Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
troi schreef:Ik ben wel benieuwd wat er dan wel onder invloed van de maanstand staat eigenlijk..
. Mijn veulen is indertijd ook geboren tijdens de volle maan.
Dat had ik je naar het vijfde veulen van mijn merrie ook wel kunnen vertellen.
)NatasjavE schreef:![]()
We weten toch al behoorlijk lang dat als de dekking/inseminatie vlak voor de eisprong plaats vind dat de kans op een merrie groter is en juist op of vlak na de eisprong de kans op een hengst groter is..
Caily schreef:Dát vind ik nou leuk om te weten. Duim hier voor een gezond merrieveulen komend jaar en aangezien ei is gespoten gok ik dat ei is gesprongen na de laatste dekking diezelfde dag. Nog 190 dagen en dan weten we op het klopt
Ook als je geïnsemineerd hebt voor de eisprong kan het gewoon stiekem een hengst worden.
nieuwsredacties denkend dan helaas ook nog dat dit de moeite waard is om een artikel aan te wijden? 
Dribbel schreef:Ben op het moment een essay aan het schrijven voor mijn opleiding over de invloed van de maan op voortplanting van verschillende dieren. Er zijn wel degelijk dieren die invloed ondervinden van de maan. Bijvoorbeeld kikkers die bepaald gedrag vertonen dat gerelateerd aan de voortplantingen (zelfde voor dassen bijvoorbeeld). Verder zijn er vissen die normaal gesproken in de zee leven, maar eitjes leggen in een rivier. Dit doen ze op een bepaald moment, zodat de jonge visjes met hoog water naar zee kunnen zwemmen, zodat ze een grotere overlevingskans hebben. De getijden staan onder invloed van de maan, dus het voortplantingsgedrag van deze vissen ook. En zo kan ik nog wel door gaan, van ongewervelden tot zoogdieren.
Het is dus wel degelijk zo dat sommige dieren invloed ondervinden van de maan (direct of indirect).
Dribbel schreef:Ben op het moment een essay aan het schrijven voor mijn opleiding over de invloed van de maan op voortplanting van verschillende dieren. Er zijn wel degelijk dieren die invloed ondervinden van de maan. Bijvoorbeeld kikkers die bepaald gedrag vertonen dat gerelateerd aan de voortplantingen (zelfde voor dassen bijvoorbeeld). Verder zijn er vissen die normaal gesproken in de zee leven, maar eitjes leggen in een rivier. Dit doen ze op een bepaald moment, zodat de jonge visjes met hoog water naar zee kunnen zwemmen, zodat ze een grotere overlevingskans hebben. De getijden staan onder invloed van de maan, dus het voortplantingsgedrag van deze vissen ook. En zo kan ik nog wel door gaan, van ongewervelden tot zoogdieren.
Het is dus wel degelijk zo dat sommige dieren invloed ondervinden van de maan (direct of indirect).