Spaanse rijschool: "Acht knappe kerels op mooie lipizzaners"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Spaanse rijschool: "Acht knappe kerels op mooie lipizzaners"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:18

*http://www.bokt.nl

Afbeelding

Aan het begin van de week reisde Dinopino namens de nieuwsredactie van bokt.nl voor een persmeeting over de Spaanse Rijschool naar het landgoed Duin & kruidberg. Een landhuis, dat in 1907 diende als woonhuis van de tabakhandelaar Jacob Theodoor Cremer. Je kunt er tegenwoordig als gewone burger overnachten en zelfs trouwen in de Engelse tuin. Deze week werd er de afvaardiging van de Spaanse rijschool uit Wenen ontvangen Het waren niet de minsten die hun opwachting maakte en de pers te woord stonden. De directrice mevrouw Gurtler en Anky van Grunsven, de host van de show eind november en de ruiter Rudolf Rostek en het FEI jurylid Ghislaine Fouarge.

En in dit fraaie etablissement konden er vragen worden gesteld aan een delegatie die ons alvast warm maakte voor wat er op 28 en 29 november te zien zal zijn. Op die data zullen 28 schitterende lipizzaners en acht goed opgeleide ruiters een avondvullende show geven. In het voorprogramma zal 'Pearl' van het Scapino ballet te zien zijn, en Anky van Grunsven zal het publiek onder andere uitgebreid informeren over de achtergronden van dit traditionele en culturele institutie uit Wenen.

De ruiter Rudolf Rostek lichtte onder andere toe welke zware oefeningen er tijdens de show zullen worden getoond. Onder andere zal ook de Capriool worden getoond. Op de vraag aan Anky of zij deze ook zou kunnen uitzitten antwoordde ze positief. Aan de hoogte zal ze denkt ze wel moeten wennen, maar ze had wel vaker op paarden gereden die capriolen deden, wat dan echter niet helemaal de bedoeling was. De hele show wordt begeleid door klassieke muziek geheel in stijl passend en ook de Ziggodome zal een passende decoratie krijgen, waardoor de Weense sfeer de poptempel zal binnendringen. Het publiek zal via films en diavoorstellingen de geschiedenis van de fokkerij in Piber en de Spaanse rijschool kunnen beleven.
Een avondvullende show met aangepaste muziek. Anky: dressuur is altijd leuk en het is heel mooi om naar de show te kijken "Vooral met van die knappe kerels op het paard".

De heer Fouarge lichtte toe dat de Spaanse klassieke rijkunst nog het meest overeenkomt met de Duitse rijkunst. Er zijn volgens hem twee richtingen in de klassieke dressuur, namelijk de Franse en die van de Spaanse rijschool. De Nederlandse klassieke dressuur ligt het dichtst bij de Franse rijschool. Allen hebben echter hetzelfde doel; namelijk het paard verzameld en losgelaten te krijgen om zo de moeilijkste oefeningen op hoog niveau te kunnen doen.

In Nederland zijn de lipizzaners vooral vertegenwoordigd als menpaard. De lipizzaners in Piber worden ook voor de koets gespannen. (In Piber is ook een klein koetsenmuseum). Mevrouw Gurtler wijst er nog op dat de lipizzaners in Hongarije meer gefokt worden als koetspaard.

Mevrouw Gurtler heeft er ook voor gezorgd dat er nu ook vrouwen op de Spaanse rijschool worden toegelaten. Ze zegt dat in het kader van de Europese regels waarbij niet gediscrimineerd mag worden op geslacht dit ook een logische stap was. Dat er geen vrouwen bij de Spaanse rijschool waren had alleen te maken met traditie. De beste dressuurruiters ter wereld zijn voornamelijk vrouwen en er is niets wat de school tegenhoudt om vrouwen als leerlingen te accepteren. Op het moment moeten ze er zelfs voor oppassen dat er bij de nieuwe aanmeldingen nog wel mannen zijn. De paarden zullen via een Duitse transportonderneming met vrachtwagens hun weg naar Nederland vinden. Anky van Grunsven heeft zelf ooit een keer op een lipizzaner gezeten en dat was in Portugal. Het ras van een paard vindt ze niet zo belangrijk, maar het paard en het karakter moet gewoon passen bij de ruiter en zijn doelstellingen. De lipizzaners zijn wel erg toegankelijke paarden. Dit komt onder andere ook door het feit dat ze al vroeg in handen komen. In Piber staan op het moment twee merries uit Italie om de bloedlijnen wat te verversen. Deze twee zijn niet veel in handen geweest en ook niet erg toegankelijk naar mensen. De manier van oefeningen rijden tijdens de show en tijdens een wedstrijd van Anky verschillen niet al te veel volgens Anky. Alleen rijden de ruiters van de Spaanse rijschool een kur op klassieke muziek en met meerdere tegelijk. In de Ziggodome zullen ze met 8 ruiters een carrousel rijden. In juni volgend jaar bestaat de Spaanse rijschool 450 jaar en ter ere daarvan zal zelfs een coursousel met 12 ruiters gereden worden. Dat er nog geen lipizzaners hoog scoren op Olympisch niveau heeft volgens mevrouw Gurtler onder ander te maken met de jurering. Wanneer verzameling en overgangen meer zouden meertellen, zoals vroeger, in plaats van de verruimingen die meer met de fok van de paarden te maken heeft. De tendens is echter wel die kant op. De piaffe telt nu al dubbel. De ruiters van de Spaanse rijschool krijgen ongeveer een vijfjarige opleiding. Anky die voor haar plezier met rijden is begonnen heeft het vooral van haar vader geleerd en naderhand verscheidene instructeurs en vooral verscheidene paarden. Verschillende paarden zo te kunnen rijden is een hele kunst en wat dat betreft is Jeroen Dubbeldam nu een goed voorbeeld ervan hoe belangrijk het is verscheidene paarden goed te kunnen rijden.

