Het effect van probiotica op de spijsvertering

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Het effect van probiotica op de spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 08:34

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Het bewijs dat het gebruik van probiotica een effectieve behandelmethode is voor spijsverteringsproblemen bij paarden is zwak, aldus onderzoekers. Wetenschappers uit Zwitserland, Denemarken en Canada hebben het huidige bewijs naar de effectiviteit van probiotica onderzocht en hun resultaten gepubliceerd in the Journal of Veterinary Internal Medicine. Zij zeggen dat het ontwikkelen van probiotica ter preventie of behandeling van alle aandoeningen bij paarden onrealistisch was. "Elke bacteriestam heeft een verschillend effect, en gerandomiseerd en placebogecontroleerd onderzoek is nodig om bewijs te vinden voor probiotische behandeling bij paarden."

Het gebruik van probiotische middelen die je kunt kopen in webshops of winkels vinden de onderzoekers twijfelachtig. Zij concludeerden dat er weinig controle is op de kwaliteit van de middelen. Daarnaast is er voor deze middelen ook geen wetenschappelijk bewijs voor de veiligheid en werkzaamheid. "Deze producten moeten goed worden onderzocht. Zijn ze goed samengesteld en is de concentratie van stoffen goed? Zijn de producten veilig en werkzaam en kunnen de resultaten ook herhaald worden?"

Er bestaat bewijs voor potentieel negatieve effecten bij het gebruik van probiotica bij veulens. "Daarom moet er meer onderzoek komen naar de mogelijke toepassingen bij paarden."
De aanpak waarbij een of enkele bacteriestammen worden toegediend bij paarden is niet juist, zeggen de onderzoekers op basis van de kennis die er nu is over microbiotica. "Gezien de veelbelovende resultaten van fecale transplantatie bij mensen, zou deze aanpak ook onderzocht moeten worden bij paarden, met name voor de preventie en behandeling van darmontstekingen."

Probiotica wordt steeds meer gebruikt gezien het goedkoop is, ze gemakkelijk toe te dienen zijn en weinig bijwerkingen hebben. Echter is er weinig bewijs dat het werkt tegen spijsverteringsproblemen bij paarden.

Anoniem

Re: Het effect van probiotica op de spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:15

Toch heb ik erge goede ervaringen met naf biotics. Sinds dien heeft mijn paard veel minder last van dunne mest.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:17

En ik met Cavalor Vitaflor.. Geen water meer bij de mest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:32

Flew schreef:
"Gezien de veelbelovende resultaten van fecale transplantatie bij mensen, zou deze aanpak ook onderzocht moeten worden bij paarden, met name voor de preventie en behandeling van darmontstekingen."

Goed onderzoek naar darmmicrobiotica: veel en graag! !

Ik onderschrijf bijna alle vragen die genoemd worden in de OP.
Maar fecale transplantatie bij mensen: NEEN!

1) in geval van levensbedreivende situaties mag je qua medische ethiek "middeleeuwse" keuzes maken, zoals afbinden of amputatie. Dat is zelden nodig als het gaat om darmmicrobiotica.

2) Op het humane vlak zijn er verschrikkelijk veel preparaten van uitest hoge kwaliteit, daarmee werken geeft per definitie beter resultaten dan wanneer je werkt met 'poepdonoren'. Geen twee donoren hebben exact dezelfde darmmicrobiotica, dus is het wetenschappelijk al meteen erg rommelig.

Kortom: graag echt goed onderzoek, dus op basis van gecontroleerde preparaten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:32

En ik met Opkikker van NAF/Paardendrogist.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:42

Bij orale (via de mond) inname van bacteriën (probiotica) zullen deze bijna allemaal in de maag het loodje leggen. Daarom is het logisch dat de effecten beperkt of afwezig zullen zijn. Fecale transplantatie gebeurt daarom altijd met een sonde die de maag passeert tot in de dunne darm. Anders zouden deze bacteriën ook gedood worden in de maag.

