British Eventing verbiedt alle helmcamera's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

British Eventing verbiedt alle helmcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:22

http://www.Sgw-online.nl / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een helm moet vrij zijn van een camera. Foto: Wikimedia Commons

British Eventing (BE) heeft aangekondigd dat het alle helmcamera’s uit voorzorg verbiedt tot een nader onderzoek met betrekking tot de veiligheid is afgerond.

Bezorgdheid over de veiligheid over het dragen van helmcamera’s is ontstaan naar aanleiding van het bericht van de Franse journalist Jean-Louis Moncet die suggereerde een GoPro Camera een factor kan zijn geweest bij het ski-ongeluk van Michael Schumacher.

Jean-Louis Moncet heeft later gezegd dat dit alleen zijn “mening” is. Er zijn echter deskundigen die bang zijn dat bepaalde camera’s een risico kunnen vormen voor de ruiters op ernstig hoofdletsel.

Het rijden met een helm-camera wordt steeds populairder en in 2013 kondigde British Eventing al aan dat er alleen met toestemming met een dergelijke camera’s gereden mag worden.

Een Britisch Eventing woordvoerder vertelde: “Als voorzorgsmaatregel, is in afwachting van de voltooiing van een onafhankelijke deskundige over de veiligheid van de helm camera’s, het dragen van helm camera’s op alle BE gelieerde wedstrijden is met onmiddellijke ingang verboden.

Veiligheid van paarden en ruiter is een topprioriteit voor British Eventing en daarom heeft de veilheidscommissie de Transport Research Laboratory (TRL) ingeschakeld om verder onderzoek te doen.

De vraag is nu of dit besluit van de Britse bond ook gevolgen heeft voor het gebruik van de helmcamera's in Nederland want ook hier zijn deze populair. De regels zijn onlangs nog aangescherpt en een helmcamera mag in Nederland alleen vooraan op de cap bevestigd worden en niet meer aan de zijkant. Het argument was ook hier de veiligheid.

Stephanie

Re: British Eventing verbiedt alle helmcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:26

Wanneer rijden ruiters dan met zo'n helmcamera? Is dat voor privégebruik of voor de journalistiek?

Ik vind skiën en paardrijden overigens wel een vergezochte vergelijking :roll: .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:14

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:31

hoe kan die helmcamera nu de oorzaak zijn van dat ongeluk? :?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:31

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:49

Ik heb sinds een aantal maanden ook een helmcamera en ik zie niet in waarom deze camera voor onveiligheid zou zorgen als ik deze gewoon veilig voor op mijn cap bevestig, er steekt niks uit. Ben ook benieuwd naar de verklaring die wordt gegeven dat er een mogelijk verband is tussen de helmcamera en Schumachers hersenbeschadiging. Ik zet hem morgen in ieder geval weer op en ik hoop dat ze hem niet gaan verbieden als ik er eens een wedstrijd mee wil rijden...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:54

petraaken schreef:
hoe kan die helmcamera nu de oorzaak zijn van dat ongeluk? :?

Niet de oorzaak van het ongeluk, maar kennelijk wel mogelijk de oorzaak van het heftige letsel. Alles was stuk behalve de GoPro kennelijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:24

Ik neem aan dat het niet zo veilig is als je precies op die camera valt. Dan krijg je natuurlijk meer druk op 1 punt van je cap, ik denk dat er daardoor meer kans op hersenbeschadiging is.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:49

Als het te maken heeft met de druk op een punt kunnen verschillende caps (zoals de Pro van Harrys Horse) ook in de ban. Deze hebben zo'n ventilatie dopje bovenin. Niet dat ik het zeker weet, maar vraag mij altijd nog af of dit de reden is geweest voor een schedelfractuur in de vorm van een ster (als in een ruit).
Echt, waar zijn ze mee bezig! Paardrijden en veel andere sproten zijn gevaarlijk, wel of geen helmcamera, ik ben er niet van overtuigd of dat het verschil maakt. En zolang het niet aantoonbaar is, laat mensen fijn met een GoPro rijden, kan het thuisfront ook mee genieten!
(of heeft het inderdaad met rechten voor een cross e.d. te maken?!)
Laatst bijgewerkt door Fritt_J op 17-10-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 21:50

Ik zag laatst iemand die de GoPro aan een tuigje op de borst droeg. Beelden waren vrijwel identiek met een helmshot dus dat zou een oplossing zijn voor diegenen die ermee willen rijden. Zou ook aan een arm bevestigd moeten kunnen worden, met een creatieve schoonmoeder heb je zo een passende armband voor de camera :D

Vind de maatregel ook overdreven, als de helm van Schumacher kapot was en de GoPro niet, is dat dan niet eerder een probleem van de helm ipv de camera?

Ik denk dat er meer meespeelt dan alleen de veiligheid maar dat dit als geldig excuus gebruikt wordt. Met beelden ondermijn je de TA en hindernisjury's en dat gedoe heeft niemand graag op een secretariaat waar de wil vd TA wet is ...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:21

Ibonn schreef:
Ik zag laatst iemand die de GoPro aan een tuigje op de borst droeg. Beelden waren vrijwel identiek met een helmshot dus dat zou een oplossing zijn voor diegenen die ermee willen rijden. Zou ook aan een arm bevestigd moeten kunnen worden, met een creatieve schoonmoeder heb je zo een passende armband voor de camera :D
dat is alleen een verplaatsing van het probleem.

