Verlamde trainster eist schadevergoeding van negen ton

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Verlamde trainster eist schadevergoeding van negen ton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 11:43

http://www.bokt.nl / http://www.irishtimes.com

Afbeelding

Paardentrainster Deirdre Bourns uit Ierland heeft een proces aangespannen nadat ze aan alle vier de ledematen verlamd raakte door een ongeval op een springevenement. Bourns, moeder van de internationale springer Andrew Bourns, werd omver gelopen en vertrapt door een vierjarig paard dat oncontroleerbaar was tijdens het inrijden voor een wedstrijd.

“Ze is een bijzondere vrouw, die weer werkt ondanks haar blijvende letsel.”, vertelt haar advocaat Stephen Lanigan O’Keeffe. Haar advocaat is van mening dat zijn cliënt op de juiste plek in de rijbak stond te kijken naar een paard wat ze trainde toen ze van achteren omver gelopen werd door een ander paard, Miss Red, dat oncontroleerbaar door de rijbak ging. Het dier vertrapte haar tijdens het omver lopen.

Bourns eist een schadevergoeding van €900.000, als gevolg van het ongeval.

Bourns klaagt niet alleen de ruiter, Haley Dunne, van het paard aan, maar ook de Showjumping Association of Ireland. Showjumping Ireland wordt aangeklaagd wegens nalatigheid van de aanwezigheid van veiligheidsstewards in de rijbak. Daarnaast beweert de advocaat van Bourns dat de organisatie zich niet hield aan het reglement welke geldt voor evenementen. De hekken om de rijbak heen stonden te dicht op elkaar waardoor Bourns geen mogelijkheid had om de rijbaan te verlaten toen het paard gevaarlijk gedrag begon te vertonen.

De ruiter van het paard, Dunne, wordt aangeklaagd wegens nalatigheid om het paard correct onder controle te houden tijdens ten minste twee eerdere momenten voordat het dier Bourns omver liep.
Alle verdachten ontkennen schuld.

Tijdens de opening van de zaak vertelde Lanigan O’Keeffe, advocaat van Bourns, dat zijn cliënt een bekende paardentrainster is en tijdens de kampioenschappen aanwezig was om naar een paard te kijken wat ze zelf getraind had. Bourns stond volgens hem op de juiste plaats om naar het paard te kijken toen het andere paard, Miss Red, haar vertrapte waardoor er directe verlamming van alle vier de ledematen optrad.

Het ongeval had een katastrofisch effect op Bourns en haar familie, zei de advocaat.

Anoniem

Re: Verlamde trainster eist schadevergoeding van negen ton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:56

Zo dan is die vrouw er flink onder gekomen zeg! Ik zou denken ga dan ook niet in de bak staan. Maar dat is te makkelijk gedacht denk ik..

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:04

Ik begrijp het wel, maar ik denk dat zij ergens ook schuld heeft :n

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:07

Kennen ze daar geen risico aansprakelijkheid?

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:08

Ga dan ook niet in de bak staan? Die hindernissen verhogen zichzelf toch niet.
Ik zie het zo vaak net goed gaan op wedstrijden, niet alleen hulpen maar ook ruiters die tussen de hindernissen door rijden terwijl ze daar niks te zoeken hebben. :n

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:18

Sommige mensen gaan ook tussen hoefslag en hindernis staan. Ja, dat is gevaar opzoeken. Netjes in de midden tussen de hindernissen in lijkt mij de meesr veilige plek.

Maar paarden blijven altijd onvoorspelbaar. Helaas voor de vrouw is het voor haar heel ernstig maar ik vraag me af wie hier schuld heeft en od er uberhaupt iemand schuld heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:16

Daar heb je toch je aansprakelijkheidsverzekering voor? Je kan mij niet wijsmaken, dat als jij wedstrijden rijd met je paard je niet verzekerd bent, in welk land dan ook, dus dan rij je iemand voor het leven ongelukkig, ga je schuld ontkennen, alsof je het uit eigen zak moet betalen, dat is toch schofterig.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:54

Je zou haast denken dat iemand die zelf paarden traint toch wel beter het risico in zou kunnen schatten.
Ben benieuwd of ze het wint.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:58

Is echt Amerikaans om dan maar iedereen aan te gaan klagen. En hoge schadevergoeding te eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:00

Het risico beter in kan schatten? Een of andere ruiter zit op een ongecontroleerd projectiel wat andere mensen om ver rent. En het slachtoffer had het risico beter moeten in schatten. Ik vind dit de om gekeerde wereld. >;)

Ik snap donders goed dat paarden niet zadelmak en vol wedstrijdervaring geboren worden. Maar als je als ruiter totaal niks meer hebt in te brengen heb jezelf de situatie niet goed in geschat en had je thuis moeten blijven.

