Maureen Bonder uit Schoonoord is boos op de organisatie van het NIC Assen. De amazone, die afgelopen weekend met haar paard Alex de Grote Prijs van Salland op haar naam schreef, mag niet starten op het concours in Assen.
Ze mocht meedoen, als haar vader een tafel van 5.000 euro op de VIP-tribune zou kopen. Maar dat weigert Bonder: "Ik wil vanwege mijn resultaten ergens rijden en niet om het geld."
De organisatie van het NIC laat weten dat via het kopen van een wildcard ruiters van deelname verzekerd zijn. Zo kunnen ze op tijd de wedstrijd inplannen. Na die tijd selecteren de bondscoach en wedstrijdorganisatie KNHS nog een aantal ruiters en amazones en daar zat Bonder niet bij.
Ook springruiter Albert Zoer doet niet mee aan het NIC Assen, dat woensdag begint. Hij start op een concours in Kiel. De wedstrijdorganisatie vindt het jammer dat Zoer en Bonder afwezig zijn, maar denkt met onder anderen Marc Houtzager, Suzanne Tepper en Angelique Hoorn toch veel regionale topruiters te hebben.
Vreemd dat ze een regionale amazone niet laten starten. Ook vreemd van de KNHS uit. Dat terwijl ik als Brabantse als een van de eerste ruiters definitief stond, zonder een wildcard te kopen. Want ook wij doen daar niet aan.
xxCYNNxx
Geplaatst: 06-10-14 18:33
das een pittige wildcard; 5000 euro. Geef dr groot gelijk dat ze dat niet heeft gedaan.
Bonnelover
Geplaatst: 06-10-14 18:34
Mooi stukje van Mareen Bonder. Zeker belachelijk hoe dit allemaal gaat en denk dat we over een paar jaar totaal geen NIC meer hebben. Gelukkig hebben Drachten in januari als indoor concours wat komend jaar 3 sterren is en hopelijk 2016 4 sterren.
Schandalig! Als je goed gereden hebt, heb je gewoon recht op een startplaats. En ook mooi hoe meneer om de pot blijft draaien met slappe excuses, hij weet dondersgoed dat ze gewoon fout zitten.
Dit gaat ook nergens over. NIC claimt er voor de noordelijke ruiters te zijn. €100 'inschrijfgeld' per paard in de rubrieken L t/m ZZ. Voor dat geld kan je gemiddeld 10 parcoursen starten. Vervolgens mogen internationaal de plaatselijke favorieten niet eens starten. Die zien we liever eens dicht bij huis in actie met hun toppaarden dan de ruiters die wekelijks op tv te volgen zijn. Een commerciële bende over de rug van de noordelijke ruiters komt meer in de richting dan dat ze er voor de noorderlingen zijn...
Volgens mij is 2 jaar terug ook al een editie van NIC niet doorgegaan aangezien ze het financiële plaatje niet rond kregen. Nu mag je als deelnemende ruiter dus gaan dokken.
Er mogen maximaal 50% Nederlanders starten volgens het FEI-reglement toch? En dan wordt volgens mij een deel daarvan door de organisatie aangewezen en een deel door de KNHS/bondscoach. Dan zul je altijd mensen moeten teleurstellen. Natuurlijk kun je er als organisatie voor kiezen om dan de mensen te laten starten die het beste gepresteerd hebben (zoals Maureen), maar je kunt ook regionale ruiters de kans geven die aan het begin van hun carriere staan. Voor beiden is iets te zeggen, maar ik ben ook heel blij voor twee van mijn stalgenoten die nu de kans krijgen om mee te doen. Als ze altijd de beste uitnodigen krijgen jonge ruiters tenslotte nooit de kans om aan de start te komen!
Ik vind die 5000 euro ook exorbitant, maar ik snap ook wel dat zo'n concours ergens van bekostigd moet worden. Verkoop van kaarten moet je tegenwoordig altijd afwachten en sponsoren zijn ook minder scheutig in de huidige economie.
Natuurlijk is het zuur voor Maureen dat ze niet mag starten en ik zie haar persoonlijk altijd graag rijden, maar er staan veel Nederlanders op de lijst die net zo goed een goede prestatie neer kunnen zetten. Zo verwacht ik dat Schoentje ook wel voor wat mooie ritten gaat zorgen
Hahaha ik had vorig jaar een uitnodiging in mn mail om daar landelijk te starten. Moest even 2 keer knipperen met mn ogen toen ik startgeld zag en verder alleen maar smakelijk om gelachen.... Houdoe en tot zien!!!! 150 er bij en je kan 3 dagen internationaal in de Wolden rijden
Voor bijvoorbeeld een L Parcours je 100 euro neertellen. Sorry maar dat mensen dit nog doen. Vorig jaar was er al gezeik over, maar als niemand stappen onderneemt..... Goed dat Maureen dit wel doet! In ieder geval maakt zij een statement.
Volgens mij was er vorig jaar ook al niet bijster veel publiek meer...wat vrij logisch is met die entree prijzen. Jammer dat het zo moet. Ze maken het hele concours zo kapot.
Voor de tuigpaardenavond gisteren toch ook... €10 voorverkoop en €12,50 ter plekke. Met €7,50 had het allang betaald geweest moeten zijn, en zo interessant was het programma niet.
Ik ben toevallig gisteren wel even wezen kijken omdat ik iets moest ophalen en vond het zo gezellig dat ik vanavond ook nog even ga kijken, maar de betaalde dagen sla ik over.
Wat vandaag verreden zou worden of vandaag besloten? Vandaag zijn/worden alle rubrieken verreden.
Schoentje
Geplaatst: 09-10-14 18:40
Als men een concours zou boycotten vanwege het ruiters laten starten op bepaalde wildcards, dan zal men dus nooit meer naar een mooi internationaal kunnen gaan kijken. Dit gebeurd namelijk op elk concours waar ruiters graag rijden.
Een concours mag een X-aantal ruiters laten starten. In het vraagprogramma staat dan bijvoorbeeld dat er 35 nederlanders mogen starten en 5 ruiters uit ieder ander land. Deze ruiters worden geselecteerd door de federatie, in ons geval de knhs. Als er een mogelijkheid is kunnen organisaties zelf nog extra ruiters uitnodigen, meestal is dat dan inderdaad dmv sponsoringen. Het concours moet zijn geld immers ergens vandaan halen en zo kunnen de ruiters die niet door hun federatie uitgezonden worden, toch starten.
Dat de knhs geen rekening heeft gehouden met de afkomst van deze amazone vind ik raar, zeker omdat haar prestaties goed genoeg zijn op het moment. Dat dit concours vervolgens niet een gratis wildcard afgeeft aan een regionale amazone is ook raar, dat had het concours zeker gesierd. Zo heb ik als geboren Eindhovense dit jaar een wildcard gekregen op het concours hier. Zij begrepen dat het voor een regionale amazone fantastisch is om te rijden, maar ook dat het publiek graag een regionale ruiter in de ring ziet.
CSI-amateurklasse is niet doorgegaan ivm onvoldoende deelname Mistid. Is altijd al een zeer kleine rubriek en nu dus geschrapt.
Als ze Maureen hadden laten starten was dat wsl ten koste van een andere regionale ruiter gegaan. Die zijn allemaal heel blij dat ze de kans krijgen om te starten