Sectorraad Paarden presenteert Paardenwelzijnscheck

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Sectorraad Paarden presenteert Paardenwelzijnscheck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 11:46

http://www.kwpn.nl /Sectorraad Paarden

Afbeelding

Gistermiddag tijdens de najaarsdag van de Groep Geneeskunde Paard op Jumping Indoor Maastricht, is de Paardenwelzijnscheck gepresenteerd. Voorafgaand aan de officiële presentatie van de Paardenwelzijnscheck hield Drs. Peter Wiemer, paardendierenarts en lid van de werkgroep welzijn van de Sectorraad Paarden, een lezing over de totstandkoming en achtergronden van de Paardenwelzijnscheck. Daarna is de check ‘gelanceerd’ door para-dressuuramazone Rixt van der Horst.

Sinds 14 november is de nieuwe website http://www.paardenwelzijnscheck.nl online. De website is ontwikkeld om de kennis over paardenwelzijn bij alle paardenhouders in Nederland verder te vergroten. Door middel van het beantwoorden van de vragen wordt een indruk verkregen over de relevante parameters voor de beoordeling van het welzijn van het paard. Na het invullen van de check volgt een rapport met tips en adviezen. Deze zijn wetenschappelijk onderbouwd en na te lezen. De Paardenwelzijnscheck is in te vullen via desktop, tablet en smartphone.

De Paardenwelzijnscheck is een initiatief van de samenwerkende partijen in de Sectorraad Paarden. De informatie in de Paardenwelzijnscheck is tot stand gekomen in een samenwerking met de Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht. In het streven naar de verbetering van paardenwelzijn werkt de Sectorraad Paarden aan bewustwording en vergroting van kennis bij paardenhouders. De Paardenwelzijnscheck is een logisch vervolg op de 12 richtlijnen voor paardenwelzijn en de Gids voor Goede Praktijken.

Alle dierenartsen, hoefsmeden, gebitsverzorgers, paardenfysiotherapeuten en zadelmakers aangesloten bij de FNHO en SRP ontvangen aankomende week een promotiepakket. Zij spelen een belangrijke rol in het streven van de Sectorraad Paarden om paardenhouders meer bewust te maken van paardenwelzijn. Zij ontmoeten de paardenhouders dagelijks in hun praktijk en kunnen hen attenderen en enthousiast maken. De Paardenwelzijnscheck is ook te vinden op social media via Facebook.com/paardenwelzijnscheck en twitter.com/welzijnscheck.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:28

Komen wel een paar rare uitslagen uit de vragenlijst:

Vraag 5: Stalmaat
Klik hier voor toelichting over Stalmaat
Vraag: Hoe is het paard gehuisvest?
Uw antwoord: Niet van toepassing, het paard staat nooit op stal
Waarde: Verbetering noodzakelijk

Hoezo verbetering noodzakelijk? Paard staat in groep van 4, 24/7 paddock en/of weidegang met vrij toegankelijke (schuil)stal met vlasbodem.

Vraag 6: Schuurplekken staart en manen
Klik hier voor toelichting over Schuurplekken staart en manen
Vraag: Bekijk de staartwortel en manenkam van het paard.
Uw antwoord: Er is geen aanwijzing voor schuurplekken op manenkam en/of staartwortel

Hoezo verbetering noodzakelijk als het paard geen schuurplekken heeft?

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:35

Blijft toch lastig om welzijn meetbaar te maken. Ik kon niet alle vragen goed beantwoorden.
De paarden staan hier zomers dag en nacht in de wei en in de winter een paddock met inloopstal. Maar dit was lastig met het invullen. Ze gaan er toch vanuit dat paarden op stal staan.
Ook is er nee heel verschil in de kennis en kunde van de eigenaar. Bijvoorbeeld wanneer je een dierenarts of hoefsmid inschakelt. De ene kan dit beter inschatten als een ander.
Het advies vind ik ook soms wat apart.

Er was een vraag of er verwondingen oid op de manenkam of straatwortel zijn.

Uw antwoord: Er is geen aanwijzing voor schuurplekken op manenkam en/of staartwortel

Wat voor verbetering willen ze dan? Dat het paard zich open schuurt??

