Maancyclus heeft geen effect op geslacht van veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Maancyclus heeft geen effect op geslacht van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 12:36

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

De maanstanden op het moment dat een merrie gedekt wordt heeft geen invloed op het geslacht van het toekomstige veulen, aldus onderzoek uit Argentinië.

De wetenschappers onderzochten 65.535 drachtige merries over een tijdsbestek van negen jaar. Jose Javier Aguilar en zijn collega's van de Universidad Nacional de Rio Cuarto stelde eerder dat de maancyclus belangrijke effecten had op meerdere biologische processen. Er bleef echt controversie bestaan over het effect van de maan op zwangerschappen bij mens en dier.

De onderzoekers bekeken of er een significante associatie was tussen de fase waarin de maan zich bevond en het geslacht van het veulen. Onder het aantal geboren veulens zaten 33.396 (50,96%) merries en 32.139 hengsten (49,04%). De resultaten toonden aan dat er geen verband bestond tussen het geslacht en de maanfase ten tijde van de bevruchting.

"Wij kunnen met veel zekerheid concluderen dat het geen zin heeft om de dag van de bevruchting zo uit te kiezen dat er een grotere kans is op een hengst of merrie." aldus de onderzoekers.

troi

Re: Maancylcus heeft geen effect op geslacht van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:51

Ik ben wel benieuwd wat er dan wel onder invloed van de maanstand staat eigenlijk..

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:52

Wauw. En daar ben je dan als onderzoeker 9 jaar mee bezig -:)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:52

Geldt dat ook voor mensen dan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:55

troi schreef:
Ik ben wel benieuwd wat er dan wel onder invloed van de maanstand staat eigenlijk..

In een kliniek is er bij mensen volgens mij geconstateerd dat mensen minder goed slapen.
Of in ieder geval anders, was volgens mij een volledig afgesloten pand waar men niet kon weten hoe de maanstand etc. was buiten.
Ik slaap met volle maan altijd beroerd trouwens, erg onrustig en echt uitrusten doe ik niet.
Het maakt me weinig uit maar de keren dat het raak is is het vaak volle maan of bijna volle maan, vooral de laatste 2 a 3 dagen voor volle maan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:57

troi schreef:

Eb en vloed en springtij :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:58

mariettek schreef:
Wauw. En daar ben je dan als onderzoeker 9 jaar mee bezig -:)

Welnee joh, dit soort 'projectjes' zijn tussendoortjes. Kwestie van database binnenhalen, (door een student laten opruimen :P ) en vervolgens gaan statistieken en artikel schrijven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:06

:wow:

We weten toch al behoorlijk lang dat als de dekking/inseminatie vlak voor de eisprong plaats vind dat de kans op een merrie groter is en juist op of vlak na de eisprong de kans op een hengst groter is..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:15

Verbijsterend!
Straks bewijzen ze nog dat horoscopen geen voorspellende waarde hebben...!
Wat leven we toch in spannende tijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:22

Kuggur schreef:
Verbijsterend!

:') :') :')

Thanks,....ik heb hier buikkramp van het lachen _O-

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:24

Kuggur schreef:
Verbijsterend!

WHAHAHAA, mis de duim omhoog!

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:28

Ik heb altijd gehoord dat een veulen dikwijls geboren wordt wanneer het volle maan is. De maan heeft wel invloed op water (zoals hierboven al is gezegd op eb en vloed); misschien dus ook op het vruchtwater? Ik geloof hier eigenlijk wel in :j. Mijn veulen is indertijd ook geboren tijdens de volle maan.
En inderdaad is het ook zo dat als de dekking gebeurt op het moment van de eisprong, de kans veel groter is op een hengst. Dit komt omdat de mannelijke zaadcellen vlugger zwemmen (en dus eerder bij de eicel aankomen), maar ook minder lang leven dan vrouwelijke zaadcellen. Vrouwelijke zaadcellen zwemmen dan weer trager, maar kunnen langer in leven blijven. Als de dekking dus iets voor de eisprong plaatsvind, is de kans op een merrie groter, omdat de mannelijke zaadcellen dan bijna allemaal al afgestorven zijn tegen de tijd dat de eicel er is... :-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:57

troi schreef:

De getijden.
Maar meer kan ik ook niet bedenken eigenlijk.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:20

Ben op het moment een essay aan het schrijven voor mijn opleiding over de invloed van de maan op voortplanting van verschillende dieren. Er zijn wel degelijk dieren die invloed ondervinden van de maan. Bijvoorbeeld kikkers die bepaald gedrag vertonen dat gerelateerd aan de voortplantingen (zelfde voor dassen bijvoorbeeld). Verder zijn er vissen die normaal gesproken in de zee leven, maar eitjes leggen in een rivier. Dit doen ze op een bepaald moment, zodat de jonge visjes met hoog water naar zee kunnen zwemmen, zodat ze een grotere overlevingskans hebben. De getijden staan onder invloed van de maan, dus het voortplantingsgedrag van deze vissen ook. En zo kan ik nog wel door gaan, van ongewervelden tot zoogdieren.

