Politie in Nunspeet zoekt getuigen van mishandeling paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Politie in Nunspeet zoekt getuigen van mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:02

http://www.bokt.nl / http://www.politie.nl

In Nunspeet is de politie op zoek naar getuigen van mishandeling van een paard. Mensen die mogelijk iets hebben gezien of meer informatie hebben over de mishandeling worden verzocht contact op te nemen met de politie.

Het mishandelde paard stond met twaalf andere merries in een weiland in Nunspeet, welke alleen toegankelijk is via andere weilanden en niet direct aan de openbare weg ligt.

De staleigenaar ontdekte de mishandeling donderdag 23 oktober rond 15.30 uur. Na onderzoek van een dierenarts werd bevestigd dat er opzettelijk letsel was toegebracht bij de merrie. De dierenarts heeft het paard ter plaatse behandeld. Door het tijdstip van ontdekking kan geconcludeerd worden dat de mishandeling plaats moet hebben gevonden tussen woensdag 22 oktober 16.00 uur en donderdag 23 oktober 15.30

De politie is een onderzoek gestart naar de mishandeling en is op zoek naar mogelijke getuigen. In overleg met de dierenpolitie zijn er adviezen gegeven rondom preventie en opsporing van daders.

Deze zijn:
- Plaats het paard zonder halster in de wei
- Maak foto’s voordat het paard de wei in gaat
- Haal het paard ’s nachts uit het weiland
- Wees alert op eventuele gedragsveranderingen bij het paard
- Informeer politie bij onverklaarbare verwondingen
- Als het paard gewond wordt aangetroffen is het belangrijk om zo min mogelijk personen op de locatie te laten komen
- Laat aangetroffen spullen, die niet in de wei horen, onaangeroerd liggen en wijs de politie hier op
- Maak foto’s van de verwondingen voor behandeling van de dierenarts
- Wees alert op verdachte personen en voertuigen. Maak waar mogelijk foto’s of registreer signalement en/of kenteken
- Vraag omwonenden van het weiland oplettend te zijn

sasja0705

Re: Politie in Nunspeet zoekt getuigen van mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:09

G*****v***d***me... erst Ermelo nu Nunspeet, wat is er in hemelsnaam met die soort mensen aan de hand?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:10

Ik hoorde het op omroep gelderland al, een nieuwe regio en helemaal volledig afgesloten van de openbare weg. Ze hebben flink moeite moeten doen bij de merrie te komen. Het wordt steeds zotter eigenlijk. Pff

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:13

Ah nee het komt nu echt te dichtbij :c Ik word hier zo boos van. Gadver.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:15

Getsie zo dichtbij...blehh

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:25

Hier is al een topic over. ;)

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:06

Ik ken de mensen waarvan de merrie is. De verwondingen van deze fokmerrie vallen gelukkig mee. Het is inderdaad een raadsel hoe ze bij de merrie's zijn gekomen, want dat is bijna onmogelijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:28

sasja0705 schreef:
G*****v***d***me... erst Ermelo nu Nunspeet, wat is er in hemelsnaam met die soort mensen aan de hand?

Harderwijk is die ook al geweest.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:47

Er schieten zoveel scheldwoorden door mn hoofd heen. Wordt nu toch wel echt angstig. Een kwartiertje van mijn merrie vandaan. Het enige geluk is dat ze een aantal waakhonden hebben rondlopen dus onopgemerkt zal die niet snel het terrein op komen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:51

Wat bezielt mensen ook... Kan gewoon niet begrijpen hoe je er met je hoofd bijkan zo’n onschuldig dier pijn te doen. :n
Hoop dat hij of zij een fikse straf krijgt, sociaal en juridisch.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:55

Ik vraag me de laaste tijd af of er wel echt paarden worden mishandeld... Zou die verdachten dan echt door heel Nederland om zo iets te doen reizen en België en duitserland... Het gaat nu al een jaar of langer al zo waarom heeft er niemand dan stappen genomen om een camera aan te schaven of waakhonden op het erf 24/7. Dat snap ik gewoon niet...deze merrie stond dan met 12 andere paarden kunnen die geen trap verkocht hebben of bijten of heeft de merrie niet ergens aan vast blijven hangen... Er blijven gewoon echt vragen door me hoofd...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:59

Weer dichtbij eng !
Snap niet wat mensen bezielt ..

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:08

Trysteffy: bij ons op stal zijn meerdere camera's geplaatst naar aanleiding van al die mishandelingen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:23

sandra8 schreef:
Trysteffy: bij ons op stal zijn meerdere camera's geplaatst naar aanleiding van al die mishandelingen.

Dat vindt ik heel erg verstandig! Dan weet je zeker als er bij jullie op stal een paard gewond is of het door iemand komt of door aan ander paard..

