Omgeving Amersfoort vreest voor paardenbeul

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Omgeving Amersfoort vreest voor paardenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 13:16

http://www.ad.nl / http://www.bokt.nl


De 21-jarige merrie Lutina van Tamara de Wilde uit Nijkerk is mogelijk mishandeld door de paardenbeul die al langer actief is in de regio. De Wilde is des duivels: 'de dader is gestoord.' Ondertussen staan paardenliefhebbers in de omgeving van Amersfoort doodsangsten uit.

'LET OP! Ook mijn merrie is slachtoffer geworden van een viespeuk, vanmorgen om half 9 is een man in ons weiland gesignaleerd die handelingen verrichtte aan de achterzijde van mijn merrie', schrijft ze op haar Facebookpagina.

De merrie stond in een weitje aan de Schoolstraat in Nijkerkerveen, vlakbij de ouders van Tamara. 'Als je richting het hek loopt, komt Lutina gelijk naar je toe. Ze is gek op aandacht.' Tamara vermoedt dat de dader daarom ook makkelijk zijn werk heeft kunnen doen.

De buurvrouw zag de dader over het hek klimmen, langzaam naar de merrie lopen, haar aaien en strelen en daarna vermoedelijk voeren. 'Daarna is hij naar de achterkant van de merrie gelopen en heeft hij zijn arm in haar vulva gedrukt. De buurvrouw zocht er eerst niets achter, maar is na het blaffen van haar hond nog een keer gaan kijken. We denken dat de dader daarvan is geschrokken en erger is voorkomen.'

De veearts heeft geconstateerd dat het slijmvlies is beschadigd. 'De paarden die afgelopen week in Bunschoten zijn mishandeld zijn waarschijnlijk met een stanleymes verminkt. Zo ver is het bij Lutina gelukkig niet gekomen.' Toch is Tamara ongelooflijk boos en verdrietig om wat Lutina is aangedaan. 'Een paard kan zich niet goed verweren', zegt ze. 'Ik zou verwachten dat ze gaat slaan, maar mijn merrie is een fokmerrie en heeft ervaring met het voelen door de dierenarts.'

'Ja ik ben enorm van slag door de mishandeling. Ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij. De dader is gestoord. Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als ik hem tegenkom, wil ik het liefst zijn kop van zijn romp scheiden. Hij moet met zijn poten van mijn beesten afblijven.'

Tamara is niet de enige bij wie de angst voor de paardenmishandelaar er goed in zit. Manege-eigenaar Annet van den Hoeven van manege De Vier Hoeven uit Leusden schakelde afgelopen weekeinde de politie in omdat er een verdachte auto in de buurt van de manege stond. 'Ik sta al een paar dagen doodsangsten uit. Als ik aan mishandelde paarden denk, krijg ik direct kippenvel.' Uit voorzorg zet de stalhouder de paarden 's nachts op stal. 'Ik heb camera's hangen en honden lopen en mijn paarden staan 's nachts binnen. Ik zet ze voor geen goud buiten. Ik ben doodsbang.'

De politie neemt de paardenmishandeling hoog op. 'Sinds enige tijd worden verspreid over het land paarden - vooral merries - mishandeld met snijwonden in het achterlijf. Tot nu toe zijn er bij ons ongeveer zeventig zware mishandelingen bekend, waarvan veertig met dezelfde werkwijze. We doen intensief onderzoek. De paardenmishandeling is een hot item', zegt woordvoerder Jacolien Weststrate.

Gerelateerd nieuws:
[VN] Ook in Duitsland paardenmishandelaar actief
[VN] Meldpunt voor paardenmishandeling
[VN] Onrust door mishandeling van paarden in Santpoort-Zuid
[VN] Paarden mishandeld in Bunschoten

Suzanne F.

Berichten: 49223
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:20

Ik hoop zo dat ze die gast een keer pakken! En dan niet met een taakstrafje weg laten komen.
Maar ik denk dat het er meerdere zijn. Het is zo verspreid over het hele land en zelfs Belgie.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:31

Citaat:
De buurvrouw zag de dader over het hek klimmen, langzaam naar de merrie lopen, haar aaien en strelen en daarna vermoedelijk voeren. 'Daarna is hij naar de achterkant van de merrie gelopen en heeft hij zijn arm in haar vulva gedrukt. De buurvrouw zocht er eerst niets achter, maar is na het blaffen van haar hond nog een keer gaan kijken. We denken dat de dader daarvan is geschrokken en erger is voorkomen.'


