Citruspulp lijkt goede toevoeging aan krachtvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Citruspulp lijkt goede toevoeging aan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:14

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons/ Agricultural Research Service

Wetenschappers zeggen dat het geen probleem is om citruspulp als paardenvoer te gebruiken. Zij adviseren niet meer dan 28% van het krachtvoer te laten bestaan uit citruspulp.

Citruspulp is een bijproduct van de sinaasappelsapindustrie. Er is veel van beschikbaar en economisch interessant om toe te voegen aan paardenvoer. De onderzoekers uit Brazilië en de Verenigde Staten hebben de effecten van citruspulp in het dieet bij volwassen paarden onderzocht. Men keek daarbij onder andere naar de opneembaarheid van de voedingsstoffen. De paarden kregen krachtvoer met ofwel 0%, 7%, 14%, 21%, of 28% citruspulp.

In de mest werd geen verschil gevonden tussen de verschillende diëten, met uitzondering van de oplosbare koolhydraten. Ook aten de paarden de pulp goed op. De onderzoekers beschrijven citruspulp als een veilige energiebron voor paarden. De optimale hoeveelheid citruspulp lijkt 7% van het totale krachtvoer.

troi

Re: Citruspulp lijkt goede toevoeging aan krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:20

Dat het kan is interessant maar wat voegt het toe voor het paard? Vanuit het perspectief van de fabrikant begrijp ik het want het zal vast goedkoop zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:29

Ik wacht nog even af.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:30

troi schreef:
Dat het kan is interessant maar wat voegt het toe voor het paard? Vanuit het perspectief van de fabrikant begrijp ik het want het zal vast goedkoop zijn.

dat staat er toch: energie. :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:42

Waarom niet, in krachtvoer voor de koeien zit het ook voor de extra energie

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:57

Ik vind sinaasappel of bestanddelen daarvan geen natuurlijk paarden voer, dus ik zie de meerwaarde ook niet. Zal wel veel fruitsuiker inzitten verwacht ik ook. Energie haal ik liever uit granen. Granen zijn zaden van grassen en zodoende wel een natuurlijke energieleverancier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:59

Ayasha schreef:
troi schreef:

dat staat er toch: energie. :)

In de vorm van suiker dan waarschijnlijk, dat vind ik niet zo ideaal eigenlijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:04

Het zal wel pectine zijn. Dat zit net zo goed in bietenpulp.

Bietenpulp is op zich een goede aanvulling, maar ik zie niet waarom citruspulp nóg beter zou zijn. Het lijkt me sowieso veel duurder. Misschien is het inderdaad handig voor landen waar geen suikerbieten worden gebruikt voor de productie van suiker, en waar dus ook geen bietenpulp beschikbaar is als restproduct. In die (warme) landen is citrusteelt waarschijnlijk weer makkelijker dan hier.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:47

Ik zou me kunnen voorstellen dat er in citrus pulp veel vit C zit,dat heb je niet in bietenpulp.Ik denk dat de suikers juist wel weer mee vallen ,om dat die er uitgeperst zullen zijn via het sap.
Of mijn paarden het lusten is aan andere vraag,ze zijn aan de nogal kieskeurige kant.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:34

Vit C maakt je paard zelf.

Vanuit de industrie is het meer een handiger manier om van afval af te komen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:56

Ik vind het juist goed dat ze onderzoeken of 'afval' van bepaalde voedingsmiddelen nuttig gebruikt kan worden in plaats van gewoon maar weggegooid. Juist omdat we zo minder verspillen. Optimaal gebruik maken van voedsel!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:08

Dit is een onderzoek uit Nieuw-Zeeland, dus ik vraag me ook wel af of citruspulp hier in de voeders verwerkt wordt.
Op zich kan het best een nuttige toevoeging zijn (pectine, citrusolieën uit de schil, vit.C), maar helaas wordt er op citrusvruchten ook veel bestrijdingsmiddelen toegepast, dus een beetje dubbel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:13

En de bestrijdingsmiddelen dan? Die zitten allemaal ook in de schillen..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:22

klinkt apart, maar goed, wie weet wat er allemaal nog meer in zit....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:54

Wat ik me dan afvraag... wie heeft opdracht gegeven voor dit onderzoek...
Betaald door de paardenvoeder en citrus industrie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 06:10

moonfish13 schreef:
En de bestrijdingsmiddelen dan? Die zitten allemaal ook in de schillen..

Ik ga bij citruspulp er eigenlijk van uit dat er geen schillen bijzitten. Puur de vliesjes en de celstructuur van de partjes van de sinasappel.

Carmelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:35

Kan me voorstellen dat het ook echt lekker is. Onze paarden smullen van een mandarijn of sinaasappel.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:30

Hier in Western Australia hebben we heel veel citrus farms dus denk dat het hier wel aan de verkoop zal gaan. Of het goed zal verkopen is nog een tweede. Ben benieuwd of ze nog meer positive werkingen zullen vinden in de onderzoeken waardoor ze het meer mensen zullen aantrekken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:49

Het afval van de sapindustrie moet ergens naartoe natuurlijk . Ik stel me voor dat dat erg goedkoop is en dat alles er in gaat ,schillen , vliesjes pitjes enz. Bij frikandellen zie je ook niet meer wat er nou eigenlijk in zit ( misschien maar beter ook ) .Zo is het ook met paardenbrok , naast vitaminen, voedingsmiddelen en mineralen zit er ook veel "opvulling" in natuurlijk . Vraag me af of je blij moet zijn met veel sinaasappel er in .Hoeveel van de verdelgings - / spuitmiddelen in de schil blijft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:58

LindyH schreef:
Het zal wel pectine zijn. Dat zit net zo goed in bietenpulp.

Bietenpulp is op zich een goede aanvulling, maar ik zie niet waarom citruspulp nóg beter zou zijn. Het lijkt me sowieso veel duurder. Misschien is het inderdaad handig voor landen waar geen suikerbieten worden gebruikt voor de productie van suiker, en waar dus ook geen bietenpulp beschikbaar is als restproduct. In die (warme) landen is citrusteelt waarschijnlijk weer makkelijker dan hier.

Dat denk ik ook :j

Pectine is een stof die oa in bietenpulp en citruspulp zit en een soort laagje aan de binnenkant van de maag legt, hierdoor word het maagslijmvlies beschermd. Het zit daarom ook vaak in supplementen tegen maagzweren.
Gezien de hoeveelheid paarden met maagzweren (de meeste onderzoeken komen uit rond de 60%) zou het best wel eens een nuttige toevoeging kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-14 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:59

Het originele artikel is iets langer:
http://horsetalk.co.nz/2014/10/18/scien ... z3HKko4Ov0

Read more: http://horsetalk.co.nz/2014/10/18/scien ... z3HKmYssiF
Reuse: You may use up to 20 words and link back to this page. Other reuse not permitted
Follow us: @HorsetalkNZ on Twitter | Horsetalk on Facebook

The inclusion of easy fermentable carbohydrates reduced the level of starch in the diet without compromising the caloric density of the feed, they said.

They said the inclusion of citrus pulp or other sources of easily-fermentable fibers, such as beet pulp and soybean hulls, in horse diets was a trend in contemporary nutrition, as it allowed for a reduction in the supply of starch and a decrease in the magnitude of the glycemic and insulinemic curves. In doing so, they provided similar amounts of energy in a safe manner.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:09

Als je het originele artikel bekijkt, met zo'n zonnig plaatje van heerlijke verse sinaasappels.. dan ben je al gauw geneigd om te denken dat er niks beters is in de wereld dan dit. Maar.. als citrusvruchten professioneel (fabrieksmatig) uitgeperst worden, dan blijft er niks over dan alleen vezels.
Nu zijn vezels natuurlijk prima voor paarden want dat is de basis van hun dieet/metabolisme. Zonder vezels (ruwvoer) geen paard. Maar...
Alles waarvan wij denken dat het goed is, is er al uit geperst en wat eventueel nog restte is door oxidatie ( blootstelling aan zuurstof) eveneens verdwenen. Dus waarom zou je dit in hemelsnaam aan een paard geven? Ze zijn geen vuilnisbakken . Wellicht dat écht wetenschappelijk onderzoek nog 's kan nadenken wat je er nog wel mee kunt doen, dat afval.
Met alle respect maar dit lijkt weer het zoveelste slecht uitgevoerde onderzoek dat het heel goed doet in de populaire pers en bij mensen die echt niks van voeding weten behalve dat wat ze in de 'blaadjes' lezen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:17

Dus omdat jij het een ongeschikt product vind is het onderzoek vast slecht uitgevoerd. Tuurlijk :D

Natuurlijk kun je je afvragen of je dit in paardenvoer wil stoppen, maar dat doet toch niets af aan de resultaten van het onderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:31

Wat denk je wat nu in paardenvoer zit... Ook genoeg troep. .

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:35

Wat versta je onder troep Yvank?