Hooi weken zorgt voor explosieve bacteriegroei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Hooi weken zorgt voor explosieve bacteriegroei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 13:19

* http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding

Hooi weken om het suikergehalte in het hooi te verlagen wordt door veel paardeneigenaren gedaan, maar is dat wel geheel risicoloos?

Britse onderzoekers ontdekten dat geweekt hooi een zorgwekkend hoog bacterieniveau had in vergelijking met droog hooi. Daarnaast wisselde het verlies van suikers ook erg tussen de porties geweekt hooi.

"Weken of stomen kan een effectieve manier zijn om wateroplosbare koolhydraten uit het hooi te halen. Maar hoeveel van die koolhydraten uiteindelijk uit het hooi verdwijnen, verschilt enorm." aldus Meriel Jean Scott Moore-Colyer die de studie leidde. "Tussen de 0 en gemiddeld 34% van de in wateroplosbare koolhydraten werden uit het hooi geweekt."
Ook ontdekten de onderzoekers dat het weken zorgde voor een explosieve bacteriegroei in het hooi. Wanneer het hooi gestoomd werd was er juist sprake van een afname van bacteriën, tenzij het na het stomen weer geweekt werd.

De onderzoekers gebruikten vijf soorten hooi om het effect van vijf verschillende week- en stoombehandelingen te onderzoeken.
De methodes die men onderzocht waren:
- Droog hooi (onbehandeld)
- Veertig minuten stomen in een Haygain-600 hooistomer
- Negen uur weken in water van 16°C
- Veertig minuten stomen en daarna negen uur weken
- Negen uur weken en daarna veertig minuten stomen

Na de behandeling werd het hooi getest op de voedingswaarde en op de aanwezigheid van bacteriën en schimmels. Het eiwit en ruwe as gehalte bleef onveranderd, dat laatste is een indicatie dat het mineralengehalte ook grotendeels onveranderd is. De methodes waarbij er geweekt werd waren ongeveer even effectief in het verwijderen van suikers. Wanneer er enkel hooi gestoomd werd gaf dit weinig resultaat.

Opvallend was dat het hooi dat gestoomd werd, of eerst geweekt en dan gestoomd, significant minder bacteriën en schimmels bezat dan hooi dat enkel geweekt werd, of eerst gestoomd en dan geweekt. Stomen verminderde het aantal microben met 93 tot 99%, terwijl weken leidde tot een verhoging van 400% tot 500%. Opvallend was dat ook bij het hooi dat eerst gestoomd werd en vervolgens geweekt het bacteriegehalte nog steeds hoog was. Vermoedelijk kunnen enkele microben die tegen de hitte van het stoom kunnen zich in het water alsnog explosief vermeerderen. Bij het hooi stomen verminderde het aantal suikers gemiddeld met 3%, tegenover 34% bij het weken. De inname van voedselgerelateerde bacteriën leidt tot een hogere inname van lipopolysaccharides. Deze stoffen worden gevonden in het membraan van de Gram-negatieve bacteriën en kunnen een sterke immuunrespons uitlokken bij dieren.

Eerst negen uur weken en dan veertig minuten stomen in de Haygain hooistomer was de meest effectieve methode om suikers en microben te verminderen, aldus de onderzoekers.

Het gehele onderzoek is hier te lezen.

Nikki_Tazz

Re: Hooi weken zorgt voor explosieve bacteriegroei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:22

Oh bah, en er zijn er zoveel bij ons op stal die dat wel doen.

marcel1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:25

Leve de suikerhype!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:28

Leve de wetenschap die open deuren inschopt.
Simpele oplossing: water niet in de volle zon, hooi goed afspoelen na het weken.
Het valt allemaal wel mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:31

marcel1973 schreef:
Leve de suikerhype!

wacht maar....tot je een paard hebt met insuline resistentie of cushing ;)
Wat voor bacterieen eigelijk?

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:32

Mijn pony heeft het jaren gehad. Is 31 geworden en had nooit last van de darmen. Wel van het hoesten als we het niet deden en aan het eind een echte Cushing krulvacht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:34

Was het maar een suikerhype. Eigenaren met een bevangen/ir/cushing paard weten helaas wel beter.

Wie laat overigens zijn hooi 9 uur weken? Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je het korter weekt.

Nikki_Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:35

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar welke bacterien en wat ze doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:35

geerke schreef:
Wat voor bacterieen eigelijk?

Dat vraag ik me ook af eigenlijk. Bacteriën zijn voor een deel ontzettend nuttige beestjes.

En daarnaast is nog de vraag wat het uitmaakt, in de maag worden veel bacteriën gedood en bovendien zitten er op en in een paard sowieso veel bacteriën. Als er bijv standaard 5.000.000 bacteriën in een paard zitten en daar komen 1.000 bij maakt dat natuurlijk niks uit, al klinkt 1.000 heel veel.
Laatst bijgewerkt door troi op 28-11-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:36

Ik dacht altijd dat veel mensen hun hooi weekte voor het stof dat er in zat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 13:39

Ik heb in het artikel even een link naar het onderzoek gezet, zodat jullie zelf nog meer kunnen lezen en een klein stukje toegevoegd over de bacteriën ter verduidelijking!

Nikki_Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:39

Dankjewel

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:39

Hier wordt het hooi geweekt wegens een hoestend paard (trigger onbekend).

