Grandin: "Paarden denken in beelden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Grandin: "Paarden denken in beelden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:39

http://www.paardvisie.nl//

Paardenhersenen werken anders dan mensenhersenen. De hersenen van een paard zijn geprogrammeerd om te overleven. Begrijp wat hij ziet, wat zijn gedachten en gevoelens zijn en begrijp zo waarom hij zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. Een uitleg door Prof. dr. Temple Grandin.

Dierengedragsprofessor Temple Grandin is een bijzondere vrouw. Grandin zegt dat zij, als autist, in beelden denkt en dat dit grote overeenkomsten heeft met hoe dieren de wereld zien. Daardoor is ze in staat ze beter te begrijpen. De wetenschapper, die in haar jeugd paardreed, legt in haar boek 'Animals in Translation' (2005) uit dat gedachten van dieren visueel zijn en hoe een ruwe behandeling paarden een levenslang trauma kan opleveren. Dat zit volgens haar als volgt in elkaar:

Enge plaatjes
De basis voor paardengedrag is dat ze prooidieren zijn en ze dus altijd bezig zijn om zichzelf te beschermen tegen roofdieren. Paarden gebruiken emoties om de toekomst te 'voorspellen' en maken daarmee hun beslissingen. Ruiken ze bijvoorbeeld de geur van een roofdier, dan voelen ze angst en rennen weg. Angst is de overheersende emotie voor paarden.

Paarden die lastig, schrikachtig of erg opgewonden zijn, zijn in feite bang. Angst is voor dieren vermoedelijk erger dan pijn. Paarden kunnen hun angst niet weg-rationaliseren, zoals mensen. Een paard weet alleen: dit is eng, ik kan gedood worden, ik moet hier weg. Daarbij zijn paarden visuele denkers en plaatjes van een monster zijn veel enger dan verbale omschrijvingen van hem. Paarden en autisten hebben alleen plaatjes om in te denken en hebben daardoor meer angsten. In je geheugen zijn plaatjes immers enger dan woorden.

Lees hier de rest van het artikel

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:18

Oeps, dubbelpost
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-11-14 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:18

Gut, wat een opmerkelijke conclusie................. := dit is al zo lang bekend, zowel van de paarden als van de autisten! Daarom kunnen de meeste autisten met paarden ( en andere dieren) zo goed overweg.

Amaris

Re: Grandin: "Paarden denken in beelden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:54

Dat kan wel een "opmerkelijke" conclusie zin ElCid, maar heel veel mensen weten niet dat een paard niet een beetje bang kan zijn, maar direct doodsangst heeft.

Een paard denkt niet oh dat is een beetje eng, een paard 'denkt' meteen in doodsangst.

Dat is best nuttig om te weten in de omgang, maar zoals al gezegd: veel mensen weten dat niet.

Op zich dus wel nuttig dat zo'n onderzoek dit nog eens onder de aandacht brengt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:03

Ach het is vooral opmerkelijk dat een boek dat al 9 jaar oud is nu op de voorpagina staat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:06

Veulen84 schreef:
Ach het is vooral opmerkelijk dat een boek dat al 9 jaar oud is nu op de voorpagina staat.

Oohh hahahaha ja nu zie ik het ook pas.

Dat is inderdaad wel heel.... opmerkelijk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:12

Ik heb vooral moeite met het woord 'autist'.
Je noemt iemand met kanker toch ook niet constant kankerpatiënt, maar iemand met kanker, dus iemand met autisme ook gewoon zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:10

Ow volgens mij ben ik dan ook autistisch want ik denk ook in beelden...:-b....beetje kort door de bocht.

Voor de rest wel interesant artikel..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:43

Je hoeft niet autistisch te zijn om in beelden te denken, je hebt ook zogenaamde beelddenkers die echt niet allemaal autistisch zijn. Ze zijn misschien wat minder kletserig omdat ze eerst de plaatjes moeten omzetten naar woorden, en dat duurt soms...vooral als je het woord kwijt bent.

Is trouwens al een oud boek, al eerder gezegd, maar ondanks dat het niet echt specifiek over paarden gaat wel interessant om te lezen, vond ik.

