Verbod op helmcamera's leidt tot veiliger ontwerp

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Verbod op helmcamera's leidt tot veiliger ontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:19

www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Terwijl veel ruiters aan het wachten zijn op verder onderzoek naar de veiligheid van helmcamera's, proberen enkele fabrikanten alternatieven te ontwikkelen.

British Eventing verbiedt sinds oktober het gebruik van helmcamera's omdat er volgens hen te weinig informatie is over potentieel gevaar bij een val. Het besluit werd gemaakt nadat een Franse journalist zei dat de verwondingen die Michael Schumacher opliep bij een skiongeluk verergerd waren door het dragen van zijn GoPro camera.

Het verbod creëerde een sneeuwbaleffect en British Showjumping volgde snel met een verbod. Veel ruiters waren boos omdat zij de helmcamera zien als een belangrijke manier om de sport te moderniseren. Amateurruiter Jean-Marc Piednoir zegt dat hij een product heeft ontworpen dat alle veiligheidszorgen wegneemt: Cambox ISIS. De camera is zeer klein, weegt maar 38 gram en heeft twee armen die de impact van een val moeten opvangen.

De eventingruiter Joseph Murphy heeft al gereden met de nieuwe camera. "Ik vond het geen verrassing dat sommige camera's verboden werden. Sommige zijn zo groot dat het een kwestie was van tijd. De uitvinding van Piednoir is zo discreet. Veel mensen zien niet eens dat ik hem draag.

Klik hier voor een foto van de nieuwe helmcamera in gebruik.

petraaken

Re: Verbod op helmcamera's leidt tot veiliger ontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:24

Goh, het is dat ik weet dat het een camera moet voorstellen maar anders zou ik het er niet aan gedacht hebben dat het een camera is.

Erg klein en amper zichtbaar en kan dus ook weinig schade maken. G

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:31

Ik snap best inderdaad dat sommige camera's gevaarlijk zijn/het erger maken als je valt.
Dus juist verstandig dat ze ermee bezig zijn kleinere ontwerpen te maken. Die camera zie je nauwelijks! Mooi/goed ontwerp :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:54

Waarschijnlijk is het deze camera die ik dit voorjaar gezien heb op een standje op een internationale wedstrijd in Compiègne.
Een plat fijn dingetje die je met velcro onder de klep van je helm kon kleven. Ik had toen echter net een camera gekocht, dus heb het niet verder bekeken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:06

Gelukkig in de mensport nog steeds lekker met de gopro rijden.

Ben benieuwd of deze vd foto dan ook waterdicht is en hoe de kwaliteit is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:08

Prachtig en slim ontwerp zeg. Deze zie je helemaal niet zitten en is echt heel klein. Het is natuurlijk voor de veiligheid, maar ik vind het leuk om te zien dat een verbod dit effect heeft. Een slim ontwerp ontstaat soms pas als iets niet meer mag en mensen daar een oplossing voor moeten bedenken.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:29

Dit ontwerp was er al voor het verbod. In september bekeken in Caen bij de WereldruiterSpelen. Echt een super uitvinding, licht gewicht met klittenband onder de klep van je cap, dus met regen geen probleem. Goede beelden gezien die ermee gemaakt zijn tijdens springwedstrijden, eventing en mennen, dus voor iedereen te gebruiken. Zou zelfs onder een gewone klep-pet kunnen worden aangebracht.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:35

Wat ik me af vraag, de camera valt onder de klep van je cap? Lijkt op de foto erboven te zitten.
Bij eronder lijkt het me alsnog niet extreem veilig. Want als de klep al af breekt of naar onder slaat, sla je de camera dan toch ook vol in je gezicht?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:47

Het ding is van foam, heb het ook onder de klep bevestigd gezien en dat zat goed en mocht de klep breken dat is letsel door de camera niet groter dan dat je van de klep zou kunnen krijgen. Het leek mij echt een uitkomst, ook gelet op veiligheid bij val. Het model is echt passend bij de klep van je cap.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:55

leuk al die camera gadgets.
maar niemand heeft deze camera al in combinatie met een helm op veiligheid getest!
Je mag verwachten dat een kleinere en lichtere camera voor minder problemen zorgt maar het veiligheidsaspect is niet verholpen, daarover heeft de titel het wel.
ik vind dit een verkeerde misleidende titel, jammer

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:11

is dat kleine ding ook waterdicht tot een 150m? en hoe is de beeldkwaliteit? dan zeker interesse (maar niet voor de paardensport ;) )

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:47

Joh voor een paar euries bij een spyshop heb je een mini cameraatje in sleutelhanger vorm.. die heb ik eens op mijn cap geplakt om een buitenritje vast te leggen.. gewoon voor de gein..
Is geen hd.. maar wel lachen :p