Een paard dat zijn tong verloor bij een ongeluk is na een aantal maanden volledig hersteld.
Dressuurruiter Jack Beeson-Smith ontdekte dat het ex-racepaard bloed aan zijn mond had toen hij hem naar huis haalde vanuit het weiland in april. “Ik keek in zijn mond en het zag er leeg uit, ik kon gewoon niet geloven wat ik zag. We zijn vervolgens gaan zoeken in het weiland en vonden daar zijn tong. De dierenarts denkt dat hij op zijn tong is gaan staan”, aldus Jack.
De dierenarts slaagde er niet in om de tong weer vast te maken in de mond van het paard. Hierop werd het dier wekenlang gevoed via een intraveneus infuus totdat het geleerd had om te eten zonder tong. “Het ging erom spannen of hij het zou halen, maar al snel leerde hij om te eten zonder tong en na een paar maanden was hij volledig hersteld.”
Jack had de dag voor het incident nog een cursus eerste hulp bij paarden gevolgd en kon dankzij deze kennis rustig blijven. “We hebben het protocol van de cursus gevolgd en het heeft ons enorm geholpen om op de juiste manier te handelen”, vertelt Jack.
mazzel dat t geen koe is, dan werd het helemaal lastig eten!
Vreemd om op je eigen tong te gaan staan, maar misschien net zoiets als wanneer wij op onze tong bijten ofzo? Fijn dat hij gewoon goed kan eten nog, ben benieuwd of het nog andere problemen geeft?
Kuggur
Geplaatst: 06-10-14 17:40
isawessels00 schreef:
Op zn tong gaan staan?!
Je bent me voor, exact mijn reactie. Wat een bizar ongeluk..(als dit daadwerkelijk zo gebeurt is).
Sssj
Geplaatst: 06-10-14 17:58
Heel apart verhaal. Fijn dat het paard weer in orde is
listiglistje
Geplaatst: 06-10-14 18:03
Ik heb mijn vorige paard ook een keer van de wei geplukt en toen gereden (les) Na het rijden zag ik zwart bij het bit uitdoen, ik kijk en was zijn halve tong afgescheurd echt tot het midden.
Ik heb niets gemerkt met lessen, hij liep superfijn en om de mond was niets stuk...dus wat hij gedaan had weet ik niet
Veearts erbij en zei zo laten of nieuwe wond maken als het niet goed geneest. Binnen een maand was alles mooi rose en aangegroeid, wel met blijvend litteken.
Mond geneest dus heel snel, bij dit paard zal vast nog een stuk aangezeten hebben om goed te funtioneren
AnnemiekvM
Geplaatst: 06-10-14 18:05
Wat een naar verhaal. Gelukkig is het goed afgelopen!
Huhh dat is echt heel vaag! Krijg gelijk de rillingen aangezien ik weet dat als mijn paard vastzit, bijvoorbeeld als ze op het halstertouw gaat staan ze dus als een gek gaat trekken... zou dat nou net met haar tong gebeuren brrrr Gelukkig is het paard hersteld!