Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 21:41

http://www.eenvandaag.nl/
Ingezonden door Bokker Tessebes

Afbeelding
Foto: Erwin B

Vereniging Het Edelhert slaat alarm. Deze winter zal zich een nieuw drama voltrekken in de Oostvaardersplassen; heckrunderen, konikpaarden en edelherten dreigen uit te hongeren waarschuwt de vereniging.

Staatsbosbeheer, de beheerder van het gebied grijpt te laat in en houdt zich niet aan de afspraken, meldt voorzitter Jozef Linthorst. Hierdoor wacht de dieren een hongerdood.

Boswachter Hans Breeveld van Staatsbosbeheer zegt het gebied naar eer en geweten te beheren. Hij laat EenVandaag zien hoe hij in de Oostvaardersplassen te werk gaat.

Op dit moment evalueert een speciale commissie het beheer van de Oostvaardersplassen. Voor het einde van het jaar wordt een rapport met de conclusies aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken overhandigd.

Video

Maureen95

Re: Mogelijk nieuw drama in de Oostvaardersplassen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:41

Ben benieuwd hoe de dieren de winter doorkomen :=

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:47

Ik was er afgelopen zondag nog en de paarden waren iig moddervet dus die hebben best een reserve :=

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:54

Ik snap dat niet hé. Vorig jaar waren er ook al zo veel sterfgevallen... :n

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:57

Beetje flauwekul als je het mij vraagt. Ik vind met de verandering en streven om 90 procent voor de natuurlijke dood te verlossen een boel verbeterd. De natuur is niet altijd lief en leuk, alleen maar omdat het grote dieren zijn gaat men zeuren over enkele individuen, kom op zeg. Nog even en ze eisen een opvang voor de verzwakte koniks en andere grazers, soort pieterburen voor hoefdieren?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:58

Gister toevallig De Nieuwe Wildernis gezien olv. het Metropole Orkest. Met dit als nare bijsmaak.

Die best een reserve valt dus heel erg tegen wanneer de paarden midden in de winter al lopende skelletjes zijn... Er werd benoemd dat de paarden van de open vlakte naar de beschutte plekken gingen met bomen en struiken.. maar de bomen die er staan zijn amper boom te noemen, laat staan beschutting.

Het gebied is gewoon te klein voor de hoeveelheid dieren om lang genoeg voedsel beschikbaar te hebben. Waar in de echte natuur paarden boomschors ed. gaan eten, is dat hier gewoon niet beschikbaar.

Ik hoop toch dat er voor de winter wordt besloten om (beperkt) bij te voeren.

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:59

Misschien zit ik er naast hoor, maar is het geen situatie zoals in het wild? Als er te veel dieren zijn en te weinig eten, dan gaan er dieren dood. Is dit een ramp? Nee natuurlijk niet! Anders zou de wereld overbevolkt zijn! Er zijn (denk ik) te weinig natuurlijk vijanden. Nu zijn de gezonde paarden hun eigen vijand doordat ze zich voort kunnen planten terwijl er te weinig eten is.

Als er bijgevoerd wordt zullen er alleen maar meer dieren bijkomen en zal het probleem alleen maar groter worden.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:00

Het verschil met dieren in het wild is dat hier een hek omheen staat en ze niet verder kunnen trekken opzoek naar voedsel, wat in het wild dus wel gebeurt.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:02

Heel die oostvaardersplassen is gewoon een achterlijk project.
Dieren in een stukje opsluiten en net doen of ze wild zijn. Alleen jammer dat ze in de winter letterlijk doodvallen van de honger. :=

Begin die beesten bij te voeren, en een castratieprogramma zou ook wel een idee zijn.
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 15-10-14 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

zeurkous

Dat begrijp ik wel, maar is het dan niet nog steeds zo dat er gewoon te veel dieren staan voor de oppervlakte beschikbaar?

BigOne

De documentaire geeft een prachtig romantische sprookjeswereld weer, knap gefilmd maar de ellende is er uit gelaten, die zie je wel als je zoekt op de nieuwe wildernix. Het terrein zou voor de hoeveelheid dieren die er nu lopen volgens berekeningen minstens 10.000 hectare moeten zijn. Nu is het nog geen kwart daarvan.Het is nu al voor het grootste gedeelte kaalgevreten en krijgt geen hersteltijd. In een koude winter is er geen voedsel en absoluut geen beschutting en de dieren kunnen geen kant op, ik vind het een grote schande en aanfluiting.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:03

Nou als al die kuddes zo groot zijn als die in het filmpje verbaasd het me niet dat er iedere winter zo veel sterfgevallen zijn.
Zo'n kudde is toch veel en veel te groot voor zo'n gebied, sowieso voor een klein land als Nederland dat praktisch vol is gebouwd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:05

natuur en wild in postzegel nederland....zucht...

vencedor

Hongersdood is verschrikkelijk... er is ook een fb pagina over. Alle dingen die buitenstaanders niet te zien krijgen. Horror

beatje

Ik ken een echte wilde kudde paarden en die trekken gewoon hun leefgebied uit als er geen eten is.Dan durven ze dorpen in te trekken en tuinen te plunderen :-).
Die mogelijkheid is er in de oostvaardersplassen niet.Zodra je dieren in omheind gebied gaat houden ben je eigenaar en moet je voor je dieren zorgen.Punt en klaar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:07

Jup, grootste kudde in Europa zelfs. En dat op zo'n kleine oppervlakte.

