Omega-3 heeft positief effect op luchtwegaandoeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Omega-3 heeft positief effect op luchtwegaandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:28

http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Een omega 3 vetzuur heeft zijn nut bewezen bij paarden met luchtwegaandoeningen, aldus een onderzoek van de Purdue Universiteit. Zij ontdekten dat paarden met luchtwegobstructie of een luchtwegontsteking baat hadden bij een voedingssupplement met docosahexaenoisch zuur (DHA). Dit is een essentieel omega 3 vetzuur. De paarden kregen ofwel een placebo, ofwel het supplement met het vetzuur en alle paarden kregen een dieet dat laag in stof was.

Na twee maanden suppleren waren de uitkomsten als volgt:
  • Verbetering van 60% op het hoesten
  • Een significante verbetering in longfunctie en een vermindering van 50% in inspanning met ademhalen
  • Een kleine verbetering in de gezondheid van de lagere luchtwegen, onderzocht door middel van een longspoeling
  • Verhoging met een factor 10 van het DHA niveau in het bloed

De paarden in de placebogroep lieten ook een kleine verbetering zien, waarschijnlijk door het stofvrije dieet wat die dieren kregen. De auteurs van het onderzoek concluderen dat een supplement met omega 3 vetzuur een goede aanvulling kan zijn op een stofvrij dieet.

Klik hier voor het onderzoek.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:44

Wouw, super interessant, die van mij is alweer weken aan het hoesten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:23

Die van mij krijgt standaard dagelijks een hoge dosis Omega 3-6-9 en sinds ik dat voer zijn haar luchtwegproblemen significant verminderd.

karuna
Drukke kabouter

Re: Omega-3 heeft positief effect op luchtwegaandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:29

Onze tinker krijgt om andere reden omega 3 extra bij door extra vet toevoeging en hij doet het er eennstuk beter door. 100 % wordt het nooit maar deze verbetering is al super,

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:32

Ik voer nu ook een paar maanden omega 3.. m'n paard stond eerst op 3 capsules prednison
voor haar allergieën (zowel huid als luchtwegen) en staat nu op 1 capsule om de dag. We gaan
proberen om het nog verder te verlagen. Daarnaast glimt ze heel erg in d'r dikke teddy beren vacht!

Ik heb ook ergens gelezen dat het goed is voor artrose en beter voor de hormoonspiegeling. Ik weet
niet of daar echt al onderzoek naar gedaan is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:43

Weet iemand in welke natuurlijke producten dit voorkomt?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:49

Zelfde vraag als Abacab. Mijn paard heeft ook gevoelige luchtwegen, dus wel echt iets wat ik zou willen proberen, al ben ik helemaal niet van de supplementen. (ze krijgt in de winter wel eens foenegriek, maar vindt dat niet zo lekker)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:52

Omega 3 vetzuren zitten oa in koudgeperste lijnzaadolie.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:16

Omega olie vd paardendrogist bv

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:51

IngridM schreef:

Omega olie moet je wel in de juiste verhoudingen voeren anders ontstaan er andere tekorten of overschotten in het lijf en krijg je allerlei andere klachten. Omega 3 6 en 9 is alleen uit olie of capsules te halen voor paarden. Sommige voeders voegen het toe maar dan is de dosering te laag om echt effect te hebben. De omega gold van de paarden drogist is idd een goede variant hiervan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:54

Esther28 schreef:
IngridM schreef:

Omega olie moet je wel in de juiste verhoudingen voeren anders ontstaan er andere tekorten of overschotten in het lijf en krijg je allerlei andere klachten. Omega 3 6 en 9 is alleen uit olie of capsules te halen voor paarden. Sommige voeders voegen het toe maar dan is de dosering te laag om echt effect te hebben. De omega gold van de paarden drogist is idd een goede variant hiervan.