Wat?? Zelfs als je nog niets weet over een paardenbeul (of meerdere) in Nederland (alhoewel me dat sterk lijkt!), dan nog is het echt niet normaal om zo met een paard om te gaan!

Ik vind dit wel erg vreemd hoor... Niet het feit dat ze er eerst niets achter zocht, maar zelfs nadat hij aan de achterkant bezig ging, ze dit als niet raar beschouwd... :=
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 05-08-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:33

schoolstraat is bij ons nog geen 1 kilometer vandaan.
ik hou alles extra goed in de gaten en bij verdachte situaties bel ik de politie en maak ik fotos.
laat dit snel stoppen

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:34

heidy_wilco, Misschien bedoelen ze dat ze niks zocht achter het feit dat er een man in de wei stond, maar daarna weer ging kijken. en toen die handeling zag.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:36

Ik hoop dat het stukje van de buurvrouw een beetje slechte journalistiek is, want er niets achter zoeken als iemand zijn arm in den paard stopt.........
Ik denk eerder dat het ging zoals hierboven staat.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:37

Pff ik woon zelf in Nijkerk.. :\
Blijft vreselijk dat iemand zoiets doet, onbegrijpelijk...

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:38

set_elkol schreef:
heidy_wilco, Misschien bedoelen ze dat ze niks zocht achter het feit dat er een man in de wei stond, maar daarna weer ging kijken. en toen die handeling zag.


Ooh, daar kan je wel eens gelijk in hebben. Dat ze weer ging kijken toen de hond aansloeg... Ooh, zo dichtbij... Ik hoop echt dat hij gauw opgepakt wordt (voor hem) want ik denk niet dat hij heft overleeft als hij door anderen dan de politie word gesnapt...

Coony

Berichten: 968
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:07

Gatverdamme zeg mijn paard en paarden van vriendinnen staan in principe vlakbij..
laat die vent alsjeblieft op heterdaad betrapt worden en de verkeerde treffen..

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Omgeving Amersfoort vreest voor paardenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:20

Yup hier ook de paarden maar weer binnen gezet snachts.
Maar ja aan de andere kant was dit geval nieteens snachts....
Zal maar niet hier neerzetten wat ik van dit soort mensen vind en wat ik ze aan doe mocht ik er hier op het erf een aantreffen!

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Omgeving Amersfoort vreest voor paardenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:50

Ziekelijk gewoon. Als ze hem of hun krijgen heel voorzichtig met Stanley mes het zelfde. ............

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:53

Politie in Leusden doet in elk geval niets. Bij manege de Vier Hoeven ook niet. De buren hebben zelfs een foto van het kenteken gemaakt. In verschillende gevallen wordt er van een donkerblauwe volkswagen gesproken en dit was een donkerblauwe VW polo.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:00

Jeetje....

Ooit zal hij toch wel het verkeerde paard tegenkomen?

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Omgeving Amersfoort vreest voor paardenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:09

Die is hij al tegen gekomen. De merrie heeft flink van zich af getrapt, waardoor de verwondingen meevallen. Maar blijkbaar was dat niet voldoende voor deze man.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Omgeving Amersfoort vreest voor paardenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:12

Ik hoop dat ie een merrie treft die hem helemaal lens trapt. En wel zo dat ie als een kasplantje verder kan.

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:19

Jammer dat dat mens in de eerste instantie gewoon een vreemde het weiland in liet lopen >;)

however, dit is wel een beetje hoe er gepraat wordt in Amersfoort inderdaad. Wat kan je doen?
wij hebben wel de paarden samengevoegd tot een grote kudde. Sommige paarden laten geen vreemde zomaar het land in lopen en de mijne is groot en dus intimiderend. Dat is toch het meeste wat we kunnen doen.


natuurlijk 'hoor' je het niet te zeggen maar als ik hem tegen kom ben ik ook niet vriendelijk. Ben zelf niet sterk maar daar verzin ik dan wel wat op :=

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Omgeving Amersfoort vreest voor paardenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:26

Woede maakt je sterker dan je verwacht... Je denkt dat je niet sterk bent, maar juist op de momenten dat je het niet verwacht kan je veel meer dan je zelf denkt NeverGiveUp...

