Analyseer zelf de kwaliteit van het hooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Analyseer zelf de kwaliteit van het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 08:27

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

Afbeelding

Een analyse laten maken van je hooi is altijd goed, zodat je weet wat je voert. Maar wist je dat je naast een laboratoriumonderzoek ook veel zelf kunt onderzoeken aan je hooi?

Goede kwaliteit hooi is groen van kleur, en liever niet geel of bruin. Wanneer je echter veel klaver in je hooi hebt zitten kan het zijn dat het hooi donkerder van kleur is. Over het algemeen kan een donkere kleur een indicatie zijn van schimmelgroei. Het hooi moet veel blad bevatten en weinig onkruid. De geur moet prettig en licht zoet zijn. Er mag geen zichtbare schimmelgroei op het hooi zijn, zoals donkere of witte verkleuringen, daarnaast moet het hooi vrij zijn van vreemd materiaal zoals takken, afval, steentjes of zelfs dode dieren, die botulisme in het hooi kunnen veroorzaken. Wanneer je een hand vol hooi pakt en er goed in knijpt mag het geen pijn doen. Prikt het hooi erg dan is het waarschijnlijk te laat gemaaid en heeft het weinig voedingswaarde. Wanneer je een pluk hooi op de grond laat vallen mag er geen stof of gruis uit het hooi komen.

Over het algemeen kan worden aangenomen dat hoe prettiger het hooi zou zijn om in te slapen, hoe beter de kwaliteit is. Om echter de exacte voedingswaarde van het hooi te bepalen is een analyse in het laboratorium nodig. Zelfs hooi dat erg op elkaar lijkt kan met een factor drie verschillen op eiwitgehalte. Afhankelijk van de voedzaamheid van het hooi kan een goede keus gemaakt worden voor het krachtvoer.

Hoeveel hooi moet er nu gevoerd worden? Een goede richtlijn is 1 tot 2% van het lichaamsgewicht van het paard. Daarnaast moet minimaal 50% van het totale dieet uit ruwvoer bestaan. Ondanks dat veel paardeneigenaren op het oog voeren kan het nuttig zijn om het hooi te wegen. Het gewicht van een plak hooi kan flink verschillen per baal, grassoort en leverancier. Hooi wegen kan gedaan worden met een gewone personenweegschaal of met een hangweegschaal (unster).
Wanneer je hooi voert is het belangrijk om te onthouden dat paarden graasdieren zijn, die geprogrammeerd zijn om minimaal twaalf uur per dag te kauwen. Naast het feit dat hooi een goede voedingsbron is voor het paard zorgt het er ook voor dat de paarden zich niet gaan vervelen, of dat zij hun kauwbehoefte gaan botvieren op de staldeuren, omheiningen of de staart van de buurman. Daarnaast neutraliseert de aanmaak van speeksel de maag, waardoor de kans op maag- en darmzweren verminderen. Over het algemeen mag een paard niet langer dan vier uur zonder ruwvoer staan.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:30

Het verbaasd mij eigenlijk dat dit topic er is...
Als je een beetje verstand hebt van hooi weet je dit toch wel?
En geen steentjes, onkruid, schimmel ed is gewoon puur logica.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:36

Voor diegene die het nog niet wisten, ze kunnen het hier lezen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:51

Ik heb nog nooit groen hooi gezien, zelfs niet als het nog op het land ligt. Mijn hooi is lichtgeel, betekent dat dat het slecht is?
Ik heb 1 keer een tak van een bramenstruik erin gevonden (bramenstruik is hopelijk de juiste vertaling, want wij zeggen altijd twambeistruk), verder stekelt mijn hooi niet en ruikt heerlijk.

Edit, zelfs het plaatje laat geel hooi zien

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:51

Hier altijd 2e snede goudkleurig hooi met een lichte grasgeur. Zou echt geen groen hooi willen voor de pony's omdat ze dan flink aan de slinger raken. Groen hooi is vaak ook fijn van structuur terwijl ik liever een grovere structuur zie. Verder moet het echt droog in de baal zijn gekomen anders raken ze het aan mij niet kwijt. Dat het verder schoon moet zijn lijkt mij vanzelfsprekend. Neemt natuurlijk niet weg dat hooi bemonsteren veel meer info geeft.

LauwtjuhLevi

Re: Analyseer zelf de kwaliteit van het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:50

Groenhooi is wel verkrijgbaar. Bij ons bij de veevoeder alleen varieert de prijs per baal tussen de 6,5 tot 8,50
Bij de boer waar ik het haal is het lichtgroen met wat gele gloed. Hier en daar wel een tak.
Maar wel veel voordeliger en hij doet het er goed op.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 03:47

Inderdaad genoeg die t niet weten waar t nu voor te vinden Is

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:04

Anoli schreef:
Hoeveel hooi moet er nu gevoerd worden? Een goede richtlijn is 1 tot 2% van het lichaamsgewicht van het paard.

Hier moet wel aan toegevoegd worden dat deze richtlijn gebaseerd is op droge stof, dus zonder het water. Hoeveel water in het hooi zit verschilt, dus moet je eigenlijk weer analyseren. Meestal is het ongeveer 20% water. Waar water zit zitten geen vezels dus dat mag je niet meerekenen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:13

Groen hooi hoeft echt niet fijn hooi te zijn hoor. Ik heb hier redelijk groen hooi, heb flink moeten zoeken om mijn huidige adresje te vinden. Overal vond ik alleen maar van dat fijne productiehooi. Ik moet nu best een afstandje rijden, maar deze boer is echt een paardenliefhebber en zorgt dat het hooi daar geschikt voor is. Mooi grof, gras is een paardenmengsel dus niet te hoog in voedingswaarde en dus ook best groen hooi. Keek er eerst ook raar van op omdat ik ook het gele hooi ben gewend. Maar het zo mooi droog en grof, paarden eten het super en mijn koliekgevoelige paard met darmissues doet het er supergoed op.

Enige uit de OP waar het niet aan voldoet: er zit best wel 'prik' in. Maar dat willen we toch juist bij de paarden? Ik krijg de indruk dat dit artikel het heeft over hooi met zo veel mogelijk voedingswaarde. Ik voer mn paarden liever wat soberder hooi, dus met meer prik dr in.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:13

ons hooi is ook meer geel dan groen, wat zegt dat dan? Mijn paard krijgt geen hooi maar kuil (voordroog) dit is iets vochtiger en ruikt ook kruidiger/pittiger dan hooi.
Dus Tenno, kuil ruikt wel heel anders dan hooi!

Magick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:12

Ik zou graag willen weten waar je kan laten testen want een lab wat dat doet kan ik niet echt vinden en de veearts heeft al meerdere keren gekeken en vind de kwaliteit super. Onze hoefsmid trouwens ook

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:14

Ik heb ook wel eens wat groener hooi gehad. Vind het groene altijd het fijnste eigenlijk. Maar nu hebben we op stal kuil :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:29

waardoor wordt hooi dan groener of geliger, kan iemand dat vertellen? Heeft vast te maken met de droogtijd op het land of nat geworden o.i.d.?!