Maar omega 6 zit vaak al meer dan voldoende in het voer. en teveel van omega 6 ( zit b.v. in zonnebloemolie ) veroorzaakt ontstekingen. Omega 3 vetzuren zitten juist vaak te weinig in het voer, zeker in de winter. Daarom is alleen omega 3 toevoegen gewoon een goede optie. Scheutje lijnzaad olie door het voer doen dus.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:53

Esther28 schreef:
Die van mij krijgt standaard dagelijks een hoge dosis Omega 3-6-9 en sinds ik dat voer zijn haar luchtwegproblemen significant verminderd.

Wat geef je dan precies als ik vragen mag?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:53

Omega 3 - 6 - 9. Waar kun je dat kopen? Is dat gewoon hetzelfde als wat mensen innemen? En hoeveel dosis zou je dan moeten geven?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 01:21

De beste manier om Omega 3 te geven is gewoon lijnzaad: iedere dag een portie ( 40 gr per paard) in een koffiemolentje vermalen en dan over het voer geven. Het nadeel van olie in flessen of cans is dat als de olie in contact komt met zuurstof, het omega 3 gehalte zeer snel achteruit gaat en je dus eigenlijk alleen maar 'olie' geeft zonder noemswaardig O3 gehalte.

Als een paard krachtvoer krijgt ( gemaakt uit granen) dan heb je geen O6-O9 nodig - dat zit er voldoende in. De meeste paarden krijgen te weinig O3.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 01:35

Ik heb een voedingsdeskundige laten komen, hem het huidige voer laten zien incl. de resultaten van het bloedonderzoek wat ik even daar voor had laten doen. Hij kwam o.a. tot de conclusie dat mijn paard een te kort had aan omega 3 en van iets anders weer te veel. Hij heeft toen brok geadviseerd die de te korten uit het ruwvoer en krachtvoer van stalhouder aanvullen. Zo ook dus het te kort aan omega 3. Mijn paard heeft geen luchtwegaandoeningen ofzo overigens...

Ik raad dus mensen aan om echt even goed na te gaan (deskundig advies inwinnen kan overigens nooit kwaad) waar je paard precies een te kort in heeft en hoe je dat het beste kunt aanvullen dan zelf maar gelijk met supelementen aan de gang te gaan. Te weinig is niet goed maar te veel lijkt me ook niet goed..

Overigens speelt er van alles mee, huisvesting, training, het seizoen, ruwvoer etc etc. Bij (grote) verandering of als ik twijfel of het voer nog wel voldoende is of miss wel te veel raadpleeg ik altijd even deze deskundige. :-)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:35

Een enkelvoudige olie voeren is niet goed. Zo ontstaat er een tekort of overschot van het een of het ander. De verhouding is 2:1:1 (3-6-9).
Kijk ook maar even op de site van de o.a. De paarden drogist over omega 3-6-9.
Buiten dat ongekookte lijnzaad is giftig. Dat moet je eerst koken. De enige manier om te bepalen of je paard ergens een tekort of te veel van heeft zal je een bloedonderzoek moeten laten doen dan zou je gericht vitaminen bij kunnen voeren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:52

Omega 3 zit dus gewoon in zonnebloemolie. Dit geef ik dagelijks een scheutje aan mn paard. Het was op en ik had ff geen tijd gehad om nieuwe te halen: paard kucht weer een paar keer. Nu leg ik de link!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:49

Jannepauli schreef:
De beste manier om Omega 3 te geven is gewoon lijnzaad: iedere dag een portie ( 40 gr per paard) in een koffiemolentje vermalen en dan over het voer geven. Het nadeel van olie in flessen of cans is dat als de olie in contact komt met zuurstof, het omega 3 gehalte zeer snel achteruit gaat en je dus eigenlijk alleen maar 'olie' geeft zonder noemswaardig O3 gehalte.

Als een paard krachtvoer krijgt ( gemaakt uit granen) dan heb je geen O6-O9 nodig - dat zit er voldoende in. De meeste paarden krijgen te weinig O3.

Helder.
Dus enkel ongebroken lijnzaad maar wel zelf malen en direct voeren.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:41

Let op, met alleen lijnzaad of zonnebloemolie ben je er nog niet!

