Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
troi schreef:Maar misschien lopen die paarden verder wel beter? Beetje gek om de hoofdpositie te beoordelen alsof dat los staat van de rest van de beweging.
Noraly_ schreef:Ik vind het een interessant onderzoek, leuk vervolgonderzoek zou zijn om verschillende rassen en nekpositie te bekijken. Ik heb zelf soms het gevoel dat bij een warmbloed paard het achter de loodlijn lopen vaak hoger beoordeeld word dan bij een Fries. Ik rijd zelf een fries en doordat de hals bij een dergelijk ras er zo anders opstaat heb ik soms het gevoel dat dit verkeerd geïnterpreteerd word
Suzanne F. schreef:Ik snap niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die loodlijn. Het gaat om het lichaamsgebruik, of het paard een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en of de aanleuning licht en verend is.
Sommige paarden moet je wat ronder instellen om de juiste nageeflijkheid en aanleuning te verkrijgen en andere paarden kun je fijn in verbinding rijden terwijl ze op of voor de loodlijn blijven.
Uit trainingsoogpunt is die loodlijn helemaal zo interessant niet. Puur voor het plaatje op de wedstrijden is die loodlijn wel van belang maar echt op de hogere nivo's.
Op de lagere nivo's in de basissport gaat het om het gereden zijn, of het paard fijn voor elkaar is en los door het lijf beweegt.
Suzanne F. schreef:Ik snap niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die loodlijn. Het gaat om het lichaamsgebruik, of het paard een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en of de aanleuning licht en verend is.
Sommige paarden moet je wat ronder instellen om de juiste nageeflijkheid en aanleuning te verkrijgen en andere paarden kun je fijn in verbinding rijden terwijl ze op of voor de loodlijn blijven.
Uit trainingsoogpunt is die loodlijn helemaal zo interessant niet. Puur voor het plaatje op de wedstrijden is die loodlijn wel van belang maar echt op de hogere nivo's.
Op de lagere nivo's in de basissport gaat het om het gereden zijn, of het paard fijn voor elkaar is en los door het lijf beweegt.
oji schreef:Je moet kijken naar het totale plaatje, dat geeft aan waarom een paard (in de basissport) achter de loodlijn loopt. Wordt ie daar naartoe getrokken, dan is het fout, scoor je ook geen punten mee. Is het omdat hij achter de teugel kruipt, idem dito, scoort ook geen punten. Die paarden die om die redenen achter de loodlijn lopen, lopen gewoon niet fijn los door het lijf, strakke bovenlijnen, vaak verlies van ritme, takt en ruimte in de beweging. Maar een paard in de B of L, dat fijn los door het lijf, nageeflijk, mooi rond vanaf de schoft, ruim en ritmisch loopt maar iets achter de loodlijn. Ja die scoort. En terecht. Door die enorme focus op het neus voor loodlijn, zie je vaak paarden, die net niet lekker loslaten in die kaken, strak blijven in het lijf. Met alle goede bedoelingen, krijg je dan juist strakke bewegers ipv fijne losse swingers.
Woogy schreef:Dit is iets wat licht bij de training van juryleden. Ik zie veel te veel paarden die compleet waardeloos lopen die vreselijk hoge punten krijgen want ja die neus zit wel tussen z'n voorbenen.
Juryleden hebben geen idee hoe het paard hoort te lopen en bewegen. Wat ene fijn beeld is en wat niet. Valse knik is een soort must tegenwoordig
Janine1990 schreef:Noraly_ schreef:Ik vind het een interessant onderzoek, leuk vervolgonderzoek zou zijn om verschillende rassen en nekpositie te bekijken. Ik heb zelf soms het gevoel dat bij een warmbloed paard het achter de loodlijn lopen vaak hoger beoordeeld word dan bij een Fries. Ik rijd zelf een fries en doordat de hals bij een dergelijk ras er zo anders opstaat heb ik soms het gevoel dat dit verkeerd geïnterpreteerd word
Hals bij een fries er anders op dan bij een ander ras?![]()
Dat vind ik wel grappig.... Nog nooit gemerkt...
Wat wel kenmerkend is aan een fries is dat ze vaak wat moeilijker in verbinding te rijden zijn en daardoor makkelijker achter de teugel kruipen.
En ja, achter de teugel is heeeeeel iets anders dan achter de loodlijn.
Woogy schreef:Dit is iets wat licht bij de training van juryleden. Ik zie veel te veel paarden die compleet waardeloos lopen die vreselijk hoge punten krijgen want ja die neus zit wel tussen z'n voorbenen.
Juryleden hebben geen idee hoe het paard hoort te lopen en bewegen. Wat ene fijn beeld is en wat niet. Valse knik is een soort must tegenwoordig