Blog: Van Z naar subtop: mindset van een professional?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Van Z naar subtop: mindset van een professional?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 11:33

http://paardenlifestyle.com/

Je hebt je doel bepaald, je trainingsplan opgesteld en je bent fanatiek aan het lessen. Kortom, je hebt er zin in! Maar dan heb je een zware werkdag achter de rug en plof je thuis op de bank. ‘Oja… eigenlijk zou ik moeten rijden…’

Of het is donker buiten, het regent, harde wind en jij zit lekker warm binnen. ‘Zal ik gaan? Of toch maar een dagje overslaan?’ Misschien dat je partner er nog een schepje bovenop doet door te zeggen: ‘ah joh, blijf lekker thuis. Het is nu toch geen weer! Ga je lekker morgen paardrijden.’

Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel, maar hoe komt dat toch? In deze blog vertel ik over een inzicht die ik kreeg na het beluisteren van een interview met een Amerikaanse auteur over de juiste mindset.

Altijd als ik een doel stel, begin ik vol enthousiasme. Of het nu gaat om afvallen of om mijn doel om de subtop te halen. Ik geloof er in dat ik het doel kan behalen en ik deel mijn doel met de halve wereld.

Nu is overigens het delen van je doel met omstanders goed, omdat je een soort sociale commitment aangaat. Daarentegen las ik pasgeleden over een onderzoek waaruit blijkt dat als je je doel deelt met anderen, je minder gemotiveerd bent omdat alleen het delen van je doel al een bevredigend gevoel geeft. Je wordt daardoor minder geprikkeld om ook daadwerkelijk dat doel te behalen. Tja, voor beiden valt wat te zeggen.

Flexibel
Maar dat terzijde. Een paar weken na het verkondigen van mijn doel (en in het geval van afvallen na een paar dagen!) komt het moment dat de motivatie afneemt en ik mezelf ga ‘saboteren.’ Daar waar eens het trainingsschema heilig was, blijk ik opeens heel flexibel te zijn. Dagje langer rust? Ja hoor, dat kan wel. Slecht weer? Je kunt toch niet zo fijn rijden als het slecht weer is. Moe? Ja, dan wordt het rijden toch ook niks. Kortom, ik haak af en er is minder progressie in de training.

Lees hier de rest.

Verwant artikel
[VN] Blog: Van Z naar subtop - deel 1

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:53

Lijkt me logisch dat de instelling en motivatie doorslaggevend is voor succes. Dat onderscheid een middenmoter van een winnaar.

Als jong meisje had ik van mijzelf al een gigantische drive en de mindset van een pro. Eigenlijk bijna ongezond op 14-15 jarige leeftijd. Maar ik had doelen en die wilde ik halen, en alles ging daarvoor opzij. Ik was heel perfectionistisch en was heel accuraat in alles. Ook in de verzorging, de afwerking, alles. Altijd in het wit, nooit met een vies dekje rijden.
En dit gaf zeker succes.
Toen mijn jeugdperiode voorbij was merkte ik dat ik eigenlijk geen doelen meer had en dat demotiveerde enorm. Ik had inderdaad geen zin meer om in weer en wind te gaan rijden. Ik leek wel gek, ik kon ook lekker warm binnen op de bank zitten.
Inmiddels heb ik een heel ander leven en hangt niet alles meer af van presteren en succes hebben.
Hele andere mindset inderdaad.

Maar wil je echt succes hebben dan moeten er meerdere dingen kloppen. Maar de mindset en het hele management is inderdaad een hele belangrijke.

connepon85

Re: Blog: Van Z naar subtop: mindset van een professional?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:09

Mooi verwoord :)

nickynicoleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:17

Ik heb een dusdanige planning met de paarden dat wanneer het slecht weer is ze makkelijk een dagje rust kunnen krijgen. Maar nee ga nooit met tegenzin omdat ik lekker op de bank zit!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:02

De waarde van rust en alternatiwve beweging word denk ik wel zwaar onderschat..

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:27

Je doel zo ver mogelijk visualiseren heeft mij ook altijd geholpen. Nu heb ik geen ambities in de sport, maar dat maakt het artikel niet minder herkenbaar :) .

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:00

Wat een leuke blog :) en ik herken mezelf er wel in.

Als je ergens naar toe wilt, ga! Volg je gevoel.
Maar straf jezelf niet als je op een bepaald punt anders over de situatie denkt.
Van mening veranderen mag iedereen.

Het gaat over de weg er naar toe, jezelf ontdekken, en het beste uit jezelf halen.
Niet perse het doel zelf.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:36

Mooi stuk en erg herkenbaar deel van de mensen die jouw 'mindset' niet snappen omdat je er nog niet bent. Daardoor je bijna voor 'gek' verklaren als je niet uit wil gaan omdat je de volgende dag wil sporten om je conditie op peil wil houden voor je paardensport.........En het maar zeurderig en irritant vinden als je weer begint over dat de bak niet strak genoeg is en dat je paard net geen mooie kwaliteit kuil krijgt.... ja sorry.....ik wil alleen het beste wat in mijn bereik ligt voor mijn paard. Dat werkt helaas nog wel eens demotiverend voor mij, waardoor ik sommige dingen niet doe (toch maar uitgaan, even me inhouden niet beginnen over de bak), terwijl ik alleen maar mezelf er mee heb.....