@Janneke2: fecale transplantatie is geen middeleeuwse behandeling, maar één die zijn effectiviteit bewezen heeft bij clostridiuminfecties. Deze ontstaan meestal na het gebruik van antibiotica. Het is niet de clostridiumbacterie zelf die het probleem (hevige waterdunne diarree) veroorzaakt, maar het toxine dat deze bacterie produceert.

Het is de vraag of het uitmaakt of je precies dezelfde stammen van dezelfde soort bacterie transplanteert als die de ontvanger had. Het lijkt erop dat de soort van bacteriën veel belangrijker is dan de subtypes van de stammen.

Verder onderzoek is zeker noodzakelijk, vooral om te kijken of deze (goedkope en effectieve) therapie ook toegepast kan worden bij andere darmaandoeningen.

Overigens zijn amputaties in het huidige medische handelen aan de orde van de dag en is er ook hier geen sprake van een middeleeuwse behandeling.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:38

Interessant artikel, ik vind het een goed idee als er meer onderzoek naar gedaan wordt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:54

Persoonlijk denk ik dat de consument eens beter moet gaan kijken naar paardenvoer en de fabrikant eens wat minder in paardenvoer moet gaan stoppen wat niet voor paarden is. (neem schillen van oa zonnebloem.. zelfs mijn varkens spugen ze uit!!) probeer eens wilgebast erin te mengen.. zou vele malen beter zijn.
Ik denk dat je dan al een heel stuk minder problemen heb.
Wij zijn degene die de darmflora in gevaar hebben gebracht met ons kuil, en afval wat in brok verwerkt word.(nu weer citroen en sinaasappelschillen)
Maar dit is mijn persoonlijke mening.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:37

Dorino schreef:
Bij orale (via de mond) inname van bacteriën (probiotica) zullen deze bijna allemaal in de maag het loodje leggen. Daarom is het logisch dat de effecten beperkt of afwezig zullen zijn.

Heel plat klopt dat.
Maar aangezien er veel wetenschapers zich met deze vraag bezig hebben gehouden (en daar gelukkig steeds verder in gaan), zijn hier oplossingen (meervoud) voor gevonden.
(Op een lege maag drinken als je dorst hebt is een simpele, zoeken naar maagresistente bacteriën stammen is in volle bloei; uiteraard zijn er maagresistente capsules; er is autolysaat, er is prebiotica die niet gesloopt wordt - en mogelijk ben ik nog zaken vergeten.)

Dus vind ik het""middeleeuws"": er worden bakken aan moderne gegevens compleet genegeerd.
In spoedgevallen mag dat: om iemand te redden zijn soms amputaties nodig, terwijl het probleem in een high tech omgeving veel eleganter opgelost had kunnen worden.
Het feit dat men een sonde gebruikt (...dat wist ik ook, hoor) - maakt mijn gebrek aan waardering echt niet minder.
Starting from scratch kan soms nuttig zijn, maar hier zie ik het werkelijk niet.
Citaat:
Het is niet de clostridiumbacterie zelf die het probleem (hevige waterdunne diarree) veroorzaakt, maar het toxine dat deze bacterie produceert.

Dat is doorgaans bingo bij infecties.

Citaat:
Het is de vraag of het uitmaakt of je precies dezelfde stammen van dezelfde soort bacterie transplanteert als die de ontvanger had. Het lijkt erop dat de soort van bacteriën veel belangrijker is dan de subtypes van de stammen.