Op het moment tijdens een val of botsing er een vreemd hard object tussen jouw en iets anders op de wereld zit, werkt dit tegen je. ik vergelijk het bv met de bull bars aan de voorkant van een (4x4)auto.
Maar hoever ga je, een hoekig voorwerp wat op bijna elke spring hindernis staat is ook niet bepaald lekker als je paard erin springt.

Voor mijn gevoel is de drager zelf verantwoordelijk voor een zo niet het grootste deel van zijn veiligheid, een organistatie kan daarvoor niet aansprakelijk worden gesteld.

verbieden voordat je onderzoek doet is heel verstandig, daarmee help je iedereen die zegt dat het alleen is zodat een TA/jury daarmee voorkomt dat het met zijn eigen fouten wordt geconfronteerd.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:49

net terug van het controleren van onze paarden.
mijn headlight hielp niet veel in de mist.

Bij endurance wordt soms in het donker gestart, favo plaats voor een beetje licht in het donker is op de helm. Het lichtje kan je natuurlijk net verbieden want zonder is natuurlijk ook onveilig :) :) :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 23:56

BMHP schreef:
Ibonn schreef:
dat is alleen een verplaatsing van het probleem.

Op het moment tijdens een val of botsing er een vreemd hard object tussen jouw en iets anders op de wereld zit, werkt dit tegen je. ik vergelijk het bv met de bull bars aan de voorkant van een (4x4)auto.
Maar hoever ga je, een hoekig voorwerp wat op bijna elke spring hindernis staat is ook niet bepaald lekker als je paard erin springt.

Voor mijn gevoel is de drager zelf verantwoordelijk voor een zo niet het grootste deel van zijn veiligheid, een organistatie kan daarvoor niet aansprakelijk worden gesteld.

verbieden voordat je onderzoek doet is heel verstandig, daarmee help je iedereen die zegt dat het alleen is zodat een TA/jury daarmee voorkomt dat het met zijn eigen fouten wordt geconfronteerd.

Niemand kan mij wijsmaken dat zo'n camera niet loskomt van de cap of kapot gaat als je er hard mee valt. Het lijkt mij ook niet dat een camera voorkomt dat je cap de klap opvangt of niet. Als een hard voorwerp zo'n risico is, moeten we elke boom, hindernis en stenen in de cross (hier wordt het het meest gebruikt in NL) verwijderen want dan kan de cap er ook niet tegen.

Er blijven altijd risico's aan de sport verbonden en die calculeren wij heel bewust in, hier is nog nooit iets mee gebeurd. Dit wordt verboden op basis van een gerucht en eigenlijk is de discussie al veel ouder dan vandaag want een paar weken/maanden geleden mocht de camera opeens niet meer opzij van de cap gedragen worden. Er is dus al langer aversie tegen de camera's vanuit de bonden maar nog geen enkele ruiter heeft er ooit over geklaagd. En het lijkt nu dat dit gerucht gebruikt wordt om het verbod door te zetten.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:55

Mijn GoPro zit met een elastische band om mijn cap. Die vliegt er zo af als je ergens achter blijft hangen of van je paard valt.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:22

Gewoon een brainwave... Maar is het niet zo dat men zich ervan bewust is dat ze een GoPro dragen (Joh?!) en sommige daarom onnodig veel risico's/gevaarlijk gedrag vertonen, overmoedig worden om een mooi shot te krijgen?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:24

Ibonn schreef:
Er blijven altijd risico's aan de sport verbonden en die calculeren wij heel bewust in, hier is nog nooit iets mee gebeurd. Dit wordt verboden op basis van een gerucht en eigenlijk is de discussie al veel ouder dan vandaag want een paar weken/maanden geleden mocht de camera opeens niet meer opzij van de cap gedragen worden. Er is dus al langer aversie tegen de camera's vanuit de bonden maar nog geen enkele ruiter heeft er ooit over geklaagd. En het lijkt nu dat dit gerucht gebruikt wordt om het verbod door te zetten.

Of er eerder ongelukken zijn gebeurd weten wij niet, het wordt niet geregistreerd,
ik heb geen probleem een headlight / camera of iets dergelijks op mijn helm te plaatsen, ik ben daar zelf verantwoordelijk voor. Ik denk dat het maken van beelden ook gewoon mogelijk moet blijven.

Ongeacht of mensen het geruchten noemen, verzinsels, speculatie of wat dan ook.
Onze helm heeft een veiligheidskeurmerk. op het moment dat je aan dat keurmerk vraagt of ze voor de helm met camera het keurmerk nog steeds willen verlenen pas dan is het OK.

Tot die tijd zeg ik dat het invloed kan hebben en weet ik niet hoe de helm daar op reageert.

het wordt dus zaak om naar betere plaatsen te gaan kijken, heeft iemand al stijgbeugels voorzien van een goproclip? Of een acheruitpaardrij camera in het zadel voor Ben Maher?