Alice Naber-Lozeman heeft vanmiddag in Boekelo haar Nederlandse titel geprolongeerd. In de Military van Boekelo eindigde Naber als beste Nederlander met ACSI Peter Parker op een knappe zesde plaats. Nederland werd in de landenwedstrijd knap derde.
De 44e editie van Military Boekelo-Enschede is er een om in te lijsten. Geweldige sport, prachtig weer, tienduizenden toeschouwers en super winnaars maakten het een topweek. In de individuele wedstrijd ging de zege naar de Fransman Thomas Carlile met zijn pas achtjarige Sirocco du Gers. Een combinatie die vorig jaar het WK voor zevenjarige eventingpaarden wist te winnen. De FEI Nations Cup werd een prooi voor het team van Nieuw-Zeeland.
Nederlands Kampioenschap Alice Naber is super trots op haar Peter Parker. “Het is zo een schatje. Hij heeft zo ongelofelijk veel inzet. Ik rijd ACSI Peter Parker hier nu voor het derde jaar op rij, en hij verbetert ieder jaar weer. Het is echt een volbloed en daarvan weet je dat ze zich lang kunnen blijven ontwikkelen, dit is echt een super gevoel.” Met haar andere paard, Coral Estate Harry Belafonte, had Alice ook nog het derde Nederlandse resultaat gereden. Maar reglementair plaatste Naber zich alleen met Peter Parker voor het kampioenschap. Op de tweede plaats kwam Tim Lips met zijn pas achtjarige Bayro. Lips kreeg in eerste instantie 21 strafpunten toebedeeld in de cross voor het breken van een zogenaamde safety-pin. Na bestudering van videobeelden besloot de groundjury echter anders en kon Lips na een foutloos springparcours zilver op halen. Lips vertelt over zijn fraaie schimmel. “Bayro is pas acht en liep hier zijn eerste lange driester wedstrijd. Hij deed het echt top en liep door de cross alsof hij het al veel vaker heeft gedaan. Ik ben super blij met hem.” Brons ging naar Boekelo debutant Theo van de Vendel die met zijn Zindane een zeer sterke indruk achter liet. Van de Vendel vertelt: “Ik ben echt zo super blij, meestal springt Zindane na de cross minder goed. Nu foutloos afsluiten na zo een geweldige cross had ik niet eens durven dromen.”
Nations Cup De Royal Ten Cate Nations Cup, de landenwedstrijd van Boekelo, was zeer spannend. Nieuw-Zeeland trok uiteindelijk aan het langste eind. Op minimale achterstand kwam het team van Groot-Brittannië. Dankzij drie foutloze springparcoursen klom het team van bondscoach Martin Lips op deze laatste dag van plaats zes naar de derde positie. Na brons op het WK, nu dus weer een prachtige derde plaats voor Nederland. De strijd in Boekelo was de laatste uit de reeks van de FEI Nations Cup. Een wedstrijdserie die wordt ondersteund door Longines. De eindzege in deze FEI Nations Cup ging naar Duitsland voor Groot-Brittannië en Frankrijk. Nederland werd hierin uiteindelijk vijfde.
Trotse voorzitter Boekelo voorzitter Robert Zandstra is een tevreden mens. “We hebben kunnen genieten van prachtige sport deze week. Het was een super crosscountry dag en ook bij het springen stond het weer vol met publiek. Ik ben trots op ons evenement.”
Uitslag CCI3*: 1.Thomas CARLILE (FRA) - Sirocco du Gers - 46,50 2.Lucy JACKSON (NZL) - Willy Do - 49,20 3.Georgie STRANG (GBR) - Cooley Business Time - 50,90 6.Alice NABER-LOZEMAN - ACSI Peter Parker - 54,50 16.Tim LIPS - Bayro - 60,70 32.Alice NABER-LOZEMAN - Coral Estate Harry Belafonte - 71,40 39.Theo VAN DE VENDEL- Zindane - 82,30 48.Jan VAN BEEK- Vamp du Monselet - 90,60 59.Iris PEMEN- Roosje Embregts - 123,50
Nederlands Kampioenschap: 1.Alice NABER-LOZEMAN - ACSI Peter Parker - 54,50 2.Tim LIPS - Bayro - 60,70 3.Theo VAN DE VENDEL - Zindane - 82,30
Hoe is het eigenlijk afgelopen met MC B Vulcano van Raf Kooremans, het ging zo goed in de cross totdat hij op de éénnalaatste hindernis viel, hij bleef ook nog een tijdje liggen, dat was wel schrikken. Toen hij daarna wegstapte leek hij niet kreupel of zoiets, maar ik ben wel benieuwd of hij in het springen nog mee gedaan heeft en hoe het nu met hem gaat..
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 12-10-14 20:19
Volgens mij is het zo, als je de cross niet uit rijdt, je ook niet in het springen mag starten. Dus geen springconcours voor Raf.
xxPaige
Geplaatst: 12-10-14 20:22
@ponycrosserr Als je gevallen bent in de cross dan ben je uitgesloten van verdere deelname aan de wedstrijd. Daarom hebben ze dus niet meegedaan an het afsluitende springonderdeel. Op de Facebook pagina van Raf hebben ze laten weten dat het met beide goed is afgelopen gelukkig
En natuurlijk een super prestatie van Alice hier! De gunfactor is voor haar ook wel heel hoog. Ze is altijd zo blij en uitbundig als een paard iets goed heeft gesprongen. Dat is geweldig om naar te kijken. Proficiat Alice
Oh, dank jullie wel! Ik wist niet dat je als je valt dat je dan helemaal niet meer verder mag in de overige disciplines, ik dacht alleen in de cross niet meer. Gelukkig dat het goed gaat, het was wel vreemd dat het paard niet gelijk op stond, ik denk dat hij dan oververmoeid was.
Ik ben wel heel blij voor Alice Naber, Tim Lips deed het ook heel goed, wat een geweldig paard is Bayro, die beloofd nog wat voor de toekomst, zo jong en al zulke prestaties, mooi om te zien!
Knakker
Geplaatst: 13-10-14 07:24
gefeliciteerd, voor de zoveelste keer nederlands kampioen!