Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:50

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Op de vraag of we onze paarden blootstellen aan gezondheidsrisico’s van mogelijk ingekapselde bloedwormen is het antwoord ja, volgens de resultaten van de jaarlijkse National Equine Health Survey.

Het onderzoek toont aan dat één op de vijf paardeneigenaren het verkeerde ontwormingsmiddel gebruikt tegen de bloedworm, zonder dat zij daarvan op de hoogte zijn. De ingekapselde bloedworm is één van de meest voorkomende en schadelijke soorten wormen die gevonden worden bij paarden.

De ingekapselde vorm is het larvestadium van de bloedworm en ze hebben zich in de wand van de darm begraven, waar ze enige tijd kunnen blijven. De larven zorgen voor een potentieel gevaar voor de gezondheid van de paarden, maar kunnen niet aangetoond worden bij een standaard mestonderzoek. Omdat de larven niet volwassen zijn produceren ze geen eieren die gezien kunnen worden bij een mestonderzoek.

Als de larven niet behandeld worden, dan kunnen ze zich ontwikkelen en komen ze massaal vrij uit de darmwand in het vroege voorjaar. Ze veroorzaken dan diarree en koliek, met een sterftekans tot 50%.

“Geadviseerd wordt om alle paarden te behandelen tegen bloedworm tijdens de herfst en winter, onafhankelijk van het mestonderzoek”, aldus Wendy Talbot, paardengezondheidsmanager voor het bedrijf Zoetis. “Het is belangrijk om te beseffen dat je moet ontwormen tegen de bloedworm vóór de lente, ook al is het mestonderzoek van je paard negatief, om je paard te beschermen tegen deze dodelijke parasiet.”

Paarden moeten jaarlijks tussen oktober en maart ontwormd worden tegen bloedworm, door middel van een eenmalige dosis van een ontworming met moxidectine of een vijfdaagse kuur van een ontworming met fenbendazol.

Grit

Re: Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:10

Ik hoop dat ze dit ook met 't Woud bespreken.

De mestonderzoeken geven bij ons elke keer geen indicatie tot ontwormen. Op zich fijn, maar je kan dan je dus ook geen spuiten bestellen. En ik wil gewoon een keer per jaar ontwormen, voor de zekerheid en om te kijken of er toch niet iets vanaf komt.

Via de DA kom je er alsnog gemakkelijk aan, maar het zou zo fijn zijn als wat dit betreft er meer eenduidigheid is.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:14

Ook al zegt het woud bij ons niet ontwormen, hier altijd begin november equest pramox.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:15

@grit,
De horzel larven zie je ook niet bij een mest onderzoek. Dus ook daarvoor is wel ontwormen in het najaar aan te raden.

Precies om die reden en ook dit artikel ben ik gestopt met mest onderzoek.

Hier is een vaste groep paarden en we ontwormen daarom maar 2 keer per jaar.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:20

Goed dat er een keer iets over gepubliceerd is!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:23

interessant!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:25

bruintje123 schreef:
@grit, de horzel larven zie je ook niet bij een mest onderzoek. Dus ook daarvoor is wel ontwormen in het najaar aan te raden
Voor mij ook een van de redenen dat ik standaard een keer per jaar ontworm.

Ik vind het vooral jammer en vreemd dat 't Woud daar niks over adviseert omdat er toch veel mensen blind vertrouwen op de mestonderzoeken en hun advies.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:27

Ik vertrouw de mesttesten niet zo. Al een paar keer meegemaakt of mensen die ik ken die ook mesttesten hadden gedaan. Uitslag was negatief, maar paarden zaten alsnog vol wormen.

Mijn pony heeft een half jaar bij een andere pony in het weiland gelopen waarbij we een paar weken geleden achter waren gekomen dat die andere bloedwormen had. Ik was verplicht om een mesttest te doen, uitslag was negatief. Ik kreeg dus van mijn eigen veearts geen moxidectine. Omdat mijn paardje in november op internationaal transport gaat wil ik geen risico lopen. Nu bij een andere veearts twee moxidectine spuiten besteld. Eentje gaat er woensdag in, en de andere volgende maand/of december.

Mesttesten komen er bij mij niet meer in. Ik vind het een goed initiatief en een goeie manier van testen, maar het is mij nog te onbetrouwbaar omdat de afgifte van wormeneieren per drol enorm kan verschillen. Ene drol kan helemaal leeg zijn terwijl de andere drol helemaal vol kan zitten.

Edit: typfouten

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:28

Helpt de moxidectine ook gelijk tegen alle andere wormen? Vorig jaar heeft mijn paard al bloedwormen gehad, liever niet nog een keer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:30

Wij doen nooit mest testen. Wel ontwormen we veel in overleg met die dierenarts en regelmatig nadat een van onze paarden inderdaad veel bloedlarven bleek te hebben. Zo gevaarlijk! Ze zijn nu al jaren helemaal schoon.
Tevens ruimen we hier rond het huis ook de mest op.
Het enige risico dat we hier lopen is leverbot. Maar tot nu toe gaat het goed. Hier in Frankrijk zijn ook veel lintworm risico besmetting en horzel larven.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:35

