NVWA alert op illegale import en export van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

NVWA alert op illegale import en export van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 09:33

Persbericht VVWA

Afbeelding

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert de komende tijd streng op de illegale export van paarden. Gebleken is dat er de laatste tijd regelmatig paarden zonder verplichte exportcertificering worden uitgevoerd. Deze dieren zijn meestal afkomstig van paardenmarkten. De NVWA maakt direct proces verbaal op bij constatering van illegale export of import.

Wie een paard koopt en het dier wil exporteren, moet een exportcertificaat hebben. Een dierenarts van de NVWA keurt het paard en geeft zo’n certificaat af als het dier gezond is en een geldig paspoort heeft. Paarden moeten in het bezit zijn van een paspoort, zodat altijd de identiteit van het dier kan worden vastgesteld. Exportcertificering vanaf paardenmarkten is alleen toegestaan wanneer een markt beschikt over een door de NVWA goedgekeurd protocol.

Recente paardenmarkten
De afgelopen twee weken zijn verschillende overtredingen geconstateerd op paardenmarkten door heel Nederland. Rond de paardenmarkt in Hedel op maandag 3 november hebben inspecteurs van de NVWA zes keer proces verbaal opgemaakt voor de illegale export van paarden en één proces verbaal voor illegale import. Ook werd een vals paardenpaspoort aangetroffen.

Op de paardenmarkt in Barneveld op maandag 27 oktober hebben NVWA-inspecteurs op vier keer proces verbaal opgemaakt na het aantreffen van valse paardenpaspoorten. Naar tien andere paspoorten wordt nader onderzoek ingesteld.

Op dinsdag 21 oktober hebben NVWA-inspecteurs op de paardenmarkt in Zuidlaren vier valse paspoorten aangetroffen en daarvoor proces verbaal opgemaakt. Ook hebben zij in de buurt van de grens verschillende mensen teruggestuurd naar de paardenmarkt om daar hun dieren alsnog te laten certificeren voor export. Er is zestien keer proces verbaal opgemaakt voor poging tot illegale export.

Toezicht NVWA
Inspecteurs en dierenartsen van de NVWA houden op paardenmarkten niet alleen toezicht op export en paspoorten. Zij letten ook nadrukkelijk op de eisen aan transportmiddelen en op dierenwelzijn. Daarbij is speciale aandacht voor de aanvoer van gecoupeerde paarden, of er beschermmiddelen tegen regen aanwezig zijn voor ezels en of er ruwvoer en drinkwater zijn voor de dieren.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:46

valse paspoorten, nee dat kan natuurlijk niet.
Maar als je je paard verkocht hebt naar Duitsland of Belgie en je brengt hem gewoon weg zonder certificaat, daar zie ik het probleem niet zo van in, langleve de europese 1-wording!

nicolanca

Re: NVWA alert op illegale import en export van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:16

Toch zijn het Europese regeltjes die het certificaat verplicht stellen. En nu de Europese markt een paar duizend kilometer van het ene end naar het andere end is, is dat niet eens zo'n stom idee.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:42

Er zijn behoorlijk wat regeltjes... Ik heb heel wat moeten regelen om een speciale dierenarts te kunnen laten komen om het paard dat ik naar een Europees land erkocht had te keuren. Maarja ik doe dat liever legaal natuurlijk :+
Maar het geregel heeft veel gekost voot wat het was want er werd alleen een chip gelezen en that's it...

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:07

Dan baal je, ben je met een volle vracht paarden bijna bij de grens en wordt je teruggestuurd met de hele zooi. Als je daar alles dan ook nog even opnieuw moet gaan lossen en laden ben je wel wat uurtjes kwijt.. Wel eigen schuld natuurlijk.

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:32

als ze het dan voor een normale simpele paardenvriend/hobbyist
dan ook even zo simpel maken dat je het ook legaal KAN doen...
dat zou een hoop werk en ergernis schelen volgens mij

[TAO] HELP! Export Duitsland

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:45

precies, nu doen "we" maar wat...

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:54

Heel dat gedoe omtrent het exportcertificaat weerhoudt me ervan om een pony aan te kopen op de paardenmarkt.Terwijl ik maar 10 km over de grens woon.