Een stukje theorie over Omega-3 is wel handig:
omega-3 werkt sterk ontstekingsremmend en bestaat uit ALA (bijv. lijnzaad), EPA en DHA. Het paard kan zelf EPA en DHA aanmaken uit ALA maar in zeer beperkte mate. Een paard wat bijvoorbeeld lijnzaad toegediend krijgt zal wel wat EPA en DHA aanmaken maar de vraag is dus of dit voldoende is. Beter is het om je paard een compleet omega-3 supplement aan te bieden met ALA, DHA en EPA.

In tegenstelling tot omega-3 werkt omega-6 ontstekingsbevorderend. Door krachtvoer krijgt een paard relatief veel omega-6 binnen en als je paard dan al een tekort aan omega-3 heeft dan kun je voorstellen dat hij daar last van krijgt. Dit kan zich uiten in vacht, spieren, gewrichten, een minder snel herstel na training maar ook infecties, bijvoorbeeld aan de luchtwegen.

Ik geef mijn paarden Effektri omega-3, dit is een supplement met ALA, DHA en EPA, antioxidanten en vitamine E en dat werkt super en is nauwelijks duurder dan lijnzaad!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:54

Esther28 schreef:
Een enkelvoudige olie voeren is niet goed. Zo ontstaat er een tekort of overschot van het een of het ander. De verhouding is 2:1:1 (3-6-9).
Kijk ook maar even op de site van de o.a. De paarden drogist over omega 3-6-9.
Buiten dat ongekookte lijnzaad is giftig. Dat moet je eerst koken. De enige manier om te bepalen of je paard ergens een tekort of te veel van heeft zal je een bloedonderzoek moeten laten doen dan zou je gericht vitaminen bij kunnen voeren.

Maar als je krachtvoer geeft zit daar vaak een overdosis van omega 6 in , dus dat is zelfs slecht om nog extra toe te voegen !
En ongekookt lijnzaad voeren kan echt gewoon. Er zijn zat mensen die dat al jaren doen. ook in Utrecht schijnt. Je moet het wel vermalen. Mocht je eraan twijfelen of het teveel moeite vinden dan kan je lijnzaadolie geven. Met idd het nadeel dat JP beschrijft.

Starbreeze: zonnebloemolie bevat omega 6 als hoofdaandeel, niet omega 3 !!!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:58

Ok, misschien was het toeval dan? Ik geef het nu weer, eens kijken wat er gebeurd en anders over op de lijnzaadolie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:43

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:56

rapido schreef:
Is al langer bekend dat omega 3 daar goed voor is.
Ik kan als omega 3 supplement deze alleen vinden. In al het andere waaronder ook lijnzaad zit 3,6 en 9
en van de omega 6 hebben ze vaak al te veel.

http://demandware.edgesuite.net/sits_po ... 0&sfrm=jpg

Plaatje suggereert dat er visolie in zit. Visolie en paarden ..... ik weet niet of dat goed werkt ?! Maar lijnzaadolie zit ook vol met omega 3 vetzuren !

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:52

ja maar in lijnzaad zit ook weer 6 en 9 en van die 6 zit al zat in het voer en wil je niet te veel geven.

Voor de mens is de omega 3 ook in vis olie capsules.
Je wil niet weten wat er voor afval in gewone biks zit wat ze dagelijks binnen krijgen (denk aan verbrand slacht afval...as) Denk niet dat vis olie dan zo veel kwaad kan dan.

In de omega 3 van Effekrti zit olijf olie en vit D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:53

rapido schreef:
ja maar in lijnzaad zit ook weer 6 en 9 en van die 6 zit al zat in het voer en wil je niet te veel geven.

Voor de mens is de omega 3 ook in vis olie capsules.
Je wil niet weten wat er voor afval in gewone biks zit wat ze dagelijks binnen krijgen (denk aan verbrand slacht afval...as) Denk niet dat vis olie dan zo veel kwaad kan dan.

In de omega 3 van Effekrti zit olijf olie en vit D

Vind het trouwens toch lastig aangezien de paarden tijdens het onderzoek 3x daags 30 tot 60 gram supplement toe gediend kregen.
Jammer ze er niet bij vermelden om welk supplement het ging!