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed! Ik heb hier een pony staan die er helaas de dupe van is... Mestonderzoek was steeds schoon, dus ik kreeg nooit een wormenkuur mee voor bloedwormen. Terwijl hij wel aan de diarree bleef. Uiteindelijk kwam uit bloedonderzoek naar voren dat hij bloedwormeninfectie had, maar in zodanige mate dat zijn darmen nu zodanig beschadigd zijn dat ze chronisch ontstoken zijn. Pony is al een jaar uit de running, wordt niet meer mee gewerkt maar staat met pensioen op de wei en het gaat naar omstandigheden (altijd slappe mest, zal ook niet meer veranderen) goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:37

Fijn dat dit nog eens onder de aandacht gebracht wordt !
Hier ontworm ik standaard 4x per jaar...voorjaar en najaar moxidectine ( pramox en de gewone equest ) en tijdens de zomermaanden 2x ivermectine. Gaat al jaren goed :j
Ik bestel de ontwormingen trouwens in Ierland...geen DA voor nodig dus :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:37

Foundtheone schreef:
Helpt de moxidectine ook gelijk tegen alle andere wormen? Vorig jaar heeft mijn paard al bloedwormen gehad, liever niet nog een keer!

Ja, de pramox en de gewone equest zijn de meest veelzijdige ontwormingsmiddelen waar het minste resistentie tegen is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:38

Wat zuur Ingrid_92 -O-

Ik vraag me dan ook echt af hoe het Woud de verantwoordelijkheid durft te nemen zo stellig te zijn.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:43

Hier wel mestonderzoek, maar ook als het schoon is wel advies om in najaar te ontwormen met moxidectine, juist ivm de ingekapselde bloedwormen. Dat doen we dus ook.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:46

Niet nieuw eigenlijk...er zijn vaker artikelen hierover geweest en als paardeneigenaar hoor je de artikelen gewoon te lezen als het gaat om de gezondheid van je paard.
Onze DA deed ook 2x per jaar mest onderzoek en vond niets, dus geen wormenkuur.
Er op gewezen dat bloedwormen niet in de mest zitten maar inkapselen was ze het er mee eens om toch 2x per jaar wormspuiten te geven voornamelijk tegen bloedwormen.
Wees er ook niet te zuinig mee ! Geef een hele spuit voor 600 kg ook al weet je dat je paard maar 500 kg weegt.
Als de bloedwormen niet in 1 keer dood gaan raken ze al snel gewend aan het middel en kan je niets meer doen.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:46

Pandora2 schreef:
Foundtheone schreef:

Ja, de pramox en de gewone equest zijn de meest veelzijdige ontwormingsmiddelen waar het minste resistentie tegen is.

Oké, mooi om te weten!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:03

en daarom ontworm ik niet via het mestonderzoek! maar bestel ik ze via andere weg..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:12

Ik heb hier ook een kleintje staan die bloedworm had. Ze is nu "schoon" maar ik blijf gewoon standaard voorjr najr met equest/pramox ontwormen en tussendoor met ivermectine.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:15

T woud adviseerd zowiezo altijd om in het najaar te ontwormen met een pramox erbij ook tegen lintwormen en horzellarven. Dan pak je meteen de bloedworm mee.

Helaas er ook ervaring mee, onze oude merrie Karuna was de pineut. Er was destijds alleen ivermectine en daar werd ze netjes mee ontwormd. Tot ze bijna dood was met extreem hoge koorts en ellende en bleek na verder onderzoek zware bloedworm ingekapseld te hebben. Ze heeft het overleefd maar moest sinds die tijd echt idioot vaak ontwormd worden, iedere drie weken een hoge dosis.

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:25

Helaas heeft mijn 2.5 jarige al 2 jaar bloedwormen en zal er nooit vanaf komen. Ik krijg nu standaard wormspuiten voor hem om hetvte beperken naar klein aantal. Er is maar een handje vol paarden die er nooit vanaf komt helaas is die van mij er 1 van. Zijn er nu vollop mee bezig 30 oktober weer een spuit er in en dec weer testen ...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:28

karuna schreef:
T woud adviseerd zowiezo altijd om in het najaar te ontwormen met een pramox erbij ook tegen lintwormen en horzellarven. Dan pak je meteen de bloedworm mee.
Maar ik kan met onze uitslagen geen kuren bij hun bestellen of zie ik iets over het hoofd?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:49

Hoe testen jullie? Via mest of bloed

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:53

Grit schreef:
karuna schreef:
Maar ik kan met onze uitslagen geen kuren bij hun bestellen of zie ik iets over het hoofd?

Een keer per jaar kun je een middel kopen zonder test of uitslag met wormen, juist ivm de najaarsontworming. :j Ik bel altijd erheen en krijg gewoon besteld en uitleg over de uitslag. Bestel nooit via de site.

Ik test nu via de mest, onze oude merrie toen via bloed, heb het wel over bijna 19 jaar geleden trouwens.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:02

Hier wordt er volgens mij bij ieder kuchje 'anti-longworm' ingeknikkerd en bij iedere slappe mest een 'anti-bloedworm'.

2/3 kuren per jaar en niks aan de hand. Ook geen mestonderzoeken. Goed bezig voor het milieu, voor de gezondheid van onze paarden (kunnen zo zelf een afweer maken zonder dat wij het verpesten) en jammer genoeg minder voor de belasting (geen mestonderzoeken).