Provinciale pachtgrond in Noord-Holland niet meer voor paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Provinciale pachtgrond in Noord-Holland niet meer voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 14:53

www.noord-holland.nl

Op de website van de Provincie Noord-holland zijn de nieuwe regels te lezen voor 2015 aangaande pachtgrond die wordt uitgegeven door de Provincie. Om in aanmerking te kunnen komen voor deze percelen zijn de regels gewijzigd. Een belangrijke wijziging is dat er op de percelen geen paarden meer gehouden mogen worden. Wat de gevolgen hier voor de paardenhouderij in dat gebied zullen zijn is nog niet duidelijk.

Voor meer informatie omtrent de nieuwe regels lees hier

NatasjavE

Re: Provinciale pachtgrond in Noord-holland niet meer voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:55

Ik geloof dat ze daar niet helemaal doorhebben dat de BV Nederland meer geld verdiend aan paarden dan aan bloembollen.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:56

Ik snap niet wat gemeentes hier in Nederland tegen paarden hebben, echt pure bullshit dit. |o :\

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:02

Jeetje, wat voor gevolgen zal dit wel niet hebben voor paardenhouders die grond bij pachten om hun eigen paarden te houden.

http://www.noord-holland.nl/web/Digitaa ... -grond.htm

Lees ik goed dat dit voor percelen geldt groter dan 1 hectare én in eigendom van de provincie?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:32

Dus dit betekend dat ik de zoektocht naar eigen stuk land maar moet gaan stopzetten door nieuwe achterlijke regeltjes....

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:34

Ik zie de regel niet.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:41

Ben ik nou gek? Ik lees dat het gaat om pachtgrond voor agrariers, niet voor particulieren.
Agrariers hebben meestal veel meer grond dan particulieren in gebruik.
Maar misschien stel ik het nou wel te simpel? :(
edit: ja ik heb het niet goed gelezen :+

breyting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:44

Hai,
Hier 1 van de vele gedupeerden door deze nieuwe regel. Ik heb inmiddels een advocaat op de zaak gezet, aangezien hier in de buurt (gemeente Bergen) alleen al meer dan 60 paarden per 1 januari 'op straat' komen te staan. Graag kom ik in contact met iedereen die in actie wil komen. Of wellicht ben je al in actie gekomen en kunnen we gezamenlijk verder komen. Samen sta je sterk. Volgens mijn advocaat sta ik bijvoorbeeld in mijn recht om me niet zomaar te laten wegsturen en kan ik het besluit aanvechten.
Vriendelijk groet, Patricia

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:01

'de meeste stukken die particulier gepacht worden van de gemeente zijn beschikbaar omdat ze te klein zijn voor andere bestemmingen. Zo ook mijn stukje stal en dan van een aantal vrienden van mij in de omgeving. Het zijn hoeken die te klein zijn om rendabel bollen in te kweken...Maar het gaat hier om grond van de gemeentes, die willen sowieso liever niet verpachten dan wel...

breyting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:07

Het gaat niet om de grond van de gemeente, maar om grond wat is overgegaan van BBL naar Provinciale Staten!

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:40

LolietaDiego schreef:
Ik snap niet wat gemeentes hier in Nederland tegen paarden hebben, echt pure bullshit dit. |o :\

Dit begin ik me ook meer en meer af te vragen...

" of provincies for that matter"

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:51

ik wil de petitie ook wel tekenen :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:55

Ik krijg een 404 error bij de links in de OP?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:15

Gaat lekker dan. Het waterschap wil ook al geen paarden meer hebben...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:51

LolietaDiego schreef:

Het betreft niet de gemeenten maar de provincie! Ik ken genoeg gemeenten in noord-holland die paardvriendelijk zijn.

ik vraag me af of dit inderdaad particulieren treft? Ik krijg zo het idee dat het pachtbeleid niet gewijzigd is en het in 2014 ook alleen aan agrariers werd verhuurd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:25

Weten degenen die problemen hebben of verwachten wel zeker dat ze agrarische grond huren van de provincie? Agrarisch is in mijn beleving niet een paar paarden houden op een landje. Onder agrarisch vallen volgens mij boeren en paardenfokkerijen.
Ik kan me slecht voorstellen dat je als privé-persoon al agrarisch land kon huren bij de provincie, maar ik kan er natuurlijk dik naast zitten.
Het is wel een lastige materie, zeker als buitenstaander. Ik hoop dat iedereen die nu van de provincie huurt voor paarden, dat gewoon kan blijven doen in de toekomst.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:31