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:34

heidy_wilco schreef:
Woede maakt je sterker dan je verwacht... Je denkt dat je niet sterk bent, maar juist op de momenten dat je het niet verwacht kan je veel meer dan je zelf denkt NeverGiveUp...

+1
als ik zo'n persoon tegen kom dan laat ik (en ik denk iedereen hier) hem niet zomaar weglopen.

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:37

krijg kippenvel bij de gedachte. Ze moeten hem nu zo langzamerhand toch wel weten te pakken, niet?

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:38

heidy_wilco schreef:
Woede maakt je sterker dan je verwacht... Je denkt dat je niet sterk bent, maar juist op de momenten dat je het niet verwacht kan je veel meer dan je zelf denkt NeverGiveUp...


Precies dit, ik ben over het algemeen niet heel sterk maar zodra ik boos ben moet je oppassen.

Ik denk dat niemand deze man zou laten lopen..

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:39

meggiesannie schreef:
heidy_wilco schreef:
Woede maakt je sterker dan je verwacht... Je denkt dat je niet sterk bent, maar juist op de momenten dat je het niet verwacht kan je veel meer dan je zelf denkt NeverGiveUp...

+1
als ik zo'n persoon tegen kom dan laat ik (en ik denk iedereen hier) hem niet zomaar weglopen.


Als ik hem tegenkom dan laat ik hem nooit meer lopen...

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:52

Enige nadeel van het zelf aanpakken is dat jij dan waarschijnlijk langer vast zit dan de dader zelf. Dat vind ik altijd het kromme. Je verklaring geven enz en dan jou straf is langer dan die van de dader. En of die het dan afgeleerd heeft daarna? Denk het niet. Houdt zich misschien korte tijd tam en dan begint hij gewoon weer ergens anders.

Hoop gewoon dat hij mijn paarden overslaat maar die zekerheid heb je nooit nu. EN dat hij stopt uitzichzelf. En dat er geen dieren meer de duppe worden van zo iemand. Blijkbaar heeft hij een manier gevonden dat het paard zich koest houdt want echt zwaar gewond is hij nog niet geweest.

Zag dat iemand schreef dat hij wel raken klappen van een merrie gehad heeft? Hoe weet je dat? En tja dan moet hij zich toch misschien ook wel gemeld hebben in ziekenhuis/huisarts of iemand moet toch opgevallen zijn dat de beste meneer/vrouw ineens erg moeilijk liep? Maar ja de link leggen tussen die dingen. Want zijn verhaal is natuurlijk anders dan. Als zijn hoofd nu eens op de plaat gezet wordt!!! Dan gaat het misschien sneller met herkenning en vangen van die man.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Omgeving Amersfoort vreest voor paardenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:55

Ik denk als een rechter dat doet, de rechter ook een probleempje heeft... Als iemand die man (of vrouw) lens slaat, denk ik dat er heel wat mensen zijn die de persoon zullen steunen. Net zoals met de schietpartij in Deurne.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:57

Kostolany schreef:
Enige nadeel van het zelf aanpakken is dat jij dan waarschijnlijk langer vast zit dan de dader zelf. Dat vind ik altijd het kromme. Je verklaring geven enz en dan jou straf is langer dan die van de dader. En of die het dan afgeleerd heeft daarna? Denk het niet. Houdt zich misschien korte tijd tam en dan begint hij gewoon weer ergens anders.

Hoop gewoon dat hij mijn paarden overslaat maar die zekerheid heb je nooit nu.

Dat klopt. Maar op zo'n moment zou ik daar waarschijnlijk niet aan denken

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:03

Ik ook niet weet ik uit ervaring toen mijn auto bijna onder mijn neus opgebroken werdt:) DIe man weet het nu nog waar een klein vrouwtje als ze boos is toe in staat is. Advies politie was dat ik dat maar niet opnieuw moest doen. Maar ze hadden wel de dader die al maanden alle auto's in de buurt open brak en mijne zelfs 4x en ik steeds kosten maken om te laten maken uiteindelijk zelfs niets meer in auto en slot niet meer gemaakt en nog ging hij erin omdat hij eigenlijk uit eindeljik heel de auto wilde;) En toen kwam hij mij tegen. Geloof dat hij nog strepen op zijn benen heeft staan van de portie die ik vol in zijn benen gegooid heb om hem klem te zetten. En roepen om hulp bewoners buurt.