Amerika: Paarden overleden door besmet paardenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Amerika: Paarden overleden door besmet paardenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 12:20

www.bokt.nl

In Davie, Miami, Amerika zijn drie paarden overleden en negentien andere paarden ernstig ziek. De eigenaren zeggen dat dit komt door vergiftigd eten. De dieren staan allemaal op dezelfde stal en kregen paardenvoer waarin de antibiotica monensin-natrium in verwerkt zit. Dat meldt CBS local. Deze stof, ook bekend onder de naam rumensin, coban of elancoban zit vaak in voer voor koeien en lammeren. De stof bevordert de groei van de dieren. Voor paarden is de stof echter gevaarlijk. Het breekt de spieren af en veroorzaakt hartfalen. Alle 22 dieren zijn positief bevonden op de stof. De eigenaren hebben inmiddels een advocaat ingeschakeld.

Eén van de paarden is van Jamie Buis, een springamazone die het paard Ultimatum afgelopen februari aankocht om een doorbraak in de internationale springsport te forceren. Het Nederlands gefokte springpaard is voor succesvol op Nationaal niveau uitgebracht door de Amerikaanse Christi Israel.

“Hij is als familie. Ik zie hem niet als een huisdier, maar echt als familie.”, aldus Buis. Ook Israel is geschokt door het nieuws. “Hij is geliefd door heel veel mensen. Ik krijg reacties vanuit het hele land.”, aldus Israel. Waar Ultimatum nog vecht voor zijn leven heeft het paard Rudy van instructeur Danica Pryce deze strijd verloren. Volgens Pryce was het een pijnlijke dood. Of Ultimatum en de overige negentien paarden het gaan redden is nog niet duidelijk. Volgens de eigenaren ziet het er echter niet positief uit.

Het voer komt van de fabricant Lakeland Animal Nutriction. Het bedrijf heeft diverse zaken voer onderzocht en bevestigen de vermoedens van de eigenaren. Zij gaan een recall uitvoeren en hebben in een persbericht hun medeleven betoogd. Intern onderzoek zal aan moeten tonen wat er precies fout is gegaan.

Video

Anoniem

Re: Amerika: Paarden overleden door besmet paardenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:21

:(

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:44

-O- verschrikkelijk moet het zijn om de paarden voor je ogen af te zien takelen en dat je niets voor ze kunt doen. Alleen maar hopen en bidden, dat ze het gaan overleven

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:48

oei, ik hoop niet dat deze fout ook in nederland gemaakt gaat worden....
Deze grondstof wordt ook in nederland gebruikt voor andere diervoeders, dus ik hoop dat iedereen alles goed schoonmaakt en niet dat er een restje per ongeluk in het paardenvoer terecht komt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:13

Knakker schreef:
Deze grondstof wordt ook in nederland gebruikt voor andere diervoeders, dus ik hoop dat iedereen alles goed schoonmaakt en niet dat er een restje per ongeluk in het paardenvoer terecht komt.

Die fout is al gemaakt! Al was het toen kalver voer waar een besmette stof in terecht kwam ( ik weet niet meer welke, maar was toch ook een antibioticum?), die dieren zijn geruimd..............
Dat is dan ook meteen 1 van de redenen dat ik, vrijwel, geen commercieel voer gebruik, als het niet besmet is met bacteriën/ schimmels dan zitten er vaak afvalstoffen of erger in!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:48

Vind het wel nuttig zelf ooit meegemaakt dat de grootste vreetzak van stal haar brok niet wilde eten. Er zat een vreemde smaak aan :+ ja ik weet het maar stop zelf ook wel eens een brokje in mijn mond. Laten onderzoeken en er bleek iets fout te zijn, zaten ingredienten geitenvoer in. Dussss van mij mag dat zeker op de voorpagina

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:39

ElCid schreef:
Knakker schreef:

Die fout is al gemaakt! Al was het toen kalver voer waar een besmette stof in terecht kwam ( ik weet niet meer welke, maar was toch ook een antibioticum?), die dieren zijn geruimd..............
Dat is dan ook meteen 1 van de redenen dat ik, vrijwel, geen commercieel voer gebruik, als het niet besmet is met bacteriën/ schimmels dan zitten er vaak afvalstoffen of erger in!

Dat klopt, in koeienvoer; meerdere bedrijven zijn toen geruimd (komt met regelmaat voor in Nederland).
Wat ik me afvraag hoe de afwikkeling is in deze zaak (Amerika).
In Nederland heb je gewoon pech en moet je voor alle kosten opdraaien; wil je een schadevergoeding dan moet je zelf een procedure starten tegen de veroorzaker (en meestal vis je dan achter het net...)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:38

ElCid schreef:
Knakker schreef:

klopt, maar met dat verschil dat van anti-biotica de paarden niet doodgaan.
Deze kalveren moesten geruimd worden omdat anti-biotica niet in de voedselketen mag komen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:19

Treurig voor de eigenaren/betrokkenen, ik hoop dat de paarden die nog leven snel opknappen.
Verzorg je je paarden goed, ben je ze nog onbewust en door een fout van een ander aan het vergiftigen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:11

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:25

Heftig dank je voor het delen