte gewenst aan de dame, het paard en eigenaar..

Gebeuren dit soort ongelukken altijd zo vaak en wordt er weinig bekendheid aan gegeven of gebeurt het nu vaker?

Wat zijn de oorzaken dat de paarden steeds los lopen? Is het iemand die ze los laat, niet voldoende eten, ondeugdelijke omheining, vuurwerk? Ik ben daar wel benieuwd naar. Misschien dat paardenhouders er iets aan hebben om ongelukken te voorkomen..

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:18

poesjes123 schreef:
ik vind het best wel opvallend dat ineens allerlei paarden uit hun weilanden ontsnappen....

Heeft dit niet eerder te maken met het seizoen ?
Paarden staan nog wel op het land, maar dit gras bevat amper inhoud.
De dieren die geen of te weinig hooi bijkrijgen, staan constant met een knorrende maag.
Misschien daarom wel dat ze gaan zoeken naar voedsel en zo, al reikend over hun omheining, de boel slopen en kunnen ontsnappen ?

Bovendien is het dan nog grauw en grijs weer, vroeg donker, waardoor de zichtbaarheid voor autobestuurders dan weer erg verslechterd.

Eeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:25

Jee! Wat vreselijk zeg het zal je maar overkomen... Hopen dat het met beide weer goed komt!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:02

Pfff wat verschrikkelijk. Het lijkt me als bestuurder ook echt heel erg.. Ik kan met dit soort berichtem wel snappen dat de eigenaar van mijn vps ze s nachts binnen doet..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:12

Pfff alweer zo'n bericht.
er zijn wel extreem veel uitbrekers met 'slechte' aflopen.
Er zijn ook genoeg die uitbreken en het nieuws niet halen, dus ja.
het valt wel op zeg maar, maar wat heftig.
Hoop dat zowel de vrouw en paard snel er boven op zijn!

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:20

Bah, wat vreselijk! Er ontsnappen de laatste tijd wel erg veel paarden valt me op.... :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:28

rea schreef:
Heeft dit niet eerder te maken met het seizoen ?
Paarden staan nog wel op het land, maar dit gras bevat amper inhoud.
De dieren die geen of te weinig hooi bijkrijgen, staan constant met een knorrende maag.
Misschien daarom wel dat ze gaan zoeken naar voedsel en zo, al reikend over hun omheining, de boel slopen en kunnen ontsnappen ?

BLIJFT allemaal te reduceren tot EEN factor;
- ondeugdelijke omheiningen

Citaat:
Bovendien is het dan nog grauw en grijs weer, vroeg donker, waardoor de zichtbaarheid voor autobestuurders dan weer erg verslechterd.

Dat is geen enkel factor voor het probleem; het op de openbare weg lopen van en paard. Een evnetueel grotere ongevalkans maakt alleen de verantwoordlijkheid voor de mogelijk ernstiger gevolgen groter voor de eigenaar van het paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:20

Alweer iemand die het moet bekopen omdat andermans dier ergens liep waar het niet hoorde. Zoals ik in het vorige topic al zei lees je dit naar mijn mening veel te veel de laatste tijd! Heel veel sterkte voor de bestuurster... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:24

Laten we geen conclusies gaan trekken voor de oorzaak bekend is.
Ik kreeg ook zulke reacties in het topic over mijn pony en daarbij heeft iemand het draad doorgeknipt.
Niet fijn om dan te lezen dat je je omheining maar beter had moeten maken. :n

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:42

Precies koudbloedkim..
Daarom lijkt het mij ook handig te weten waardoor die dieren los lopen. Dan kan er gekeken worden hoe het zo veel mogelijk voorkomen kan worden.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:19

Er ontsnappen de laatste tijd wel vaak paarden. lijkt wel of iemand ze expres los laat

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:25

Tegen een gestoorde ziel die dieren bewust wat aandoet of laat ontsnappen is niemand opgewassen.
Het lijkt me vreselijk om mijn paard niet onder toezicht en of dicht bij huis te moeten plaatsen.
Natuurlijk is het de verantwoording van de eigenaar om met grote regelmaat ( dagelijks ) zijn omheining en materiaal te controleren......maar zoals gezegd als het opzet is..........
Hopelijk komen bestuurder en paard er goed vanaf.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:32