Blijkt weer dat het gewoon heel lastig is. Ik denk dat het voor de particulier met een paar paarden niet zozeer van toepassing is. Misschien meer voor bedrijven, al betwijfel ik of die dat zullen doen.

pipo

Re: Sectorraad Paarden presenteert Paardenwelzijnscheck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:55

Ik vind t ook maar een raar iets.. elk jaar komt de da.. en bekijkt paard,maar er zijn geen grote onderzoeken. Dus is er verbetering noodzakelijk.. want je moet een check doen. Dat doe ik maar wat versta je onder een check,, en idd ze staan buiten.. hoe moet ik dat dan verbeteren. Er word niet gevraagd of ze bv een deken op krijgen bij langdurige regenval ect. of ijzel... nee sorry, geen goede enquête of hoe je t noemt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:13

zwaar belachelijk deze enquete !

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:27

Ik mis ook wel de belangrijke vragen over sociaal contact. Er is wel geteld 1 vraag over. En niet eens in alle categorieen.

Verder ging ik het invullen voor mijn paarden. Die intensief gereden worden. Maar die op dit moment 24/7 buiten staan. Kom je op een vraag wat je paard kan zien vanuit z'n box... Eehh...

Vervolgens een vraag over ijzers/geen ijzers. Is de keuze of een paard zonder ijzers minimaal 1x per half jaar gaat of minder vaak... Voor de meeste paarden zonder ijzers is 1x per half jaar ook al niet voldoende.

1 van mijn paarden krijgt geen krachtvoer en de andere weinig... Hoeven ze ook helemaal niet, maar blijkbaar vind iemand dat verbetering noodzakelijk is. Daarentegen staat er nergens iets over een goede liksteen. Bovendien is te veel krachtvoer aanzienlijk schadelijker dan te weinig.

Paarden komen niet op stal (nu), verbetering noodzakelijk... Hmm dat is wel erg kort door de bocht. En een groepshuisvesting is voor lang niet alle paarden ideaal. Dat hangt van veel voorwaardes af.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:50

Deze dan:

Vraag: Hoe is het paard gehuisvest?
Uw antwoord: Niet van toepassing, het paard staat nooit op stal

Moet ik nu om het welzijn te verbeteren mijn paard wat in een groep buiten gehouden wordt, opeens op stal zetten? Beetje vreemd.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:56

wat een rare antwoorden worden er gegeven zeg in die test... jammer, denk een gemiste kans!

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:56

Beetje kort door de bocht af en toe, en een aantal rare antwoorden...

Vraag:
Hoe is het paard gehuisvest?
Uw antwoord:
Niet van toepassing, het paard staat nooit op stal
Waarde:
Verbetering noodzakelijk

En dan moet er worden aangegeven hoe de stal eruit ziet?

Vraag:
Bekijk de staartwortel en manenkam van het paard.
Uw antwoord:
Er is geen aanwijzing voor schuurplekken op manenkam en/of staartwortel
Waarde:
Verbetering noodzakelijk

??????

En blijkbaar is het niet goed genoeg als je de DA belt als het nodig is? (ben zelf ook paraveterinair opgeleid dus kan wel inschatten wanneer het nodig is de DA te bellen)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:12

Het is makkelijk om heel erg veel kritiek te hebben op een dergelijke vragenlijst. Sommige vragen en antwoorden zijn soms wat lastig te vertalen naar je eigen situatie, iedereen houd zijn paarden toch net weer anders.

Maar bekijk ook eens de goede kanten van een dergelijke vragenlijst! Het is weer een extra manier om mensen te bereiken en advies te geven over huisvesting van het paard. Niet iedereen heeft zoveel verstand als de gemiddelde bokker (en ja dit is sarcastisch :D ) en veel mensen moeten nog veel leren simpelweg omdat ze pas net beginnen met het houden van paarden.

Vraag van de huisvesting, als dit niet van toepassing is wordt er dan misschien vanuit gegaan dat er ook geen schuilstal is? Als dat zo is dan is er verbetering mogelijk?
Dat van het staart schuren kreeg ik niet terug als voor verbetering vatbaar. Weet niet meer wat mijn antwoord precies was.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:46

Kritiek is er omdat er rare antwoorden of adviezen uit komen. Daarnaast kunnen er vragen geschrapt worden, of een extra antwoord krijgen (bijvoorbeeld niet van toepassing, als het gaat om het stal-verhaal). Met bijvoorbeeld een punten systeem krijg je over een algemeen onderwerp zoals huisvesting een aantal punten, en aan de hand daarvan kan een advies gegeven worden.

Natuurlijk, er zijn mensen die hiervan kunnen leren. Vooral doen dan. Van mij mogen er nog honderd testen komen, als mensen hierdoor het welzijn van hun paard (of welk dier dan ook) gaan verbeteren. Er zijn ook bokkers die wat meer kennis hebben op het gebied van welzijn en die kunnen wat kritiek op dergelijke test hebben.