Favoriet overlijdt kort na finish in Melbourne Cup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Favoriet overlijdt kort na finish in Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 11:50

http://www.ad.nl / www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker KootMiraDrum

Een drama in de Melbourne Cup, de grootste paardenrace in Australië, die ook bekend staat als 'the race that stops a nation'. Het Japanse paard Admire Rakti, dat topfavoriet was, stierf na de finish nadat het al zwalkend de laatste honderden meters van de 3,2 km lange race had afgelegd.

'Het paard is bij zijn terugkeer naar de stallen in elkaar gezakt en kort daarna overleden', luidt het bij de organisatoren van de Melbourne Cup. 'Een autopsie moet uitmaken wat de precieze doodsoorzaak is.'

Het was het tweede jaar op rij dat in de beroemde paardenrace een dode te betreuren viel. Vorig jaar werd het Franse paard Verena afgemaakt nadat het een onderbeen brak.

De Melbourne Cup is de grootste paardenrace in Australië en vindt jaarlijks plaats op de eerste dinsdag van november. De wedstrijd staat ook bekend als 'the race that stops a nation'.

Heel Australië legt het werk opzij om 's middags naar de race te kijken op televisie of ernaar te luisteren op de radio. Inwoners van de staat Victoria krijgen er zelfs een officiële vrije dag voor. De Melbourne Cup wordt sinds 1861 georganiseerd.

De als zevende gefinishte Araldo liep door een ongelukkige samenloop van omstandigheden een gecompliceerde beenbreuk op en moest helaas ingeslapen worden. Hij schrok van een vlag, liep achterwaarts en brak zijn been.

7ofhearts

Re: Favoriet overlijdt kort na finish in Melbourne Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:20

Afschuwelijk zó dubbel.
Ik vind paardenraces/windhondenraces prachtig, ik geniet bij het zien en horen van dit soort geweldige top atleten.
Maar die ongelukken geven de sport wel even een moment van "Waar zijn we mee bezig "

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:23

Dat is wel even schrikken, ben benieuwd wat de autopsie uitwijst.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:24

Lijkt mij meer om een hartaanval te gaan dan een ongeluk.
Vreselijk voor de eigenaren, grooms etc om hun paard te verliezen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:46

Lijkt mij ook iets met het hart. Vermoedelijk niet te voorkomen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:56

Ik denk ook hart, of een ander inwendig probleem dat niet Te voorkomen was. Wel erg sneu voor eigenaren grooms en ruiters

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:10

Wat triest...het was vanochtend notabene nog op het NOS journaal dat het zo'n belangrijke wedstrijd is.

Ik heb laatst toevallig een roman gelezen waar de paardenrennen in voor kwamen, dus ik ben wellicht door fictie beïnvloed :') maar ik vraag me dan direct af of er niet een middel is ingespoten waar het hart het door begeven heeft... :\ een wedstrijd waar zoveel op het spel staat, zou me niet veel verbazen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:15

Ja want er word natuurlijk niet streng gecontroleerd op doping bij zo'n belangrijke wedstrijd :')

Wat een aanname weer....

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:17

Ik las dat er nog een paard was overleden

Ook de als zevende gefinishte Araldo kwam niet ongeschonden uit de strijd. Hij schrok van het lawaai en de vlaggen van het publiek na de race, sprong opzij en brak een been. Een operatie mocht niet meer baten. Hij moest worden afgemaakt

bron Hoefslag op Facebook

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:27

ruitje schreef:
Ja want er word natuurlijk niet streng gecontroleerd op doping bij zo'n belangrijke wedstrijd :')

Wat een aanname weer....

Bij wielrennen wordt toch ook altijd streng gecontroleerd?... ;)
Ik bedoel het helemaal niet zo aanvallend. Ik zeg toch ook, ben door fictie beïnvloed :p

Ik vind het alleen ergens gewoon moeilijk te geloven dat zo'n favoriet, die ervoor ook heus topprestaties geleverd heeft, nou net bij de belangrijkste wedstrijd van het jaar terug aarde stort. Die paarden staan óók onder streng gezondheidstoezicht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:34

En dat gebeurt bij mensen ook.
Daar waar mensen gescheurde aorta's of hartkleppen kunnen krijgen kan een paard dat ook. Helaas.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:40

Kijk, zodra er in de rensport wat gebeurd, valt altijd als eerste het woord doping. In deze sport word er actiever op doping gecontroleerd dan in welke andere sport dan ook. Het is dus gewoon vervelend als er meteen gespeculeerd word omdat je een boek gelezen heb. Jouw post( of eigenlijk dat boek) draagt meteen weer bij aan het vooroordeel van doping in de rensport.

