P&L TV #5: Anky van Grunsven over Spaanse rijschool

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

P&L TV #5: Anky van Grunsven over Spaanse rijschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 12:48

http://paardenlifestyle.com/

Op 29 en 30 november vertoont de Spaanse Rijschool zijn kunsten in de Ziggo Dome. Niemand minder dan Anky van Grunsven is de host van de shows op die avonden. Nu zou je kunnen zeggen dat dat wellicht een bijzondere combinatie is. In de media wordt Anky namelijk neergezet als een moderne dressuurruiter, terwijl de Spaanse Rijschool de klassieke trainingswijze hoog in het vaandel houdt. Of zijn de verschillen tussen de moderne en de klassieke dressuur toch niet zo groot als dat wij denken?

In deze aflevering van Paard&Lifestyle TV een gesprek met Anky over de Spaanse Rijschool, de verschillen tussen klassiek en modern en de overeenkomsten.

Verwant artikel
[VN] De Spaanse Rijschool komt naar Amsterdam
[VN] Spaanse rijschool: "Acht knappe kerels op mooie lipizzaners"

FCSA

Re: P&L TV #5: Anky van Grunsven over Spaanse rijschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:21

Misschien zijn er inderdaad meer overeenkomsten dan verschillen, zoals ze zegt, maar de verschillen zijn wel behoorlijk fundamenteel...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:47

Realistisch en duidelijk verhaal.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:55

welke verschillen zijn dat dan volgens jou FCSA?

Ik vind het trouwens ook wel mooi dat ze zegt, dat ze geen voorstander is van de jonge paarden competities. Ik denk dat ze daar wel eens een punt kan hebben als je ziet dat haar toppers allebei oud zijn (geworden).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:23

Caatje87 schreef:
welke verschillen zijn dat dan volgens jou FCSA?

Bv. hoofd/halshouding instellen met weerstandbiedende hand vs. relatieve oprichting. En: achter de loodlijn gebruiken om spieren op te rekken vs. iets wat vermeden moet worden.

Iedereen die ook maar één boek over klassieke dressuur heeft gelezen, weet dat de LDR-methode daar niet binnen past, hoeveel er verder ook overeenkomt.

Ik vind het vrij onnozel dat ze de discussie hierover een hype noemt en zegt dat het verschil vooral in het uitstralen/uitdragen van de traditie zit (+ de sprongen boven de grond). Het gaat niet over de tegenstelling tussen barok en modern/wedstrijd, maar over klassiek (bv. ook Klimke en Radke) vs. de methode van Sjef Janssen.

Dit niet als betoog voor het een of het ander (hoewel ik uiteraard mijn voorkeur heb), maar alleen om aan te geven dat haar antwoorden over deze kwestie in mijn ogen nogal simpel/dom/slecht onderbouwd zijn.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:40

Oke duidelijk! Ik denk wel dat ze gelijk heeft dat in beide systemen paarden niet een uur lang in dezelfde hoofdhalshouding gereden moeten worden. Wat denk ik ook een groot verschil is: de bouw van de paarden. Waar je de barokke paarden vaak moet leren met het neusje eruit te lopen en ze lengte in de hals moeten krijgen, zijn de paarden die Anky rijdt vaak een stukje langer gelijnd en die zul je dus meer moeten oprekken om de spieren te trainen.

Toevallig hier zondag een clinic over gehad, over hoe je verschillende types, verschillend moet trainen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:45

Maar klassieke dressuur gaat niet alleen over barokke paarden, dat is echt een misvatting. Daarom noemde ik ook Radke en Klimke: zij rijden (reden) gewoon met warmbloeden, maar rijden (zoals alle topruiters vroeger) volgens de klassieke methode (waarin het 'oprekken' van de halsspieren geen doel is).
Laatst bijgewerkt door FCSA op 12-11-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:51

Nee ik besef me wel dat het niet alleen over barok gaat, maar als mensen er foto's van laten zien of als je het opzoekt op google, krijg je 9 van de 10 keer plaatjes van barokke paarden.
Ik denk wel dat als je alle spieren wil trainen van een paard dat er meerdere houdingen gewenst zijn. De houdingen verschillen dus wel per paard en per bouw.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:55

Ben het met je eens dat er afgewisseld moet worden in houding en dat het per paard (= bouw, temperament, africhtingsgraad) zal verschillen in welke houding je hoe lang traint, maar het verschil zit 'm in de manier waarop je tot die houding komt (instellen vs. relatieve oprichting) en hoe ver je erin doorgaat (ver achter de loodlijn vs. tot op de loodlijn).

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:49

FCSA schreef:
Iedereen die ook maar één boek over klassieke dressuur heeft gelezen, weet dat de LDR-methode daar niet binnen past, hoeveel er verder ook overeenkomt.

Oei, dit ben ik niet helemaal met je eens. Baucher weleens gelezen? Volgens mij is de hele Sjef methodiek namelijk puur baucheristisch opgebouwd ( En naar zijn inzicht aangepast)
Voor de rest ben ik het met je eens hoor. En die eeuwige discussie welke methode nou wel of niet juist is, daar gaat het volgens mij helemaal niet om. Er is er maar 1 die kan vertellen of iets juist of niet is, en dat is het paard zelf. Gelukkig komt er de laatste tijd steeds meer kennis over biomechanica etc. Dat is denk ik een stuk belangrijker dan precies meten hoeveel graden de hoek van de hals heeft bv.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:09

Ik had er eerst nog een stukje over Baucher bij getypt idd :)
Naar mijn weten is Baucher niet klassiek (in zijn tijd al een rebel), al hebben de klassieken wel dingen van hem overgenomen (maar: niet de immobilisatie/hyperflexie, die hij overigens alleen in stilstand toepaste).

Inderdaad goed dat er steeds meer info/kennis over biomechanica komt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:31

FCSA schreef:
Ik vind het vrij onnozel dat ze de discussie hierover een hype noemt en zegt dat het verschil vooral in het uitstralen/uitdragen van de traditie zit (+ de sprongen boven de grond). Het gaat niet over de tegenstelling tussen barok en modern/wedstrijd, maar over klassiek (bv. ook Klimke en Radke) vs. de methode van Sjef Janssen.

Het is alleen niet het systeem van Sjef Janssen...Hij heeft het door de successen van Anky en haar leerlingen wel in de openheid gebracht. Maar het deze manier van trainen komt uit....jawel, Duitsland!
Nicole Uphoff trainde Rembrandt al zo. En zo is er een heel " scala" :D van Duitse ruiters die zo trainen.

Rembrandt is ook schadevrij heel oud geworden trouwens.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:36

Dank voor je aanvulling :j