Nieuwe competitie voor paarden en ruiters op leeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuwe competitie voor paarden en ruiters op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:52

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Voor ruiters met een paard dat ouder is dan vijftien jaar of ruiters die zelf boven de 55 jaar oud zijn worden er in Groot-Brittannië speciale wedstrijden georganiseerd.

British Dressage organiseert in samenwerking met de Veteran Horse Society een Veteranen Paarden Kampioenschap op verschillende niveau's. De wedstrijden zijn alleen toegankelijk voor paarden die in 1999 of eerder zijn geboren. Er wordt een verdeling gemaakt in twee categorieën: een voor 15- tot 19-jarige paarden en een voor de "gouden oudjes" vanaf 20 jaar.

Voor de oudere ruiters is het Veteranen Ruiter Kampioenschap, waarvoor ruiters minimaal 55 jaar oud dienen te zijn. De paarden moeten minimaal vier jaar oud zijn.

"Dressuur is een unieke discipline waarin zowel paarden als ruiters voor lange tijd in kunnen meedoen." aldus de mananger van British Dressage, Paul Graham. "British Dressage is erg enthousiast om een kampioenschap te organiseren voor paarden en ruiters die ook op latere leeftijd een sportief carrière nastreven."

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:55

Leuk, ben benieuwd! Is er al bekend wanneer dit is en waar we dit kunnen bekijken?

Anoniem

Re: Nieuwe competitie voor paarden en ruiters op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 07:57

Klinkt leuk hoor, maar ik zie eerlijk gezegd het nut er niet van in, als een 70 jarige springruiter, nog doodleuk een GP wint, begrijp ik werkelijk waar niet waarom de oudjes in de dressuursport hun eigen rubriek moeten krijgen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:05

Misschien omdat er toch een grote groep is die de reguliere wedstrijden overslaat omdat ze zich niet op hun plek voelen?

Alleen een paard van 15 tm 20 vind ik eigenlijk nog geen oudje.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:07

De meeste grand prix paarden zijn zelfs tussen de 15 en de 20 jaar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:26

Ik vind het wel een leuk idee, geeft weer een extra dimensie aan de sport.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:09

Ik vind het jammer dat dit bericht een beetje kort is en dat er niet zo wordt ingegaan op het waarom, het zou fijn zij de achtergrond te weten. Die ruiter die met 72 een GP wint (Hugo Simon was dat) is een uitzondering die de media haalt. En de opmerking van Iris82 is zeker interessant, we leven toch in een maatschappij waar 'oud' = waardeloos. Zo wel bij mens als dier helaas.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:42

Mijn 17 jarige komt anders op de reguliere wedstrijden nog prima mee hoor :+

Vind de veteranen wedstrijden wel een geinig idee, zijn inderdaad genoeg mensen die wat ouder zijn en zich niet thuis voelen tussen de jonge heren en dames op de reguliere wedstrijden. Alleen worden dat soort wedstrijdjes al wel vaker georganiseerd.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:02

Is dat zo Essie zijn er vaker dat soort wedstrijden? Misschien maken die wedstrijden paardrijden meer zichtbaar voor een groep die anders denkt ,dat zou ik wel willen maar ze vinden me te oud o.i.d.

Wedstrijden voor 20+ paarden vind ik ook een interessant gegeven, we kennen allemaal de verhalen wel van paarden die weggaan naar ' een (achteraf helemaal niet zo) goed plekje' als ze 19, 20 zijn omdat ze niet meer mee kunnen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:08

Als je nou gewoon een beetje voorzichtig met je paard omspringt is hij op z'n 20e ook nog gewoon fris en fruitig hoor....
Nee ik zie hier echt het nut niet van in.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:31

ik vindt zelf 15 tm 20 ook nog echt niet oud hoor, mijn jongen is 19 en is nog zo fit als een 4 jarige, en inderdaad, de meeste grand prix paarden zijn van die leeftijd. dus het idee is leuk maar dan zou ik zelf de leeftijd wat hoger leggen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:44

Ik vind het ook best een leuk initiatief, ik kan me best voorstellen dat er een behoorlijk aantal 60-jarigen zijn die -nu de kinderen uit huis zijn- zich weer op hun oude hobby willen storten, maar er niet op zitten wachten om zich in de soms ronduit giftige sfeer te mengen die je tussen de hordes twintigers wel eens tegenkomt op wedstrijd.
Proeven voor oudere paarden heb ik op zich geen bezwaar tegen, ik vraag me alleen af of je mensen op die manier niet onbewust stimuleert om hun "oudje" toch intensief te blijven rijden, ook al zou die misschien toe zijn aan een beetje minder/rustiger. Hier heb ik het trouwens ook echt over de 20+'ers, want 15 vind ik ook helemaal nog niet oud.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:31

Dat staat wel nergens maar ik stel me dan voor dat proeven voor 20+ paarden daar ook op aangepast zijn qua zwaarte. Het kan ook positief werken en er voor zorgen dat mensen gestimuleerd worden hun oudje juist beter in conditie houden en verzorgen i.p.v. een 'goed' tehuis er voor zoeken, iedereen die hier vaker leest wel weet dat die goede plekjes er bar weinig zijn.