In juni was Dinopino namens de nieuwsredactie al in Wenen geweest om de stallen te bezoeken en een show te zien. Een verslag daarvan kun je hier lezen: [VN] De Spaanse Rijschool komt naar Amsterdam
Een vraag die nog open was blijven staan was die over het gewicht van de ruiter en welke regels zij hiervoor hanteren. Frau Gurtler heeft in haar kamer een weegschaal staan en spreekt de ruiters ook aan over hun gewicht. De ruiters moeten op hoog niveau presteren en hier ook fit voor zijn en het plaatje. Aan het einde van de bijeenkomst stelde Dinopino enkele vragen over de show aan Anky van Grunsven.

Afbeelding

Nieuwsredactie: Waarom zouden we naar de voorstelling van de Spaanse rijschool moeten gaan?

Anky van Grunsven: Omdat het een fantastische show is. De enige show die ik ken die zo'n avondvullend programma heeft. De combinatie van klassieke muziek en de klassieke dressuur is ook heel mooi. Paarden boeit heel veel mensen. Het is een mooie traditie.

Wat trekt je zo aan aan de Spaanse rijschool?

Ik heb respect voor hun management van dit instituut, hun manier waarop ze hun personeel en de ruiters opleiden, die een verbintenis aangaan voor langere tijd. En de vele overeenkomsten die zei ook weerziet bij het runnen van haar eigen bedrijf. Eigenlijk zijn de verschillen niet zo groot.

Zij trainen hun paarden slechts 30 minuten, komt dat ook overeen met jouw training?

Nee ik heb er langer voor nodig, daarbij moet je het warm rijden ook rekenen en het droog stappen

Wanneer je de kans had gekregen om vroeger als leerling bij de rijschool te komen, had je dat dan gedaan?

Nee, daarvoor ben ik veel te eigenwijs.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:08

Lees ik het nu goed dat duin en Kruidberg als simpel establisment wordt omschreven ? :')
Als het de duin en Kruidberg is die ik bedoel , wil ik wel eens weten wat ze dan chique de friemel vinden....
Zit nl een michelinsterren restaurant in waar je overheerlijk eten kan :9
http://m.duin-kruidberg.nl/

leeneliefje

Re: Spaanse rijschool: acht knappe kerels op mooi lippizaners

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:18

wat een leuk stuk! Ik ben nu ook wel benieuwd en zou graag eens gaan. :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:21

knollentuin :-) het was inderdaad luxer dan een tentje op de hei en heb het aangepast.

@leenielief bedankt. Je kunt nog steeds kaarten bestellen voor de show.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:44

Dinopino schreef:
knollentuin :-) het was inderdaad luxer dan een tentje op de hei en heb het aangepast.

@leenielief bedankt. Je kunt nog steeds kaarten bestellen voor de show.

:D was zeker erg leuk om Bij aanwezig te zijn? had ik t geweten.... Was ik vast even komen gluren

Janine1990

Re: Spaanse rijschool: "Acht knappe kerels op mooie lipizzaners"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:53

Weinig lipi's in de hogere dressuur door de jurering? Ik denk meer dat het komt omdat ze zo klein zijn... :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:16

Wenen al een keer gezien en een paar jaar geleden ook in Piber geweest, was een hele ervaring en mooi om te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:59

Toch komen de shows, vind ik, het best tot hun recht in de Hofreitschule in Wenen :+:. Overigens is Piber ook echt een bezoek waard, ik heb er samen met m'n vader een hele dag rondgelopen en gekeken, de paarden geaaid, de stallen bezocht, heel tof.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:24

Benieuwd of ze voor deze show ook al de roll-kur zullen toepassen zoals uit fotomateriaal van trainingen in Wenen al bleek...

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:24

Leuk stuk en het interview met Anky is ook erg leuk om te lezen :j

Volgens mij wel een spelfout:
...vele overeenkomsten die zei ook weerziet...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:25

Chakkie17 schreef:
Benieuwd of ze voor deze show ook al de roll-kur zullen toepassen zoals uit fotomateriaal van trainingen in Wenen al bleek...

In de show ga je geen rollkur zien :7.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:54

Er staat voor de show toepassen, niet in de show gebruiken ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:55

Ga je nooit achter komen, denk ik zo. Overigens is je zin opbouw natuurlijk multi-interpretabel.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:12

Afgelopen zondag bij een show in Wenen geweest. Vond het erg mooi. Ben benieuwd hoe de show in nl is

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:32

Wat een misleidende titel zeg. Denk ik knappe kerels te zien, zie ik alleen een suffe vent met een mooi ros in zijn hand

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:24

Natascha schreef:
Wat een misleidende titel zeg. Denk ik knappe kerels te zien, zie ik alleen een suffe vent met een mooi ros in zijn hand

Ik dacht ook al, twee van m'n favoriete dingen... Valt een beetje tegen

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:20

Susannah92 schreef:
Natascha schreef:

Ik dacht ook al, twee van m'n favoriete dingen... Valt een beetje tegen

Haha same here

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:09

Ik ben in Wenen geweest, en het is echt heel erg gaaf om te zien! Zeker een aanrader!