Het is dus wel degelijk zo dat sommige dieren invloed ondervinden van de maan (direct of indirect).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:23

Suzanne F. schreef:
troi schreef:

De getijden.
Maar meer kan ik ook niet bedenken eigenlijk.

Weerwolven ook :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:34

troi schreef:

Vrouwen beginnen procentueel wel vaker te bevallen bij volle maan, maar of dat ook geldt voor merries? ????

Enjoy_

Re: Maancyclus heeft geen effect op geslacht van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:04

Vrouwen bevallen ook niet vaker met volle maan. Verloskundigen hebben het net zo druk op volle maan nachten als andere dagen/nachten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:02

Goh :+ Dat had ik je naar het vijfde veulen van mijn merrie ook wel kunnen vertellen.
Ze loopt altijd 24/7 buiten maar haar bevalling valt ook niet af te leiden aan stand vd maan.
(Afgelopen jaar nieuwe maan, dikke mist en om 01u15. Heus blij dat het veulen gezond is, maar wilde merrie niet verplaatsen totdat nageboorte eraf was dus 3 uur op een stoeltje erbij gezeten en toen DA maar gebeld en moeder en kind binnen gehaald. Niet bepaald een pretje met 4 graden :brr: )

NatasjavE schreef:

We weten toch al behoorlijk lang dat als de dekking/inseminatie vlak voor de eisprong plaats vind dat de kans op een merrie groter is en juist op of vlak na de eisprong de kans op een hengst groter is..

Dát vind ik nou leuk om te weten. Duim hier voor een gezond merrieveulen komend jaar en aangezien ei is gespoten gok ik dat ei is gesprongen na de laatste dekking diezelfde dag. Nog 190 dagen en dan weten we op het klopt :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:05

Caily schreef:
Dát vind ik nou leuk om te weten. Duim hier voor een gezond merrieveulen komend jaar en aangezien ei is gespoten gok ik dat ei is gesprongen na de laatste dekking diezelfde dag. Nog 190 dagen en dan weten we op het klopt :D

Het gaat om meer kans he. :) Ook als je geïnsemineerd hebt voor de eisprong kan het gewoon stiekem een hengst worden.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:25

Wat wordt er toch een hoop crap gepubliceerd onder het mom van wetenschap :( nieuwsredacties denkend dan helaas ook nog dat dit de moeite waard is om een artikel aan te wijden?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:37

Dribbel schreef:
Ben op het moment een essay aan het schrijven voor mijn opleiding over de invloed van de maan op voortplanting van verschillende dieren. Er zijn wel degelijk dieren die invloed ondervinden van de maan. Bijvoorbeeld kikkers die bepaald gedrag vertonen dat gerelateerd aan de voortplantingen (zelfde voor dassen bijvoorbeeld). Verder zijn er vissen die normaal gesproken in de zee leven, maar eitjes leggen in een rivier. Dit doen ze op een bepaald moment, zodat de jonge visjes met hoog water naar zee kunnen zwemmen, zodat ze een grotere overlevingskans hebben. De getijden staan onder invloed van de maan, dus het voortplantingsgedrag van deze vissen ook. En zo kan ik nog wel door gaan, van ongewervelden tot zoogdieren.

Het is dus wel degelijk zo dat sommige dieren invloed ondervinden van de maan (direct of indirect).

Invloed op gedrag vind ik wel wat anders dan keuze merrie of ruin ;-)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:40

Britta31 schreef:
Geldt dat ook voor mensen dan.

Hoe zou de maan er uberhaupt invloed op moeten hebben dan? Bij een bepaalde stand, trekt hij een piemeltje uit het zaadcelletje ofzo? Net als het aantrekken van water bij eb en vloed? -:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:15

Jenny_S schreef:
Invloed op gedrag vind ik wel wat anders dan keuze merrie of ruin ;-)

Dát zou écht bijzonder zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:20

Dribbel schreef:

Maar is ook het geslacht afhankelijk van de maancyclus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:22

NatasjavE schreef:

Vind ik wel bijzonder daar het sperma bepaald of het een man of vrouw wordt...