NatasjavE schreef:
Ik geloof dat ze daar niet helemaal doorhebben dat de BV Nederland meer geld verdiend aan paarden dan aan bloembollen.

even terzijde.. dat denk ik niet.. de opbrengst van een hectare bloembollen is echt wel groter dan de voor de welzijn geldende regel 1 hectare per paard. wat betaal je voor zo'n stukje land? ook de teler moet het pachten.. dus verschil in kosten zal al niet heel groot zijn.. en de btw over iedere geexporteerde bloembol van die grond plus inkomstenbelasting etc etc, is de grond echt meer waard als bloembollen teelt dan paardenhoefjes ;)..

vind het knap sneu.. maar je argument klopt niet helemaal denk ik, maar ik kan helemaal fout zitten natuurlijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:37

elenaMM77 schreef:
NatasjavE schreef:

even terzijde.. dat denk ik niet.. de opbrengst van een hectare bloembollen is echt wel groter dan de voor de welzijn geldende regel 1 hectare per paard. wat betaal je voor zo'n stukje land? ook de teler moet het pachten.. dus verschil in kosten zal al niet heel groot zijn.. en de btw over iedere geexporteerde bloembol van die grond plus inkomstenbelasting etc etc, is de grond echt meer waard als bloembollen teelt dan paardenhoefjes ;)..

vind het knap sneu.. maar je argument klopt niet helemaal denk ik, maar ik kan helemaal fout zitten natuurlijk.

Nee sorry,...qua exportcijfers staan paarden in geld boven de bloembollen. Waren officiele cijfers van een paar jaar terug.

Die paarden kwamen inderdaad niet allemaal uit het westland. Dat klopt dan weer wel. Maar ook in Noord-Holland worden sportpaarden gefokt en naar het buitenland verkocht.

Of het qua argument steek houd,...mwoh okee. Alleen de paardenfokkerij kan alleen floreren als er ook heel veel hobby ruiters zijn die een stukje land pachten.

Denk dat het alleen lastig in cijfers is te vatten.

Ik vind het heel erg dat als je een stuk land pacht er dan wel schapen maar geen paarden op gehouden mogen worden. Heel idioot.

mick75

Re: Provinciale pachtgrond in Noord-Holland niet meer voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:43

Tja, dat wordt dus je paard vermommen als schaap zegmaar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:58

NatasjavE schreef:
Nee sorry,...qua exportcijfers staan paarden in geld boven de bloembollen. Waren officiele cijfers van een paar jaar terug.

Die paarden kwamen inderdaad niet allemaal uit het westland. Dat klopt dan weer wel. Maar ook in Noord-Holland worden sportpaarden gefokt en naar het buitenland verkocht.

Of het qua argument steek houd,...mwoh okee. Alleen de paardenfokkerij kan alleen floreren als er ook heel veel hobby ruiters zijn die een stukje land pachten.

Denk dat het alleen lastig in cijfers is te vatten.

Ik vind het heel erg dat als je een stuk land pacht er dan wel schapen maar geen paarden op gehouden mogen worden. Heel idioot.

maar nu heb het over de export van gefokte paarden..

de meesten zullen hier een issue hebben omdat ze paarden willen houden (die nooit verkocht worden)..
Dus als huisvesting van paarden..

en als huisvesting levert een paard minder op dan bloembollen..

als je het hebt over een sportfokkerij v.s. bloembollenteelt.. dan geef ik je helemaal gelijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:32

elenaMM77 schreef:
maar nu heb het over de export van gefokte paarden..

de meesten zullen hier een issue hebben omdat ze paarden willen houden (die nooit verkocht worden)..
Dus als huisvesting van paarden..

en als huisvesting levert een paard minder op dan bloembollen..

als je het hebt over een sportfokkerij v.s. bloembollenteelt.. dan geef ik je helemaal gelijk

Daar heb ik het zeker over. En dat is verder de wed van de grote getallen.
Heel veel hobbyisten in Noord-Holland paarden houden en daarvan een aantal daarvan groeit uit tot paardenfokker. Er zijn ook veel paardenfokkers in Noord-Holland. Van oudsher al(de Schagener Hengsten associatie)

Maar goed. het probleem is natuurlijk dat de provincie Noord-Holland al vaker geklaagd heeft over de verommeling van het landschap door paardenweides. Ze willen het op deze manier blijkbaar proberen in te perken.

