IJslandse film wint award

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

IJslandse film wint award

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 20:23

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

De IJslandse film, Of Horses and Men, heeft de Nordic Council Film Prize voor 2014 gewonnen.

De award ging naar de regisseur en scenarioschijver Benedikt Erlingsson en naar de producent Friðrik Þór Friðriksson. Het geld wat met deze prijs kwam, 350.000 Deense Kronen, werd overhandigd door de winnaar van 2013, Sisse Graum Jørgensen, in de Stockholm City Hall.

De commissie die de prijzen uitreikte vertelde dat Of Horses and Men een originele film was met een achtergrond van laconieke humor uit de IJslandse saga traditie. De film gaat over de sterke band die de mensheid verbindt met de natuur. De kern in de verbonden verhalen van de film gaat over de eeuwige pogingen van de mensheid om de natuur te controleren en het falen in deze pogingen, vaak met desastreuze gevolgen.

De regisseur werd geprezen voor het demonstreren van een diepgaande kennis over de oorspronkelijke natuur van mens en paard.

Met het tragikomische menselijke gedrag uit te beelden vanuit het oogpunt van het dier zorgt Of Horses and Men voor een onderscheidende en donkere komische toon. Regisseur Erlingsson combineert krachtige beelden en muziek op een manier die de film laten opvallen.

Of Horses and Men heeft al zes IJslandse Edda awards gewonnen. Ook op andere festivals doet de film het goed, het won prijzen in Tokyo, Tallinn Black Nights, CPH PIX, San Sebastian en Goteborg.

Klik hier voor beelden van de film.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:31

Deze film was eerder dit jaar op het Rotterdams filmfestival en daar heb ik hem gezien. Het was mooie film, maar ook best bijzonder.

Wij waren blij met de aftiteling waarin stond dat er geen paarden gedood of verwond waren tijdens het filmen, want de film was soms best gruwelijk.

annickx

Re: IJslandse film wint award

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:37

Ik ga er woensdag heen! :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:23

Erg aparte film als je het mij vraagt.. voor gevoelige kijker is is het geen lekkere film

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:27

Op grond van de trailer ga ik hem ook overslaan. Wel leuk voor de makers dat de film in de prijzen valt, films om de natuur onder controle te krijgen zijn er legio, en alleen omdat hier IJslandse paarden in voorkomen maakt dat deze film in mijn ogen nou niet echt superspeciaal.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:44

Ik ga er Woensdag ook naar kijken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:01

Heel aparte film! Ik zag hem woensdag 5 november.
De (nep)dood van de paarden was inderdaad gruwelijk maar de scenes met de vele Ijslandse paarden en het tolten waren leuk!