Ierland: merrie leidt kudde door opkomend rivierwater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Ierland: merrie leidt kudde door opkomend rivierwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 12:08

http://horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Een dappere zwarte merrie in Ierland heeft een kudde van tien paarden in veiligheid gebracht over de uiterwaarden van een overstroomde rivier. Na een zware regenval werden de paarden verrast door het opkomende water toen de rivier Slaney in het Ierse County Wexford buiten haar oevers trad.

Verschillende welzijnsorganisaties meldden via Facebook de benarde positie van de kudde en hulpverleners hielden toezicht tot de situatie veilig genoeg werd geacht om een reddingsoperatie uit te voeren.
De merrie heeft daar echter niet op gewacht en leidde haar kudde zelf naar een veiligere, hogere plaats.

Welzijnsorganisatie South-East-Animal-Rescue meldt op haar Facebookpagina: "Ongelooflijk hoe één moedig paard de rest in veiligheid kan brengen. De zwarte merrie redde hen allemaal. Ze waren urenlang gevangen op een eilandje in de rivier en niemand kon erbij. Voorzichtig probeerde ze diverse vluchtwegen tot ze de beste route gevonden had. Wat een slimme merrie! Ook wachtte de kudde steeds even op een kreupel paard dat achteraan liep."

De welzijnsorganisaties hebben hun bezorgdheid geuit over het grazen op de uiterwaarden van de rivier in dit jaargetijde: "De dieren zijn in veiligheid..... tot het de volgende keer weer gebeurt."

FriesWytske

Re: Ierland: merrie leidt kudde door opkomend rivierwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:12

Dit was ook gebeurt in Marum, als er niet bepaalde personen direct de media hadden ingeschakeld. Waardoor het hele circus op de dijk stond. En de paarden zich veiliger op hun plek vonden, dan dat ze weer richting vaste land wilden gaan.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:25

Marrum denk ik ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:31

Mooi hoe de natuur zijn werk doet!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:23

Super, paarden zijn slimmer dan wij denken.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:40

Hoi FriesWytske,

Mogelijk heb je daar gelijk in....alleen denk ik dat het altijd moeilijk dan niet onmogelijk is om een spannende situatie als destijds goed in te schatten.
Doe je niks en verdrinken uiteindelijk de paarden staat heel Nederland op zijn kop, doe je wél iets en zijn de meeste paarden gered dan blijven er altijd nog mensen over die dat weer anders zien.

Neem natuurgebieden in zwaar winterweer, en hongerige verzwakte dieren.
Wel of niet ingrijpen????
Zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken.

Ik ben blij dat in dit geval de merrie het voortouw nam en de rest van de kudden heeft gered.
Maar elke situatie is ánders naar mijn mening.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:01

Is der ook een Flimpje ofzo van?
Vind dat altijd mooi om te zien :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:14

Hanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:26

Wauw top dit!

Eviblablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:36

Kippenvel... Prachtig om te zien dat een paard zichzelf wel kan redden, en de mens niet nodig heeft. Wat wij maar al te vaak denken...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:40

RaafSmits schreef:
Hoi FriesWytske,

Mogelijk heb je daar gelijk in....alleen denk ik dat het altijd moeilijk dan niet onmogelijk is om een spannende situatie als destijds goed in te schatten.
Doe je niks en verdrinken uiteindelijk de paarden staat heel Nederland op zijn kop, doe je wél iets en zijn de meeste paarden gered dan blijven er altijd nog mensen over die dat weer anders zien.

Neem natuurgebieden in zwaar winterweer, en hongerige verzwakte dieren.
Wel of niet ingrijpen????
Zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken.

Ik ben blij dat in dit geval de merrie het voortouw nam en de rest van de kudden heeft gered.
Maar elke situatie is ánders naar mijn mening.

Ik kan je zeggen dat de boeren in die omgeving toen hetzelfde hebben gezegd. Dus ook daar was het dan zo gegaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:14

FriesWytske schreef:
Ik kan je zeggen dat de boeren in die omgeving toen hetzelfde hebben gezegd. Dus ook daar was het dan zo gegaan.

De boer waar mijn paard vroeger stond behandelde open wonden ook met chloor uit de supermarkt "tegen wildvlees". Dat een boer het zegt wil niet zeggen dat het waar is :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:51

Nou, inderdaad, boeren zijn vaak ronduit vreselijk met paarden.