Maar ik vind het wel een bepaalde vorm van discriminatie en ik vraag me af dat je op grond daarvan iemand kan verbieden paarden te houden.

Maar ik ben geen rechtsexpert.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:35

geen idee, ik denk dat ik efkes ga volgen hier, want het heeft mijn interesse wel gewekt..

je zou ook denken dat paardenhouderijen uitgezonderd zouden moeten worden van het beleid..

dat het om hobbymatig paardenhouden gaat, dat kan ik mij nog enigzins voorstellen..
maar dat komt nu eenmaal omdat ik liever natuur zie dan weilanden (ook groen natuurlijk.. maar ben hier meer van 'natuurlijke natuur'... dus als bestemmingsplannen dan wijzigen dan aub toewijzen aan natuur en niet aan andere doeleinden die mijn horizon nog verder 'vervuilen')

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:12

Het gaat niet alleen om particulieren die land van BBL pachtten dat nu over gaat naar de provincie. Kennissen van mij hebben beroepsmatig een fokkerij en begrazing in de kop van NH en die raken ook alle grond die zij - via 1-jarige huurcontracten - van BBL in gebruik hadden (en dat gaat om enkele tientallen hectaren!) per eind dit jaar kwijt, waardoor zij hun bedrijf op korte termijn met meer dan de helft moeten inkrimpen. Wat in de praktijk betekent dat alles dat te jong is om binnenkort al in te gaan rijden voor ongeveer de helft tot twee derde van de marktwaarde van de hand wordt gedaan. Behalve het gelul dat ze er van hebben, kost het ze dus ook nog eens gewoon een hoop inkomsten.

Bottom line wil "de provincie" gewoon geen paard(achtig)en op "hun" weilanden en het interesseert ze geen hol van wie die zijn. De motivatie hiervoor kan inderdaad zomaar eens met die verrommeling van het landschap te maken hebben. Zeker landjes die door particulieren worden gehuurd, willen het landschap nogal eens ontsieren met wapperende witte schriklinten en - vaak illegaal opgerichte - schuilstalletjes of spullenboetjes, die vanwege hun status (of beter: het gebrek daaraan) zo cheap-ass mogelijk in elkaar zijn geknutseld, zodat de eigenaar niet een hoop geld kwijt is als hij wordt gesommeerd het weer af te breken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:26

Eirikur schreef:
Bottom line wil "de provincie" gewoon geen paard(achtig)en op "hun" weilanden en het interesseert ze geen hol van wie die zijn. De motivatie hiervoor kan inderdaad zomaar eens met die verrommeling van het landschap te maken hebben. Zeker landjes die door particulieren worden gehuurd, willen het landschap nogal eens ontsieren met wapperende witte schriklinten en - vaak illegaal opgerichte - schuilstalletjes of spullenboetjes, die vanwege hun status (of beter: het gebrek daaraan) zo cheap-ass mogelijk in elkaar zijn geknutseld, zodat de eigenaar niet een hoop geld kwijt is als hij wordt gesommeerd het weer af te breken.

Wat een aannames allemaal weer. Daar maakt de provincie zich echt niet druk om. Als je goed leest, kan je lezen dat het om landbouwgronden gaat. Voorwaarde 1 is dat je een agrarisch bedrijf ij de landbouw hebt. Dus koeien, schapen, geiten en paardenhouders komen niet in aannmerking. Dat zijn immers veehouderijen. Ik vind het altijd zo sneu dat mensen altijd direct roepen "oh ze hebben een hekel aan paarden". Misschien moet je gewoon even mailen naar de provincie naar de echte reden.

Ik vind het heel vervelend voor je vrienden, maar dit soort risico' s loop je bij het aangaan van kortdurende pachtcontracten. Een reden waarom veehouderijen meerendeels grond in eigendom hebben en werken met langdurige pachtcontracten.