Ik ga dit even doormailen naar mijn DA, die raadde mij net het stomen af wegens groot verlies aan vitamine E.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:49

Dit klinkt eerder als een reclamespot dan als wetenschappelijk onderzoek.
Mijn advies: Goed lezen voordat je iets gelooft!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:52

Maar weken heeft dan toch niet hetzelfde effect als onderdompelen?

Mijn paard hoest ook, en ik moet het hooi onderdompelen vanwege de stoffigheid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:54

Dit artikel lijkt mij idd een redelijk open deur, maar de reacties die hier komen van mensen, daar schrik ik van, poeh....

Afspoelen voor de bacterien? Spoel jij je kip ook af als die bedorven is en eet hem vervolgens op? Eet je bedorven kip, want je darmen doden toch de meeste bacterien...
Jeetje, ik snap dat je soms geen keuze hebt met een cushing paard bijvoorbeeld, maar n dit onderzoek zou ik toch investeren in een stomer....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:54

Het staat in de plos one, das een goed journal!

En dat geeft enige indicatie van de kwaliteit van de studie, dit is dus geen flutstudie!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:57

Onderzoek niet gelezen. Aantal dingen in het artikel vind ik al opvallend.
9 uur het hooi laten weken?
16 graden, niet gemeten maar dat ga ik nu wel doen. Hoe koud is koud water.
En wat toevallig dat stomen van hooi erg goed is en dat het artikel ook melding maakt van een bepaald merk stomer.
Sowieso week ik het hooi ivm met hoesten en zal ik ook moeten blijven doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 13:59

Dat het merk hooistomer genoemd wordt is geheel normaal in wetenschappelijk onderzoek. Bij mijn eigen onderzoek moest ik zelfs vermelden op wat voor een computerscherm de participanten afbeeldingen zagen (merk en type) en welke versie Windows er op de computer stond. Dit om replicatie van het onderzoek zo goed mogelijk te maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:00

Volgens mij is het onderzoek niet gesponsord door deze machine oid hoor?
Wanneer wij onderzoek doen moeten we ook vermelden welk apparaat gebruikt is voor de metingen..

Oh, focussed was me voor :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:08

Dan daarbij moet je ook goed bekijken in welk situatie deze studie waardevolle info geeft. Denk aan paarden met problemen met het immuunsysteem en paarden met overgevoeligheid voor suiker. Dan is het ontzettend nuttig om te weten dat het gebruik van een hooistomer na het weken verreweg het beste resultaat geeft (en ook dat het verschil zo groot is). Dit kan levens redden in zo'n situatie!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:08

Wij stomen ons hooi ( hooi stomer hebben we zelf gemaakt, die van Haygain zijn belachelijk duur :o ) en dat werkt fantastisch, veel beter dan weken/ natmaken. We stomen het 's ochtends en voeren het in de loop van de dag. De paarden vinden het erg lekker, lekkerder dan nat/ niet gestoomd en het ruikt heerlijk, als vers gemaaid gras.
We hebben het wel eens voor en na het stomen laten testen; voor het stomen zat er een bacterie in en erna niks meer.
Een hooistomer is relatief makkelijk zelf te maken met een afsluitbare plastic bak en behang-afstomer, de temperatuur in onze stomer komt op ca. 70 a 80 graden en we stomen ca. 45 minuten.

Edit; de link naar het artikel werkt niet.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-11-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:11

secricible schreef:
Dit artikel lijkt mij idd een redelijk open deur, maar de reacties die hier komen van mensen, daar schrik ik van, poeh....

Afspoelen voor de bacterien? Spoel jij je kip ook af als die bedorven is en eet hem vervolgens op? Eet je bedorven kip, want je darmen doden toch de meeste bacterien...
Jeetje, ik snap dat je soms geen keuze hebt met een cushing paard bijvoorbeeld, maar n dit onderzoek zou ik toch investeren in een stomer....

Je weet, denk ik, niet waarover je praat. Was je handen eens onder een kraantje, dan spoel je ook het merendeel van de bacterieën weg. Zo ook met hooi - ik heb een half jaar of langer hooi geweekt voor een IR paard en liet dat ten eerste nooit langer dan een uur staan ( koud water), in de schaduw en dan in de hooinetten aan de waslijn, flink afspuiten en laten uitdruipen.
Vergelijken met een bedorven kip .. ach.. da's .. hmm.. :))

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:12

ElCid schreef:
Wij stomen ons hooi ( hooi stomer hebben we zelf gemaakt, die van Haygain zijn belachelijk duur :o ) en dat werkt fantastisch, veel beter dan weken/ natmaken. We stomen het 's ochtends en voeren het in de loop van de dag. De paarden vinden het erg lekker, lekkerder dan nat/ niet gestoomd en het ruikt heerlijk, als vers gemaaid gras..

Met welk doel stoom jij?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:18

Jannepauli schreef:
secricible schreef:

Je weet, denk ik, niet waarover je praat. Was je handen eens onder een kraantje, dan spoel je ook het merendeel van de bacterieën weg. Zo ook met hooi - ik heb een half jaar of langer hooi geweekt voor een IR paard en liet dat ten eerste nooit langer dan een uur staan ( koud water), in de schaduw en dan in de hooinetten aan de waslijn, flink afspuiten en laten uitdruipen.
Vergelijken met een bedorven kip .. ach.. da's .. hmm.. :))

Dan denk je dat verkeerd, ik weet namelijk heel goed waar ik over praat. Met je handen alleen wassen dood je vrijwel geen bacteriën, daarom is handzeep uitgevonden... Veel bedervibgsbacterien zijn namelijk anaeroob en overleven ook prima zonder zuurstof