Foto: FEI.org
FEI veterinair directeur Graeme Cooke heeft zijn afscheid bij de FEI aangekondigd. Na meer dan vijf jaar bij de organisatie gezeten te hebben legt hij zijn functie bij de FEI neer om meer tijd te kunnen doorbrengen met zijn bejaarde ouders.
Toen Cooke toetrad tot de FEI in augustus 2009 was zijn belangrijkste doel het verbeteren van het internationaal verkeer van topsportpaarden. Daarnaast zette hij zich in voor het maken van het High-Health High-performance paard (HHP) - concept, maar ook om dit concept geaccepteerd te krijgen door de World Organisation for Animal Health (OIE).
"Graeme's belangrijkste doelstelling was de openstelling van de grenzen voor wedstrijdpaarden en zijn onvermoeibare lobbywerk voor de OIE heeft geleid tot enorme verbeteringen", aldus FEI voorzitter HKH Prinses Haya. "Het is zeer moeilijk balanceren tussen het bevorderen van het vrije transport van paarden en tegelijkertijd de regeringen ervan te verzekeren dat de sanitaire grenzen in stand gehouden worden.
Omdat onze sport steeds meer globaal wordt, is transport over de continenten van steeds grotere betekenis. Wat Graeme heeft ondernomen en bereikt is uitermate belangrijk en wij zijn hem veel dank verschuldigd. Het is erg jammer om hem te zien vertrekken, maar we moeten zijn beslissing respecteren en wensen hem veel succes voor de toekomst."
Cooke zegt hierover: "Ik heb het gevoel dat we een grote doorbraak gemaakt hebben in het internationale transport van wedstrijdpaarden en ik ben er trots op dat de FEI de weg daarvoor geplaveid heeft. Het is een belangrijk hoofdstuk in de hippische sportgeschiedenis en ik ben blij daarin een rol te hebben gespeeld. "