Betrouwbaar onderzoek houdt in dat je deze mogelijkheid eerst grondig onderzoekt en pas na eventuele validatie echt gebruikt.
(Dit is: "...ach, waarschijnlijk is het verschil niet interessant." Mogelijk is het idd niet interessant, maar een beetje wetenschaper neemt dit niet voor zoete koek aan. En dat probiotica goed is, hoeft echt niet meer onderzocht te worden. Het gaat dus om echt gedegen onderzoek. De rest interesseert me niet zo - en is ook overbodig.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-11-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:46

Interessant nieuwsbericht. Ik vroeg me dergelijke dingen ook al een tijdje af. Jammer dat er nog geen antwoorden op die vragen gegeven worden in het bericht.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:24

Ook hier erg goede ervaringen met NAF Biotics. Mijn pony heeft chronisch ontstoken darmen. Hij heeft hierdoor heel erg diarree als hij er niets tegen krijgt. De dierenarts had prednisolon voorgeschreven en erbij gezegd dat als de diarree niet mee zou stoppen er waarschijnlijk niets meer zou helpen tegen de diarree. De prednisolon hielp niet. Daarom over gegaan op probiotica. En zolang hij dat krijgt heeft hij geen waterdunne diarree mee. Nog wel wat slappe mest, maar geen diarree meer. Ik ben er dus erg blij mee!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:08

Ben altijd zeer skeptisch geweest over probiotica.
Bovenstaande succesverhalen kun je ook bij bewezen niet werkende behandelmethoden vinden(bv homeopathie). Ze zijn iha simpelweg het gevolg van normaal ziekteverloop, oftewel, de tijd heeft de klacht genezen/verbeterd, niet de behandeling. Correlatie is nog steeds geen causaliteit.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:54

Kuggur schreef:
Bovenstaande succesverhalen kun je ook bij bewezen niet werkende behandelmethoden vinden(bv homeopathie). Ze zijn iha simpelweg het gevolg van normaal ziekteverloop, oftewel, de tijd heeft de klacht genezen/verbeterd, niet de behandeling. Correlatie is nog steeds geen causaliteit.

Hoe verklaar je dan mijn verhaal? Zie bovenstaande. Paard heeft chronisch ontstoken darmen. Dus niet iets wat verbeterd of geneest. Diarree hoort daar bij. Volgens de dierenarts zou niets de diarree kunnen verminderen. Je moet weten dat het bij mijn pony er echt letterlijk uitspoot wanneer hij een wind liet of als ik zijn hoeven uitkrabde(lekker verhaal :+ ). Hij zat er van achteren altijd helemaal onder. Iedere dag moest ik hem afspuiten, soms 2x per dag. Nooit wat dikkere mest, water water water. Ik ging NAF Biotics gebruiken en na 1 dag had hij al dikke mest. De dag ervoor spoot het er nog uit. Zijn darmen zijn er imo wel wat op vooruit gegaan. Natuurlijk zal de ontsteking niet genezen, maar diarree heeft hij nog maar zelden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:23

Kuggur schreef:

Ik vind scepsis prima!
Maar ik ben te sceptisch om de associatie met homeopathie echt te snappen. (Okee, beiden zijn minder regulier, zover ben ik.)
Het effect van probiotica wordt al jaren door westerlingen onderzocht, al kan meer onderzoek uiteraard antwoorden geven op verdere vragen.
En strikt genomen: "de tijd heelt niets" - hetzij iemands lichaam, hetzij de darmflora is ondertussen aan het werk.

Een volstrekt reguliere internist heeft ooit gemeten dat een mens na een korte kuur antibiotica na elf maanden weer zijn eigen darmflora heeft, zonder ingrepen van buitenaf. (Mensen zijn altijd mannen in medische literatuur.)

Dit bewijst dat darmflora zichzelf kan herstellen - maar het bewijst niet, dat het geen zin zou hebben om pal na een ABkuur darmflora aan te vullen.
Er zijn significante onderzoeken bij de vleet die aantonen dat een lage status sIgA samenhangt met minder ideale darmflora en dat gericht preparaten slikken daar vrij snel verandering in brengt. (Vandaar dat ik het ook raar vind om darmflora in een adem te noemen met homeopathie: de westerse wetenschap heeft het nut, maar vooral ook de werkingsmechanismen al lang aangetoond.)