Online verkoop van embryo open gesteld voor publiek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Online verkoop van embryo open gesteld voor publiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 13:14

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Met de online verkoop van het tweede paardenembryo rijst de vraag in de paardenwereld of dit de nieuwe manier van fokken wordt. Het embryo werd verkocht via een online embryo transplantatie veiling en bracht een prijs van € 10.000 euro op. De koper van het embryo is een Belg.

Het embryo heeft een afstamming van Darco, welke voortkomt uit de moederlijn van de in 2012 Olympisch zilver winnende Glocks London.

De verkoop van het embryo trok bieders van over de hele wereld. Door dit succes heeft ET auction, het eerste bedrijf wat online embryo veilingen aanbied, nu plannen om dit soort veilingen elke twee weken te organiseren.

De familie de Brabander heeft een embryo transplantatie centrum opgezet bij Stoeterij de Muze in Sint-Niklaas in België. Ze begonnen deze zomer met de eerste online veiling voor embryo’s van springpaarden. “Als je het beste wilt fokken, moet je fokken met de beste maar niemand wil risico lopen door een goede merrie het veulen zelf te laten dragen”, aldus Valentijn de Brabander.

“Met het kopen van vijf interessante embryo’s, die gemiddeld € 15.000 kosten, betaal je in totaal € 75.000. De kans dat er één of twee Grand Prix paarden tussen deze embryo’s zitten is zeer reëel.”

Sportpaarden expert Carole Mortimer geeft aan dat het slechts een kwestie van tijd was voor de online veilingen van embryo’s er zouden komen. Het kopen van embryo’s kan nuttig zijn voor mensen die willen fokken met specifieke bloedlijnen voegt ze eraan toe. “Het is tenslotte niet zo dat er iets verloren gaat met het online kopen, er is alleen niets te zien. Ikzelf zou graag de draagmoeder willen zien”, vertelt Carole verder.

Hoewel de online veiling nieuw is, verkocht Brightwells de eerste embryo tijdens een veiling in 2005 in Addington. Meerdere stoeterijen doen dit nu regelmatig.

Richard Botterill, Brightwells paardenveilingmeester, verkocht twee embryo’s aan de Flanders Veulen veiling vorige maand. De eerste, een nakomeling van Cornet Obolensky uit een Careteno Z merrie, werd verkocht voor € 12.000. De tweede embryo, een nakomeling van For Pleasure uit de moederlijn van Diamant de Semilly, werd verkocht voor een bedrag van € 15.000.

TurdusMerula

Re: Online verkoop van embryo open gesteld voor publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:19

Embyro's wordt toch al langer mee gehandeld? Wat is er dan nieuw aan,d at het online wordt verkocht?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:29

TurdusMerula schreef:
Embyro's wordt toch al langer mee gehandeld? Wat is er dan nieuw aan,d at het online wordt verkocht?

Dat dacht ik ook, 7/8 jaar geleden meerdere transacties van dichtbij meegemaakt.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:53

Embyro's worden inderdaad al langer verhandeld. Destijds met school/klas (ruim 10 jaar terug) de discussie of dit de toekomst had en waarom wel of niet.
Vind het een goede stap voorwaarts, maar wel een prijzige en wat voor effect heeft de draagmoeder op het veulen in zijn/haar ontwikkeling is nog niet helemaal bekend (destijds, ik volg het nu nauwelijks meer)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:56

Citaat:
“Met het kopen van vijf interessante embryo’s, die gemiddeld € 15.000 kosten, betaal je in totaal € 75.000. De kans dat er één of twee Grand Prix paarden tussen deze embryo’s zitten is zeer reëel.”

Zouden ze dat zelf ook echt geloven :')

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:02

chamion schreef:
Vind het een goede stap voorwaarts

Ik ben benieuwd naar je mening. Kun je dit verder toelichten?

Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan moet vinden... Enerzijds snap ik de voordelen die er aan zitten voor wat betreft de biologische moeder (om het zo maar even te noemen) maar ben eigenlijk niet zo gecharmeerd van dit soort 'geknutsel'...

