Blog: Sneller leren hoe je een betere dressuurruiter wordt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Sneller leren hoe je een betere dressuurruiter wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:56

http://paardenlifestyle.com/

Afbeelding

Soms vraag ik me af of de manier waarop wij leren paardrijden wel zo efficiënt is. Zou het misschien op een andere manier kunnen, waardoor je sneller jezelf als ruiter kunt ontwikkelen? Wat voor soort training zou daar bij passen en op welke manier nemen we het snelst informatie in ons op en leren we nieuwe vaardigheden?

Die vraag leidde tot een zoektocht over hoe mensen leren en hoe onze hersenen informatie verwerken. Wat ik in mijn zoektocht tegenkwam, deed mij realiseren dat we misschien wel out of the box moeten denken en wellicht soms een andere aanpak moeten hanteren, willen we sneller en beter leren paardrijden.

De wondere wereld van onze hersenen*
Dus laten we even in de wondere wereld van onze hersenen duiken en kijken hoe het leerproces in onze hersenen werkt. Allereerst, onze hersenen bevatten miljarden neuronen. Uit deze neuronen groeien een soort boompjes met vertakkingen, genaamd dendrieten. Deze dendrieten vertakken zich naarmate we leren en onszelf verder ontwikkelen.

Dendrites
Wanneer dendrieten van verschillende neuronen dicht bij elkaar in de buurt komen, wordt er een soort brug tussen beide dendrieten gevormd, wat we een synaps noemen. Nu staan de neuronen met elkaar in verbinding en kunnen signalen aan elkaar doorgegeven worden. Het zorgt voor het bekende aha-moment en je ziet verbanden.

Wanneer je iets oefent, of het nu gaat om het uit je hoofd leren van bepaalde informatie of het aanleren van een bepaalde vaardigheid met paardrijden, een dendriet wordt dikker naarmate je verder komt in het leerproces. Er komt een coating om de dendriet heen, waardoor de signalen zich nog sneller door de dendriet kunnen verplaatsen. Dit zorgt er voor dat je bijvoorbeeld sneller kunt reageren op je paard of onafhankelijke hulpen kunt geven.

Als je nog meer hebt geoefend, ontstaan er dubbele verbindingen in dendrieten. Nu zijn de dendrieten nog sterker geworden en worden signalen nog beter doorgestuurd. Deze dendrieten blijven langer bestaan en dat betekent dat datgene wat je hebt geleerd je bij zal blijven. Het is bevestigd en je onthoudt wat je hebt geleerd.

Koppeling naar de paardensport
Oke, dat klinkt allemaal leuk, of misschien juist wel heel stoffig, maar wat betekent dat nu voor hoe we onszelf als ruiter sneller kunnen verbeteren? Willen we het maximale uit de training halen en onszelf optimaal verbeteren, dan moeten we rekening houden met het volgende:

Lees de rest van het artikel hier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:18

Leuk! Ik wilde net wat schrijven over visualisatie, nog voordat ik het hele artikel gelezen had.
Als je goed kunt visualiseren, dan kun je een betere ruiter worden alleen maar door eraan te denken. Je hoeft er niet eens voor op het paard te zitten. In je hoofd kan je het net zo fijn en perfect maken als je zelf wilt. Je moet alleen wel controle over je gedachten hebben, een positieve mindset inderdaad.

Daarbij is het ook interessant om de verschillende types van leren aan te halen. Sommige ruiters leren door te kijken en sommige door te luisteren. Ikzelf ben erg visueel ingesteld. Toen ik 13 jaar was ging ik naar de toenmalige Levade toe en keek naar de beste combinaties in de hoogste klasse. Ik kreeg daar zoveel inspiratie door en leerde daar zoveel van dat ik het thuis in de praktijk kon brengen en daadwerkelijk beter kon rijden. Alleen door iets gezien te hebben. Sommige mensen zijn meer auditief ingesteld. Ook interessant om dit eens aan te halen in een artikel. :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:41

Interessant artikel, helemaal in mijn straatje ...

Die verschillende leerstijlen zijn ook interessant, wordt bij Centered Riding ook aandacht aan besteed. Net als aan visualiseren trouwens.

Wat ook nog een hele leuke is vind ik is dat de hersenen het woordje niet negeren.
Het bekendste voorbeeld: "Denk niet aan een roze olifant"
Als je dus negatieve instructies geeft "Niet met je tenen naar beneden" werkt dat eigenlijk averechts.

Heel goed dat je de positieve mindset om te leren uitlegt !
Als instructeurs schreeuwen dat je je tenen niet naar beneden moet doen werkt het nog minder goed :)

Nogmaals heel leuk, ben benieuwd naar deel 2

connepon85

Re: Blog: Sneller leren hoe je een betere dressuurruiter wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:14

Bedankt voor de goede tip Suzanne! Die ga ik even onthouden en daar zeker wat mee doen :D

En leuk om de positieve feedback te horen :) Thanks