Lichte Tour ruin Ucelli T ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

Lichte Tour ruin Ucelli T ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:10

http://www.bokt.nl / http://www.eurodressage.com
Ingezonden door: jaap_2005, Jess, moniek21

Afbeelding
Foto Roland Hitze: Hans Peter Minderhoud met Ucelli T

De KWPN ruin Ucelli T (Olivi x Gribaldi) is ingeslapen, na drie mislukte pogingen tot herstel van een blessure. Gefokt door H.J. Tüss, viel Ucelli T op als jong paard toen hij nog in eigendom was van Tüss en Hans Vrijvogel en werd gereden door Hans Peter Minderhoud. De Olivi-zoon won de Pavo Cup Finale van 2006, werd reservekampioen op het wereldkampioenschap voor jonge paarden en werd Nederlands kampioen Lichte Tour.

In 2010 werd de ruin verkocht aan Noemie Goris uit België als toevoeging voor het juniorenteam. De combinatie was erg succesvol op de Sunshine Tour van 2011 in Spanje, maar daar blesseerde het paard zich. Hoewel hij daarvan volledig herstelde, kreeg hij daarna een nieuwe blessure die, ondanks drie jaar zeer professionele verzorging bij een Belgisch revalidatiecentrum, nooit meer is hersteld.

Ucelli T is op dinsdag 21 oktober ingeslapen op de leeftijd van dertien jaar.

Elisa2

Re: Lichte Tour ruin Ucelli T ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:20

Heel erg jammer...ik herriner me hem nog in de pavo cup toendertijd, erg talentvol paard!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:04

Zonde. Ben wel benieuwd naar de aard van die blessure.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:17

sneu, nog zo jong

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:20

Sientje schreef:

Nou anders ik wel, was het niet mogelijk om als grasmaaier verder door het leven te gaan...
13 jaar vind ik wel erg vroeg.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:35

jorika1986 schreef:
Sientje schreef:

Nou anders ik wel, was het niet mogelijk om als grasmaaier verder door het leven te gaan...
13 jaar vind ik wel erg vroeg.

Zeker wel, maar het verzekeringsgeld lokte waarschijnlijk veel meer. Zo'n paard is voor veel geld verzekerd.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:38

duren paarden worden juist zelden verzekerd! Die premies zijn veel te hoog

Als ze er drie jaar mee gedokterd hebben is het dan zo moeilijk te geloven dat ondanks zijn leeftijd hij geen paardwaardig bestaan meer zou hebben. Ze slapen zon paard echt niet zomaar in hoor

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 07:39

yarrah schreef:
]

Zeker wel, maar het verzekeringsgeld lokte waarschijnlijk veel meer. Zo'n paard is voor veel geld verzekerd.

Hoe kan jij dat zo zeker weten, je was erbij/ hebt de blessure vast gesteld dat je zeker weet dat ie nog pijnloos op weide kon?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:46

Ayasha schreef:
yarrah schreef:

Hoe kan jij dat zo zeker weten, je was erbij/ hebt de blessure vast gesteld dat je zeker weet dat ie nog pijnloos op weide kon?

Maar waarom zullen ze een paard houden die afgekeurd is??? Vele dierenartsen keuren paarden af omdat ze niet geschikt meer zijn voor de sport. Dat heeft niets te maken of hij wel of niet op het land kan. Het is een ruin je kunt er niets mee. Maar op deze manier kun je het verzekeringsgeld vangen. Ik heb dit aan de lijve ondervonden toen mijn paard is afgekeurd. Het eerste wat ze vroegen is hij verzekerd.
Dat dit paard niet verzekerd was zou me echt verbazen.

Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:04

Citaat:
Maar waarom zullen ze een paard houden die afgekeurd is??? Vele dierenartsen keuren paarden af omdat ze niet geschikt meer zijn voor de sport. Dat heeft niets te maken of hij wel of niet op het land kan. Het is een ruin je kunt er niets mee. Maar op deze manier kun je het verzekeringsgeld vangen.

Hee Yarrah, er is ook nog zoiets als gevoel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:19

Als je berekent dat het verzekeren van een paard van 30.000 ongeveer 3500 op jaarbasis kost, dan weet je denk ik wel wat een verzekering van een LT paard moet kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:21

Juventus schreef:
Citaat:
Maar waarom zullen ze een paard houden die afgekeurd is??? Vele dierenartsen keuren paarden af omdat ze niet geschikt meer zijn voor de sport. Dat heeft niets te maken of hij wel of niet op het land kan. Het is een ruin je kunt er niets mee. Maar op deze manier kun je het verzekeringsgeld vangen.