PenP2014: dat lijkt mij ook de beste oplossing.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:08

LotTj3 schreef:
Dat begrijp ik wel, maar is het dan niet nog steeds zo dat er gewoon te veel dieren staan voor de oppervlakte beschikbaar?

Tsja maar in het wild worden die dieren die teveel afgezwakt zijn voor 90 % opgegeten door hun natuurlijke vijand. Deze dieren sterven een langzame pijnlijke dood. Zolang hier een hek om heen staat en er geen natuurlijke vijanden zijn snap ik echt niet dat dit men 'natuur' noemt :r .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:08

Maar dit stuk gaat niet over het feit dat die dieren honger te wachten staat, dat is sneu n wat mij betreft mag de populatie gewoon omlaag, bijvoeren is erg duurzaam. Dit stuk gaat meer over als die honger er is en de paarden verzwakt zijn hoe er dan gehandeld moet worden, dat is volgens meneer voornaam achternaam nog steeds niet goed, terwijl Staatsbosbeheer momenteel voldoet aan het streven van 90 procent verlossen voor het lijden naar de natuurlijke dood, op dit moment dan. Hoe het komende winter zal gaan is enkel afwachten. Zoals paardenmensen wel eens wijs zeggen; niet gaan straffen of willen corrigeren voordat de fout gemaakt is.

Smee__ (en de rest) daar zit je mis, ook in de echte natuur kan je een denkbeeldig hek plaatsen, denk aan wateren, klimaatovergangen of iets anders, dat heet de habitat van de soort. OVP zijn weliswaar niet zo groot als een natuurlijke habitat, maar zoals LotTj3 al zegt, als er teveel dieren zijn in een habitat dan sterven de zwaksten, dat is de natuur en gebeurd echt overal. Natuurlijke selectie. In de OVP hoort dit er ook gewoon bij. Ik vind het al heel wat dat Staatsbosbeheer de verzwakte dieren helpt door ze voortijdig uit hun lijden te verlossen. Als ze daarnaast de populatie een handje helpen met de selectie door een aantal merries uit het gebied te vissen ben ik helemaal tevreden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:09

PenP2014 schreef:
Heel die oostvaardersplassen is gewoon een achterlijk project.
Dieren in een stukje opsluiten en net doen of ze wild zijn. Alleen jammer dat ze in de winter letterlijk doodvallen van de honger. :=

Begin die beesten bij te voeren, en een castratieprogramma zou ook wel een idee zijn.

Castratieprogramma? Denk je nou niet verkeerd om? Immers, een hengst kan de hele kudde zo'n beetje dekken als hij de kans krijgt. Niks castreren, aanbod aan merrie's verkleinen lijkt me een stuk effectiever.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:10

Tuurlijk is dat zo. Maar voordat dieren in het wild sterven van de honger zijn ze al verder getrokken op zoek naar voedsel en die mogelijkheid ontbreekt hier compleet.
En voortijdig uit hun lijden verlossen? Aan de hand van de beelden te zien vind ik dat niet voortijdig maar veel te laat :=

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:11

xSogno schreef:
Tsja maar in het wild worden die dieren die teveel afgezwakt zijn voor 90 % opgegeten door hun natuurlijke vijand. Deze dieren sterven een langzame pijnlijke dood. Zolang hier een hek om heen staat en er geen natuurlijke vijanden zijn snap ik echt niet dat dit men 'natuur' noemt :r .

Daarom schiet Staatsbosbeheer zulke dieren nu toch af?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:13

Paard met bevroren been wat nog een stuk loopt te struinen, de kudde niet meer bij houdt en vervolgens langzaam verder doodvriest... het zwarte veulen wat een langzame dood sterft... ik heb niets voortijdigs gezien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:15

De beelden zijn van vorig jaar, en aan de hand daarvan zijn er dus eisen en streven opgesteld die tot op heden prima nageleefd worden (het is ook nog geen winter).

Verder trekken kan in de natuur ook maar tot de rand van de habitat. De natuur is echter een stuk beter in balans omdat het veel langer bestaat is de tijd van overschot zo heftig als in de OVP allang voorbij, met de jaren zal in de OVP dat ook verbeteren, zou alleen wel aardig zijn als de mens daar een handje in helpt om onnodig lijden te voorkomen. En dat doet Staatsbosbeheer dus met de opgestelde eisen en streven tot op heden prima.

Meneer voornaam achternaam maakt naar mijn inziens heisa voordat er iets aan de hand is, en ziet volgens mij ook niet in dat de natuur geen roze wolk is.

Air, nogmaals dat was vorig jaar, het vriest nu nog niet eens.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:15

Veel te laat imo. Nee begin maar met geboortebeperking, en goede zorgen voor die beessies die er al lopen. Nederland heeft geen wildernis zoals men hier probeert te creëeren, waarom moeten we dat op een achterlijke manier, met veel leed voor die beesten, willen nabootsen?
Als ik een kudde Shetlanders op een weiland gooi en zo behandel als Staatsbosbeheer, dan wordt ik aangeklaagd voor dierenmishandeling... Waarom zouden zij het dan wel mogen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:16

in het wild, in de echte natuur zijn er roofdieren die de populatie inperken.
als je een ecosysteem wil opbouwen zonder zijn hoekstenen (de grote rovers) dan valt heel de boel in elkaar.

Dit is wat een paar wolven kunnen doen met een volledig natuurreservaat:
http://youtu.be/ysa5OBhXz-Q

simpelweg afknallen van de zwakste dieren die uitgehongerd raken door voedseltekort lost het probleem van de oostvaardersplassen nog niet op.