Dat dieren in beelden (en ongetwijfeld in gevoelens) denken lijkt me eigenlijk voor de hand liggen. In welke taal hadden ze anders moeten denken? En hoe doet een importpaard dat dan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:46

Sammie schreef:
Daarbij zijn paarden visuele denkers en plaatjes van een monster zijn veel enger dan verbale omschrijvingen van hem.

Tsjee, wat verbazingwekkend.... _O-

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:56

Ben zelf dyslectisch en denk ook in beelden, maar geloof niet dat ik daardoor mijn paard beter begrijp. :) misschien ben ik niet dyslectisch genoeg :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:56

Iedereen denkt in beelden.... Toch. Als ik zeg paard.... Wat zie je dan? Geen auto☺️

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:27

Mensen denken zowel in beelden als in woorden, iedereen denkt in beelden lijkt me. Ik denk dat het verschil ligt in dat beelddenkers niet in woorden kunnen denken?

Ik vind het een beetje onzin eigenlijk wat er staat. Een paard wat schrikachtig is, schrikt maar herstelt zich weer en is niet angstig. Hij is oplettend maar dat is anders dan angstig. Een paard wat schrikt denkt niet: Ik kan gedood worden, hij geeft alleen een reactie dat zijn instinct in geeft en na het schrikken hoeft hij helemaal niet te denken: Ik moet weg, want hij kan dan ook juist onderzoeken waar hij van geschrokken is. Het is me veel te zwart wit...

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:31

Elisa2 schreef:
Ow volgens mij ben ik dan ook autistisch want ik denk ook in beelden...:-b....beetje kort door de bocht.

Voor de rest wel interesant artikel..

Mensen die autisme hebben denken in beelden. Niet iedereen die in beelden denkt heeft met een autisme :').

Wel interessant, maar was inderdaad al langer bekend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:38

Een paard dat schrikt heeft direct doodsangst?
Wat een onzin. Alsof alle paarden gelijk weg zouden rennen.
Waarom zouden ze dan in vredensnaam even dat gevaarlijke object even proberen omgooien bijvoorbeeld?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:42

Animals in Translation is echt een geweldig boek en op geen enkele manier zo simplistisch als sommigen hierboven suggereren. Temple Grandin is een bijzonder intelligente vrouw die vanuit haar autisme tot hele interssante inzichten komt. Het lezen waard!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:54

Mac schreef:
Animals in Translation is echt een geweldig boek en op geen enkele manier zo simplistisch als sommigen hierboven suggereren. Temple Grandin is een bijzonder intelligente vrouw die vanuit haar autisme tot hele interssante inzichten komt. Het lezen waard!

Helemaal mee eens, geweldig boek en een aanrader. Alleen ik snap ook niet dat het nieuws is..? Volgens mij is het boek niet eens meer nieuw te krijgen. Denken als de dieren is toch de Nederlandse titel?

Maar over de beelden en de uitspraak dat iedereen zo denkt. Ik denk niet in beelden. Bij 'paard' weet ik natuurlijk wat het is, maar ik zie het niet voor me. Ik ben ook slecht in gezichten en details voor me zien.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:54

'Paarden en autisten hebben alleen plaatjes om in te denken (…)'
Niet alle autisten denken alleen in plaatjes.Ze zien veel details en in (puzzel)stukjes. Daardoor wordt de context vaak gemist of anders geinterpreteerd. Dat is toch echt iets anders dan alleen in plaatjes denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:11

Ik vind het uitgebreide artikel nog best interessant. En dat zien van veel details en puzzelstukjes is zowel bij autisme als bij paarden erg herkenbaar (en komt ook in het artikel aan bod als 'hyperspecificiteit'.)

Oliver Sachs heeft trouwens geschreven over het (niet) denken in beelden, en er zijn best wat mensen die dat dus niet doen, of maar weinig. Denk maar eens hoe je onthoudt hoe je van huis naar de winkel gaat. Sommigen zien vooral de 'kaart' voor zich, anderen zien een soort foto's voor zich van de straten waar ze doorheen gaan, en weer anderen kennen vooral de opeenvolging van stappen zoals de tomtom. Meerdere manieren om iets te onthouden dus.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:13

In het boek wordt het wel veel uitgebreider beschreven. Ik denk dat deze samenvatting tekort doet aan de informatie uit het boek. Soms is het boek bijna te gedetailleerd, maar zeker de moeite waard. Al gaat het ook in op vee en honden, niet specifiek alleen paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:47

Mac schreef:

Het lijkt mij erg interessant.