Hee Yarrah, er is ook nog zoiets als gevoel!

Hoe zuur en hard het ook is, als je je brood verdient met paarden ga je er toch anders naar kijken.
Bovendien, wie weet had het dier werkelijk zoveel pijn dat een leventje op de wei ook niet voor hem weggelegd was. Wie weet hebben ze hem tijdens de revalidatie ook enkel in de box moeten houden. Is dat fijner dan?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:35

Paarden van die bedragen worden echt niet verzekerd hoor. Kost veel te veel premie.

En misschien had dat paard constant pijn. Ga jij hem dan lekker op een weitje zetten? Das pas zielig.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:41

Het heeft echt pas zin om hier een mening over te hebben als je weet wat er mis was met het paard :)

In 2011 heeft hij zichzelf aangetikt en wilden ze hem 3 maanden rust geven om te herstellen: [VN] Pech voor Noemi Goris door blessure van Ucelli T
(ik moet zeggen dat ik aangetikt wel vaker lees als oorzaak bij de betere sportpaarden. Die ga ik ook maar eens gebruiken voor mijn blessurepaard :+ "Ja, hij blíjft zich maar aantikken.."

Maar goed, de blessure die hij daarna nog een keer er bovenop kreeg wordt kan ik niet vinden na een rondje Google.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:08

Tja, aantikken of verstappen wordt wel vaker als reden gegeven. Vaak schijnt dan dat dit de druppel was die een peesblessure veroorzaakte en dus al langer sprake was van een groeiend probleem door (over)belasting. Geen idee of dat hier aan de hand was. Zou wel eens fijn zijn als ze daar niet zo cryptisch over zouden zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:07

Bij een peesblessure, door aantikken kun je een gat/scheur in het peesweefsel krijgen, he b je bij herstel altijd kans dat er iets mis gaat. een paar gekke sprongen, zich verstappen, opbouwen wat niet goed gaat... Die pees blijft echt heel lang, zo niet altijd, een kwetsbare plek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:12

bliver schreef:
duren paarden worden juist zelden verzekerd! Die premies zijn veel te hoog

Als ze er drie jaar mee gedokterd hebben is het dan zo moeilijk te geloven dat ondanks zijn leeftijd hij geen paardwaardig bestaan meer zou hebben. Ze slapen zon paard echt niet zomaar in hoor

hun normen liggen iets anders...paard moet terug de sport in,en kan dat niet en het is geen goedgekeurde dekhengst dan maar de eeuwige groene weides.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:49

Wel erg makkelijk geoordeeld als je niet eens weet wat hij had vind je ook niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:23

bliver schreef:
Wel erg makkelijk geoordeeld als je niet eens weet wat hij had vind je ook niet

hij had iedergeval iets wat niet meer beter word,niet goed genoeg om zijn oude nivo weer op te pakken,of om pijnloos te kunnen leven....das duidelijk.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:28

En wat is precies het probleem dat hij is ingeslapen als ie niet meer pijnlois leven kon?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:32

Het hele probleem is dat domme gespeculeer hier, niemand weet wat er precies was dus ook niet of het om geld of wat ook gegaan is.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:14

Typisch Nederlands, ze zijn ons geen verklaring schuldig, maar toch wilt men het weten. Het paard heeft 3 jaar lang gerevalideert, neem aan dat daar ook een hoop tijd en geld in is gestoken. Gespeculeer ook, ga een bruine boterham met kaas eten :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:56

Waikiki schreef:
Typisch Nederlands, ze zijn ons geen verklaring schuldig, maar toch wilt men het weten. Het paard heeft 3 jaar lang gerevalideert, neem aan dat daar ook een hoop tijd en geld in is gestoken. Gespeculeer ook, ga een bruine boterham met kaas eten :')

tja...breng het nieuws dan ook niet naar buiten of wees gewoon uitgebreid en duidelijk.Dan heb je ook geen gespeculeer ;)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:18

Wat meer wil je dan nog weten? Hij kreeg een blessure, 3 jaar lang gerevalideerd en weer een blessure. Hoeft toch geen hele uitleg wat hij nou heeft. Gaat ons toch niks aan?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:42

Tja, als je zo redeneert, gaat ons het hele verhaal helemaal niks aan. Ook niet dat ie ingeslapen is.