De aanklacht richting de organisatie vind ik niet terecht, richting de veroorzaker wel.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:01

Ik zou eerlijk gezegt al blij zijn dat ik nog leef := Ik vind dat iedereen er schuld aan heeft die er mee te maken heeft, zij zelf dus ook.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:05

Judith_ schreef:
Het risico beter in kan schatten? Een of andere ruiter zit op een ongecontroleerd projectiel wat andere mensen om ver rent. En het slachtoffer had het risico beter moeten in schatten. Ik vind dit de om gekeerde wereld. >;)

Ik snap donders goed dat paarden niet zadelmak en vol wedstrijdervaring geboren worden. Maar als je als ruiter totaal niks meer hebt in te brengen heb jezelf de situatie niet goed in geschat en had je thuis moeten blijven.

De aanklacht richting de organisatie vind ik niet terecht, richting de veroorzaker wel.

Lijkt me juist als zelf trainer en/of ruiter zijnde dat als je in een bak gaat staan, je de paarden rondom je in de gaten houd,als ervaren mens weet je toch dat het nog altijd levende wezens zijn en geen fietsen.
Ik snap haar schadeclaim wel,natuurlijk kan je altijd proberen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:09

Ze werd van achteren omver gereden, staat er... ik snap eigenlijk wel dat je als trainer ervan uitgaat dat de rest z´n paard onder controle heeft zodat jij, als je op een plek gaat staan waar verder niemand langs hoeft, rustig je eigen trainingsproject kunt observeren. Bovendien was het paard al twee keer eerder aan de kletter geweest, dan snap ik eigenlijk niet dat de ruiter niet eerder de baan verlaten heeft :n

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:12

Het blijft makkelijk speculeren natuurlijk, als we er allemaal niet bij waren.
Het klinkt allemaal nogal overdreven, maar ik stond er niet met mijn neus bovenop en heb er totaal geen beeld bij wat er precies gebeurd is, hoe de situatie is, etc.

Mijn paard werd laatst bewust als rem gebruikt voor een ander paard (als in, vol erop laten klappen) want "hij gaat altijd rennen als ik opstap" Dan is de ruiter wel degelijk aansprakelijk als er wat mis gaat en is het écht geen pure pech meer. Dat is gewoon onbeschoft gedrag. En als er dan geen federatie vertegenwoordiger is op het voorterrein, terwijl dat wel de bedoeling is, kan je ook naar de organisatie een punt maken.

Kortom... klinkt als een heel vervelend ongeluk met heftige gevolgen, en verder, geen idee, ik was er niet bij

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:15

FriesWytske schreef:
Is echt Amerikaans om dan maar iedereen aan te gaan klagen. En hoge schadevergoeding te eisen.
Dit speelt in Ierland. Als je op horses.nl de tweede reactie leest, word je daar niet blij van. Paard had de week ervoor ook al iemand omver gelopen. Zie http://www.horses.nl/algemeen/ierse-tra ... a-ongeluk/ Ben benieuwd hoe het afloopt.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:19

Ze geeft al zelf aan dat de hekken te kort op elkaar stonden om te kunnen vluchten... Als je dat al ziet had ze maar niet de piste in moeten gaan.
Je werkt met paarden, Ze had kunnen weten dat zoiets altijd kan gebeuren.

Ik weet natuurlijk niet wat er nog meer gebeurt is maar dit vind ik een beetje te ver gaan...

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:22

Wat vreselijk voor die vrouw zeg, zeker omdat het blijvend is!!!
Hopelijk wint ze deze zaak, die ruiter had na de tweede keer de bak uit moeten gaan, vind ik.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:47

Uit de verhalen komt wel naar voren dat de ruiter het paard niet voldoende onder controle had. Het paard schijnt een week daarvoor al eerder iemand omver te hebben gelopen en tijdens andere incidenten niet onder controle te zijn geweest. Dat is toch echt een reden om deze combinatie niet te laten starten. Advocaten zullen wel heel wat speurwerk hebben verricht om te kijken of er melden is geweest van deze toestanden en bij wie. Het geeft wel aan dat je altijd ogen in je achterhoofd moet hebben. Zeker met jonge paarden en al helemaal op onbekend terrein. De trainster had zelf tijdens het losrijden ook kunnen inschatten of ze voldoende afstand kon houden (ook de veiligheid m.b.t. die hekken) van de andere paarden om haar heen. Het feit dat we nu eenmaal leven in een maatschappij waarin we elkaar sneller aanklagen, maakt dat je je bewuster moet zijn van evt. risico's. Is niet fijn maar is wel realiteit.

