Fokkers D pony's willen springrubriek voor 18+ ruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Fokkers D pony's willen springrubriek voor 18+ ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:37

http://www.bokt.nl

Afbeelding

Een aantal fokkers van D pony's doet een onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe wedstrijdklasse bij de pony's voor ruiters die achttien jaar of ouder zijn.

Zij maakten een Facebookpagina aan waarop zij schrijven: "Wij als fokkers van D pony's lopen altijd tegen het probleem aan dat als de ruiters 18 jaar zijn geworden, zij niet meer mogen starten bij de ponyrubrieken. Het is momenteel namelijk verplicht om vanaf 18 jaar te starten bij de paarden. Met de dressuur is het wel mogelijk om met een pony bij de paarden te starten, en is dit technisch gezien ook prima te doen. Maar voor het springen is het technisch bijna niet haalbaar om met een pony te starten bij de paarden."

Niet alle achttienjarige ruiters kunnen of willen overstappen naar de paardenrubriek. Er wordt gekeken over er vanuit de wedstrijdruiters genoeg animo is voor een nieuwe, officiële KNHS wedstrijdklasse springen bij de pony's voor ruiters en amazones die achttien jaar of ouder zijn.

corientjuhh

Re: Fokkers D pony's willen springrubriek voor 18+ ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:39

Ik ben voor :)
Ik rij nu een E pony maar daar durf ik geen heel parcour van een meter mee te springen, maar wil wel graag officiele wedstrijden starten ipv BB :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:43

Ik zou ook voor zijn. Maar dan vind ik wel dat ze de hoogte aan moeten passen, dus:

B : 90 cm
L: 100 cm
M: 110 cm
Z: 120 cm
ZZ: 125 cm

(dus eigenlijk de hoogtes van de E pony's aanhouden).

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:45

Ik ben ook voor! Alleen ik ben het niet eens met Sky_As. Het gaat om de pony's, niet om de ruiters. Dus de hoogte moet aan de stokmaat gebonden blijven naar mijn mening. Het wordt toch een aparte rubriek mocht dit erdoor komen, dus deze ruiters zullen pony-ruiters niet in de weg gaan zitten :)

Edit: Waar is de facebook pagina te vinden? :D

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:55

Als dit er door komt... dan wil ik ook nog wel een poging gaan wagen. :-)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:56

Ben hier helemaal voor!! Zou erg graag mee springen op officiële wedstrijden. Met een D pony spring je in de B eigenlijk al een M parcours. Niet eerlijk tegen over de pony vind ik. Die moet er echt wel voor werken om het parcours door te komen terwijl een paard er zonder al te veel moeite over heen hupt. Geen eerlijke wedstrijd!

En dan vind ik het wel heel makkelijk om te zeggen dat er dan maar een paard gekocht moet worden. Sommige mensen kunnen dit niet andere willen liever verder met een pony.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:58

Ja ik ben ook voor!

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:00

AnnetB schreef:
Ben hier helemaal voor!! Zou erg graag mee springen op officiële wedstrijden. Met een D pony spring je in de B eigenlijk al een M parcours. Niet eerlijk tegen over de pony vind ik. Die moet er echt wel voor werken om het parcours door te komen terwijl een paard er zonder al te veel moeite over heen hupt. Geen eerlijke wedstrijd!

En dan vind ik het wel heel makkelijk om te zeggen dat er dan maar een paard gekocht moet worden. Sommige mensen kunnen dit niet andere willen liever verder met een pony.

Of een C pony, die springt dan Z als eerste parcours :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:15

Als ze dan ook gelijk rubrieken maken waar pony's ook gewoon GP dressuur mogen lopen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:17

Ik vind het dubbel wat er nu gezegd word.

Is het eerlijk als je een 18+ ruiter tussen de kids zet? Nee... :n
Is het eerijk voor de pony's om een 1.00 parcours te springen? Veelal niet... :n
Maar er zijn ook BB parcoursen die ook wel eens officieel zijn.
Vanuit die BB parcoursen kun je toch doorstromen naar het B?
Wat is anders het nut van officieel rijden? Een klasse hoger komen toch? Groeien als combinatie zijnde.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit wat word.
Als het er al doorkomt dan word het denk ik alsnog niks want ik denk niet dat veel organisatie's het gaan organiseren.
Dan heb je echt maar een paar concoursen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:17

Als ze dan ook gelijk rubrieken maken waar pony's ook gewoon GP dressuur mogen lopen.