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:55

Dan gaan de topruiters het druk krijgen om al die GP paarden te rijden.
En het aanbod van GP neemt dusdanig toe dat er een overschot is, waardoor de prijs ...........

En wat blijft er aan de onderkant van de markt dan nog over?
Of wordt "de onderkant" nog groter?
En wordt "fokken"een leuke hobby voor de rijken onder ons?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:17

met de koeien doen we dit al jaren

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:40

GreaseMonkey schreef:
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan moet vinden... Enerzijds snap ik de voordelen die er aan zitten voor wat betreft de biologische moeder (om het zo maar even te noemen) maar ben eigenlijk niet zo gecharmeerd van dit soort 'geknutsel'...

The same here. Knap dat ze het kunnen, maar heb er niet echt een mening over nog, en een beetje mening wat ik er van heb, is negatief.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:59

Mijn mening? Ik vind het gewoon ziek.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:13

dots83 schreef:
met de koeien doen we dit al jaren

Inderdaad daar zijn ze al veel verder o.a. superovulatie waarbij meerdere embryo's in 1 keer gespoeld worden.
Voordeel is gewoon dat je meerdere veulens van de beste merries kunt krijgen. De genetische vooruitgang gaat dan ook veel sneller.

Johanna59 schreef:
Mijn mening? Ik vind het gewoon ziek.

Je mag het wel ziek vinden maar deze vooruitgang is niet meer te stoppen zeker als er zoveel geld in omgaat.
Over een paar jaar zijn we nog veel verder en kun je bij de hengstenhouder gewoon een hengst of merrieveulen bestellen omdat het sperma dan gesext gaat worden. Je krijgt bij koeien (waar dit al een aantal jaren gebruikt wordt) een zekerheid van 90% op het juiste geslacht krijgen

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:50

Sizzle schreef:
Citaat:

Dat hoeven ze zelf niet ... Als de een of andere *** het maar gelooft :')

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:22

Sizzle schreef:
Citaat:

Dat hebben ze door de jaren heen toch wel bewezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:12

Wat, dat 1 op de 2,5 embryo's het tot GP red?
Laat maar eens cijfers zien dan, geloof er geen klap van.
Hooguit redt een relatief hoog percentage dit omdat ze direct in goede handen zijn aangezien er veel geld voor betaald wordt.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:19

De meeste embryo's komen bij Joris de Brabander vandaan. De heeft een aantal heel goede stammen waar heel veel GP paarden van komen echter hij was ook een van de eerste die aan ET deed en je kunt dus niet zien hoeveel van de veulens het niet gered hebben als sportpaaed en kunt dus het percentage niet controleren als je dat wilt. daarbij moet je teksten in reclame altijd met een schep zout nemen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:59

CaPrIoLe`79 schreef:
Sizzle schreef:

Dat hebben ze door de jaren heen toch wel bewezen.

nou inderdaad ! :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:01

juliomariner schreef:
De meeste embryo's komen bij Joris de Brabander vandaan. De heeft een aantal heel goede stammen waar heel veel GP paarden van komen echter hij was ook een van de eerste die aan ET deed en je kunt dus niet zien hoeveel van de veulens het niet gered hebben als sportpaaed en kunt dus het percentage niet controleren als je dat wilt. daarbij moet je teksten in reclame altijd met een schep zout nemen

in Belgie was hij misschien de eerste maar het werd al heel lang in frankrijk toegepast ..
Itot du chateau is daar het bekendste voorbeeld van ..

Bij Joris is dat bvb London , Mylord carthago , Walnut de muze ..

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:03

Goed eraan vind ik dat een merries die zelf presteert op hoog nivo al voor nakomelingen kan zorgen. Wat ze zelf niet hebben kunnen ze ook niet vererven en GPxGP verhoogd iig de kans op een getalenteerde nakomeling. Bij familie verder weg ((half)zus van, dochter van de zus van) zonder eigen prestatie alsook jonge merries wordt het m.i. al minder met die kans. Ga daarin wel mee met juliomariner. Over het algemeen wordt er wel heel veel geld betaald wat ik soms ook niet begrijp. Zal de reclame wel zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:04