Het gebeurd nu bijna elke dag wel lijkt het...
Vreselijk!! ;(

Je gaat idd wel denken aan opzet..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:38

Een aantal jaren geleden heeft iemand ( of meerdere personen zou ook kunnen) het hek van het weiland waarin onder andere mijn paard toen stond opengezet s'nachts en toen de paarden eruit gejaagd!
Die paarden liepen toen los en zijn in 2 groepen weg gerend. 1 groep ging richting stal / de camping en de andere groep werd gevangen bij Diergaarde Blijdorp ingang Oceanium.

Degene die de omgeving daar kennen... De paarden moesten dus over het kleinpolderplein (bekend file knooppunt) levens gevaarlijk dus! :(

Thank god toen alle dieren zonder verwondingen gevangen en geen ongelukken gebeurd...

Ontopic: sterkte voor de automobilist.

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:02

Paarden moeten toch 24 uur buiten dat is wat iedereen schreeuwt, men vergeet dat als er geen gras is ze bij de buurman gaan kijken. Zien het hier ook steeds meer, kale weides, ontsnappingen. je word er als automobilist niet vrolijk van. Toch sterkte aan alle betrokkenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:23

countryhorse schreef:
Paarden moeten toch 24 uur buiten dat is wat iedereen schreeuwt, men vergeet dat als er geen gras is ze bij de buurman gaan kijken. Zien het hier ook steeds meer, kale weides, ontsnappingen. je word er als automobilist niet vrolijk van.

Ja, weidegang maakt onderdeeluit van dierenwelzijn.
Het blijft een kwestie van een deugdelijke omheining.

1. Een loslopend paard hoort niet op de openbare weg.
2. Iedere weggebruiker mag er van uit gaan dat er geen loslopende paard op de weg loopt.
Einde discussie.

Kwaadwil is een uitzondering en een wel ERG makkelijk argument. Gelukkig ontslaat het de eigenaar niet van verantwoordelijkheid. Hooguit van verwijtbare schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:25

Huertecilla schreef:
Ja, weidegang maakt onderdeeluit van dierenwelzijn.
Het blijft een kwestie van een deugdelijke omheining.

1. Een loslopend paard hoort niet op de openbare weg.
2. Iedere weggebruiker mag er van uit gaan dat er geen loslopende paard op de weg loopt.
Einde discussie.

Kwaadwil is een uitzondering en een wel ERG makkelijk argument. Gelukkig ontslaat het de eigenaar niet van verantwoordelijkheid. Hooguit van verwijtbare schuld.
Dus als iemand het draad van mijn wei kapot maakt en mijn paard laat ontsnappen, is dat mijn verantwoordelijkheid? :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:29

KoudbloedKim schreef:
Dus als iemand het draad van mijn wei kapot maakt en mijn paard laat ontsnappen, is dat mijn verantwoordelijkheid? :+

Wil jij ECHT vertellen dat jij niet weet wat jouw verantwoordelijkheid voor jouw dieren is????

Mijn hemel, als dat zo is, dan is dat is wel HEEL erg zeg.
Een gezinskostwinner zal maar omkomen door een loslopend paard op de weg en de eigenaar is niet verzekerd of niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:30

Zit je nou te oordelen over mij op een vreselijk kortzichtige manier? :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:34

Paard kan om verschillende redenen op die plek gekomen zijn. Ruiter afgeworpen, ontsnapt bij het laden, los gekomen bij het buiten zetten...

Al valt het wel op en komt de bestuurster er gelukkig "goed" vanaf.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:08

Je bent altijd verantwoordelijk, je bent alleen niet altijd schuldig. Dus als iemand jouw draad heeft gesloopt dan kun je de schade wel verhalen, maar jij blijft te allen tijde verantwoordelijk voor wat jouw dieren doen.