E pony's mogen dat ook. Die zijn FEI toegestaan. E pony's bestaan in het buitenland namelijk niet, dan zijn het paarden.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:19

rien10 schreef:

E pony's mogen dat ook. Die zijn FEI toegestaan. E pony's bestaan in het buitenland namelijk niet, dan zijn het paarden.

Nee, maar zijn E pony's met paarden wel te vergelijken dan?
Dat is een beetje hetzelfde als dit probleem met de pony's bij de paarden springen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:20

Seventeen schreef:
rien10 schreef:

Dat is een beetje hetzelfde als dit probleem met de pony's bij de paarden springen.

Nou, die van ons niet hoor. Dat is een echte "pony"-pony. Kort, gestopt modelletje, echte pony beentjes. Ik zie die niet een meter parcours springen ook al is hij 1.53M (Geen talent weet je ;) )

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:20

Seventeen schreef:

Is het eerijk voor de pony's om een 1.00 parcours te springen? Veelal niet... :n
Wat is anders het nut van officieel rijden? Een klasse hoger komen toch? Groeien als combinatie zijnde.

Als het er al doorkomt dan word het denk ik alsnog niks want ik denk niet dat veel organisatie's het gaan organiseren.

Ze willen gewoon paardenconcoursen organiseren maar dan ook voor 18+ruiters concoursen die met een pony rijden
Dus een pony wedstrijd voor 18+ ruiters en amazones
Zo interpreteer ik het eigenlijk

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:22

rien10 schreef:
rien10 schreef:

Nou, die van ons niet hoor. Dat is een echte "pony"-pony. Kort, gestopt modelletje, echte pony beentjes. Ik zie die niet een meter parcours springen ook al is hij 1.53M (Geen talent weet je ;) )[/quote]

Dat snap ik wel, maar ik had het voornamelijk over de dressuur :P

Corientjuhh@ Dat snap ik. Was meer een vergelijking aan het maken. :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:24

Oh zo, nee ik zou ook niet tussen de 18- ruiters willen starten
Vind t wel gezellig een pony concours maar nee 18- ruiters en 18+ ruiters
Iedereen gelijke kansen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:28

Ik vind het echt een leuk idee :)
Ben zelf ook een 18+ ponyruiter, op dit moment nog niet per se met wedstrijdambities richting springen. Maar het zou wel super zijn als dit gewoon tot uitvoering zou komen, dan is de drempel een stuk minder hoog.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:32

Ik vind het een leuk idee.
Dan had ik mijn D pony niet hoeven te verkopen haha. Had haar graag wat langer door willen rijden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:41

Seventeen schreef:
rien10 schreef:

Het ging toch over D pony's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:44

Goed idee :j
Ik zie niet helemaal in waarom dit alleen voor D pony's zou moeten zijn, waarom niet een algemene 18+ ponyrubriek? Ook met een E-pony, en al helemaal met C-pony's is het bij de paarden moeilijk meekomen, en je hebt ook echt kleine volwassenen :)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:33

Ik denk dat het niet eens specifiek over de D pony gaat, maar over pony's in het algemeen. Een D pony fokker fokt ook wel eens per ongeluk een C of E pony, waarvoor hetzelfde geldt. Een 'volwassene' (18+) hoeft hier niet mee te gaan springen. Er lopen op dit moment vast een aantal uitzonderingen, maar meer als L bij de paarden start je niet met een pony denk ik.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:40

Ik ben voor

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:50

Seventeen schreef:

BB parcoursen kun je geen winstpunten in halen.
En er zou dan een aparte springrubriek komen zoals te lezen is, voor 18+ ruiters, dus die worden niet tussen de kids gezet.
1m parcours is voor een D pony M. Dus B paarden is ook M, maar met andere afstanden en vaak nog ruimer gebouwd dan M pony's, Daarom dus ook een extra springrubriek.

Lijkt me heel mooi als dit erdoor komt, ik rijd dan wel niet meer, maar ken genoeg 18+ ruiters die op D pony's rijden, dolgraag springen willen starten maar het te hoog is om direct de B paarden (en dus M pony's) in te gaan.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:58

He wat jammer nou! Net m'n pony verkocht..

Overgens wel een super leuk idee!!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:43

Ik ben helemaal voor! Met een pony van 1.42 zijn de afstanden tussen de hindernissen gewoon veel te groot. Ik heb wel clubwedstrijden meegedaan tussen de paarden op 1 meter, maar meer zou ik ook echt niet durven!