Ik denk eerder dat als zo'n duur betaald embryo als 2,5 jarige flink OCD blijkt te hebben, daar niemand wat van hoort en hij zachtjes in de handel verdwijnt :+
Dat heet NS-statistiek. Als het niet past, dan rijdt hij gewoon niet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:16

Lami schreef:
Goed eraan vind ik dat een merries die zelf presteert op hoog nivo al voor nakomelingen kan zorgen. Wat ze zelf niet hebben kunnen ze ook niet vererven en GPxGP verhoogd iig de kans op een getalenteerde nakomeling. Bij familie verder weg ((half)zus van, dochter van de zus van) zonder eigen prestatie alsook jonge merries wordt het m.i. al minder met die kans. Ga daarin wel mee met juliomariner. Over het algemeen wordt er wel heel veel geld betaald wat ik soms ook niet begrijp. Zal de reclame wel zijn.

maar je hebt als koper ook de keuze hé ..er zitten imo ook ( ook op de veilingen trouwens ) Et tussen die ik helemaal niet zou willen hebben

Sizzle wat je nu zegt heeft toch helemaal niks met ET te maken ..OCD is niet ET gerelateerd , die kans heb je als fokker ook zonder transplantatie en dat risico heeft elke koper van een jong paard of dat nu een ET , een veulen of een jaarling is

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:14

Dat snap ik, juist omdat je met ET te maken hebt met dezelfde rusico's vind ik de opmerking dat 1 op de 2,5 embryos grote kans maakt om GP paard te worde lachwekkende. JUIST omdat ET geen garantie biedt tegen alle andere risico's die dracht, opfok en opleren met zich mee brengen.
Ook bij perfecte combinaties heb je risico op uitval.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:41

niks lachwekkends aan
net omdat er met heel uitzonderlijke merries ( zelf op hoogste niveau springen of gesprongen hebben )gespoeld word is de kans op een heel goed sportpaard van 1.40 + vele malen groter dan bij de rest van de populatie , ik denk dat JDB zich daarover niet meer hoeft te bewijzen ;)
-ik spreek van Belgie dan - iedereen die wat met sport te maken heeft en ook interesse heeft voor fokkerij wil hier in Belgie maar al te graag een " de Muze " , een " de la pomme " , een " van t roosakker " en noem maar op

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:47

Sjongejonge ik snapte er echt geen reet van.. Ik zat helemaal te beeld denken over een embryo in een glazen potje ofzo.. wat moet je daar nou mee :')

Maar het gaat gewoon over een nog ongeboren veulen kopen? Dat is dus gewoon fokken alleen dan het veulen ongezien kopen voor een hoop geld.. Ja. Zou ik niet doen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:51

Besita, Snap je nou echt niet wat ik wil zeggen ?
Vele malen groter is heel wat anders dan beweren dat je 30-40% kans hebt dat 1 embryo een GP paard wordt.
Zelfs een naieve penny snapt toch wel dat er veel meer bij komt kijken (dracht, opfok, inrijden, juiste instelling, gezond) dan een paar goede genen :?

Maar als er daadwerkelijk cijfers zijn dat van gemiddeld iedere 3e ET van deze embryo's een succesvol GP paard op de wereld gekomen is, dan neem ik mijn woorden terug.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:01

Sizzle schreef:
Besita, Snap je nou echt niet wat ik wil zeggen ?
Vele malen groter is heel wat anders dan beweren dat je 30-40% kans hebt dat 1 embryo een GP paard wordt.
Zelfs een naieve penny snapt toch wel dat er veel meer bij komt kijken (dracht, opfok, inrijden, juiste instelling, gezond) dan een paar goede genen :?

Maar als er daadwerkelijk cijfers zijn dat van gemiddeld iedere 3e ET van deze embryo's een succesvol GP paard op de wereld gekomen is, dan neem ik mijn woorden terug.

Het gaat niet om zomaar embryo`s, maar embryo`s van een stal, waarvan de bloedlijnen al extreme successen hebben behaald waar de meeste fokkers alleen maar van kunnen dromen. Je zou eens moeten tellen hoeveel GP-paarden op de wereld daar vandaan komen. Als je zomaar een willekeurig embryo neemt is dat natuurlijk heel anders.