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:49

trysteffy schreef:
Ik vraag me de laaste tijd af of er wel echt paarden worden mishandeld... Zou die verdachten dan echt door heel Nederland om zo iets te doen reizen en België en duitserland... Het gaat nu al een jaar of langer al zo waarom heeft er niemand dan stappen genomen om een camera aan te schaven of waakhonden op het erf 24/7. Dat snap ik gewoon niet...deze merrie stond dan met 12 andere paarden kunnen die geen trap verkocht hebben of bijten of heeft de merrie niet ergens aan vast blijven hangen... Er blijven gewoon echt vragen door me hoofd...

Wat een opmerking....meestal zijn het merries die dus bijna allemaal per ongeluk door hun weide genootjes in hun doos getrapt worden...
zou het misschien mogelijk zijn dat hetniet 1 persoon is... er lopen namelijk meer gestoorden rond op aarde.
dus omdat ergens 150 km bii mij vandaan een paard is mishandeld moet ik camera,s ophangen?
Laatst is er een gefilmd, is die al opgepakt?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:52

Ik vraag me even af waar je foto's van moet maken voor het paard de wei in gaat? Je hele wei? Tot in detail? Het paard?
En waarvoor? Om te kijken dat er iets wel of niet anders is?

Dat snapte ik niet helemaal.

Hoop wel dat dit allemaal snel stopt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:46

missje schreef:
trysteffy schreef:

Wat een opmerking....meestal zijn het merries die dus bijna allemaal per ongeluk door hun weide genootjes in hun doos getrapt worden...
zou het misschien mogelijk zijn dat hetniet 1 persoon is... er lopen namelijk meer gestoorden rond op aarde.
dus omdat ergens 150 km bii mij vandaan een paard is mishandeld moet ik camera,s ophangen?

Mijn ruin en 2 merries bij mij opstal hadden allebij een snee bij hun poepert dat kwam door trappen aangezien We toen een nieuwe merrie in de kudde had en die graag de baas wou spellen.
Dus het kan echt voorkomen dat er een paard bij zijn poepert een wond kan krijgen door een trap... Dierenarts was er toen ook langs geweest voor mijn ruin dan die die bevestigde eerst door het schuren kwam maar 1 hij ken nergens tegen aanschuren en 2 zijn staart was niet kapot ofzo en aangezien het toen al onrustig was door het nieuwe paardje.
Het ken altijd..

Maar nee niet iedereen hoeft een camera op te hangen moet je zelf natuurlijk beslissen maar aangezien het nu ieder maand in de kranten enzo staan zou je toch wel veder gaan denken van wat kan ik doen voordat mijn paard aan de beurt is ofzo.

Die ene die gefilmd is ik weet niet of die al opgepakt is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 07:18

missje schreef:
trysteffy schreef:

Je hoeft niet gelijk zo geagiteerd te reageren. Ik ben het wel eens met haar dat er ook best gevallen bij kunnen zitten die zichzelf hebben kunnen verwonden. De ruinen/hengsten komen niet in voorpagina nieuws. En dat je als eigenaar toch ook maximale preventie moet bieden aan je paard. Momenteel zijn de meldingingen landelijk dus camera's ophangen is altijd handig. Want nu is er maar een gefilmd maar het hadden er al makkelijk 10 kunnen zijn en dan was de pakkans toch al wel een stuk groter geweest.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:59

compleet gestoord!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:13

sandra8 schreef:

dat heeft alleen zin als je ook dag en nacht kijkt wat er gebeurt,als je dat niet doet word het paard evengoed mishandelt,en de kans is klein dat je de dader herkent.Meestal bedekken die toch wel hun hoofd.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:26

Als camera's helemaal geen nut zouden hebben zouden er ook niet zoveel hangen. Kijk naar opsporing verzocht vaak kunnen ze uit de beelden opmaken of het een man of een vrouw is. Uit welke richting ze komen en hoe ze te werk gaan. Ook dat is waardevolle informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:29

Ik vind helaas wel dat er steeds meer foto's van verwondingen voorbij komen waarvan je denkt ja dat heeft mijn paard ook als ze ruzie hebben gehad/ draadwond.

Ik zeg daarmee niet dat het niet kan maar vrees wel dat alles nu wordt afgedaan als 'de beul' paard hier in de buurt had laatst ook een plek bij zn kont waarvan iedereen inclusief da riep de beul! Eigenaar had alleen zelf gezien dat haar andere paard haar getrap had en daardoor de wond opliep...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:15

Jennyj01 schreef:
Als camera's helemaal geen nut zouden hebben zouden er ook niet zoveel hangen. Kijk naar opsporing verzocht vaak kunnen ze uit de beelden opmaken of het een man of een vrouw is. Uit welke richting ze komen en hoe ze te werk gaan. Ook dat is waardevolle informatie.

ik bedoel alleen maar dat het leed dus al geleden is....het paard is mishandelt en verwond.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:05

gohya schreef:
sasja0705 schreef:

Harderwijk is die ook al geweest.

Oh echt waar dan? Niks over gehoord...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:24

Linda,daar vlakbij de Deventerweg in de buurt. Was 2 weken voor het hier gebeurde.
Is niet bekend gemaakt in de media,de DP vertelde het me.