Penelope Leprevost en Mylord Carthago. Foto: Wikimedia Commons
Het paard van Penelope Leprevost, Mylord Carthago HN, zal tijdens de Gucci Masters in Parijs afscheid nemen van de sport. Dit besluit is genomen in goed overleg door de eigenaar van de schimmel en Leprevost.
De springhengst heeft last van cervicale spondylose waardoor hij niet meer geschikt zal zijn voor de wedstrijdsport. Eerder liet zijn gezondheid hem ook al in de steek. In januari kampte de hengst met ernstige mok. Na een revalidatieperiode van twee tot drie maanden leek hij weer in orde te zijn, maar toch bleef de hengst kwakkelen met beenblessures. Uiteindelijk maakte de Carthago zoon zijn rentree in april dit jaar in Lummen. De hengst bereikte echter niet meer zijn oude niveau en in combinatie met de cervicale spondylose is daarom besloten het dier zijn pensioen te gunnen. De schimmel zal echter wel beschikbaar blijven voor de fokkerij.
De hengst heeft veertien jaar op topniveau gepresteerd. Zo won hij de Grote Prijs van Helsinki, Wenen en Parijs. Leprevost verteld over de hengst: "Mylord is het paard van mijn leven. Hij is het uitgangspunt van mijn succes op het hoogste niveau. Hij heeft nog nooit een weigering gemaakt, niet in op wedstrijd en ook niet thuis. Het is een echte krijger. Als ik op Mylord stap heb ik het idee dat we de grootste hindernissen aankunnen en dat er ons nooit iets kan overkomen. Mylord heeft een zeer groot hart en heeft een klassieke bouw en een gemakkelijke mond. Hij was vanaf het begin gemakkelijk te trainen maar het was soms moeilijk om zijn energie in goede banen te leiden. Hij is een geweldige teamgenoot en dat is wat ik belangrijk vind in de sport, je moet als koppel de wedstrijd winnen. Zijn sportcarriere eindigt met sterke optredens in Hamburg, Aken en Chantilly. Hij verdient het om via de voordeur uit de sport te stappen en niet via de achterdeur te verdwijnen."
De Gucci Masters vinden plaats tussen 4 en 7 december.