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:00

Jeetje wat een bedrag zeg.
Vervelend dat zo iets is gebeurd maar elk vak heeft ook zijn risico's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 07:31

Wat een ongevoelige reacties hier weer zeg.
Dat er iemand verlamd raakt aan alle 4 haar ledematen, is toch geen kattenpis lijkt mij en laten wij nou wel even eerlijk blijven, daar zijn toch de verzekeringen voor in het leven geroepen. Ik vind het helemaal niet zo een belachelijk hoog bedrag, als je bedenkt dat je voor de rest van je leven hulp nodig hebt met werkelijk alles! En je dus nooit meer werken kunt, dat geld moet toch ergens vandaan komen. Ik vind het ronduit crimineel dat je dan dus schuld ontkent, terwijl het niet eens uit je eigen zak hoeft te komen, maar je daar dus voor verzekerd bent, waardoor het slachtoffer dus genoodzaakt is om een rechtszaak aan te spannen.

Zeggen jullie dit ook, als je zelf van achteren met de auto aangereden word - voor het leven verlamd uit het wrak komt, of wat dan ook - de dader ontkent - tja, dan had ik mij maar niet op dat moment in de auto op dat punt snelweg moeten begeven...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 07:47

De vrouw werd van achter omver gelopen. Eer jij in de gaten hebt dat je in gevaar bent, ben je al te laat als het van achter komt. En dat de meeste nu zeggen, had ze maar niet in de bak moeten gaan staan, wat een lulkoek. Staat jouw instructeur/hulp tijdens het rijden/springen ook langs de kant dan? Nee ik denk het niet. Paard had al iemand omver gelopen de week ervoor, en staat dus bekend als niet hanteerbeer, dan heb je niks te zoeken op concours. Als dit buiten was gebeurd met een automobilist etc, had iedereen geroepen dan had je het paard maar onder controle moeten houden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:44

Vreselijk dat het je overkomt. Je leven zal nooit het zelfde zijn. En je verliest bovendien alles.
Typisch americaans (ookal is het in Ierland) om 2 jaar na dato er meerdere organisaties en mensen bij te betrekken om er nog een flinke klap geld uit te halen.

Wat er in de OP niet staat is dat het ging om een ongeval door weigering van paard op de oxer. Die wegdook door het midden tussen de twee hindernissen in, waarbij twee trainers/begeleiders gewond raakten, en daar stond Burns. Het ging om een 4 jarigen competitie.

Mijnsinziens kun je niet roepen dat die ruiter had moeten stoppen of wat dan ook. Hoevaak er wel niet langs een hindernis geschoten word tijdens het warm springen. Moeten al die ruiters maar thuis blijven? Je paard is op concour nou eenmaal niet altijd precies als thuis.

Als ze dan wil aanklagen. Gooi het dan op de organisatie op dat de hindernissen te krap naast elkaar stonden. Het inspringen te klein was.
Het is en blijft een dier. Daar ben je verantwoordelijk voor, maar een weigering kun je niet altijd voorkomen. Dat betekend niet omdat de persoon op de verkeerde plaats stond jij er voor moet opdraaien.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:46

Heb jij een bron dat je zegt dat het om een weigering ging? Want er staat heel iets anders in het artikel en in de reactie.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:52

Het lijkt me toch dat als dat paard al als rrn ongeleid projectiel door de bak ging je toch niet in de bak blijft staan..

paarden blijven paarden, als je paard in blinde paniek is of gek wordt kun je nog zo'n goede ruiter zijn, maar dan kun je hem echt niet onder controle houden.. nou weet ik natuurlijk niet dr details en wat t precies was, maar ik zou al blij zijn dat ik nog leef en dat de nazorg vergoed zou worden. 9 ton vragen vindt ik be-la-che-lijk :')

naturlijk is het verschrikkwlijk dat zoiets haar overkont, maar het is het risico van de sport. Als het nou een onwetende voetganger was in een andere situatie was het wat anders geweest.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:52

ohjajoh6 schreef:
Wat een ongevoelige reacties hier weer zeg.
Dat er iemand verlamd raakt aan alle 4 haar ledematen, is toch geen kattenpis lijkt mij en laten wij nou wel even eerlijk blijven, daar zijn toch de verzekeringen voor in het leven geroepen. Ik vind het helemaal niet zo een belachelijk hoog bedrag, als je bedenkt dat je voor de rest van je leven hulp nodig hebt met werkelijk alles! En je dus nooit meer werken kunt, dat geld moet toch ergens vandaan komen. Ik vind het ronduit crimineel dat je dan dus schuld ontkent, terwijl het niet eens uit je eigen zak hoeft te komen, maar je daar dus voor verzekerd bent, waardoor het slachtoffer dus genoodzaakt is om een rechtszaak aan te spannen.

Zeggen jullie dit ook, als je zelf van achteren met de auto aangereden word - voor het leven verlamd uit het wrak komt, of wat dan ook - de dader ontkent - tja, dan had ik mij maar niet op dat moment in de auto op dat punt snelweg moeten begeven...

Helemaal mee eens.