Wetenschappers ontwikkelen kunstmatige paardenhuid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Wetenschappers ontwikkelen kunstmatige paardenhuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 09:40

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Spaanse wetenschappers hebben een kunstmatige paardenhuid ontwikkeld. Ze hopen hiermee een stap vooruit te komen in de studies naar huidziekten bij paarden.

De wetenschappers, van verschillende instituten in Barcelona, beweren dat de kunstmatige huid op alle vlakken overeenkomt met echte paardenhuid. De huid is ontwikkeld omdat er een toenemende interesse is in de werking van de paardenhuid. Deze toename is het gevolg van steeds meer voorkomende huidziekten bij paarden.

Ondanks deze toename was de kennis van de paardenhuid op celbiologie niveau beperkt door de weinige in vitro studies vertellen de wetenschappers. In vitro studies vinden buiten het lichaam plaats, bijvoorbeeld in reageerbuizen of ander laboratoriumglaswerk.

Het onderzoeksteam schreef een artikel in de “Veterinary Dermatology” waarin ze de techniek beschreven waarmee ze een kunstmatige paardenhuid ontwikkelden. Ze beschreven daarbij de werkwijze waarbij culturen van verschillende zuivere paardenhuidcellen werden verkregen

Deze zuivere paardenhuidcellen werden vervolgens in het laboratorium verder gekweekt met speciale methoden en blootstelling aan de juiste factoren. De wetenschappers vertelden dat ze na veertien dagen blootstelling een succesvolle ontwikkeling zagen van een kunstmatige paardenhuid.

Het is de eerste keer dat een kunstmatige paardenhuid is ontwikkeld in een laboratorium.

Het artikel in de Veterinary Dermatology kan hier gelezen worden

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:04

Gaaf! Ben benieuwd of dit dat ook voor zaken als ernstige zomereczeem uitkomst biedt, of is dit meer 'DNA' dan huid probleem?

ThreeFingers

Re: Wetenschappers ontwikkelen kunstmatige paardenhuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:19

Interresant, misschien kan die huid ook ingezet worden ter ondersteuning van grote wonden bij paarden.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:42

ThreeFingers schreef:
Interresant, misschien kan die huid ook ingezet worden ter ondersteuning van grote wonden bij paarden.

Daar dacht ik ook meteen aan.

Interessant :j .

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:08

Of bij paarden met ernstige brandwonden oid? Zeer interessant in ieder geval!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:11

Smee__ schreef:
Of bij paarden met ernstige brandwonden oid? Zeer interessant in ieder geval!

Het zou inderdaad ideaal zijn als je het bij grote (brand)wonden zou kunnen gebruiken.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:26

Maar dan vraag ik mij weer af, hoe "monteren" ze dat op een paard? Lijkt me niet dat je een stuk huid even vastnaait ofzo :=

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:33

Ben benieuwd hoe coupes hiervan eruit zien. Kan helaas het artikel niet openen maar had graag wat beeld gezien...

Overigens lijkt monteren van huid niet zo een probleem... Bij humane transplantatie dient het volgensmij ook alleen als groeimatje voor eigen huidcellen. Daarbij is de wond afgedekt dus ik denk dat je deze techniek ook toe kunt passen op paarden alleen moet je wel goed verbinden en regelmatig controleren en het verband verschonen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:52

Smee__ schreef:
Maar dan vraag ik mij weer af, hoe "monteren" ze dat op een paard? Lijkt me niet dat je een stuk huid even vastnaait ofzo :=

Tuurlijk wel, zo gaat dat bij mensen ook.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:10

Ja dat wist ik niet, nooit in verdiept oid, vandaar dat ik t vroeg :)