Paarden die goed presteren hebben vaak een groot hart( voor een zeer boeiend artikel zie:
http://www.dutchtrotters.nl en dan naar artikelen en dan naar de x factor) .

Persoonlijk denk ik eerder aan een probleem in die richting :) . Als het paard namelijk in deze race op doping gepakt word is het paard niks meer waard, de trainer kan zijn stal wel sluiten en de eigenaar schaamt de ogen uit zijn kop. Risico is bij deze wedstrijd veelste groot.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:43

Vreselijk, maar m.i. niet meteen negatief richting de rensport wijzend (terwijl ik daar echt geen fan van ben) in iedere tak van sport overlijden top atleten na topprestaties. Zo zakte Hickstead ook in elkaar. Overigens gebeurt het niet topatleten ook. paard van m'n zusje klapte ook dood neer met longeren

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:44

Nee dat snap ik ook volkomen!

Om even terug te komen op dat boek... :Y) daar kwam de doping binnen via een corrupte stalhulp, jockey en eigenaar wisten van niks.

Maar goed, genoeg daarover en ik geloof ook echt wel dat het niet zo is zoals het soms afgebeeld wordt ;)

Boek was trouwens best een leuk verhaal hoor verder :')

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:44

Nou ben ik stiekem heel nieuwsgierig welk boek je gelezen hebt, MariekeS_ ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:50

Zoals Ruitje al zei is het waarschijnlijk het hart...

Topsporter hebben een vergroot hart, waardoor ze meer bloed, dus meer zuurstof kunnen rondpompen. Bij volbloeden is ook al bewezen dat ze genetisch grotere harten hebben. Een hart is een grote spier, dus als het bij zo'n topprestatie zo hard moet gaan pompen is er altijd een grotere kans dat dat met zo'n geweld gaat dat de aorta de druk niet meer aankan en scheurt (geloof ik ook bij Hickstead).
Heel erg zonde van het paard (en het andere ook natuurlijk), geeft toch een bittere nasmaak aan een mooie wedstrijd, vooral aangezien er ook een soort feestdag van wordt gemaakt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:59

opzettelijke doping komt gelukkig haast niet meer voor dus die kans is vrij klein. Dit soort paarden hebben 24-7 iemand bij de stal. Kans is groter dat het gaat om hartfalen of wellicht een bloedpropje. Sneu is het wel :(

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:07

Wat ik me dan afvraag: waarom is dat paard nog gefinisht als hij kennelijk de laatste honderden meters al zwalkte? 100 meter is niet niks, laat staan enkele honderden meters? Dan stop je toch als de wiedeweerga de race en zorg je dat er een DA bij komt?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:51

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:57

Mooi stuk, staat veel meer in, ook over dat andere paard wat zijn been brak. Is betere journalistiek dan het stuk uit het AD imo.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:59

kyrkelover schreef:
@Mir de jockey stopte ook heeft geen finish meer gereden of niks.
Is ook op de beelden te zien.
http://wwos.ninemsn.com.au/article.aspx?id=8925923

Oh gelukkig. Filmbeelden had ik niet bekeken, uit de tekst leidde ik af dat hij toch gewoon gefinisht was. Vond het al zo eigenaardig, die dieren zijn een kapitaal waard... Blijft sneu maar heeft wat mij betreft niks met de tak van sport te maken. Kan me uit het recente verleden ook nog wel een paar springpaarden herinneren die in de ring tegen de grond gingen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:32

hij is gefinisht op het moment dat hij de paal passeert, of dat nou opgetrokken is of op twee benen maakt niet uit, zolang de jockey erop zit finisht een paard. De uitgang van de baan is vrijwel altijd achter de finishpaal dus daar moest het dier toch al heen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:04

Het is triest, maar zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
Trouwens ook bij mensen vallen soms topsporters dood om...

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:32

Toch jammer dat er vaak negatief nieuws over de draf en/of rensport op bokt staat..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:27

Ja dat dacht ik ook, maar de laatste nieuwspagina staat ook vol met leuke nieuwsfeitjes! Misschien is het zo, dat dat zo lijkt omdat andere bokkers die niet betrokken zijn bij de sport amper op positief nieuws reageren en wel op negatief nieuws. Dan is het dus net alsof de andere topics meer aandacht krijgen :o