En dat paarden angst vaak gelijk staat aan doodsangst omdat ze in de natuur nog wel eens opgegeten worden wordt in de paardenwereld veel te weinig beseft!
Een paard springt weg voor een grasspriet, omdat die waargenomen beweging zijn wegrennen voor tijgersreflex triggert, niet om ons te plagen, of omdat hij grassprieten an sich ineens eng vindt...

Een paard rent eerst, en denkt dan.

Hoe mensen en dieren precies denken, weten we eigenlijk nog helemaal niet.... Wel dat mensen ook in taal denken, bedenk maar eens hoe je op bokt dingen typt/roept/eruit laat floepen. :D

De vraag is of dieren in hun eigen talen 'denken'. Denkt een mus in gekwetter? :D

Maar wij denken ook in beelden, herinneringen aan ervaringen vormen de basis van onze gedachten, en die komen allemaal via onze zintuigen binnen, dus wellicht kan je zelfs in geuren denken, of in tast.

En wellicht vormen de meest primaire zintuigen van een dier ook de grondslag voor hoe hij 'denkt'.

Dan zal een hond veel meer in geuren denken dan wij, waar gehoor en zicht de meest dominante zintuigen zijn.

Misschien denkt een hamerhaai dan wel in electrische patronen?

In ieder geval is het een grote fout die vaak wordt gemaakt, om de manier waarop wij de wereld ervaren, als leidend te nemen voor hoe andere dieren dat doen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:11

KoudbloedKim schreef:
Ik heb vooral moeite met het woord 'autist'.
Je noemt iemand met kanker toch ook niet constant kankerpatiënt, maar iemand met kanker, dus iemand met autisme ook gewoon zo.

Want autisme is vergelijkbaar met kanker? Autisme, zeker op het niveau van Grandin, is geen ziekte, maar simpelweg een andere manier van menselijk functioneren. Vrij letterlijk zelfs, hersenscans van een autist tonen andere verbanden dan hersenscans van een niet-autist.

Rais schreef:
'Paarden en autisten hebben alleen plaatjes om in te denken (…)'
Niet alle autisten denken alleen in plaatjes.Ze zien veel details en in (puzzel)stukjes. Daardoor wordt de context vaak gemist of anders geinterpreteerd. Dat is toch echt iets anders dan alleen in plaatjes denken.

Grandin onderscheidt drie verschillende soorten autisten, waarvan de beelddenker er 1 is. Zij valt daar zelf ook onder en daarom ligt het accent bij haar werk vaak op de beelddenker. Ze zegt nergens dat iedere autist een beelddenker is. Wel zegt ze dat een autist meer gefocust is op details en minder op het geheel, dit in tegendeel tot een neurotypisch ('normaal') persoon. In plaats van van het geheel naar details te gaan, bouwt de autist zijn wereld op vanuit het samenvoegen van details zeg maar. Dit is wat paarden volgens haar ook doen: focus op details en vooral visuele details. Dat is volgens haar de reden dat autisten vaak goed met dieren kunnen.

Haar belangrijkste werk is geen boek, maar een ontwerp om koeien in de meatplants (grote slachtfabrieken) rustig te houden. Ze merkte op dat de koeien veel loeiden en dat dat een uiting van stress was. Dus door als een koe te denken creëerde ze een soort route waar de koeien doorheen lopen. Hier worden de koeien rustig van. Dit is wetenschappelijk gecontroleerd en inmiddels op nagenoeg alle meatplants in de USA gebruikelijk.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:33

(Ik weet dat Grandin dit niet zo stelt. In het laatste stukje wordt het alleen zo gebracht, daar stoor ik me aan.)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:59

Ik heb autistische trekken en begrijp precies wat ze bedoeld.